Gå til innhold

Feriepenger beregning

Pocashine

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var siste år 2019 fast ansatt til og med 4.12.19. Fra 5.12. Var jeg hjemme, denne 3 uker før fødselen. Etter denne 3 uker var jeg i permisjon (80 %). Jeg fikk feriepenger i går men ganske mye mindre og jeg forstår ikke hvorfor. 

Feriepengergrunnlaget er lønn fra i fjor men på lønnslippen har de også med beregnet mitt lønn i permisjon fra 2020 og derfor få jeg nesten 14.000 nok mindre.

I lønnslippen fra mai 2020 kan jeg lese opptjening feriepenger mye mer også feriepenger til gode. Jeg snakket med arbeidsgiver og han sier det er vanlig pga jeg er i permisjon 80 %. Men det er jo for 2020 jeg hade fast lønn i 2019. Og jeg ser på hver lønnslipp at feriepenger til gode øker hver måned 2019.

Er det riktig? Jeg tenkte egentlig at arbeidsgiver spare opp feriepenger i 2019 og dette blir utbetalt i 2020 og ikke forregne med permisjon fra denne år.

Takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du har vært i permisjon 80% er det nesten ingen lønn I juni å trekke 4 ferieuker fra + 1 ukes trekk fra feriepengene. Er vel det som er skjedd 

Anonymkode: 0431a...9c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

+ opptjente feriepenger
- 25 dager ferie
+ månedslønn (80%) 
= utbetalt 

hvis de har trukket deg for ferie så vil/skal du få lønn fra arbeidsgiver når du avvikler/forlenger permisjonen din med ferie

Anonymkode: 141fc...00b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

+ opptjente feriepenger
- 25 dager ferie
+ månedslønn (80%) 
= utbetalt 

hvis de har trukket deg for ferie så vil/skal du få lønn fra arbeidsgiver når du avvikler/forlenger permisjonen din med ferie

Anonymkode: 141fc...00b

Enig, bare at TS skriver hun har 80 % permisjon, så da er det bare 20 % lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...