Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man forvente som lønn som spesialpedagog i skolen? Hvor stor forskjell er det på lønn som spesialpedagog med kun bachelor og med master? 

Tenker ikke på lærer med spes. ped. , kun ren spesialpedagogikk utdannelse. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på om kommunen godtar utdanningen din som pedagogisk godkjent utdanning eller ikke, og hvor rigide de er mtp undervisningsfag. 

Kvalifikasjoner i KS kan du lese her: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/vedlegg-6-ks-hovedtariffavtale/

Lønnstabeller her: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnstabeller/

Om man skal følge dette slavisk, plasseres både bachelor og master i spesped uten andre undervisningsfag i kategorien lærer uten godkjent utdanning. Det har luselønn. Sannsynligvis havner man under «Stillinger med krav om fagbrev og 1-årig fagskoleutdanning». 

Om kommunen er mindre rigid, kan det hende du får lønn etter utdanning. Enten 3-årig utdanning eller lektor, alt ettersom hvorvidt du har master eller ikke. 

Mitt råd dersom du vil jobbe med spesped i skolen:

- Dersom du ikke har begynt på utdanningen din, ta lærerutdanning m/ spesped.

- Dersom du er underveis i utdanningen din, sørg for å ta 60 stp i matte, norsk eller engelsk og bygg på med PPU etter endt master. 

- Dersom du er ferdig utdannet: Ta 60 stp i matte, norsk eller engelsk, og bygg på med PPU. Eller sats på PPT e.l. 

Anonymkode: a5efb...457

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Er klar over dette, håper noen som jobber innen dette vil dele sine erfaringer 😬 er midt i utdannelsen så er ikke aktuelt å ta lærerutdanning 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ann1 skrev:

Takk for svar. Er klar over dette, håper noen som jobber innen dette vil dele sine erfaringer 😬 er midt i utdannelsen så er ikke aktuelt å ta lærerutdanning 

Svaret er min erfaring. ;) Vil anbefale deg å ta undervisningsfag mens du enda tar spesped-utdanningen. Sett i etterkant hadde jeg både tid og overskudd til det, spesielt under bachelor. Var mer travelt på master. Og deretter ta PPU. Da slipper du å havne mellom to stoler; ettertraktet men umulig å ansette fast. 

Men jeg tror også ulike kommuner forholder seg ulikt til «boka». «Min» kommune er utrolig rigide, og det føles urettferdig å jobbe med det jeg er utdannet til uten å få lønn for det. Da jeg tok utdanning (bachelor+master) i spesped reklamerte universitetet med at man kunne få jobb i skolen, men det er egentlig bare bullshit. Man kan få det hvis det ikke er andre kvalifiserte søkere, og da som engasjement eller på vilkår om PPU. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søker skoler egne spesped? Aldri hørt om.. Jeg ville mye heller satset på PP - tjenesten (med mindre du vil undervise) :) 

Anonymkode: 9e696...bad

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søker skoler egne spesped? Aldri hørt om.. Jeg ville mye heller satset på PP - tjenesten (med mindre du vil undervise) :) 

Ja, har satt flere ganger at skoler søker etter spesialpedagoger. Men da pleier det som oftest å stå støttepedagog i jobbannonsen. Altså det er det krav om en 3-årig bachelorgrad i pedagogikk, spesialpedagogikk, barnehagelærer eller noe annet innenfor helse- og sosialfag. Men da med videreutdanning i spesped. F.eks, denne; men det er i barnehage. Men jeg har sett at skoler også har søkt støttepedagoger.

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=182490324

Anonymkode: 3195a...a49

Skrevet

Ja, er flere skoler som ansetter "rene" spesialpedagoger 😊 ang støttepedagoger blir de ofte ansatt for å følge opp barn med spesielle behov og driver intensiv trening med de. 

Her så er jeg interessert i spesialpedagoger på skolen, ikke støttepedagog :)

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Men som regel søker de da lærer m/ spesped. Noen ganger har de helt spesielle case, og søker etter spesialisert personale. Spesialskoler vil gjerne ha sistnevnte  

Som «ren» spesped blir man jo litt «snever», men min erfaring er at selv om man har ansatte som jobber kun med elever med ulike vedtak, så opplever man at man skulle hatt mye mer ressurs til disse elevene. 

• 3 år senere...
Skrevet

Har master men ikke undervisningskompetanse, jobber som spesped på barneskole. Har 720.000 i årslønn.

Anonymkode: 61b9b...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...