AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Ble medlem av fb gruppen bilsete. Det var noen som sa at man skal bruke bilsete ihvertfall opptil de er 10 år. Det har ikke vi gjort. Er det vanlig? Når sluttet dere med bilsete? Anonymkode: 1bb68...87b 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Nei, vanlig er å slutte når de begynner på skolen, og da gå over til pute. Anonymkode: 61f69...64a 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Jeg gjorde et googlesøk, og der står det opp til 12 år 😂 høres veldig voldsomt ut.. Anonymkode: 2a2aa...63d 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Trygg trafikk skriver at barn bør sitte i beltestol eller på pute til de er 10-12 år. Anonymkode: 70b36...48a 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde et googlesøk, og der står det opp til 12 år 😂 høres veldig voldsomt ut.. Anonymkode: 2a2aa...63d Hadde aldri fått en 12 åring til å sitte i bilsete 🤣 Anonymkode: 61f69...64a 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 Spørs hva du tenker. Et barn skal sikres forsvarlig i en bil. Og frem til barnet er 152 cm (?) Skal det sikres med utstyr som er beregnet på vekt og lengde. Det kan være pute eller sete med rygg,men bruker bilens belte.vet noen i den gruppa på Facebook mener at barn opp til 8 år sitter i bakovervendt bilstol, men det er ikke nødvendig, selv om det i teorien går. Men barnet skal sikres forsvarlig, og ikke få selen over halsen, men over skulderen. Da kommer det an på størrelsen på barnet og ikke alder for når barnet kan slutte på bilstol/pute Anonymkode: 68a75...dc2 2
Ella-2 Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 Bilsete har med høyde å gjøre, ikke med alder. Pute er vel ikke anbefalt, pga. at den ikke har sidebeskyttelse. Er man så lav at beltet skjærer i halsen, har bilstolen også den funksjonen at beltet blir ført ned i riktig posisjon 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 12åringen vår er nesten 170 cm.... Tanten min er 155 cm. Betyr det at hun må sitte i bilstol når hun kjører bil? 🤣 Anonymkode: 5a1d4...0dc 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs hva du tenker. Et barn skal sikres forsvarlig i en bil. Og frem til barnet er 152 cm (?) Skal det sikres med utstyr som er beregnet på vekt og lengde. Det kan være pute eller sete med rygg,men bruker bilens belte.vet noen i den gruppa på Facebook mener at barn opp til 8 år sitter i bakovervendt bilstol, men det er ikke nødvendig, selv om det i teorien går. Men barnet skal sikres forsvarlig, og ikke få selen over halsen, men over skulderen. Da kommer det an på størrelsen på barnet og ikke alder for når barnet kan slutte på bilstol/pute Anonymkode: 68a75...dc2 I ene bilen vår kan man stille inn både setet (ta opp en del så de sitter høyere) og justere høyden på selen. I den andre bilen vi har så hadde det ikke vært plass til at vår 10 åring hadde hatt bilstol hvis det er to voksne foran, da hadde beina hans blitt klemt da setene går bakover jo høyere setet er. Høyt oppe sitter han da bilen er liten og belte har han jo ikke i nærheten av halsen selv om han er under 150 høy. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 12åringen vår er nesten 170 cm.... Tanten min er 155 cm. Betyr det at hun må sitte i bilstol når hun kjører bil? 🤣 Anonymkode: 5a1d4...0dc 😂 Ja har en venninne som er 150 cm høy, tror ikke hun akkurat bruker bilstol eller pute. Ts Anonymkode: 1bb68...87b
Fluttershy Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 Her satt hun i beltestol til hun var 10. Aldri noen protester fra henne på det. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, vanlig er å slutte når de begynner på skolen, og da gå over til pute. Anonymkode: Skal liksom et barn på 110cm som begynner på skolen sitte på PUTE? Min sønn på 146cm får ikke rett belteføring med bare pute. Er ingen grunn til å la så små barn sitte på pute, når de passer kanskje bakovervendt eller i beltestol. Anonymkode: c2077...b6a 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I ene bilen vår kan man stille inn både setet (ta opp en del så de sitter høyere) og justere høyden på selen. I den andre bilen vi har så hadde det ikke vært plass til at vår 10 åring hadde hatt bilstol hvis det er to voksne foran, da hadde beina hans blitt klemt da setene går bakover jo høyere setet er. Høyt oppe sitter han da bilen er liten og belte har han jo ikke i nærheten av halsen selv om han er under 150 høy. 😂 Ja har en venninne som er 150 cm høy, tror ikke hun akkurat bruker bilstol eller pute. Ts Anonymkode: 1bb68...87b Min mor er også 150 cm og hun må bruke puter til å komme opp i riktig høyde. Men ikke en sånn pute som barn bruker da. Barn er svært forskjellige, mitt barn på 7 år må.bruke bilstol for hun er både svært lett og ganske lav for alderen. Det kommer vi til å fortsette med en stund til. Anonymkode: 89bb4...dd3 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 Sønnen min på 146cm er 9,5 år (begynner i 4.klasse nå), og er den eneste siden 2.klasse som fremdeles sitter i beltestol. Det er mye bedre og tryggere med beltestol enn bare pute. De får bedre belteføring over skulderen med beltestol, og de får mye mer beskyttelse i sidekollisjon. Datteren min er 5 år og sitter fem ganger så trygt bakovervendt. Anonymkode: c2077...b6a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: I ene bilen vår kan man stille inn både setet (ta opp en del så de sitter høyere) og justere høyden på selen. I den andre bilen vi har så hadde det ikke vært plass til at vår 10 åring hadde hatt bilstol hvis det er to voksne foran, da hadde beina hans blitt klemt da setene går bakover jo høyere setet er. Høyt oppe sitter han da bilen er liten og belte har han jo ikke i nærheten av halsen selv om han er under 150 høy. 😂 Ja har en venninne som er 150 cm høy, tror ikke hun akkurat bruker bilstol eller pute. Ts Anonymkode: 1bb68...87b Teoretisk sett så skulle de sittet i beltestol, men man skjønner jo at det ikke går. Det er dessverre mange voksne som får feil belteføring siden de er så lave. Og det er livsfarlig med feil belteføring, så skjønner ikke hvorfor det er morsomt.. Anonymkode: c2077...b6a 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mor er også 150 cm og hun må bruke puter til å komme opp i riktig høyde. Men ikke en sånn pute som barn bruker da. Barn er svært forskjellige, mitt barn på 7 år må.bruke bilstol for hun er både svært lett og ganske lav for alderen. Det kommer vi til å fortsette med en stund til. Anonymkode: 89bb4...dd3 Tenker det er stor forskjell fra bil til bil også. Jeg har en liten og lav bil og barnet mitt på 140 sitter veldig godt i den bilen uten puten. Mens i mannen min sin bil som er stor og høy så der er det noe annet. Ts Anonymkode: 1bb68...87b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Teoretisk sett så skulle de sittet i beltestol, men man skjønner jo at det ikke går. Det er dessverre mange voksne som får feil belteføring siden de er så lave. Og det er livsfarlig med feil belteføring, så skjønner ikke hvorfor det er morsomt.. Anonymkode: c2077...b6a Voksne folk i beltestol er ganske morsomt 😅 Jeg synes jeg husker fra da jeg var barn at man putta selen under armen, da blir man hvertfall ikke kvelt av den. Anonymkode: 2a2aa...63d 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #17 Skrevet 26. juni 2020 Kjempebra at voksne folk ler av sikkerhet i bil. Modent, og ikke minst et bra forbilde. Anonymkode: a44c9...7f6 11
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #18 Skrevet 26. juni 2020 Min 9 åring sitter i beltestol og har en 12 åring som sitter på pute.. Den eldste byttet til pute da han var 11 for da ble beltestolen for liten.. Ingen klager fra ungene her selv om det er få andre som sitter i beltestol/på pute i samme alder.. Anonymkode: fa7b9...554 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #19 Skrevet 26. juni 2020 Min 12-åring er rundt 165 cm, altså like høy som en gjennomsnittlig voksen kvinne. Tviler veldig sterkt på at han virkelig trenger bilsete. Mine unger slutta med bilsete rundt 8 år. Anonymkode: 40c15...b75 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #20 Skrevet 26. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjempebra at voksne folk ler av sikkerhet i bil. Modent, og ikke minst et bra forbilde. Anonymkode: a44c9...7f6 Ja, det er alltid morsomt å gjøre narr av sikkerhetstiltak... Det går over den dagen det skjer noe som gjør at de virkelig forstår grunnen til at det er anbefalt. Dette er sånn med alt, og alle sier at det er rart bestemor/mamma/onkel ikke overlevde da de var små fordi de lå på magen/satt usikret i bil/fikk ikke vaksine osv. Saken er jo at det var jo mye mer krybbedød, barn som døde i trafikken og ble alvorlig syke, hjerneskade og døde pga sykdom. Men det er sånne folk som tror de kan best og lærer kun hvis de opplever det selv. Og DA skriker de høyt! Har forøvrig 8 åringen i beltestol. Anonymkode: ba805...107 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå