Gå til innhold

Hvordan fryser jeg bærene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan bevares jordbær best i fryseren? Vi skal bort og hagen er full av jordbær. Skal jeg få noen til å bare fryse bærene hele, bør de ha sukker på før de fryses eller...?

Blir de gode å spise hele etter at de har vært frosne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det beste er å stykkfryse dem. Da har du flere bruksmuligheter når du tar dem opp.

Plukk dem, ta av den grønn dusken, men IKKE skyll dem (børst evt av jord med en tørr børste). Legg dem enkeltvis ut på ei stekeplate dekket med folie eller bakepapir og sett i fryseren til alle bærene er helt frosne. Da legger du dem i en pose, og evt veier og merker med dato. Ikke bruk sukker.

De holder seg fint og er gode når du tar dem opp, og kan brukes til mye. Siden de er stykkfryst vil de ikke klebe seg sammen, slik at du alltid kan ta opp akkurat så masse du trenger til en oppskrift.

Skrevet

Jeg pleier å fryse jorbær på to ulike måter:

- Hele, fine bær legger jeg som de er i en ziplock-pose (slik at det er lett å ta ut de bærene jeg trenger etterhvert, feks til en smoothie). Legger posen flatt i fryseren når de fryses inn slik at bærene blir singelfrosne.

De blir nok dessverre litt vasne om du tiner dem igjen før bruk - men jeg tviler på at det blir noe annerledes med hele sukrede bær. Passer også fint til å røre inn i krem og bruke til dessert, feks i krumkaker til jul.

- Mindre fine bær som må "beskjæres" litt hiver jeg i foodprocessor med melis, og fyser som puré. Bra som tilbehør til eller basis for ulike desserter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...