AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Vet at morsmelk er best for babyen, men hvor mye bedre? Hvor mye er det verd å kjempe og å ofre for å kunne amme barnet? Og hvor lenge? Er det "greit" å gi barnet litt morsmelk, eller å amme noen måneder? Eller er det kun "full pakke" som gjelder? Anonymkode: 53a1c...61b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Det er ikke viktigere enn av om ammingen går på bekostning av deg så skal du slutte 😊 mamming for amming ❤️ morsmelk er best men morsmelkerstatning er en god nr 2 ❤️ Anonymkode: 38ff1...7b5 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Det er absolutt ikke kun full pakke som gjelder. Litt morsmelk og kun noen måneder er mye bedre enn ingen morsmelk 🙂 Anonymkode: 4fb3a...6bc 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Det er ikke noe eksakt tall på dette. Det er en del forskning som viser korrelasjon med amming og en del fordeler, men det er ikke påvist årsak-virkningforhold. Det kan altså være andre ting mødrene som ammer har til felles som er årsaken.. Så nei, mamming er mye viktigere enn amming. Anonymkode: 2ee0b...03c 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 Se på dokumentaren "barnets første leveår" på Netflix. Der var det forskning ang morsmelk og hvordan morsmelken er tilpasset barnet og immunsystemet. Blant annet var morsmelken ulik sammensatt om man fikk jente eller gutt. Ganske interessant. Men man skal heller ikke ha dårlig samvittighet for at det ikke går. Det er jo ikke å unngå at morsmelk er bedre, men samtidig stress og dårlig samvittighet påvirker jo barnet og mor negativt. Et sted går grensa på hvor mye man skal prøve og da tenker jeg at man skal slippe opp litt og gi mme med god samvittighet. Litt morsmelk er bedre enn ingenting. Anonymkode: f0717...ffb 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se på dokumentaren "barnets første leveår" på Netflix. Der var det forskning ang morsmelk og hvordan morsmelken er tilpasset barnet og immunsystemet. Blant annet var morsmelken ulik sammensatt om man fikk jente eller gutt. Ganske interessant. Men man skal heller ikke ha dårlig samvittighet for at det ikke går. Det er jo ikke å unngå at morsmelk er bedre, men samtidig stress og dårlig samvittighet påvirker jo barnet og mor negativt. Et sted går grensa på hvor mye man skal prøve og da tenker jeg at man skal slippe opp litt og gi mme med god samvittighet. Litt morsmelk er bedre enn ingenting. Anonymkode: f0717...ffb Hva med de som får tvillinger, gutt og jente, sa de noe om hvordan sammensetningen ble da? Anonymkode: 53a1c...61b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med de som får tvillinger, gutt og jente, sa de noe om hvordan sammensetningen ble da? Anonymkode: 53a1c...61b Nei, det satt jeg å lurte på også, men fikk ikke med meg at de sa noe om det. Kanskje det blir en mellomting? Anonymkode: f0717...ffb
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 Jeg har ikke tatt noen skade av å ikke ha blitt ammet i alle fall. Fikk kun morsmelkerstatning pga betennelse hos mamma. Anonymkode: 46fb6...680 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 I min slekt har det ikke vært melkeproduksjon på 120 år. Men vi er hverken dummere, sykere eller feitere enn andre folk. Er takknemlig for at det fantes moderne morsmelkerstatning når mine barn ble født, Bestemor og Oldemor måtte lage egen av kumelk. Når Bestemor fikk sine barn under krigen var heller ikke melk det enkleste å få tak i. Men ifølge en annen tråd her inne bunner det jo bare i latskap 🙄 Anonymkode: 4b6f0...cf7 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 Morsmelk er så viktig at man ikke bør la være å amme uten grunn, er min mening. Det finnes selvsagt dem som ikke kan amme av ulike fysiske og psykiske årsaker - og de skal ikke ha dårlig samvittighet for at de ikke kan amme - men de som har muligheten er veldig egoistiske hvis de ikke ammer bare fordi de syns det er stress eller "ikke har lyst". Det er også viktig å huske at all morsmelken man får gitt barnet er bedre enn ingenting, så det er mye bedre å delvis gi morsmelk og delvis gi mme enn å bare gi mme. Anonymkode: 02ca6...d2d 3
Gjest Albbas Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 Det er veldig vanskelig å gi et konkret svar på. Det er så mange ting som spiller inn, og MYE man ennå ikke vet og ikke har forsket seg ferdig på. Morsmelk er sunt og veldig bra. For en baby i et land med dårlig tilgang på rent vann, eller der mor har dårlig økonomi, er morsmelk fra mor ekstremt viktig. Det kan handle om liv og død. For en frisk baby i et land som Norge? Morsmelk har fortsatt mange fordeler, men det er ikke avgjørende for å overleve, og effekten på helsa er sannsynligvis ikke veldig stor vs mme. Men vi vet jo ikke hvilken positiv effekt morsmelk kan ha på for eksempel tarmbakterier senere i livet, om det spiller inn på prosesser i kroppen resten av livet. Det er veldig vanskelig å forske på dette, fordi det ikke er etisk forsvarlig å kjøre et eksperiment der halvparten av mødrene får beskjed om å ikke amme. Å sammenligne de som ikke fikk til å amme gir ikke et riktig sammenligningsgrunnlag. Dette med at ammede babyer får høyere IQ for eksempel handler sannsynligvis ikke om at morsmelka i seg selv gir økt IQ, men om sosiale forhold som spiller inn på hvorvidt man får til å amme seg gjennom utfordringer - kanskje!
