Gå til innhold

Sakkyndig som ikke holder nøytralt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til barnefordelings sak så får man oppnevnt en sakkyndig psykolog som skal vurdere og se og skrive rapporter og snakke med begge foreldre og eventuelt observere samvær. 

Men i min sak føler jeg at den sakkyndige lager egne avtaler med far uten at jeg får noen meldinger i fra den sakkyndige eller vite om dette, Får meldinger fra far og advokaten hans at den sakkyndige har sakt «ja» til dette osv. Uten at den sakkyndige har sendt meg noe melding eller snakt med meg. Jeg har ikke tillit til denne sakkyndige og føler hun har behov for og forsvare far i saken. 

Anonymkode: fd829...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt opp dette med din advokat? 

Hvis du ikke har advokat kan du ta kontakt med domstolen som har oppnevnt den sakkyndige og framlegge problemet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med din advokat asap! 

Anonymkode: 6e270...ad9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, stan skrev:

Har du tatt opp dette med din advokat? 

Hvis du ikke har advokat kan du ta kontakt med domstolen som har oppnevnt den sakkyndige og framlegge problemet. 

Har tatt det opp og blitt eventuelt at hun skal trekke seg, og at det kanskje blir sendt en ny en kanskje, men er foresatt bekymret for at rapporten som hun har skrevet vil dukke opp i møtet. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt det opp og blitt eventuelt at hun skal trekke seg, og at det kanskje blir sendt en ny en kanskje, men er foresatt bekymret for at rapporten som hun har skrevet vil dukke opp i møtet. 

Da bør du lufte denne bekymringen overfor retten og dommeren. 

Samtidig skal den nye sakkyndige skrive om samme sak og personer. Så det er ikke urimelig å anta at den nye rapporten er på mange måter lik den første. 

AnonymBruker
Skrevet

En sakkyndig rapport dukker ikke bare plutselig opp. Den sendes til retten og advokatene først.

Anonymkode: 8521a...858

AnonymBruker
Skrevet

Jøss! En sakkyndig som ikke er partisk mot mor? Det må være historiens første!👏

Anonymkode: b70f7...171

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? Her forsvarte sakkyndig også far, men måtte bite det i seg da vi møttes til hovedforhandling og faren i større grad kom frem med sine «sanne sider»... og også i etterkant av hovedforhandling (som for øvrig ble gjort om til et saksforberedende møte.. nettopp pga ovennevnte). Mitt inntrykk er at sakkyndige i stor grad leter med lykt og lupe for å finne negativt om mor og for å fremsnakke far og ikke klarer å sette barnets beste i fokus!

Anonymkode: 98271...901

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? Her forsvarte sakkyndig også far, men måtte bite det i seg da vi møttes til hovedforhandling og faren i større grad kom frem med sine «sanne sider»... og også i etterkant av hovedforhandling (som for øvrig ble gjort om til et saksforberedende møte.. nettopp pga ovennevnte). Mitt inntrykk er at sakkyndige i stor grad leter med lykt og lupe for å finne negativt om mor og for å fremsnakke far og ikke klarer å sette barnets beste i fokus!

Anonymkode: 98271...901

Det er dette jeg er redd for, siden den sakkyndige alltid satte far og hans ønsker før barnet i møtene jeg har vært i, uten og se behovene til barnet først. Den sakkyndige her er/var fars «støtte» for og få mer av det han ville isteden for og se behovene til barnet. Samvær må jo trappes forsiktig og jevnt og ikke helt brått som den sakkyndige mener. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2020 den 17.38, AnonymBruker skrev:

pff, Er flere saker der sakkyndig forsvarer far uten og innhente noen opplysninger om hvordan far fungerer eller uten og se barnets beste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barneloven har blitt kjønnsnøytral, men det er dessverre fortsatt sakkyndige som bruker gammel psykologisk litteratur som favoriserer mor. Dette til tross for at nyere empiri tyder på at far kan være like viktig omsorgsperson og i noen tilfeller viktigere. Dette går det rett og slett ikke an å si noe generelt om før psykologen har sett samspill mellom mor, far og barnet.

Hos oss hadde sakkyndige mye alenekontakt med mor først. Det gjorde meg ikke bekymret fordi jeg visste at mitt samspill med barna var mye bedre. (Mor er først og fremst opptatt av seg selv).

Sakkyndigrapporten anbefalte også meg som omsorgsperson selv om den slo fast at mor også hadde gode omsorgsevner.

Det var en ung kvinnelig sakkyndig som gjorde en grundig jobb.

Anonymkode: 5c0e2...9ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...