Gå til innhold

Å bli frisk fra autisme

Anbefalte innlegg

Gjest WhisperingWind
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neppe mange med asperger (og kun det) som bor på omsorgsbolig. Men det er riktig at flertallet er uføre.

Anonymkode: 3c597...132

https://www.google.com/amp/s/aspergerinformator.com/2017/07/16/omsorg-satt-i-system-et-aspergerliv-i-omsorgsbolig/amp/

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Sier vel ingenting at dette gjelder mange med asperger. Ingen av alle de jeg kjenner/vet om med asperger gjør det.

Gjest WhisperingWind
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier vel ingenting at dette gjelder mange med asperger. Ingen av alle de jeg kjenner/vet om med asperger gjør det.

Du kjenner alle med Asperger? 

Autisme er autisme og det er stort spekter. Mange lever fint uten å engang vite at de har diagnosen. Felles er at de ofte sliter med sosialt samspill og sliter med å tilpasse seg. Men mange, spesielt jenter, er flink å kopiere og speile omgivelsene og dermed virker mer veltilpasset enn det de er. 

Selv om du kjenner og vet om noen med autisme som fungerer greit betyr det ikke at det ikke er mange som ikke klarer seg så bra uten bistand. 

AnonymBruker
2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Du kjenner alle med Asperger? 

Autisme er autisme og det er stort spekter. Mange lever fint uten å engang vite at de har diagnosen. Felles er at de ofte sliter med sosialt samspill og sliter med å tilpasse seg. Men mange, spesielt jenter, er flink å kopiere og speile omgivelsene og dermed virker mer veltilpasset enn det de er. 

Selv om du kjenner og vet om noen med autisme som fungerer greit betyr det ikke at det ikke er mange som ikke klarer seg så bra uten bistand. 

Har du noe dokumentasjon på at "mange" (hvor mange?) bor på omsorgsbolig?

Gjest WhisperingWind
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe dokumentasjon på at "mange" (hvor mange?) bor på omsorgsbolig?

Nei. 

Poenget var at Asperger diagnosen i seg selv ikke er noe garanti for at en blir velfungerende... Du henger deg opp kun i setningen omsorgsbolig. Mange blir også ufør eller bor med foreldrene sine... 

Jeg kjenner en høyfunksjonell autist, vedkommende har masse å bidra med faglig sett forutsatt at arbeidsplassen er tilrettelag. Men har ikke boevne og har vært helt avhengig av foreldrene for å mestre hverdagen. Vedkommende kunne feks ikke kjøpe klær uten en støtteperson som veiledet. 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Det er en del forskning på sammenhengen mellom kosthold og nevrologiske forstyrrelser. Cøliaki er en sykdom som kan ha langt flere symptomer enn kun de vanlige mage/tarm -plagene som folk flest kjenner til. 
Interessant og informativ artikkel.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3641836/

Anonymkode: 413c7...788

• Liker 5
AnonymBruker

En person med asberger trenger ikke feks ikke drosje til skolen, vårt barn ikke er i stand til å ta buss alene, evt sykle/gå da barnet ikke forstår faren med trafikken, kan gå/sykle over vegen uten å se seg for

Anonymkode: b32c9...6b6

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å begynne å lese tråder som dette, jeg ender bare opp veldig frustert. 

Jeg har så langt lest bare første siden.

Noen linket til en som spiste seg frisk av autisme og skrev kokebok med mor. Jeg husker den saken, og jeg tenker det er problematisk av flere grunner. Det ene er, hva er frisk? 
Og det andre er - det er faktisk veldig mulig at gutten av feil-diagnostiert. Og det kan være at han hadde noen intoleranser, som gjorde at oppførselen ble forvekslet med autisme. 

Det som jeg synes er mest problematisk med slike saker, er at foreldre får et håp. Og de forsøker diett på barnet sitt, et barn som allerede sliter, og gjør hverdagen mer krevende for både foreldre og barn.

Jeg vet hva jeg snakker om - for jeg har vært der. 

Min sønn fikk autisme-diagnose da han var 2-3 år gammel. Dette er rundt 10 år siden. Jeg ble bombadert med saker om at hvis man kuttet ut gluten og melk, da ble barnet friskt, iallefall mye mye bedre. Og ingen kunne si at det IKKE virket, men ingen kunne heller ikke si at det virket. 

Alle jeg snakket med nevnte det - det var bare å forandre kosthold, så ordet det seg. Legene vi snakket med torde heller ikke si at det var bare tull. 

Så jeg sto der med en 3 åring, som allerede var veldig snever i matveien, som hadde reagert på melk da han var baby, og tenkte at hva hvis de sier om 30 år at gluten og melkefritt kunne forandret hele fremtiden til sønnen min? Jeg kunne ikke la være. 

Så vi skiftet til strikt kosthold uten melk og gluten. Og vi snakker veldig veldig strikt. Barnehagen var med på det, og de behandlet han likte strengt i matveien som de gjorde med cøliaki. Det var ikke en smule gluten eller melkeprotein i maten til gutten.  Etter noen uker løsnet språket hans, bittelitt. Han sa 2-3-4 ord mer, enn han gjorde noen uker før. Jeg tok det som at "ha, det virker!" 

1 1/2 år etterpå ble det snakk om å søke grunnstønad, og ta cøliaki tester (tror jeg det var), og da måtte han stå på vanlig mat en periode, for at testene skulle bli riktige. 
Jeg valgte å ikke si noe til barnehagen, ettersom jeg ville se om de så en forskjell, og ikke tilla det til diett, slik jeg fryktet jeg kom til å gjøre. 

Vi merket ikke forskjell overhode. Ungen var den samme, med og uten diett. Han gikk ikke tilbake i språk, ble ikke mer urolig, ble ikke mer fjern. Han var den samme lille gode sære ungen han alltid hadde vært. 

Det at han begynte med noen flere ord ved diett-start, det kan like gjerne vært naturlig utviktling, at barnehagen hadde litt fler tiltak, at vi her hjemme hadde litt mer tiltak, alder, alt mulig.

Jeg får ofte spørsmål fra andre foreldre til barn med autisme om kosthold, kosttilskudd etc etc. Jeg bruker å svare at jeg har prøvd, men jeg anbefaler det ikke, og at uansett hva de velger, så må de huske at velger ut fra det vi vet i dag, vi kan ikke slå oss selv i hodet om 20-30-40 år, for at vi ikke gjorde ditt eller datt, når vi ikke vet om det. 

I dag har jeg en gutt i tenårene, som fortsatt spiser restriktivt, som fortsatt trenger masse masse hjelp og oppfølging, men jeg er blitt mye tryggere i meg selv, som mor til barn med særskilte behov, så når det nå kommer saker om spise seg frisk fra, eller kost-tilskudd som skal virke på en eller annen fantastisk måte, så kan jeg tenke at "okay, hvis det ikke er for inngripende for guttungen, så kan jeg prøve. Men er det inngripende, og virker, så hadde fastlegen kunnet stå bak det, og gjør hen ikke det, så er det stor sjanse for at det ikke virker, og uansett, jeg handler ut fra kunnskapen jeg har i dag"

Og alt med at det er et spektrum. Og hvis man har en intoleranse, så blir selvsagt symptomene verre hvis man går med magevondt og ubehag, og da hjelper jo diett. Men da er det pga at man har en intoleranse, eller annen sykdom. Og ikke at det er autisme i seg selv som blir bedre, men en annen tilstand, som kan behandles med kost. Og det er viktig å huske, for endel av disse barna har ikke så mye språk, og det er ikke så lett å vite alltid. Og de greier kanskje ikke si at de har vondt i magen hele tiden, eller er forstoppet eller lignende. Men da er det pga en annen tilstand. 
Som han min, er han syk, som forkjølelse, feber, ørevondt etc, da er han mye mer "autistisk" også, og det går tilbake når det er over. Og det er ganske vanlig tror jeg.

• Liker 5
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person med asberger trenger ikke feks ikke drosje til skolen, vårt barn ikke er i stand til å ta buss alene, evt sykle/gå da barnet ikke forstår faren med trafikken, kan gå/sykle over vegen uten å se seg for

Det varierer VELDIG. 

Min sønn har asperger-diagnose. Han har også 1-1 hele skoledagen, kan ikke være alene hjemme, hadde ikke funnet frem til skolen selv (han roter seg bort inne på skolen, etter 7 år...) han kan ikke navnet på alle i klassen, han kan ikke navnet på alle lærere, etter 7 år..... Han leser ikke. Skriver ikke. 

Så nei, det er ikke slik at alle med asperger er høytfungerende. Mye fordi at hvordan diagnoser ble satt en periode var veldig omdiskutert, og det var veldig etter hvem som utredet.

Så vi endte på asperger, fordi han sa 3-4 ord (mamma, ja, nei) før han var 3 år. Og da hadde han språk, i følge de som utredet i vårt tilfelle.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det noen som må. Finnes de som er lsvtfungerendene. 

På 27.6.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Klart spekteret er stort, men nå snakker vi om diagnosekriterier! Kravet for å få diagnosen barneautisme er at symptomene kommer før fylte 3 år og det er regnet som den tyngste autismediagnosen. Du har andre autismediagnoser som PDD-NOS og atypisk autisme som er regnet som en lettere autismediagnose. Her bør du lese deg opp på diagnosekriterer. Barnet mitt har barneautisme så jeg vet hva jeg prater om.

Anonymkode: 6e4fb...e7b

Mitt barn ble henvist til hab.team da han var 2 år og 3 mnd. 

Det er FØR 3 år. Symptomene var tydelige, veldig tydelige. Så tydelige at de sa etter første observasjon, at her er det autismespekter-diagnose. 

Han fikk asperger-diagnose! Ikke barneautisme (infantil autisme) 
Jeg kjenner barn med infantil-autisme som er mange, mange ganger bedre fungerende enn min sønn. 

Så det at barne autisme er den tyngste autisme-diagnosen er bare tull. Det varierer veldig, og det varierer ut fra hvem som setter diagnosene, og når diagnosen ble satt. 

• Liker 2
AnonymBruker

Autismesymptomer kan variere etter dagsform, skolemiljø, jobbmiljø, hjemmemiljø, tannpine, vondter, mobbing, angst og andre tilleggsdiagnoser, brudd på rutiner etc. Har man glutenallergi, kan man få flere symptomer. Dropper man gluten så vil det bli bedre. Bytter man skole kan Autismesymptomene øke igjen, for man ble ikke kurert for autisme ved å droppe gluten. Han fikk det bare bedre. En uten glutenallergi ville ikke få denne forbedringen ved å kutte gluten. Kanskje han har pollenallergi, kanskje sømmen på sokken plager, merkelappen i genseren. Poenget er at vi ikke vet alt som plager, og det er ikke det samme som plager alle (f.eks gluten). Vi kan ikke fikse merkelappen som irriterer inni genseren med å droppe gluten med mindre han faktisk har glutenallergi og det gjør han ekstra ømfintlig. Det er et detektivarbeid, og det kan ikke løses av generaliserende besservissere som har blitt eksperter på abcnyheter

Anonymkode: 11352...93f

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, FjellFrua skrev:

Mitt barn ble henvist til hab.team da han var 2 år og 3 mnd. 

Det er FØR 3 år. Symptomene var tydelige, veldig tydelige. Så tydelige at de sa etter første observasjon, at her er det autismespekter-diagnose. 

Han fikk asperger-diagnose! Ikke barneautisme (infantil autisme) 
Jeg kjenner barn med infantil-autisme som er mange, mange ganger bedre fungerende enn min sønn. 

Så det at barne autisme er den tyngste autisme-diagnosen er bare tull. Det varierer veldig, og det varierer ut fra hvem som setter diagnosene, og når diagnosen ble satt. 

Det høres egentlig mest ut som diagnosen på sønnen deres er feil. Hadde han symptomer før fyllte 3 år burde han absolutt ikke fått asbergersdiagnose.

Anonymkode: 6e4fb...e7b

• Liker 1
AnonymBruker

Barna skal skåre på 4 diagnosekriterier før fylte 3 år for å få barneautismediagnosen. Og utredningen trenger ikke å ha skjedd allerede da engang, da barnet kan være 12 år før mistanken om en autismespekterforstyrrelse er der - og diagnostiseringen settes igang hos BUP/PPT eller habiliteringstjeneste. Skjønner dere tegningen?

Autismespekteret er STORT OG VIDT. Og det er flere kriterier som må være tilstede for å få en slik diagnose. Det tas ulike tester, det observeres, registreres og kartlegges, NØYE, for å komme frem til riktig svar. Dette kan i noen tilfeller ta lang tid, gjerne over flere år, særlig hos høytfungerende autister.

Så det er meget skremmende og provoserende lesning om dietter og kosthold, som ikke finnes vitenskapelig bevist, eller som ikke er forsket nok på. Man blir IKKE frisk fra autisme av rent kosthold/dietter.

Autisme er en livslang funksjonsnedsettelse, der vedkommende vil trenge bistand/veiledning i en eller annen form resten av livet. Mange tillærte funksjoner vil med tid automatiseres, men ikke under alle punkter og på samme måte som hos "oss normale".

Mvh vernepleier, som jobber med dette hver dag.

Anonymkode: 7b6b4...299

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Annonse
AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så var det dette med å være kildekritisk da....

Culuna AS driver selv å selger kostplaner for "bedre helse".

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så var det dette med å være kildekritisk da....

Culuna AS driver selv å selger kostplaner for "bedre helse".

Og så? Du ser vel ikke farmasi-selskapene reklamere for noe annet enn sine medisiner?

Anonymkode: 49552...04d

• Liker 1
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Du ser vel ikke farmasi-selskapene reklamere for noe annet enn sine medisiner?

Anonymkode: 49552...04d

Whataboutism.

Link til seriøs uavhengig forskning du.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...