Gå til innhold

Tilpasse mat i selskap til mennesker med sære valg? Veganere etc? Aldri livet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Greit at folk vil være veganere eller noe annet.

Men når man drar på besøk som gjest må man spise det som serveres, enten det er kjøtt eller fisk. Såpass må man klare, kan ikke lage en egen rett til noen som har tatt et slikt personlig valg.

Jeg spiser alt, som gjest hos en veganer ville jeg også spist den maten som var servert. Ikke klaget som en drittunge at jeg IKKE var veganer.

Ta ditt valg i matveien, men ikke kom å krev som gjest at du skal få tilpasset mat.

Anonymkode: 589ce...017

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Allergi?

Anonymkode: 7e4e5...d08

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Allergi?

Anonymkode: 7e4e5...d08

Allergi er ikke et valg.. Det står i trådtittelen at det er snakk om "valg". Ingen velger å være allergisk. 

Anonymkode: 71dae...a9b

• Liker 24
Skrevet

Virker urimelig! Selvsagt lager jeg mat som gjestene liker/kan spise! Jeg er selv veggis, og har heldigvis ikke opplevd at folk har servert meg kjøtt eller fisk..

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg inviterer til middag uten å spesifisere rett, kan jeg lage et veganer-alternativ, eller hvus det er nære venner. 

Hvis jeg derimot er arrangør for et arrangement og det spesifikt inviteres til "pinnekjøtt-lag", og de melder seg på og krever veganeralternativ synes jeg det er sosialt tonedøvt. Skulle tatt seg ut at jeg meldte meg på Veganerkveld og krevde kjøttalternativ... 

Anonymkode: b596f...a58

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allergi er ikke et valg.. Det står i trådtittelen at det er snakk om "valg". Ingen velger å være allergisk. 

Hvor går grensen for valg? 

Jeg er allergisk og får kløende utslett. Er det da et valg jeg gjør å ikke spise det jeg klør av? 
Jeg vet om flere som ikke tåler egg, men som av og til likevel velger å spise mat med egg i og heller ta konsekvensen. (Gå masse på do i noen dager etterpå.) 

Hvis noen opplever/erfarer at de blir oppblåste av løk, og velger å ikke spise det, og da opplever å ikke ha problemer, er det da å regne som et valg.

Hvorfor er det så himla vanskelig å forsøke å tilrettelegge bittelitt for de som ønsker å slippe å spise enkelte ting? 
Hvorfor skal det være sånn at det er lettere å bruke unnskyldningen "jeg tåler ikke" enn å si "jeg spiser ikke"? 

Jeg spiser ikke sopp. Serveres jeg sopp, blir den liggende på tallerkenen. 
Jeg TÅLER sopp. Jeg bare brekker meg av den ekle konsistensen. 
Men det er fortsatt mitt valg å ikke spise sopp, for da føler jeg meg bedre. 

En veganer føler seg antagelig bedre av å ikke spise kjøtt. Hvorfor tvinge dem til å føle seg ekle for at du ikke gidder å tilrettelegge og ha tilbehør eller alternativer som kan spises? 

Anonymkode: 45610...e36

• Liker 14
Gjest Alkoholist
Skrevet

Det går an å lage til en ekstra stor bolle med salat til veganere. Det er ikke mye jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Alkoholist skrev:

Det går an å lage til en ekstra stor bolle med salat til veganere. Det er ikke mye jobb. 

Det er jo ikke så godt å bare spise salat til middag da. 

Anonymkode: 28d6a...344

• Liker 7
Gjest YtreYtterst
Skrevet

Jeg lager heller mat som gjestene mine vil spise, hvis ikke ser jeg ikke poenget i å invitere dem på besøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Så ufattelig barnslig holdning. 

"Jeg vil invitere deg i selskap, og vil gjerne at du kommer (og tar med gave kanskje?), men IKKE TRO AT JEG GIDDER Å GJØRE NOE SOM HELST FOR Å TILPASSE MATEN ETTER HVA DU SPISER!"

Hva i all verden inviterer man for da, om man ikke bryr seg om at gjestene skal ha det hyggelig og kunne spise noe de tåler/liker/ønsker å spise. 

Anonymkode: c553f...40f

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg. Allergier og sykdommer, tar man selvsagt hensyn til. Men dersom jeg samler mine beste venner med ektefelle og barn, har vi en diabetiker, en med cøliaki, en er allergisk for fisk og skalldyr, to er veganere, en har laktoseintoleranse og nøtteallergi og tåler heller ikke egg, to praktiserer raw food, to er muslimer og spiser ikke svinekjøtt, to er vegetarianere. Det blir i meste laget med hensynstagen for å gjøre alle til lags. Så jeg tar hensyn til de som har sykdommer og allergier. Innformerer om hva jeg har tenkt å servere, og hvis det er noen dette ikke passer for, tar de med eget. Ber jeg en og en, eller noen få av disse, tar jeg selvsagt hensyn til livsstilsvalg i tillegg. Selv sverger jeg til lavkarbo, men spiser det som serveres når jeg er på besøk hos noen. Jeg blir jo hverken syk eller dør av det. Litt uvel ja, men det går over.

Anonymkode: 09515...a39

• Liker 11
Gjest Alkoholist
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så godt å bare spise salat til middag da. 

Anonymkode: 28d6a...344

Det går an en gang i blant. Det hender at man ikke spiser favorittmat i selskap om man ikke er veganer også. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva slags gjester folk har jeg. Jeg har aldri opplevd at noen har krevd noe som helst som gjest. Hvis dette virkelig er et problem er det vel bare å invitere andre?

Anonymkode: 18bb1...406

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du da at muslimer bør spise svinekjøtt om de blir invitert? 

Anonymkode: 36035...c38

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Om man kommer uanmeldt og krever middag. Ja. Men om man blir invitert som gjest er det meget spesielt å ikke tilpasse middagen deretter. Man ønsker da at gjesten skal trives og nyte middag/selskapet. 

Anonymkode: 99a61...ad6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt. Jeg tilbyr med alltid å ta med egen mat når vi blir i votert på middag, noe vertskapet alltid takker nei til. Får typisk svar "nei, selvfølgelig skal du ikke ta med egen mat,  vi ordner noe til deg!". Det synes jeg er hyggelig, men ingen selvfølge. Dersom noen inviterte meg og forventet at jeg skulle spise kjøtt, hadde jeg foretrukket å ikke bli invitert. 

Anonymkode: b89e6...452

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løser det på en helt annen måte 🙂. Når jeg ringer for å invitere, sier jeg: Hei, vi vil gjerne invitere deg på kveite i morgen. Eller bytt ut kveite med grillkjøtt, hjemmelaget kjøttsuppe, lutefisk, helstekt laks, burgere... De som liker/tåler osv sier ja, så kan andre takke nei 🙂. Super løsning. Jeg liker å lage god mat, men ikke å holde på med masse retter samtidig på kjøkkenet, så det utgår for meg. Blir sjukt stressa, og får ikke noe glede av mitt eget middagsselskap. 

Anonymkode: 386ff...512

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Jeg har vært vegetarianer siden jeg var tenåring, veganer de siste 5 årene. Min familie spiser kjøtt. De har aldri hatt problemer med å ha meg på middag. Jeg krever heller ikke fantastiske veganretter. Jeg spiser salat, grønnsaker, poteter, ris, bønner, linser, pasta etc. Dette er mat de fleste allerede har i skapet. Det er da ikke noe problem? Kjøtt er jo ofte noe som går ved siden av. Dressinger med melk i kan jo tas på individuelt. Aldri opplevd at det har vært problem å være på middag hos venner heller. De spør hva jeg liker, og jeg sier det jeg nevnte over. Eller så sier de hva de tenker å lage og spør om det funker for meg, og det gjør det som oftest. Med Taco så spiser jeg da ikke kjøttet men fyller på med salat. Lasagne blir litt vanskeligere, men da lager jeg gjerne en mini-lasagne som jeg tar med og slenger i ovnen. Det trenger da ikke være så vanskelig? 

Anonymkode: e3cd2...305

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...