Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg står mellom 2 studier jeg har søkt på. Er interessert i begge to yrkene, men spesielt 1 av de er jeg veldig interessert i/lidenskapelig for. Men er vaktjobbing og veldig lav lønn (startlønn +/- 400.000, blir kanskje 500.000 etter en god del år) Det er veterinær på smådyrklinikk... Kjenner ei veterinær som har fortalt om lønnen. Vet ikke om jeg hadde passet til å jobbe som selvstendig næringsdrivende for produksjonsdyr... Men jeg ønsker ikke å bo på bygda (mellomstor by eller utkant av by er fint)

Det andre yrket vil jeg tjene minst dobbelt så mye, kanskje godt over 1 mill etterhvert, og vil ha stabile arbeidstider og sikkert en del mindre stress. Men dette yrket er jeg ikke like lidenskapelig for. Men det er vel de færreste om jobben sin? Vil tro jeg liker det sosiale ved å jobbe på kontor sammen med andre, og treffe folk osv. Og man får vel større motivasjon til jobben når det er høy lønn. Jeg er interessert i dette faget altså, men ikke lidenskapelig på samme måte som veterinær. Siden dette faget ikke inngår i en hobby jeg har fra før av. Og kanskje det er mulig å jobbe litt redusert når jeg får familie (80% f.eks), og da vil den lønnen vær mye høyere enn 100% som veterinær til og med... 

Jeg skal jo jobbe i 40+ år, og tilbringer jo 1/3 av døgnet på jobb, og når jeg tenker på det så får jeg lyst å velge veterinær. Men hvis det blir veldig mye stress i jobben og dårlig lønn, vil jeg tro jeg ikke nyter fritiden like godt? Ikke bare mindre energi og penger til hobbyer, men også til familie. Er det bedre å ha dyr som hobby da? Jeg har snakket med familie om dette her så mye, men de råder meg til så mye forskjellig....

Hva synes dere? Jeg stresser veldig mye nå, for må snart velge.

Anonymkode: 52cfa...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt den jobben som betaler ekstra godt. En stund i arbeidslivet finner du fort ut at det egentlig ikke har så mye å si hva du jobber med så lenge du har et godt arbeidsmiljø, gode arbeidstider og valgmuligheter senere i livet. Hvorfor da ikke gå for en jobb som gir deg mer i lønn og ekstra trygghet? Generelt er det også slik at en ikke alltid har de samme interessene når en blir eldre.

Jeg utdannet meg som jurist og er i dag evig takknemlig for at jeg har valgt et yrke som er trygt og som gir meg uendelig med valgmuligheter karrierremessig. Jeg kan jobbe i staten, jobbe privat, starte eget firma, eller jobbe som bedriftsjurist i selskaper som jeg synes er spennende. Lykke til med valget 😊

Anonymkode: c7b6f...6c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du nevner ikke hva yrke nummer 2 er, men yrker med høy lønn er nesten altid stressfull. Selv om de framstår som rolige. 

Anonymkode: 7112e...5d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du nevner ikke hva yrke nummer 2 er, men yrker med høy lønn er nesten altid stressfull. Selv om de framstår som rolige. 

Anonymkode: 7112e...5d5

Oi det glemte jeg, men det er tannlege

Anonymkode: 52cfa...a1a

Skrevet

Uten tvil , velg tannlege. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tannlege. 
Når du stifter familie vil du ikke måtte jobbe til ukurante tider. Dersom du tjener bedre vil det også være enklere å etablere seg.

Anonymkode: d1bd7...506

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tannlege uten tvil!! Alltid jobb å få.

Du kan også jobbe redusert og styre din egen arbeidstid, jeg jobber for eks kveld 2 dager i uka. Fri på mandager 🙂 En slags 70-80%. Ikke jobb mer enn du føler for selv. Lønnen er jo bra.

Beste tipset: Aldri skap deg en levestil som er altfor kostbar, vær fornøyd med "vanlige" ting. Ikke en bolig til 7-10mill.

Lykken er ikke pengene, men å drive med noe som gir mening. Du hjelper et menneske, altfor mange jager etter penger.

Anonymkode: bda31...ed8

AnonymBruker
Skrevet

Finans / Investment Banking eller Management Consulting -> Private Equity 

Anonymkode: e68bc...c71

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dyrlege selv, og hvis lønn er veldig viktig for deg - og du kun kunne tenke deg å jobbe med smådyr - ville jeg nok kanskje valgt tannlege. Det skal sies at det finnes mange muligheter innenfor veterinæryrket som ikke gir 400k i startlønn (og det finnes også klinikker som gir vesentlig mer enn dette), men det er generelt elendig betalt med smådyr. Statistisk sett tjener eldre smådyrveterinærer godt, men jeg tipper mange av dem eier egne klinikker. 
 Jeg rømte fra smådyrbransjen etter 1,5 år selv, pga mye stress, dårlig oppbacking fra sjef på det faglige, og en lønn det faktisk ikke gikk an å leve av. Jeg har aldri sett meg tilbake! Jeg jobber i akademia nå, som absolutt ikke er kjent for høy lønn (omtrent uansett bakgrunn), men nå tjener jeg helt greit, synes jeg - og med mulighet for å øke lønna etterhvert også. 
Generelt tenker jeg at det ikke er nødvendig å brenne for jobben sin.

Anonymkode: ba5ed...647

AnonymBruker
Skrevet

Forresten - sjekk arbeidsmarkedet for tannleger. Har lest i flere tråder her inne at det er dårlig, men jeg vet ikke om det stemmer. Men det hjelper ikke om det er bra betalt å være tannlege hvis man ikke får jobb. Sjekk også startlønna til tannleger (offentlig og privat), og se også på lønnsstigen. Tipper man ikke tjener 1 mill som nyutdannet - og hvor lang tid tar det i tilfelle å komme dit?

Anonymkode: ba5ed...647

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tannleger er vel veldig ofte selvstendig næringsdrivende i likhet med veterinærer? Mye stress. 

Anonymkode: d3b99...78a

• 6 måneder senere...
Skrevet

Lønn er veldig korrelert med stress. Noen mennesker er imidlertid veldig heldige og takler slike yrker lett. Høy iq, gode sosiale egenskaper og evnen til å ikke stresse, så får man et godt liv med høy lønn. 

For oss vanlige, så må vi velge mellom å ha det helt jævlig på jobb eller å tjene så dårlig at barna våre blir mobbeoffre pga dårlig økonomi. Livet er trist.

Anonymkode: 54ec1...fd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2020 den 23.05):

Tannleger er vel veldig ofte selvstendig næringsdrivende i likhet med veterinærer? Mye stress. 

Anonymkode: d3b99...78a

ts trenger vel ikke være næringsdrivende for å tjene godt som tannlege? uansett kan man være flere tannleger i et fellesskap, og hjelpe hverandre når det er behov.

Anonymkode: 0b84a...282

Skrevet

Jeg hadde valgt veterinær, men det er fordi jeg liker å jobbe og velger heller interesse over lønn.

Anonymkode: f68a8...0ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...