Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når skal man bestille første svangerskapskontroll etter positiv test? :)

Anonymkode: 288cc...962

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring legen din og hør. Før var det ikke noe vits før uke 12, da det var først da de kunne ta blodprøver. Men nå har de ifølge noen her endret denne praksisen, så du kan ta den før. 

Men altså, om du ikke har noen plager eller noen annen grunn til å ville gå før, er det helt ok å vente til uke 12. 

Anonymkode: ce7b7...4e2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) 

Anonymkode: 288cc...962

AnonymBruker
Skrevet

Virker som det er forskjellig praksis fra lege til lege. Jeg dro rett til legen etter positiv test pga medisiner jeg måtte forhøre meg om, og som jeg måtte slutte med i graviditeten. Fikk da beskjed om å ha 1.kontroll hos legen mellom uke 8-10. Siden dette var midt i julen med helligdager Så ble det uke 8 for min del. Samtidig fikk jeg første jordmortime uke 13. Fikk beskjed av legen om å kontakte jordmortjenesten og bestille time så tidlig som mulig.

Anonymkode: f5a79...50a

Skrevet

Avhenger av om du skal til jordmor eller lege. Jeg fikk beskjed om å kontakte jordmor så tidlig som mulig pga mulig venteliste. Lege skal man til for å ta blodprøver i uke 12😊 jeg hadde første jordmor time i uke 8, å synes egentlig det var helt greit å få en skikkelig samtale tidlig 🥰

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig trenger man ikke før i uke 12 da man skal ta blodprøvene, men jeg var nå i uke 6 utelukkende for å søke fødeplass (bor i Oslo). 

Anonymkode: 97896...cac

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Egentlig trenger man ikke før i uke 12 da man skal ta blodprøvene, men jeg var nå i uke 6 utelukkende for å søke fødeplass (bor i Oslo). 

Meg over: jordmortime i denne bydelen kan man glemme før man er halvveis🤡

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ring legen din og hør. Før var det ikke noe vits før uke 12, da det var først da de kunne ta blodprøver. Men nå har de ifølge noen her endret denne praksisen, så du kan ta den før. 

Men altså, om du ikke har noen plager eller noen annen grunn til å ville gå før, er det helt ok å vente til uke 12. 

Anonymkode: ce7b7...4e2

Det anbefales å gå så tidlig som mulig så mor kan få nødvendig informasjon bl.a. At man ønsker en tidligere timer er dermed definitivt gyldig grunn til å få tidlogere time.

Anonymkode: 5faeb...1ac

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det anbefales å gå så tidlig som mulig så mor kan få nødvendig informasjon bl.a. At man ønsker en tidligere timer er dermed definitivt gyldig grunn til å få tidlogere time.

Anonymkode: 5faeb...1ac

De fleste trenger ikke gå til lege eller jordmor for informasjon, de klarer å lese seg opp selv 🙂 

Anonymkode: 94a3b...337

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste trenger ikke gå til lege eller jordmor for informasjon, de klarer å lese seg opp selv 🙂 

Jeg skal til kontroll 9+3, og jeg klarer fint å lese meg opp selv. Men så er det noe med forskjellige engstelser o.l, i det hele tatt snakke med noen som vet hvordan ting er, spørre om de forskjellige smertene jeg opplever er normalt på den og den styrken. 

Du kan ikke lese deg opp på alt, og for min egendel som førstegangs, synes jeg det er betryggende å reise til legen i uke 9.

Anonymkode: 6bd9d...fd2

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til kontroll 9+3, og jeg klarer fint å lese meg opp selv. Men så er det noe med forskjellige engstelser o.l, i det hele tatt snakke med noen som vet hvordan ting er, spørre om de forskjellige smertene jeg opplever er normalt på den og den styrken. 

Du kan ikke lese deg opp på alt, og for min egendel som førstegangs, synes jeg det er betryggende å reise til legen i uke 9.

Anonymkode: 6bd9d...fd2

Ingenting i veien med det 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Bare  nysgjerrig, men hvorfor så tidlig. Søkte ikke før i uke 16 med nr 1 og fikk ABC likevel.

Anonymkode: 9b823...d07

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare  nysgjerrig, men hvorfor så tidlig. Søkte ikke før i uke 16 med nr 1 og fikk ABC likevel.

Anonymkode: 9b823...d07

Jeg fikk høre via ‘jungeltelegrafen’ at man bør søke før uke 8 hvis man vil være garantert fødeplass et bestemt sted🤷🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos jordmor i uke 7. Jeg var så engstelig og bekymret for min egen psyke, og trengte å snakke med noen som «kan» graviditet. Det var så godt å snakke med henne! Satte opp ny time fem uker senere, og drøyde til da med å søke fødeplass. 

Anonymkode: 982da...fa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...