AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Titt og ofte ser vi studenter som har strøket til denne eksamen som klager over hvor ille og strengt det er. Men det er naturligvis uhyre viktig, og sliter man med matematikk bør man ganske enkelt tenke seg godt om før man vil bli sykepleier, og håndtere medikamenter. Her ser vi at det kan gå galt, 10 ganger for mye cellegift, en klassisk regnetabbe: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=36490 Ikke sikkert det blir fatalt denne gangen, men nok av eksempler på folk som har dødd av tilsvarende tabber. Min mening er at man kun bør få en eneste sjanse på medikamentregning, består man ikke med 100 % rett bør man ikke få autorisasjon. Alternativt B-autorisasjon som sier at man ikke får lov til å håndtere medisiner. Tanker? Anonymkode: 08e1b...ce4 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Det er jo sånn allerede. 100% riktig eller stryk. Jeg ville heller skyldt på stressende arbeidssituasjonen enn mattekunnskapene når noe går galt. Du vil helst ikke tenke på hvor mange pasienter 1 sykepleier kan ha ansvar for alene på en vakt. Ofte er man eneste sykepleier, og har altså ingen som kan kontrollere heller. Når man har alvorlig syke pasienter, mange som skal ha mange medisiner, og løper beina av seg en hel vakt er det et under at det ikke går galt oftere. Det første bud for pasientsikkerhet er flere sykepleiere! Anonymkode: bc4b9...af6 24
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Neineinei, selvsagt må det ikke bli strengere! Alle sykepleiere og sykepleierstudenter vet nemlig at a) dette er syyykt avansert matte, b) prøven er syyykt stressende fordi man må ha ALT rett og c) når du kommer ut i jobb er det ingen som bryr seg om du kan skrive norsk eller regne, for det er nemlig omsorgsevne og varme hender som teller, og alle vet jo at skolelysene som kan både skrive og telle, er sosiale tapere som ikke klarer å samhandle med pasienter uansett. Skulle noen være så uheldig å ta livet av pasienten med trippel dose morfin, er det nok bare fordi vakta var syyykt stressende. Anonymkode: 6bb89...922 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo sånn allerede. 100% riktig eller stryk. Jeg ville heller skyldt på stressende arbeidssituasjonen enn mattekunnskapene når noe går galt. Du vil helst ikke tenke på hvor mange pasienter 1 sykepleier kan ha ansvar for alene på en vakt. Ofte er man eneste sykepleier, og har altså ingen som kan kontrollere heller. Når man har alvorlig syke pasienter, mange som skal ha mange medisiner, og løper beina av seg en hel vakt er det et under at det ikke går galt oftere. Det første bud for pasientsikkerhet er flere sykepleiere! Anonymkode: bc4b9...af6 Man kan ta eksamen om igjen, det er denne praksisen jeg angriper. Anonymkode: 08e1b...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 Sykt avansert matte? Hehe... det er matte på ungdomsskolenivå. Jeg har et år yrkesfag-matte fra før Reform94. Fant medikamentregningseksamen på nettet og klarte den uten problemer. Hvis folk ikke kan så enkel matte har jeg problemer med å forstå hvordan de kom inn på studiet i det hele tatt. Anonymkode: 035a0...455 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ta eksamen om igjen, det er denne praksisen jeg angriper. Anonymkode: 08e1b...ce4 Ok, greit nok det. 1 forsøk, og that's it, for du kan potensielt skade noen om du gjør feil. Regner med at det samme må gjelde eksamener i alle andre yrker hvor man kan skade noen ved å gjøre feil? Doktor, flygeleder, pilot, elektriker, truckfører, lokomotivfører, farmasøyt. 1 feil på eksamen så er det rett ut! Anonymkode: bc4b9...af6 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykt avansert matte? Hehe... det er matte på ungdomsskolenivå. Jeg har et år yrkesfag-matte fra før Reform94. Fant medikamentregningseksamen på nettet og klarte den uten problemer. Hvis folk ikke kan så enkel matte har jeg problemer med å forstå hvordan de kom inn på studiet i det hele tatt. Anonymkode: 035a0...455 Spesielt vanskelig er den ikke nei. Grunnen til at det er nervepirrende, spesielt når du står der og skal regne (og det kanskje virkelig haster at pasienten får i seg medikamentet - noen ganger står det jo faktisk om minutter eller sekunder før pasienten stryker med) er jo at man er så smertelig klar over hvor galt det kan gå om man gjør feil. Anonymkode: bc4b9...af6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 Opplevd nesten noe tilsvarende. Var på legevakten og en sykepleier skulle gi meg morfin. Heldigvis overhørte jeg at hun sjekket med legen først. Viste seg at hun hadde tatt 10 ganger for mye. Det jeg ikke skjønner: Har man ikke en slags erfaringsbasert magefølelse på hvor mye sånn cirka som er riktig? Anonymkode: 58ac8...45e 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ta eksamen om igjen, det er denne praksisen jeg angriper. Anonymkode: 08e1b...ce4 Skulle det vært sånn burde man få avlegge eksamen i medikamentregning før man i det hele tatt begynner på studiet, evt som en del av inntaksprosessen. Tror ikke mange ville vært villige til å begynne på studiet om de visste at de kastet bort et helt studieår og ble kastet ut om de hadde 1 regnefeil. Anonymkode: bc4b9...af6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplevd nesten noe tilsvarende. Var på legevakten og en sykepleier skulle gi meg morfin. Heldigvis overhørte jeg at hun sjekket med legen først. Viste seg at hun hadde tatt 10 ganger for mye. Det jeg ikke skjønner: Har man ikke en slags erfaringsbasert magefølelse på hvor mye sånn cirka som er riktig? Anonymkode: 58ac8...45e Jo. Men hvis styrken er forskjellig fra det man er vant med og trekker opp etter gammel vane, så kan det fort bli galt. Det er kjempeviktig å sjekke. Normalt så regner man ikke ut morfin til voksne pasienter, der er det styrken som gjelder. Anonymkode: 487e5...ffd
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplevd nesten noe tilsvarende. Var på legevakten og en sykepleier skulle gi meg morfin. Heldigvis overhørte jeg at hun sjekket med legen først. Viste seg at hun hadde tatt 10 ganger for mye. Det jeg ikke skjønner: Har man ikke en slags erfaringsbasert magefølelse på hvor mye sånn cirka som er riktig? Anonymkode: 58ac8...45e Ikke hvis hun var nyutdannet. Man har ikke nødvendigvis vært voldsomt mye borti morfin på studiet, avhengig av hvor man havner i praksis. Men det høres rart ut det du beskriver. Normalt får sykepleier en rekvisisjon av legen, skriftlig. Også på legevakt. Så henter de ut og får dobbeltkontroll av en annen sykepleier. Legen dobbeltsjekker ikke at man gir riktig, men legen kan jo ha skrevet feil på rekvisisjonen og det var derfor hun dobbeltsjekket? Anonymkode: bc4b9...af6 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sykt avansert matte? Hehe... det er matte på ungdomsskolenivå. Jeg har et år yrkesfag-matte fra før Reform94. Fant medikamentregningseksamen på nettet og klarte den uten problemer. Hvis folk ikke kan så enkel matte har jeg problemer med å forstå hvordan de kom inn på studiet i det hele tatt. Anonymkode: 035a0...455 Nettopp. Og om man ikke klarer dette på første forsøk, så bør man miste muligheten. En liten feil og pasienter kan dø. Anonymkode: 08e1b...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Titt og ofte ser vi studenter som har strøket til denne eksamen som klager over hvor ille og strengt det er. Men det er naturligvis uhyre viktig, og sliter man med matematikk bør man ganske enkelt tenke seg godt om før man vil bli sykepleier, og håndtere medikamenter. Her ser vi at det kan gå galt, 10 ganger for mye cellegift, en klassisk regnetabbe: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=36490 Ikke sikkert det blir fatalt denne gangen, men nok av eksempler på folk som har dødd av tilsvarende tabber. Min mening er at man kun bør få en eneste sjanse på medikamentregning, består man ikke med 100 % rett bør man ikke få autorisasjon. Alternativt B-autorisasjon som sier at man ikke får lov til å håndtere medisiner. Tanker? Anonymkode: 08e1b...ce4 Ikke første gangen de har rotet på Haukeland. Min venninne hadde brukket leggen og ble operert. Om kvelden skulle hun få litt morfin, og det neste hun husker er at da hun våknet sto det flere leger og sykehus direktøren rundt sengen hennes. De fortalte at nattsykepleieren som var utenlandsk og ikke stø i norsk, hadde klart å gi henne trippel dose og vel så det med morfin som gjorde at hun ble bevisstløs. De hadde jobbet hele natten med å få liv i henne, og da de klarte å vekke henne om morgenen så tryglet de om at hun ikke måtte anmelde det til fylkeslegen. I fjor var det en lege som satte cellegift rett inn i hjernen på en liten gutt så han døde. Anonymkode: 54469...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skulle det vært sånn burde man få avlegge eksamen i medikamentregning før man i det hele tatt begynner på studiet, evt som en del av inntaksprosessen. Tror ikke mange ville vært villige til å begynne på studiet om de visste at de kastet bort et helt studieår og ble kastet ut om de hadde 1 regnefeil. Anonymkode: bc4b9...af6 Greit nok, det. Og av og til betyr en regnefeil den sikre død for pasienten, så ikke noe å ta lett på. Anonymkode: 08e1b...ce4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, greit nok det. 1 forsøk, og that's it, for du kan potensielt skade noen om du gjør feil. Regner med at det samme må gjelde eksamener i alle andre yrker hvor man kan skade noen ved å gjøre feil? Doktor, flygeleder, pilot, elektriker, truckfører, lokomotivfører, farmasøyt. 1 feil på eksamen så er det rett ut! Anonymkode: bc4b9...af6 Hvis en lokfører kjører på rødt lys på skriftlig eksamen, mener du..? Nei, hva? Anonymkode: 08e1b...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, greit nok det. 1 forsøk, og that's it, for du kan potensielt skade noen om du gjør feil. Regner med at det samme må gjelde eksamener i alle andre yrker hvor man kan skade noen ved å gjøre feil? Doktor, flygeleder, pilot, elektriker, truckfører, lokomotivfører, farmasøyt. 1 feil på eksamen så er det rett ut! Anonymkode: bc4b9...af6 Om det er en _enkel feil_ hvor _feilen eller tilsvarende feil_ ville medført _den sikre død_ for noen, så ja. Men det er nok vanskelig å komme med lignende eksempler på eksamen i yrkene du nevner. Medikamentregning er sykt enkelt, med mindre man suger i matte, og gjør man det burde man holde seg unna medisiner hvor doseberegning inngår. Anonymkode: 08e1b...ce4 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #17 Skrevet 26. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke første gangen de har rotet på Haukeland. Min venninne hadde brukket leggen og ble operert. Om kvelden skulle hun få litt morfin, og det neste hun husker er at da hun våknet sto det flere leger og sykehus direktøren rundt sengen hennes. De fortalte at nattsykepleieren som var utenlandsk og ikke stø i norsk, hadde klart å gi henne trippel dose og vel så det med morfin som gjorde at hun ble bevisstløs. De hadde jobbet hele natten med å få liv i henne, og da de klarte å vekke henne om morgenen så tryglet de om at hun ikke måtte anmelde det til fylkeslegen. I fjor var det en lege som satte cellegift rett inn i hjernen på en liten gutt så han døde. Anonymkode: 54469...dbb Din venninne sin historie høres ikke troverdig ut i det hele tatt. Dumt å spre slike løgner rundt omkring. Anonymkode: 191e2...6f9 13
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #18 Skrevet 26. juni 2020 Nå er jeg sykepleierstudent og skal ta medikamentregning, synes egentlig ikke det er for strengt eller for slakt, det er heller tiden man skal ta dette faget på. Nevn, faget er verdt 0 stp, og tas gjerne i løpet av 2-4 mnd, egentlig synes jeg en bør ha medikamentregning i lengre tid. er nok dessverre mange som består denne og egentlig så ligger kunnskapen i korttidshukommelsen og ikke i langtidshukommelsen. Dessuten er nok mange av de feilene gjort pga at en stresser mye i yrket. Anonymkode: 9cd85...b59
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #19 Skrevet 26. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis hun var nyutdannet. Man har ikke nødvendigvis vært voldsomt mye borti morfin på studiet, avhengig av hvor man havner i praksis. Men det høres rart ut det du beskriver. Normalt får sykepleier en rekvisisjon av legen, skriftlig. Også på legevakt. Så henter de ut og får dobbeltkontroll av en annen sykepleier. Legen dobbeltsjekker ikke at man gir riktig, men legen kan jo ha skrevet feil på rekvisisjonen og det var derfor hun dobbeltsjekket? Anonymkode: bc4b9...af6 OK, kan godt ha vært en annen sykepleier som oppdaget feilen, jeg bare overhørte det fra bak «gardinen» min og tenkte det var legen. Anonymkode: 58ac8...45e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #20 Skrevet 26. juni 2020 Øhh lol. Skal man ikke ha rett på 3 forsøk, skal ingen andre ha det heller. For å bli lege må vi bare ha "bestått", altså rundt 60& aveksamen ringtig, og resten kan være på bærtur - og vi blir fortsatt leger med ansvar over andres liv - og vi har også 3 sjanser. Anonymkode: fcca7...0bc 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå