Gå til innhold

WHO: Disse vil bli prioritert først når verden har en vaksine mot coronaviruset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte ikke sarkasmen?

Anonymkode: c21e1...0d8

Det gjorde ikke jeg heller. Vær tydelig når du skriver og skriv seriøse svar istedet for tullete sarkasmesvar, så blir du bedre forstått.

Anonymkode: 2d6c7...eda

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ser at det er så mange som er i mot denne vaksinen, så håper jeg at det blir en slags tvungen frivillighet for å ta den. For eksempel at man ikke får reise utenlands, dra på konserter/festivaler o.l uten et vaksinasjonsbevis eller legeerklæring på at man ikke kan ta vaksinen. Jeg har flere i nær relasjon som er i høyrisikogruppen, og jeg mener det er helt vilt at noen skal nekte å ta vaksinen fordi de ikke trenger den selv. De rundt deg trenger at du har den! Ingen vaksiner funker 100%, så det å si at da får de i risikogruppa vaksinere seg blir helt feil. Det er ikke sikkert de er helt beskytta selv om de har vaksinen! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Krantz95 skrev:

Det er ikke noe problem.

Med åpne grenser, skoler osv. kommer uansett de aller fleste til å bli eksponert for viruset innen vaksinen kommer.

Når vaksinen endelig er produsert i store nok mengder, så har allerede de som er mottakelige for viruset antistoffer.

Man må ha vært skikkelig syk for å danne nok antistoffer til at det skal beskytte mot ny runde, og de fleste får det for lett til at det skal skje.

Anonymkode: e70ad...389

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha vært skikkelig syk for å danne nok antistoffer til at det skal beskytte mot ny runde, og de fleste får det for lett til at det skal skje.

Får man det lett er jo ikke viruset et problem for dem... Helt greit det. Alle tåler en forkjølelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Krantz95 skrev:

Får man det lett er jo ikke viruset et problem for dem... Helt greit det. Alle tåler en forkjølelse.

Det er ikke gitt at du får det lett neste gang også.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke ta den! En uprøvd vaksine. No way. Jeg er 40 år og aldri vært syk. Har kun fulgt barnevaksinasjonsprogrammet. Siste vaksine jeg tok var i 1993. Så nei. Kommer ikke på tale. Har 0 fravær på jobb. De som tok influensavaksinen ble syke en etter en og fikk fravær. Noen var borte i 2 uker etter influensa AV vaksinen.

Anonymkode: 76354...260

Man skal fylle på KOM vaksine hvert 10.år. Jeg jobber et sted hvor alle tar influensa vaksine hvert år og enda har ingen vært borte en dag på grunn av den, og dette er over flere år. Høres veldig rart ut at så mange ble så syke av vaksinen, og hvordan vet du at det var den de ble syke av? Man kan bli litt uggen/litt feber samme kveld evt dagen etter, går fint ann å gå på jobb. Har aldri hørt om noen som har vært borte i 2 uker og jeg jobber med vaksiner og har gjort det i 20 år...

Anonymkode: 57c4b...293

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke ta den! En uprøvd vaksine. No way. Jeg er 40 år og aldri vært syk. Har kun fulgt barnevaksinasjonsprogrammet. Siste vaksine jeg tok var i 1993. Så nei. Kommer ikke på tale. Har 0 fravær på jobb. De som tok influensavaksinen ble syke en etter en og fikk fravær. Noen var borte i 2 uker etter influensa AV vaksinen.

Anonymkode: 76354...260

Den blir testet først vettu! Generelt sett så er vaksiner veldig trygge.  Å bli litt pjusk etter influensa vaksine er helt normalt. Men man gjør det for å beskytte andre! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Nasken skrev:

Når jeg ser at det er så mange som er i mot denne vaksinen, så håper jeg at det blir en slags tvungen frivillighet for å ta den. For eksempel at man ikke får reise utenlands, dra på konserter/festivaler o.l uten et vaksinasjonsbevis eller legeerklæring på at man ikke kan ta vaksinen. Jeg har flere i nær relasjon som er i høyrisikogruppen, og jeg mener det er helt vilt at noen skal nekte å ta vaksinen fordi de ikke trenger den selv. De rundt deg trenger at du har den! Ingen vaksiner funker 100%, så det å si at da får de i risikogruppa vaksinere seg blir helt feil. Det er ikke sikkert de er helt beskytta selv om de har vaksinen! 

Tvangsvaksinering kommer ikke til å forekomme, så det kan du bare glemme med en gang. Det skal svært mye til før noen kan gis medisinsk behandling  med tvang, uansett hva det gjelder. 

Anonymkode: 430ca...9fc

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvangsvaksinering kommer ikke til å forekomme, så det kan du bare glemme med en gang. Det skal svært mye til før noen kan gis medisinsk behandling  med tvang, uansett hva det gjelder. 

Det er jo ikke tvangsvaksinering, man velger jo om man vil ta vaksinen eller ei? På den måten blir det da trygt for alle barna, ungdommen og voksne i risikogrupper å kunne delta i samfunnet igjen. Bare rett og rimelig, mener jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville nok ikke vært så sikker på det. Dersom det er mange nok som velger å avstå når den kommer, så kommer nok tvangen fortere enn du aner. Ikke med direkte pålegg om å ta den, men med kjipe konsekvenser for de som ikke har tatt den, som f.ek.s særskilte karanteneregler for de som ikke er vaksinerte, restriksjoner på samfunnsdeltakelse osv. 

Anonymkode: ff32a...fd9

AnonymBruker
Skrevet
On 6/26/2020 at 4:54 PM, Aragorn ll Elessar said:

WHO og samarbeidsorganisasjonene CEPI og GAVI gir nå det første innblikket i hvordan de ønsker å spre coronavaksinen ut til verdens befolkning. Helsearbeidere, eldre og personer i risikosonen vil bli prioritert først.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/P9KjwJ/who-disse-vil-bli-prioritert-foerst-naar-verden-har-en-vaksine-mot-coronaviruset

Siden de aller fleste som dør er i risikogruppen, bør dermed viruset bli bortimot et ikkeproblem når man får vaksinert omtrent en fjerdedel av befolkningen.

De prioriterte populasjoner med den første vaksinasjonsrunden som vil bli vurdert er dermed:

• Ansatte i helsevesenet (1% av verdens befolkning)
  • Voksne over 65 år (8% av verdens befolkning)
  • Andre voksne med høy risiko med underliggende tilstander som hypertensjon, diabetes osv. (15%)

Anonymkode: c98a2...fdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 27.6.2020 den 16.17, Krantz95 skrev:

Jeg tar heller korona noen uker enn narkolepsi eller andre "morsomme" bivirkninger resten av livet.

Så du er vaksinehysteriker. 

Anonymkode: 1ae00...f95

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Jeg tok faktisk 4-5 vaksiner for noen få år siden før jeg skulle reise til Kambodsja.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel for fader ikke hysteri. Se på den svineinfluensavaksinen hvor enkelte ble ødelagt for livet. Jeg nekter å ta en hastevaksine, for hvem vet hva konsekvensene kan bli? Holder meg til de vanlige vaksinene jeg, de som har vært brukt i mange herrens år. Det er ikke hysteri, det er fornuft!

Anonymkode: 68a93...349

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 27.6.2020 den 16.51, Krantz95 skrev:

Det er jeg enig i.

Tar gjerne vaksiner som har vært på markedet en stund og er gjennomtestet. Men jeg er veldig skeptisk til hasteutviklede vaksiner.

Korona er ikke verre enn influensa,men vaksine er farlig er altså ditt standpunkt. Greitt å vite. Dette sier jo alt vi trenger å vite om ditt refleksjonsnivå. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Korona er ikke verre enn influensa,men vaksine er farlig er altså ditt standpunkt. Greitt å vite. Dette sier jo alt vi trenger å vite om ditt refleksjonsnivå. 

Vaksiner er generelt ikke farlig, men vaksiner som er utviklet veldig raskt kan være farligere enn viruset vaksinen skal beskytte mot.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Nasken skrev:

Helt ok for meg det. Bryr meg ikke om å gjøre noen av de tingene uansett :) 

Anonymkode: d1754...890

Skrevet
On 6/27/2020 at 4:17 PM, Krantz95 said:

Jeg tar heller korona noen uker enn narkolepsi eller andre "morsomme" bivirkninger resten av livet.

Hvorfor klarer ikke antivaksine-folka å se forskjell på pandemrix, vaksinen mot svineinfluensa, og alle andre moderne vaksiner, Pandemrix var hastverksarbeid som ikke hadde gjennomgått standard utviklingsprosedyrer. Alle andre moderne vaksiner er svært trygge, og har berget utallige liv.

Skrevet
3 minutter siden, Collan skrev:

Hvorfor klarer ikke antivaksine-folka å se forskjell på pandemrix, vaksinen mot svineinfluensa, og alle andre moderne vaksiner, Pandemrix var hastverksarbeid som ikke hadde gjennomgått standard utviklingsprosedyrer. Alle andre moderne vaksiner er svært trygge, og har berget utallige liv.

Ja, Pandemrix var hasteutviklet, og det ser ut til at det blir samme greia med koronavaksinen. Rask utvikling med rask og lite grundig testing.

Moderne gode vaksiner tar det vanligvis 5-10 år å utvikle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel for fader ikke hysteri. Se på den svineinfluensavaksinen hvor enkelte ble ødelagt for livet. Jeg nekter å ta en hastevaksine, for hvem vet hva konsekvensene kan bli? Holder meg til de vanlige vaksinene jeg, de som har vært brukt i mange herrens år. Det er ikke hysteri, det er fornuft!

Anonymkode: 68a93...349

Det er ikke fornuft når sykdommen er mye farligere enn vaksinen. De med fornuft skjønner det.

Anonymkode: 0deb7...669

• Opprett ny...