AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 De sykepleierne som velger å jobbe på sykehjem i flere år, er det vanskeligere for de å bytte jobb senere? Altså mindre jobbmuligheter hvis de skulle ønske å jobbe på sykehus f.eks.? Blir man «sett litt ned på» om man er sykepleier i eldreomsorgen?, kanskje spesielt godt voksne over 30 år. Anonymkode: 79d49...854
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Jeg ville tenkt det var motsatt? Man har jo ett enormt ansvar på sykehjem. Ofte ansvar for hele huset og ikke nødvendigvis noen lege i nærheten. Anonymkode: 94fe5...18d 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tenkt det var motsatt? Man har jo ett enormt ansvar på sykehjem. Ofte ansvar for hele huset og ikke nødvendigvis noen lege i nærheten. Anonymkode: 94fe5...18d Man har stort ansvar og er ofte alene sykepleier ja, men for det første er pasientene stabile og avklarte, for det andre er legevakten bare en telefon unna hvis noe kritisk skjer. Sykepleier i eldreomsorgen er mange steder synonymt med late, faglig svake kjerringer, ofte med farlig dårlige norskkunnskaper. Anonymkode: 547aa...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Det er helt sant. Faglig svake, late og oftest nebbete. Men det er en behagelig jobb. Man ønsker seg som oftest ikke til sykehjem - om det var spennende og akutte prosedyrer og oppgaver man ønsket å jobbe med. Og ja - det er vanskelig å gå fra kommune - til spesialisthelsetjeneste om man ikke viser faglig engasjement, energi og ståpåvilje i etterkant av en sykehjemsjobb. Anonymkode: ba39a...2cf
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 Jeg jobbet 8 år på sykehjem, så fem år på intensiv.avd og er nå tilbake på skjermet enhet for demente. Og her blir jeg videre 👌🏻🤗 Spennende fem år på sykehuset, men jeg ble aldri vant til å luffe etter legene, hierarkiet og den lite selvstendige måten å jobbe på. Jeg følte det mellommenneskelige forsvant i alt det tekniske og maskinene. Nå er jeg der jeg skal være - i en salig blanding av forutsigbarhet, uplanlagte hendelser, lettere kaos, og fantastisk fagmiljø. Alle falsetter 👌🏻 Anonymkode: 6a8c3...09f 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt sant. Faglig svake, late og oftest nebbete. Men det er en behagelig jobb. Man ønsker seg som oftest ikke til sykehjem - om det var spennende og akutte prosedyrer og oppgaver man ønsket å jobbe med. Og ja - det er vanskelig å gå fra kommune - til spesialisthelsetjeneste om man ikke viser faglig engasjement, energi og ståpåvilje i etterkant av en sykehjemsjobb. Anonymkode: ba39a...2cf Hvorfor tror du sykepleie er synonymt med «akutte Prosedyrer»?! sykepleien skjer i alle livsfaser hos et menneske. En sykepleier sin oppgave er ikke å slukke branner og redde liv. Det er å bidra til økt livskvalitet der pasienten er i sitt sykeforløp, og/eller lindring og legge best mulig til rette for at sykdom heles. Pasienter i livets sluttfase, eller mennesker med kroniske sykdommer har i aller høyeste grad behov for riktig sykepleie. At sykehjemspasienter sin situasjon er «avklart» skjønte jeg fint lite av. En sykepleiers rolle er uansett ikke å diagnostisere og bestemme behandling, det er det leger som gjør. Når det er sagt så inneholder legeyrket like mye palliasjon som akuttmedisin. Anonymkode: 075cf...9d1 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #7 Skrevet 27. juni 2020 De få jeg vet om som har valgt sykehjem som arbeidsplass (alle er under 35 år gamle) har gjort det fordi det er bra lønn, mindre stress enn på sykehus og mindre ansvar. Jeg har jobbet flere år på sykehjem og må si at selv om man har ansvar som sykepleier, kan ikke dette sammenlignes med ansvaret man har på f.eks. lunge- eller hjerteavdelingen. Ja, noen av beboerne kan bli akutt syke, men min oppfatning er at de som blir værende på sykehjem er faglig svake, liker ikke ansvar og etterhvert mister mye fagkunnskap. Syntes det er kjempe koselig å jobbe med eldre, men akkurat nå passer ikke den type jobben for meg. Anonymkode: 651b0...051 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: De få jeg vet om som har valgt sykehjem som arbeidsplass (alle er under 35 år gamle) har gjort det fordi det er bra lønn, mindre stress enn på sykehus og mindre ansvar. Jeg har jobbet flere år på sykehjem og må si at selv om man har ansvar som sykepleier, kan ikke dette sammenlignes med ansvaret man har på f.eks. lunge- eller hjerteavdelingen. Ja, noen av beboerne kan bli akutt syke, men min oppfatning er at de som blir værende på sykehjem er faglig svake, liker ikke ansvar og etterhvert mister mye fagkunnskap. Syntes det er kjempe koselig å jobbe med eldre, men akkurat nå passer ikke den type jobben for meg. Anonymkode: 651b0...051 Men å si at absolutt alle sykepleiere som jobber på sykehjem er faglig svake, blir helt feil. Noen har også videreutdanning i palliasjon og onkologisk sykepleie. Og noen er også eldre enn 35 år. Anonymkode: a4dd3...35f 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #9 Skrevet 28. juni 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Men å si at absolutt alle sykepleiere som jobber på sykehjem er faglig svake, blir helt feil. Noen har også videreutdanning i palliasjon og onkologisk sykepleie. Og noen er også eldre enn 35 år. Anonymkode: a4dd3...35f Jeg nevnte bare at mine gamle kollegaer var under 35 år, jeg sa ikke at ALLE er under den alderen. Jeg skrev også at de jeg vet om er faglig svake, ikke at ALLE sykepleiere som velger sykehjem som arbeidsplass er det. Les innlegget igjen, du. Anonymkode: 651b0...051
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #10 Skrevet 28. juni 2020 Jeg jobber begge steder, og eldreomsorgen gir mer ansvar, selvstendighet og varierte oppgaver. For min del har det vært utelukkende positivt å jobbe med de eldre. Anonymkode: 09a21...ffa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå