Gå til innhold

Dere som sier influensa er like ille som korona!

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior
Skrevet

Lager min egen tråd om temaet. 

Unge folk dør svært sjelden av influensa men ja det skjer. Det skjer at folk dør av alt mulig, men det er ikke sånn at veldig mange dør på kort tid som med korona. Influensa er en kraftig nok sykdom det vet jeg alt om (fy faen😵) men ikke så kraftig som korona.

Influensa har vært verst de årene vaksinen ikke har virket. Det har aldri blitt stengt ned pga influensa. Så tallene hvert år er resultat av at smitten har spredd seg fritt rundt. 

Hadde det ikke blitt stengt ned i Norge nå i år pga korona (En helt ny pandemi som folk vet lite om men de vet det er dødeligere enn influensa) hva tror dere hadde skjedd da? Da hadde nok folk sett forskjell mellom influensa og korona. 

Hvor mange tror dere ligger i respirator pga en influensa vs korona? Hvor mange er syke flere uker (mer en 2 uker) med influensa vs korona? Hvor mange har symptomer lenge etter de har hatt sykdommen? 

Så fortsatt hysteri? Vil folk fortsatt gi faen så det blir en ny nedstengning? I så fall ikke klag når det skjer. Du skjønner influensa er ikke kraftig nok til at det blir nedstengning av det, men det er faen meg drittviruset korona.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eneste forskjell er manglende grunnimmunitet.

Anonymkode: dff4c...cf2

• Liker 4
Gjest Warrior
Skrevet

Det også men viruset er den største forskjellen. Forskjellig virus og ene er kraftigere enn andre.

AnonymBruker
Skrevet

Var du like på tuppa i Sveriges verste influensasesonger også? Eller hørte du aldri om dem. 

Anonymkode: 12587...ceb

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var du like på tuppa i Sveriges verste influensasesonger også? Eller hørte du aldri om dem. 

Anonymkode: 12587...ceb

De var ikke så ille som korona på så kort tid. Det var etter en hel sesong. Nå er det over 5000 døde der bare siden mars! Hva når det har gått et år? 

De verste influensasesongene kom når det var nytt influensavirus eller de bomma på vaksina. Det skjer. Likevel er korona mye verre.

Skrevet

Hittil har det dødd nesten 500.000 av covid-19 i hele verden. I en vanlig influensa-sesong dør det ca like mange.

Sesongen 2017-18 døde ca 650.000 av influensa.

Det betyr at covid-19 må drepe 500.000 hvert eneste år fremover for å være farligere enn influensa.

Det store spørsmålet er om covid-19 kommer til å drepe like mange som hittil hvert eneste år fremover? Og det gjelder etter at en eventuell vaksine for covid-19 har kommet. Fordi vi vaksinerer jo mot influensa hvert eneste år....

Når det har gått et par år er jeg ganske sikker på at det vil vise seg at influensa er mye farligere enn covid-19.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men sykehusene blir vel ikke overfylt med influensasyke. Begravelsesbyråene klarer ikke å ta unna, og det lages massegraver enkelte steder pga korona. Folk ligger døde på gaten etc.. Man har ikke sett det samme pga. influensa de siste årene. Selvom den også tar mange liv.

Anonymkode: 406c8...ce3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Krantz95 skrev:

Hittil har det dødd nesten 500.000 av covid-19 i hele verden. I en vanlig influensa-sesong dør det ca like mange.

Sesongen 2017-18 døde ca 650.000 av influensa.

Det betyr at covid-19 må drepe 500.000 hvert eneste år fremover for å være farligere enn influensa.

Det store spørsmålet er om covid-19 kommer til å drepe like mange som hittil hvert eneste år fremover? Og det gjelder etter at en eventuell vaksine for covid-19 har kommet. Fordi vi vaksinerer jo mot influensa hvert eneste år....

Når det har gått et par år er jeg ganske sikker på at det vil vise seg at influensa er mye farligere enn covid-19.

Men dette antallet koronadøde er med strenge tiltak. Hva tenker du om det?

og vi er jo bare halvveis i dette året, mye kan skje det neste halve

Anonymkode: af117...c2e

• Liker 6
Gjest Warrior
Skrevet

Hvor mange ligger i respirator eller kveles til døde pga influensa vs korona? Korona er nettopp startet og mange døde på kort tid. Det er sånn vi ser at influensa er mildere. Ikke minst symptomene og varigheten på sykdommen. Det ER kraftigere. Jeg stoler mer på forskere enn folk som driter i korona..

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men sykehusene blir vel ikke overfylt med influensasyke. Begravelsesbyråene klarer ikke å ta unna, og det lages massegraver enkelte steder pga korona. Folk ligger døde på gaten etc.. Man har ikke sett det samme pga. influensa de siste årene. Selvom den også tar mange liv.

Anonymkode: 406c8...ce3

Det er fordi veldig mange blir syke på veldig kort tid. Hadde koronaen fordelt seg over hele sesongen slik influensaen gjør, så hadde det du skriver om ikke skjedd.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men dette antallet koronadøde er med strenge tiltak. Hva tenker du om det?

og vi er jo bare halvveis i dette året, mye kan skje det neste halve

Anonymkode: af117...c2e

Jeg tenker at lockdown ikke betyr så alt for mye. Vaske hender, litt avstand osv. betyr nok mest.

Det har vi jo sett er tilfelle i Norge. Det ble ikke mer smitte når samfunnet åpnet igjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Warrior skrev:

Så fortsatt hysteri?

Hysteriet er det eneste sikre med korona. Hadde corona blitt formidlet på tekst-tv, med ukentlige oppdateringer, ville vi kunnet levd normalt. Media har erstattet fotball-EM og sommer- OL med koronastatstikk. 

Anonymkode: 608cb...bb1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 skrev:

Det er fordi veldig mange blir syke på veldig kort tid. Hadde koronaen fordelt seg over hele sesongen slik influensaen gjør, så hadde det du skriver om ikke skjedd.

Nå har vi snudd verden på hodet for å unngå at så mange blir syke på kort tid med korona. Og likevel er dødsfallene ca de samme som influensaen. Der vi ikke gjør noe særlig tiltak og lar det spre seg. Vi har vaksine, men den funker jo såder. 

Hvordan tror du koronatallene hadde vært om vi ikke løftet en finger og lot det spre seg som influensa? 

Spør for en venn. 

Anonymkode: 912b1...204

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Warrior skrev:

Hvor mange ligger i respirator eller kveles til døde pga influensa vs korona?

Tror du influensa gir en behagelig død? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Krantz95 said:

Jeg tenker at lockdown ikke betyr så alt for mye. Vaske hender, litt avstand osv. betyr nok mest.

Det har vi jo sett er tilfelle i Norge. Det ble ikke mer smitte når samfunnet åpnet igjen.

Samfunnet har ikke åpnet igjen, det er fortsatt mange tiltak på plass.

Anonymkode: 72598...667

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg i det du sier. Kanskje noen folk ikke har sett på nyhetene og tilstandene som var ute i verden der folk døde av covid19 i korridorene på sykehusene. Vi får trøste oss med det.  Vi er veldig heldige som bor i Norge som tok skikkelig grep og som har ressurser til å hjelpe alle....enn så lenge. Man kan ikke sammenligne det med influensa nei, det er mye, mye verre.

Anonymkode: c339b...336

• Liker 4
Gjest Warrior
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Krantz95 skrev:

Nå har nok årstidene litt å si. Alltid mindre virus om sommeren enn høsten og vinteren, og det har blitt åpnet litt etter litt. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du influensa gir en behagelig død? 

Nei det vet jeg det ikke gjør. Trodde seriøst jeg skulle stryke med sist gang jeg hadde det, en natt jeg våknet med kraftig brystsmerter og tung pust og jeg er ung, frisk og trent. Så influensa er kraftig når en får det skikkelig og gir nok ingen behagelig død. Men folk tror visst korona gir en behagelig død som er kraftigere siden så mange gir faen og tror det er en vanlig influensa. 

Endret av Warrior
AnonymBruker
Skrevet

For «unge» mennesker (under 40-50) er mortaliteten omtrent som influensa, for barn og ungdom er mortaliteten lavere enn for influensa. For eldre er mortaliteten mye mye høyere, og derfor dør så mange. Det er ikke fordi 25-åringer dør som fluer av corona.

Måten man dør på er i praksis lik - man drukner i sine egne lunger eller får sepsis og dør, både av influensa og av corona. Men det skjer jo ikke med de aller fleste som blir smittet. Ikke engang de fleste gamle. Selv 90-åringer har ca 80 % sjangse for å overleve corona.

Anonymkode: 5d660...95c

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste forskjell er manglende grunnimmunitet.

Anonymkode: dff4c...cf2

Snakk om å være uviten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt corona, og for meg (i likhet med veldig mange andre), så var det en svært mild forkjølelse. Å sammenlikne med influensa blir på mange måter meningsløst ettersom vi har vaksine og vaksinerer de svakeste av oss. Noen år fungerer vaksinen dårligere (men det er jo ikke sånn at den ikke fungerer i det hele tatt). 

Det er altså ikke slik at korona er verre, det er bare at vi har null immunitet i befolkningen, hvilket gjør at det smitter rakst og mange personer. Og den beskyttelsen de eldre har av influensa har vi ikke. 

Anonymkode: 68436...2bb

• Liker 2
  • Opprett ny...