Gå til innhold

Etisk dilemma (vedr fortid i arbeidsforhold)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg begynner i ny jobb om et par måneder og har et etisk dilemma. 

For snart 25 år siden, da jeg var veldig ung, jobbet jeg et par-tre måneder i et firma. Jeg fikk sparken fordi de mente jeg gjorde så mye feil. Jeg, på min side, forstod lite - da feilene de påpekte hadde kun skjedd ved et par anledninger (ingenting graverende). 

Jeg var ung, ble forbannet, og også rådet av andre til å ta saken videre. Derfor kontaktet jeg advokat og saksøkte firmaet. Det endte med forlik hvor jeg ble tilkjent et beløp. 

Nå skal jeg altså begynne i ny jobb, og arbeidsgiver som nevnt over er kunde i dette firmaet. Skal jeg fortelle det til ny arbeidsgiver eller skal jeg la være? Problematikken har ikke vært relevant på årevis, og jeg er litt i villrede. 

Anonymkode: b3b96...715

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke nevn noe. Saken er tilbakelagt og avsluttet, og dersom du fikk medhold i saken er det tidligere arbeidsgiver som gjorde noe feil. Ikke risiker at tidligere arbeidsgivers feil får påvirke din fremtidige karriere. 

Anonymkode: 589f4...801

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvorfor skal du det? Hva mener du det skal være godt for? 
Du vil helst fremstå som en som ikke greier å gå videre ved å gnage på noe som ble avgjort for 25 år siden. 
Hva hadde du tenkt om de i dette firmaet fortalte dette til din nye arbeidsgiver? 

Anonymkode: bca61...248

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor skal du det? Hva mener du det skal være godt for? 
Du vil helst fremstå som en som ikke greier å gå videre ved å gnage på noe som ble avgjort for 25 år siden. 
Hva hadde du tenkt om de i dette firmaet fortalte dette til din nye arbeidsgiver? 

Nei, jeg vet ikke. Sliter generelt med at jeg er litt paranoid og svartmaler alt. Utrolig god til å se for meg worst case scenario uansett hva det gjelder 🙄

Skal prøve å rasjonalisere og legge det på hylla. 

Takk 👍😊

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet ikke. Sliter generelt med at jeg er litt paranoid og svartmaler alt. Utrolig god til å se for meg worst case scenario uansett hva det gjelder 🙄

Skal prøve å rasjonalisere og legge det på hylla. 

Takk 👍😊

Haha ja der har du svaret 🤪 Ikke gjør det, da blir det selvoppfyllende profeti. Ingenting godt kommer ut av det :)

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha ja der har du svaret 🤪 Ikke gjør det, da blir det selvoppfyllende profeti. Ingenting godt kommer ut av det :)

Selvoppfyllende profeti. Ikke si sånt til en paranoid person 😂

AnonymBruker
Skrevet

25 år? De fleste som jobber der har gått av med pensjon/daua for lenge siden!

Anonymkode: 18afb...5c3

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge siden, ingen husker dette lenger. Nei, la det ligge. :)

Anonymkode: 3d09a...5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...