Gå til innhold

Å bli frisk fra autisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har dere prøvd å endre kostholdet?

Anonymkode: 49552...04d

Ja selvfølgelig, alt for at vi og barnet skal få det lettere, diagnosen er barneautisme, barnet snakker og man kan ikke se at det er noe galt, går enn så lenge i ordinær skole og har timer med spes ped, men dette kan jo endre seg, vi ser jo at de  jevnaldrende begynner og dra i fra på skolen 

Anonymkode: b32c9...6b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket mulige tilleggsdiagnoser? Jeg ble anbefalt av utreder å få ADD. Nå får jeg amfetamin på resept, og er mer våken og i bedre humør

Anonymkode: 79095...8df

Type diagnose du har? Asberger? Mitt barn har barneautisme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, da vokser han det nok av seg. Add tenker jegnpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, da vokser han det nok av seg. Add tenker jegnpå

Kan man vokse fra seg barneautisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barneautisme er diagnosen autisme, men personen var barn da diagnosen ble stilt, autisme kan ikke vokse av seg, spise seg frisk etc, selv om jeg gjerne skulle ønske det gikk ann

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men har dere prøvd å endre kostholdet?

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
Når skal folk slutte med alle de totalt ubrukelige rådene sine?? 

Anonymkode: bfb4e...1b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor heter det barneautisme hvis de aldri vokser det av seg??? Jeg ble mistenkt for å ha autisme i barnehagen. De satte ledninger på hodet mitt på sykehuset. Jeg gikk gjennom tester. Ikke autist. Fikk Asperger i voksen alder. Var mye mer autistisk som barn. Har lært meg mye i voksen alder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakker jeg ikke om frisk som i frisk fra sykdom, men friskmeldt fra en diagnose. En diagnose trenger nødvendigvis ikke å være noe et menneske har hele livet.

Du kan ikke friskemeldes fra autisme. Det er en medfødt utviklingsforstyrrelse. Den er med deg hele livet. Men spekteret er stort og hva tiltak som blir gjort vil kunne påvirke hvor velfungerende en blir. 

Eller så er de feildiagnosiert. 

Men enten har du autisme eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor heter det barneautisme hvis de aldri vokser det av seg??? Jeg ble mistenkt for å ha autisme i barnehagen. De satte ledninger på hodet mitt på sykehuset. Jeg gikk gjennom tester. Ikke autist. Fikk Asperger i voksen alder. Var mye mer autistisk som barn. Har lært meg mye i voksen alder. 

Fordi man får diagnosen før fylte 3 år. Man vokser det ikke av seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Ditt barn har autisme. Men får diagnosen "barneautisme" fordi det ble oppdaget og diagnosert som barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket mulige tilleggsdiagnoser? Jeg ble anbefalt av utreder å få ADD. Nå får jeg amfetamin på resept, og er mer våken og i bedre humør

Narkotika på resept med andre ord  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Drizzt skrev:

En sannhet med modifikasjoner, men absolutt en løsning for noen. Det spørs hvor rammet hjernen er av endringene.

Det er ikke en sannhet med modifiksjoner. Det er et faktum at noen blir såpass høytfungerende at de ikke oppfyller kriteriene for diagnosen når de blir eldre. Det er ikke en "løsning" for du kan ikke velge å være i denne gruppen. Det virker mer som at enkelte grupper av de med autisme har større potensiale for å kunne "reprogramere" hjernen avhengig av hva som er årsaken til autisme (autisme kan komme av en rekke genfeil og hjerneabnormaliteter), men du kan ikke velge selv å være i denne gruppen.

Jeg er nok litt mer opplest på dette enn de fleste. Jeg har et barn med autisme og vi er såpass heldige at vi faller i gruppen hvor barnet klarer seg bedre og bedre med alderen, men jeg har ikke tro på kosthold eller andre lette løsninger på problemet annet enn at barnet er av den heldige gruppen som klarer å utnytte plastisiteten som hjernen har i de tidlige barneårene.

Anonymkode: 6e4fb...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ca 9% av de som har barneautismediagnose mister diagnosen innen voksen alder (dette er de som har fått diagnosen veldig tidlig, 2-3års alderen). Jo eldre barnet er ved diagnosen (og hvis man mister muligheten til tidlig intervensjon før 3 år) så er diagnosen mer stabil. Det finnes mye forskning på dette.

I Norge ser vi litt mindre av dette fordi mange ikke får diagnose før skolealder. Du har størst mulighet til å påvirke normalutviklingen hvis barnet får diagnosen før de er 4 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, WhisperingWind skrev:

Fordi man får diagnosen før fylte 3 år. Man vokser det ikke av seg. 

Du får barneautismediagnose hvis barnet hadde tydelige symptomer før fyllte 3 år. Barnet kan være over 3 år og likevel få barneautismdiagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter barneautisme hvis  barnet hadde synlige symptomer før fyllte 3 år. Det er regnet som den tyngste autismediagnosen fordi symptomene vises så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det heter barneautisme hvis  barnet hadde synlige symptomer før fyllte 3 år. Det er regnet som den tyngste autismediagnosen fordi symptomene vises så tidlig.

Hva er innenfor normalen/gjennomsnittet på når symptomene synes? Og er det ikke rart at den tyngste autismediagnosen er den som man også kan «vokse» seg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er innenfor normalen/gjennomsnittet på når symptomene synes? Og er det ikke rart at den tyngste autismediagnosen er den som man også kan «vokse» seg av?

Mange med lettere autismediagoser oppdages ikke symptomene før i skolealder når sosiale situasjoner blir mer komplekse.Du kan sikkert forbedre symptomer på lettere autismediagnoser også og hvor du er på spekteret er aldri konstant, men grunnen til at noen kan bli bedre av barneautsime er fordi hjernen er veldig plastisk de første leveårene. Barn under 4 år kan med mye stimulering og tidlig intervensjon klarer å lære ferdigheter som er vanskligere/umulig å lære når de er eldre. Ikke alle barn vil ha nytte av dette, forskningen sier at gjennomsnittet 9% av barn kan ha nytte av tidlig intervensjon og at de klarer å bruke andre deler av hjernen til f.eks språk enn hva normale barn gjør. Tallene på hvor stor prosent av de yngste barna med autisme som kan gjøre dette varierer fra 3-25% avhengig av studiene.

Problemet er at i Norge er vi ikke veldig flinke på tidlig intervensjon for de aller yngste, men forskningen viser iallefall at mye kan påvirkes for noen av de yngste barna med autismediasgnose. Dessverre så vil en autismediagnose være stabil uten bedring for flertallet (ca 91%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en sannhet med modifiksjoner. Det er et faktum at noen blir såpass høytfungerende at de ikke oppfyller kriteriene for diagnosen når de blir eldre. Det er ikke en "løsning" for du kan ikke velge å være i denne gruppen. Det virker mer som at enkelte grupper av de med autisme har større potensiale for å kunne "reprogramere" hjernen avhengig av hva som er årsaken til autisme (autisme kan komme av en rekke genfeil og hjerneabnormaliteter), men du kan ikke velge selv å være i denne gruppen.

Jeg er nok litt mer opplest på dette enn de fleste. Jeg har et barn med autisme og vi er såpass heldige at vi faller i gruppen hvor barnet klarer seg bedre og bedre med alderen, men jeg har ikke tro på kosthold eller andre lette løsninger på problemet annet enn at barnet er av den heldige gruppen som klarer å utnytte plastisiteten som hjernen har i de tidlige barneårene.

Du misforsto hva jeg skrev. Jeg har aldri skrevet at man kan velge å være i gruppen som får det bedre av endret kosthold. Og jo, sannheten med modifikasjoner er at man blir frisk eller ''frisk'' av autisme. Man blir ikke det. Forsvinner autismetrekkene på grunn av endret kosthold, så har man ikke hatt autisme, men noe annet som lar seg kurere. 

Det er mange i dette landet som er opplest på temaet enten fordi de jobber innen feltet, eller fordi de selv har barn med autisme og har lært av egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Narkotika på resept med andre ord  

Den stakk gitt 😅 Nei... hva er problemet? Synes du det er et problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Drizzt skrev:

Du misforsto hva jeg skrev. Jeg har aldri skrevet at man kan velge å være i gruppen som får det bedre av endret kosthold. Og jo, sannheten med modifikasjoner er at man blir frisk eller ''frisk'' av autisme. Man blir ikke det. Forsvinner autismetrekkene på grunn av endret kosthold, så har man ikke hatt autisme, men noe annet som lar seg kurere. 

Det er mange i dette landet som er opplest på temaet enten fordi de jobber innen feltet, eller fordi de selv har barn med autisme og har lært av egen erfaring.

Jeg er enig i at autisme ikke blir kurrert eller bedre av kosthold. Det jeg mente var at de som har blitt "friske" av autisme så ser man på MR at de har tatt i bruk andre hjernedeler enn hva friske folk gjør til samme oppgavene. Altså de har lært seg en form for kompenseringsmekanisme. Det betyr ikke at diagnosen var feil i utgangspunktet, de har bare vært så heldige at hjernen klarer å "reprogramere" seg til å gjøre oppgaver de normalt ikke skal kunne. Dette tror jeg ikke man kan oppnå med kosthold, men at foreldre som opplever dette fenomenenet fort kan skylde på kosthold for slike endringer selv om årsaken til bedring er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...