Gå til innhold

Å bli frisk fra autisme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mange ulike nettsider så står det at hvis man endrer kostholdet til barnet det gjelder så vil barnet bli frisk fra autisme. Er det noe hold i dette, og er det noen som har noe erfaring innenfor dette?

Anonymkode: 49552...04d

Nei man kan ikke bli frisk fra utviklingsforstyrrelser og eller nevrologiske skader. Men kosthold og trening hjelper selvfølgelig alltid hvis man sliter ekstra med det ene eller andre. Man må tilrettelegge livet mer, spise ordentlig, være i aktivitet og sove godt så kommer man langt.

Anonymkode: a6dfb...3c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er bra nok bevis for deg egentlig?

Ikke dagbladet hvertfall 

Anonymkode: 3167c...27e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva tenker dere på når dere skriver om autisme? Er dere klar over at mange mennesker kan ha diagnoser som man ikke ser? For alt jeg selv vet så er jeg normal i andres øyne.... 

Anonymkode: 79095...8df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For all del, men det er langt mer sannsynlig at barnet faktisk har autismespekterforstyrrelse, enn at det har så omfattende matintoleranser at det medfører autismelignende atferdsforstyrrelser. 

For øvrig finnes det ikke medisiner mot autismespekterforstyrrelse.

Anonymkode: 4d9be...46e

Tja, siden det sies at man ikke kan bli frisk fra autisme. Så kan man vel si at disse barna ikke hadde autisme. Eller kan endring av kosthold faktisk ha en effekt på de som har autisme? 🤷‍♀️

Det finnes medisiner som hjelper ved ADHD, og de kan ha mange og leie bivirkninger. Så om kostholds endring kan hjelpe, så ville jeg selvfølgelig heller ha valgt det. 

Anonymkode: 10b99...578

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, siden det sies at man ikke kan bli frisk fra autisme. Så kan man vel si at disse barna ikke hadde autisme. Eller kan endring av kosthold faktisk ha en effekt på de som har autisme? 🤷‍♀️

Det finnes medisiner som hjelper ved ADHD, og de kan ha mange og leie bivirkninger. Så om kostholds endring kan hjelpe, så ville jeg selvfølgelig heller ha valgt det. 

Anonymkode: 10b99...578

Du kan bli "frisk" fra autisme. Ca 9% av unge barn med autismediagnose mister symptomene innen de er 18 år. Nyere forskning som har tatt  i bruk MR på denne gruppen barn så ser de at de ikke har fått "normale" hjerner, men at de har klart å ta i bruk andre deler av hjernen som kompenserer for utfordringene de har og dermed "forsvinner" symptomene selv om den organiske forandringen fortsatt ligger der.

Hos denne gruppen barn som mirakuløst blir helbredet så er det lett at foreldre tilskriver dette forskjellige ting som f.eks kosthold når det i virkeligheten er barnet som har utviklet kompenseringsmekanismer ved å ta i bruk andre deler av hjernen.

https://www.apa.org/monitor/2019/04/autism-diagnosis?fbclid=IwAR38kkl8vsCJBe2mFN7zbwVeUi3nurp3FAlGBPwjXUG0ovjzm1SQMC-3awI

Anonymkode: 6e4fb...e7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli "frisk" fra autisme. Ca 9% av unge barn med autismediagnose mister symptomene innen de er 18 år. Nyere forskning som har tatt  i bruk MR på denne gruppen barn så ser de at de ikke har fått "normale" hjerner, men at de har klart å ta i bruk andre deler av hjernen som kompenserer for utfordringene de har og dermed "forsvinner" symptomene selv om den organiske forandringen fortsatt ligger der.

Hos denne gruppen barn som mirakuløst blir helbredet så er det lett at foreldre tilskriver dette forskjellige ting som f.eks kosthold når det i virkeligheten er barnet som har utviklet kompenseringsmekanismer ved å ta i bruk andre deler av hjernen.

https://www.apa.org/monitor/2019/04/autism-diagnosis?fbclid=IwAR38kkl8vsCJBe2mFN7zbwVeUi3nurp3FAlGBPwjXUG0ovjzm1SQMC-3awI

Hæ? Kan man se autisme på MR? Aldri hørt om....

Anonymkode: b10c2...907

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skolen, hvor man lærer ting. Siden du ikke evner å google selv;
"En organisk hjerneskade regnes som grunnleggende, men årsakene er fortsatt usikre. Det forskes mye på området, og man vil i framtiden trolig finne flere årsaker til autisme"
https://autismeforeningen.no/målgrupper/fagpersoner/

Anonymkode: 9fc7d...d9c

Ser du ordet "regnes"? Det betyr kategoriseres som, ikke er sånn. Ser du også ordet "usikre" i forbindelse m årsakene? Det er forskjell på å være og å kategoriseres som, vet du. Grunnen til denne sorteringen er at autisthjernene et i mindretall.

Anonymkode: 877a7...fa5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Kan man se autisme på MR? Aldri hørt om....

Anonymkode: b10c2...907

Det kan man. 

MR-based diagnostic models can differentiate individuals with ASD from controls with high sensitivity and specificity. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3081653/

Denne effekten er det forsket mye på nå. https://tidsskriftet.no/2012/11/nyheter/funksjonell-mr-kan-gi-ny-kunnskap-om-autisme

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva tenker dere på når dere skriver om autisme? Er dere klar over at mange mennesker kan ha diagnoser som man ikke ser? For alt jeg selv vet så er jeg normal i andres øyne.... 

I dagens Norge har omtrent annenhver menneske en eller annen form for diagnose. Gud forby om man skiller seg ut på noen som helst måte.

Skrevet (endret)
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mange ulike nettsider så står det at hvis man endrer kostholdet til barnet det gjelder så vil barnet bli frisk fra autisme. Er det noe hold i dette, og er det noen som har noe erfaring innenfor dette?

Man blir ikke frisk fra autisme. Men for noen hjelper det å endre kosthold når de har andre tilstander som har noen felles trekk med autisme.

Mange med andre problemer blir feildiagnostisert og har fått autismediagnose, mens problemet ligger et annet sted. 

Autisme kureres ikke med medisiner, kosthold, osv. Det er noe man blir født med og lever resten av livet med. Man kan likevel forbedre funksjonsnivået betraktelig med det som kalles early intervention, dvs at fagfolk kommer tidlig inn i bildet og hjelper barnet tilegne seg nødvendige ferdigheter for mest mulig selvstendig liv. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet

En sannhet med modifikasjoner, men absolutt en løsning for noen. Det spørs hvor rammet hjernen er av endringene.

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Som med adhd kan man fungere BEDRE med bedre kosthold. Men man kan ikke bli frisk fordi det er ikke en sykdom. Barn med autisme er like frisk som alle andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser du ordet "regnes"? Det betyr kategoriseres som, ikke er sånn. Ser du også ordet "usikre" i forbindelse m årsakene? Det er forskjell på å være og å kategoriseres som, vet du. Grunnen til denne sorteringen er at autisthjernene et i mindretall.

Anonymkode: 877a7...fa5

Regnes er ikke synonymt med kategoriseres, i denne sammenhengen betyr det at "Det anser vi som grunnleggende".

Og at de er usikre på hvorfor denne hjerneskaden oppstår, ikke om den er der. 

Anonymkode: d5bc0...b78

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Som med adhd kan man fungere BEDRE med bedre kosthold. Men man kan ikke bli frisk fordi det er ikke en sykdom. Barn med autisme er like frisk som alle andre. 

Nå snakker jeg ikke om frisk som i frisk fra sykdom, men friskmeldt fra en diagnose. En diagnose trenger nødvendigvis ikke å være noe et menneske har hele livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dagens Norge har omtrent annenhver menneske en eller annen form for diagnose. Gud forby om man skiller seg ut på noen som helst måte.

Enig :) men jeg lurer på hva folk tenker på når de skriver om autister. Det er så mange grader, at jeg synes det blir for svart/hvit tankegang å skrive at de ikke klarer seg og er tilbakestående. 

Som jeg skrev. Det kan være mange deler av hjernen som er skadet. Jeg vet heller ikke hvorfor autisme oppstår. Er det stoff de rett og slett ikke har? Leste om noen "ledninger" i hjernen. Disse kan være dugget, skadet eller helt knekt. Er de bare litt skadet kan en vist klare å trene seg bedre. Er de knekt, så er det ikke så mye en kn gjøre. Men dette var ikke noe overbevisende forskning. Kanskje det heller er noe som "står oppreist" i hjernen. Sammenligne det med hår som ikke vokser. Kanskje disse antennene rett og slett ikke eksisterer hos autister, eller de er for små. 

Uansett. Store deler av hjernen funker kanskje ikke. Det kan være at store deler av hjernen er bare bittelitt skadet, men siden det er såpass store deler av hjernen blir man redusert. Kanskje noen deler av hjernen fungerer helt, mens noen få steder fungerer ikke i det hele tatt. Kanskje til og med noen deler av hjernen fungerer bedre enn hos vanlige, men det er en defekt et annet sted der. Hvilket område i hjernen som er skadet, ikke eksisterende eller redusert vet ikke vi jo ikke. 

Lurer på hvorfor svarthvit tankegang er en gjenganger. Hvorfor vi sliter med å se gråsonene. Vi ser svart eller hvitt. Hvorfor ser vi detaljer mer enn nevrotypikere? Men er det så ille å se detaljer? 

Jeg irriterer meg for eksempel over at gavepapir skal være så fint. Det blir revet i stykker med en gang og rett i søpla. Når jeg pakker på juleaften så pakker jeg pent opp og bruker samme papiret igjen neste år. 

Skjønner ikke hvorfor fokk går med smykker. Dette er nok interesse som med alt annet. Folk skal få lov å gå med smykker. Men jeg gjør det aldri selv. Prøvde forrige uke, men jeg hatet det. Føler meg ikke fri, på en måte. Ingen panikkfølelse altså, men det forstyrrer kroppen min. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville legge til at jeg mange ganger har følt meg for langt frem i tid i tankegangen også. Er det en hjerneskade for nevrotypikere at de holder på gamle tanker og normer? Jeg synes folk bruker masse utdaterte hersketiknikker skjønner du. "Hvor gammel er du egentlig?" "Er du 14 eller?" Som om man skal skamme seg for sin oppførsel liksom. 

"Manger vel venner du...". Ofte skrevet av folk som er opptatt av at man skal være populær og sosial hele tiden. Liker man litt alenetid har man en sykdom.

• Liker 2
Skrevet

Man kan kun bli frisk ved å nøste opp i problemene fra dårlig oppdragelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på 10 år med autisme, dersom det hadde vært mulig å bli frisk ved å endre kostholdet hadde vi selvsagt gjort det, barnet og vi hadde jo fått det mye bedre selv, hadde det vært en vidunderpille som kunne gjøre barnet frisk og kostet 100 000 kr, hadde jeg gladelig betalt det

Anonymkode: b32c9...6b6

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn på 10 år med autisme, dersom det hadde vært mulig å bli frisk ved å endre kostholdet hadde vi selvsagt gjort det, barnet og vi hadde jo fått det mye bedre selv, hadde det vært en vidunderpille som kunne gjøre barnet frisk og kostet 100 000 kr, hadde jeg gladelig betalt det

Men har dere prøvd å endre kostholdet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket mulige tilleggsdiagnoser? Jeg ble anbefalt av utreder å få ADD. Nå får jeg amfetamin på resept, og er mer våken og i bedre humør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...