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 Tror de som sier at de «ikke har lyst» kanskje har en annen bakenforliggende årsak. Kanskje har de vært utsatt for overgrep, kanskje har de et problematisk forhold til egen kropp av andre årsaker, kanskje har de dårligeammeerfaringer fra tidligere, men orker ikke forklare dette til Gud og hvermann, da er det enklere å si at man «ikke har lyst». Anonymkode: 4b6f0...cf7 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 Amming er bare best om mor spiser helt riktig. Anonymkode: 75c6e...683
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 Som jeg har kommentert tidligere finnes det kvinner som ikke har melkeproduksjon sånn som min familie. Min Oldemor mistet sitt første barn, den gang ( 1915) het det at barnet var «født svakelig». Men saken er jo den at hun fikk aldri melk, ungen sultet direkte ihjel !! Hun fortalte at neste barn begynte på samme måte, men da hadde de flyttet til en gård og kårkjerringa der tok over å ga ungen ( som var min bestemor) kokt kumelk, og dermed berget henne. Anonymkode: 4b6f0...cf7 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I min slekt har det ikke vært melkeproduksjon på 120 år. Men vi er hverken dummere, sykere eller feitere enn andre folk. Er takknemlig for at det fantes moderne morsmelkerstatning når mine barn ble født, Bestemor og Oldemor måtte lage egen av kumelk. Når Bestemor fikk sine barn under krigen var heller ikke melk det enkleste å få tak i. Men ifølge en annen tråd her inne bunner det jo bare i latskap 🙄 Anonymkode: 4b6f0...cf7 Vet du hvor kangt tilbake i tid de hadde tåteflasker? Eller ga de melk fra kopp på din oldemors tid? Anonymkode: 53a1c...61b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 Det er veldig mange sterke meninger om amming. Har til og med hørt mødre som selv røkte under svangerskapet kritisere andre for å ikke amme. Hva er mest skadelig? Anonymkode: 53a1c...61b 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #17 Skrevet 26. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hvor kangt tilbake i tid de hadde tåteflasker? Eller ga de melk fra kopp på din oldemors tid? Anonymkode: 53a1c...61b Vet at bestemor hadde tåteflaske, min mor og min tante er født i 41 og 43, hva min Oldemor brukte vet jeg ikke, mulig de brukte kopp, vet bare hun var glad for å få i dem mat ( hun hadde 5 som levde opp) Anonymkode: 4b6f0...cf7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #18 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror de som sier at de «ikke har lyst» kanskje har en annen bakenforliggende årsak. Kanskje har de vært utsatt for overgrep, kanskje har de et problematisk forhold til egen kropp av andre årsaker, kanskje har de dårligeammeerfaringer fra tidligere, men orker ikke forklare dette til Gud og hvermann, da er det enklere å si at man «ikke har lyst». Anonymkode: 4b6f0...cf7 Min erfaring er motsatt, man blir jo halshugget hvis man bruker "har ikke lyst" som unnskyldning. Jeg tror heller mange oppgir medisinske årsaker som brystbetennelse og lav melkeproduksjon som grunn når de ikke har lyst. I følge jordmor kunne hun nesten alltid se tidlig hvem som kom til å gi opp ammingen. De pleide da ofte å si at de mistet melken, som jo skjer når man ikke ammer nok. De samme typene ga også veldig fort om når de fikk brystbetennelse. For min del hadde jeg ikke lyst til å amme. Jeg hadde lest at de må mates oftere når de får morsmelk og jeg likte ikke tanken på at puppene mine plutselig skulle fylles med melk, muligens både få spreng og betennelse, lekke og at de skulle tilhøre babyen. Jeg likte heller ikke tanken på å amme offentlig. Allikevel anså jeg ikke dette som gode nok grunner til å ikke amme, siden morsmelk er så viktig for babyen. Derfor ammet jeg barnet til det var ett år. Anonymkode: 02ca6...d2d 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #19 Skrevet 26. juni 2020 Det er ikke så stor forskjell på mm og mme når det kommer til stykket. De fleste forskningsstudier viser at ulikhetene er helt minimale eller ikke vises i det hele tatt. Så hele greia med amming er veldig overdrevet. Anonymkode: 06a8c...94a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #20 Skrevet 26. juni 2020 Amming er oppskrytt og ikke verdt å kjempe for. Funker det greit, så flott, funker det ikke, så gå rett på mme. Anonymkode: 41880...be8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå