AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Det er et par tråder her nå om å ha veganere som gjester. Så jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på noe jeg lurer på. Kan man bruke samme stekespade/redskap på kjøtt og grønnsaker når man lager mat? Kan grønnsakene dine ligge på grillen sammen med kjøtt? Kan du plukke ut f.eks egg og ostebiter av en salat og spise resten? Om noen skal være hos deg noen dager, får de ha kjøttpålegg, melk og Norwegia i kjøleskapet ditt? Anonymkode: da5a9...c0b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er et par tråder her nå om å ha veganere som gjester. Så jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på noe jeg lurer på. Kan man bruke samme stekespade/redskap på kjøtt og grønnsaker når man lager mat? Kan grønnsakene dine ligge på grillen sammen med kjøtt? Kan du plukke ut f.eks egg og ostebiter av en salat og spise resten? Om noen skal være hos deg noen dager, får de ha kjøttpålegg, melk og Norwegia i kjøleskapet ditt? Anonymkode: da5a9...c0b Spørsmålene er ikke om man kan,men om man ønsker. Veganisme handler om dyrene og ikke egen personlig renhet. På de tre første spørsmålene sier jeg nei,fordi jeg ikke anser animalske produkter som mat og ønsker ikke at det skal være i nærheten av min mat. På det siste spørsmålet kan jeg til nød godta ost,men kjøtt ønsker jeg ikke mitt hus. Anonymkode: a8f4f...5bb 9
Ghostwalker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Ikke noe problem for min del. At jeg spiser vegansk skal ikke gå utover andre. De som kommer på besøk over flere dager skal selvfølgelig få lov til å ha favoritt pålegg og drikke i kjøleskapet, det er en selvfølge. 23
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålene er ikke om man kan,men om man ønsker. Veganisme handler om dyrene og ikke egen personlig renhet. På de tre første spørsmålene sier jeg nei,fordi jeg ikke anser animalske produkter som mat og ønsker ikke at det skal være i nærheten av min mat. På det siste spørsmålet kan jeg til nød godta ost,men kjøtt ønsker jeg ikke mitt hus. Anonymkode: a8f4f...5bb Lar det seg gjennomføre i praksis å være såpass streng? Anonymkode: da5a9...c0b 15
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lar det seg gjennomføre i praksis å være såpass streng? Anonymkode: da5a9...c0b Ser ikke at det er strengt,men det er null stress å gjennomføre dette i praksis. Anonymkode: a8f4f...5bb 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 27 minutter siden, Ghostwalker skrev: Ikke noe problem for min del. At jeg spiser vegansk skal ikke gå utover andre. De som kommer på besøk over flere dager skal selvfølgelig få lov til å ha favoritt pålegg og drikke i kjøleskapet, det er en selvfølge. Er du veganer eller spiser du plantebasert? Anonymkode: a8f4f...5bb
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 Jeg svarer ja på nr 1,2 og 4 og helst ikke på nr3. Anonymkode: 45218...a82 2
Brunello Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålene er ikke om man kan,men om man ønsker. Veganisme handler om dyrene og ikke egen personlig renhet. På de tre første spørsmålene sier jeg nei,fordi jeg ikke anser animalske produkter som mat og ønsker ikke at det skal være i nærheten av min mat. På det siste spørsmålet kan jeg til nød godta ost,men kjøtt ønsker jeg ikke mitt hus. Anonymkode: a8f4f...5bb Det er holdninger som dette som gjør at mange irriterer seg over veganere. Selvsagt er kjøtt, fisk og andre animalske produkter mat. 20
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 Det med å spise kjøtt handler egentlig ikke om mat. Det handler om dyr og hvordan man syntes det er greit å behandle andre dyr. Det er ikke sånn at veganere ikke liker kjøtt nødvendigvis. Veganere syntes ofte det er like feil å spise ku, gris osv på samme måte som at det er feil å spise en hund. Så om noen vil la samme stekespade som har snudd en golden retriever filét og bruke samme til salaten og føler at det er feil kan man sette seg litt inn i tankene en som ikke liker å spise dyr har det. Anonymkode: daf02...c78 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #11 Skrevet 27. juni 2020 3 timer siden, Brunello skrev: Det er holdninger som dette som gjør at mange irriterer seg over veganere. Selvsagt er kjøtt, fisk og andre animalske produkter mat. Nå er jeg veganer for dyrene,så om det irriterer deg bryr ikke meg. Og nei for meg er ikke animalske produkter mat!!! Anonymkode: a8f4f...5bb 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #12 Skrevet 27. juni 2020 Alt dette er så forskjellig hos hver enkelt, spør så får du svar! Veganere er nok litt mer prinsippfaste enn vegetarianere. På siste grilling med veganere hadde de med seg egen liten kullgrill m/utstyr Anonymkode: 60ae2...95a 3
Brunello Skrevet 27. juni 2020 #13 Skrevet 27. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg veganer for dyrene,så om det irriterer deg bryr ikke meg. Og nei for meg er ikke animalske produkter mat!!! Anonymkode: a8f4f...5bb Ja, man er det åpenbart ikke for seg selv. 4
Brunello Skrevet 27. juni 2020 #14 Skrevet 27. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg veganer for dyrene,så om det irriterer deg bryr ikke meg. Og nei for meg er ikke animalske produkter mat!!! Anonymkode: a8f4f...5bb Har veganere husdyr? Bruker veganere skinn- eller ullklær? 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #15 Skrevet 27. juni 2020 2 minutter siden, Brunello skrev: Har veganere husdyr? Bruker veganere skinn- eller ullklær? Husdyr kan man ha, skinn og ull brukes ikke. Anonymkode: 45218...a82 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #16 Skrevet 27. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Husdyr kan man ha, skinn og ull brukes ikke. Anonymkode: 45218...a82 Har kjent veganere med skinnsko jeg altså, så det gjelder ikke alle. Anonymkode: 60ae2...95a 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #17 Skrevet 27. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har kjent veganere med skinnsko jeg altså, så det gjelder ikke alle. Anonymkode: 60ae2...95a Da spiser man plantebasert, men er ikke veganer. Anonymkode: 45218...a82 10
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #18 Skrevet 27. juni 2020 Spiser veganere økologiske grønnsaker? Anonymkode: 3846b...a7f 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #19 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spiser veganere økologiske grønnsaker? Anonymkode: 3846b...a7f Det er forskjellig fra person til person. Anonymkode: 45218...a82 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #20 Skrevet 27. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjellig fra person til person. Anonymkode: 45218...a82 Hvis noen veganere gjør det, er det jo høyst paradoksalt. Økologiske grønnsaker er dyrket med svært mye animalsk materiale som gjødsel (hønse- og kugjødselkompost, beinmel osv). Grønnsaker er kort og godt ikke veganske. Anonymkode: 3846b...a7f 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå