AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Regjeringen kom jo med dette ekstra lånet til oss studenter. Er det noen som har søkt på dette, uten å ha krav på det? Koronaen har gjort det svært vanskelig å finne seg en jobb nå i sommer, og de pengene kunne ha hjulpet å hatt i sommer. Anonymkode: 3689c...09d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Koronaen har gjort det svært vanskelig å finne seg en jobb nå i sommer Det kommer vel an på hvordan jobber du søker. Anonymkode: 195a8...152
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #3 Skrevet 27. juni 2020 Det bli ansett som svindel om du søker (og får innvilget) ekstralånet uten å ha krav på det. Da risikerer du å miste retten til støtte fra lånekassen. Anonymkode: 8044c...5cd
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 De som søkte uten å ha krav på det risikerer samme «straff» som de som gir falske opplysninger når de søker ellers. Veldig lite smart med andre ord. Anonymkode: 5eb22...0ab
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #5 Skrevet 27. juni 2020 Eneste konsekvens blir at du ikke får noe som stipend, kun rent lån. Diverse politikere har oppfordret studenter som får de vanskelig å søke på lånet. Så lenge du ikke lager falske oppsigelse eller arbeidskontrakter bør det gå bra. Sitat Oppfordrer til å søke om tillegsslånet Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) svarer følgende på kritikken fra NSO: – Det er ingen tvil om at det er mange mennesker som har havnet i en vanskelig økonomisk situasjon på grunn av koronakrisen, studenter inkludert. Derfor har regjeringen lagt frem tre krisepakker, i tillegg til et revidert nasjonalbudsjett som også svarer på behovene der ute, sier Asheim. Han viser til tilleggslånet på 26.000 kroner fra Lånekassen, som studenter som har mistet inntekt under koronakrisen, kan søke på. – Fremfor å ta opp dyre forbrukslån håper jeg studenter som har mistet inntekt, heller tar imot tilleggslånet fra Lånekassen. Det kan de søke på frem til 15. juni. Det er fortsatt en stund til juli, og nå som vi letter på smittetiltakene, vil flere jobber forhåpentligvis komme tilbake, skriver han og utdyper: – Jeg håper studentene fortsetter å lete etter sommerjobb som kan gi dem noe inntekt i den ene måneden hvor de ikke får studiestøtte. Jeg klar over at det er vanskeligere å finne sommerjobb i år, og det kan hende at studentene må være åpne for å lete etter jobb andre steder og i andre bransjer enn de først hadde tenkt. – Jeg deler ønsket til NSO om at ingen skal måtte avbryte studiene sine på grunn av korona. Nettopp derfor har regjeringen og Stortinget satt inn ekstraordinære økonomiske tiltak for studentene. https://universitas.no/nyheter/67093/nso-frykter-at-studenter-ma-avbryte-studiene/ Anonymkode: 5390b...764
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneste konsekvens blir at du ikke får noe som stipend, kun rent lån. Diverse politikere har oppfordret studenter som får de vanskelig å søke på lånet. Så lenge du ikke lager falske oppsigelse eller arbeidskontrakter bør det gå bra. https://universitas.no/nyheter/67093/nso-frykter-at-studenter-ma-avbryte-studiene/ Anonymkode: 5390b...764 Du må jo for helvete ikke høre på åndssvake politikere. Les vilkårene som står på lånekassens sider. De er kun de man skal forholde seg til. Sitat fra lånekassens sider: Hva regnes som en nedgang i inntekt? Hvis du for eksempel er permittert, har fått færre vakter enn tidligere avtalt, eller ber oppsagt fra en lønnet deltidsjobb på grunn av koronasituasjonen, kan du ha rett til tilleggslånet. Det avgjørende er at du på grunn av koronasituasjonen tjener mindre enn planlagt i perioden mellom 1. mars og 15. juni 2020. Jeg har mistet sommerjobben min Tilleggslånet er for de som har hatt nedgang i inntekt på grunn av koronasituasjonen i hele eller deler av perioden 1. mars – 15. juni 2020. Dersom du mistet en sommerjobb du skulle begynt i den 15. juni, og du kan dokumentere at dette skyldes koronasituasjonen, fyller du vilkårene for tilleggslånet. Du skal ikke sende dokumentasjon når du søker, men du kan bli bedt om det på et senere tidspunkt. Derfor må du be arbeidsgiver lage en skriftlig bekreftelse på at du har hatt nedgang i inntekt på grunn av koronasituasjonen. Anonymkode: 8044c...5cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå