Gå til innhold

Vært hos tannpleier med min sønn og han har to hull.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos tannpleieren på onsdag med min sønn på 8 år - her ble funnet 2(!!!) hull imellom jekslene. 1 oppe, og 1 nede. Heldigvis er det mellom jeksler som er melketenner. Jeg føltes meg som verdens værste mor - jeg har vært så utrolig nøye med tannpussen, men tanntråden har jeg ikke vært like flink med - dvs at det ikke er brukt hver eneste kveld...

hvor vanlig er det at barn får hull i melketennene sine? Han skal tilbake til tannlege neste måned for å borre, siden det er så lenge til han feller disse jekslene. 

Anonymkode: ec52e...f30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine hadde hull før oppi tenårene. Barnebarnet er 10 og har ikke hatt hull enda *bank i bordet*

Anonymkode: 42f8a...e62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flere hull i melketenner, har ikke hatt hull i voksentenner. Ingen av barna mine har hatt hull i melketenner. Ingen av oss bruker tanntråd. 

Anonymkode: b2b99...022

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

0 hull (11 og 12 år) bruker sjeldent tanntråd. De bruker en del tannskyll. Kanskje han har svake tenner? Det er de som har det.

Anonymkode: 3e4d0...006

Skrevet

Mange har svake tenner. Det kommer ikke nødvendigvis av dårlig tannhygiene :)

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det kan skyldes genetikk, så ikke klandre deg selv for mye. Jeg er 28 år og har aldri hatt hull i tennene selv om jeg kun pusser tennene normalt. Tilsvarende med lillesøster og faren vår. Mamma og halvsøsknene jeg ikke deler far med har hatt masse hull tross god tannpleie.

Men nå vet du, så da får dere passe ekstra godt på nå som han skifter ut melketennene :) 

Anonymkode: a72e3...b1d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 40 og har aldri hatt hull tennene *bank i bordet*
Det kan jo være, som flere også sier, at det er litt "dårlige" tenner i slekta?

Anonymkode: ef528...968

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Sirah skrev:

Mange har svake tenner. Det kommer ikke nødvendigvis av dårlig tannhygiene :)

Dette. Jeg hadde masse hull i melketennene, min bror hadde aldri hull, enda vi hadde samme kosthold og tannhygiene.

Anonymkode: 3209f...271

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Jeg hadde masse hull i melketennene, min bror hadde aldri hull, enda vi hadde samme kosthold og tannhygiene.

Anonymkode: 3209f...271

Samme her, jeg hadde alltid hull. Broren min har ennå ikke hatt hull i en alder av 30. Ble jo samme tannstell og mat.

Anonymkode: 61a0e...978

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har en sønn på 20, og han har aldri hatt hull i tennene. Ikke melketennene heller. Han har såvidt jeg vet aldri brukt tanntråd selv. Selv har jeg skikkelig tannlegeskrekk og hadde derfor kadaverdisiplin når det kom til tannpuss da han vokste opp. Han fikk ikke pusse dem selv før han var 12.... jeg pusset, pusset og pusset, var livredd for at han skulle få hull. Til slutt måtte jeg slippe taket og la han gjøre det selv, og heldigvis har det gått bra siden - ingen hull. Selv ikke da han fikk tatt av reguleringen, hadde han noen.

Heldigvis har jeg svært sjelden hull selv, det går mange år mellom hver gang. Nå er det vel 20 år siden sist i alle fall.Og da kun ett. Har hatt sterke tenner siden jeg fikk voksentennene mine og ble kvitt melketennene.

Det varierer veldig med hva slags tenner folk er utstyrt med fra genenes og naturens side. Det behøver ikke være dårlig tannhygiene som er årsaken til din sønns hull, ts, det kan være at han har svake melketenner bare. Men bli litt flinkere med tanntråd, så unngår dere kanskje hull på nytt mellom jekslene senere.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har virkelig lagt min sjel ned i tannpussen, og ville begynne å gråte når jeg fikk beskjed om at han hadde 2 (!!!) hull... 😭🤦🏻‍♀️ Det er trangt mellom jekslene hans, så jeg burde ha vært flinkere med den tanntråden.. Jeg hadde mange hull som barn, og hadde som mål at mitt barn skulle slipp å få det. Tannpleieren hadde en sånn ovenfra og ned holdning når hun fant disse to hullene. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

0 hull (11 og 12 år) bruker sjeldent tanntråd. De bruker en del tannskyll. Kanskje han har svake tenner? Det er de som har det.

Anonymkode: 3e4d0...006

Får han ikke til å bruke fluor tannskyll, men han får de der fluor tablettene. 

AnonymBruker
Skrevet

Spiser barnet mye mat/snacks med sukker i? Eller så kan det være genetisk. Kjenner en 8 åring som hadde 5(!) hull på èn gang.

Anonymkode: 93d3e...58c

Skrevet

Jeg hadde mange hull i melketennene som barn, men har bare hatt en håndfull hull i voksensettet hvorav to av dem i visdomstennene som aldri kom ordentlig opp før de ble trekt.
Ikke spiste jeg mye godteri som barn, og jeg husker det var mye Flode-synging til tannpussen, så det var ihvert fall noe jeg vet jeg gjorde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser barnet mye mat/snacks med sukker i? Eller så kan det være genetisk. Kjenner en 8 åring som hadde 5(!) hull på èn gang.

Anonymkode: 93d3e...58c

Nei, ingenting utenom lørdag. Og tro det eller ei, vann er hans favoritt drikke. Kun juice/saft i bursdager eller når vi er på besøk. Han liker ikke brus. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk har forskjellige tenner, så dette skyldes ikke nødvendigvis dårlig tannstell. En av mine nærmeste er tannpleier, og hun sier at munnskyll er veldig viktig for dem som har trang plass mellom tennene og vanskelig for å komme til. Det setter seg gjerne små matrester man ikke ser eller får fjernet der, og dette blir det hull av. Viktig at mynnskyllet er av den riktige typen som tilfører fluor, ikke bare dreper bakterier, for det hjelper bare mot dårlig ånde. Flux er tydeligvis best. Munnskyll er egentlig anbefalt for alle, men da særlig for slike som sønnen din. 

Anonymkode: 00cad...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn. Eldste og yngste har null hull. Mellomste har hatt flere hull og tynn emalje. De har fått samme behandling/oppdragelse på det området, så det er genetisk dessverre. Han har arvet det fra både meg og faren... 

Anonymkode: f69d5...338

Skrevet

Mitt barn hadde 3(!!) hull.. Har vært nøye selv og alltid pusset over, morgen og kveld.

Men hun har astma,  og har brukt medisiner for det siden hun var 2. Og det kunne påvirke tennene og emaljen sa tannlegen.  Det har jeg aldri fått beskjed om, og ikke tenkt over. Så det var dumt:( siden vi skulle ha gitt en flourtablett på midten av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Jeg har en sønn på 20, og han har aldri hatt hull i tennene. Ikke melketennene heller. Han har såvidt jeg vet aldri brukt tanntråd selv. Selv har jeg skikkelig tannlegeskrekk og hadde derfor kadaverdisiplin når det kom til tannpuss da han vokste opp. Han fikk ikke pusse dem selv før han var 12.... jeg pusset, pusset og pusset, var livredd for at han skulle få hull. Til slutt måtte jeg slippe taket og la han gjøre det selv, og heldigvis har det gått bra siden - ingen hull. Selv ikke da han fikk tatt av reguleringen, hadde han noen.

Heldigvis har jeg svært sjelden hull selv, det går mange år mellom hver gang. Nå er det vel 20 år siden sist i alle fall.Og da kun ett. Har hatt sterke tenner siden jeg fikk voksentennene mine og ble kvitt melketennene.

Det varierer veldig med hva slags tenner folk er utstyrt med fra genenes og naturens side. Det behøver ikke være dårlig tannhygiene som er årsaken til din sønns hull, ts, det kan være at han har svake melketenner bare. Men bli litt flinkere med tanntråd, så unngår dere kanskje hull på nytt mellom jekslene senere.

Leste at tannemaljen på melketenner er svakere enn emaljen på tennene man får senere. Nå brukes tanntråd hver eneste dag. Dette var oppvekker for meg. Sønnen min har heldigvis ikke vondt eller noe, og resten så bra ut. 😊 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre barn. Eldste og yngste har null hull. Mellomste har hatt flere hull og tynn emalje. De har fått samme behandling/oppdragelse på det området, så det er genetisk dessverre. Han har arvet det fra både meg og faren... 

Anonymkode: f69d5...338

Tannpleier nevnte ingenting om tynn emalje 🙈 men leste på nett at emaljen på melketennene er dårligere enn «voksen» tennene man får. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...