AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Er dere enig som å være uenige? Takler du at folk ikke mener det samme som deg? Hvor går grensen? Anonymkode: 5e0ff...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Takler at folk mener andre ting og bryr meg som regel ikke i det hele tatt. Så har vi mamma som er blitt vaksinemotstander, tror at alle barn blir hjernevasket i skolen for at vi skal gjøre som høyere makter sier som voksen, tror at jorda godt kan være flat, at månelandingen ikke skjedde og at Covid-19 ble spredt av mennesker for å distrahere folk så de kan sette opp 5G-nett... Enig er jeg ikke. Og det er vanskelig å forstå når det aldri kommer gode argumenter for hvorfor hun tror på det. Men jeg orker ikke å diskutere, hun er i 50-årene og sta. Hadde jo blitt litt skummelt dersom flertallet ender opp med å bli kritisk og angstfull for absolutt alt i verden. Men i utgangspunktet bryr jeg meg lite hva folk mener. Så lenge det ikke går ut over mange andre på en dårlig måte. Anonymkode: 5a22f...67a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 (Samme anonym bruker med konspirasjonsteori-mamma her. Ville bare også si at jeg ikke er den som BARE ser på NRK og CNN, eller liknende. Jeg prøver å være kritisk og se nyheter fra flere kilder og ikke bare en. Bare så det er sagt...) ☺️ Anonymkode: 5a22f...67a
deedee_ Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Kunne ikke hatt samboer som er veldig uenig, heller ikke gode venner. Men bekjente og familie går greit. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 Diskuterer aldri politikk med familien. Anonymkode: 26209...abb
annebanane Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 Tror vi er ganske varierte, men ingen ytterpunkter. Enig i mye, men kanskje uenige i hvordan noen ting kan utføres. Takler fint å være enig om å være uenig om en del ting, men ved visse saker går det en klar grense om vi skal være nære og ha et samliv.
youcancallmejune Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 Null problem med at andre har andre meninger, men jeg er ikke interessert i å bli venn med for eksempel en høyreekstrem eller en islamist.Ytringsfriheten er viktig for meg og da må jeg selvfølgelig tåle at folk mener ting jeg ikke liker, men jeg synes ofte de mest ekstreme virker enfoldige og slitsomme, og bare av den grunn er de uinteressante som venner. Jeg ønsker heller ikke å bli assosiert med slike. Jeg stemmer høyre men har mange venner som er venstrefolk. Det går utmerket, men jeg synes til tider de er litt naive. Alle skal få og alt skal bli så fint og flott, men hvor pengene skal komme fra og hvordan ting skal realiseres fortrenger de. Vi kommer ingen vei når vi roter oss inn i politiske diskusjoner, men vi gjør det likevel ofte. Uansett, de er bra folk ellers, så det kan jeg leve med. 2
Angelheart2 Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 Kunne ikke hatt en mann med helt forskjellig politisk farge, men vi trenger ikke stemme på det samme. Verdier og samfunnssyn er viktig i hverdagen, så jeg ser ikke helt at jeg skulle falt for en mann som ikke deler grunnverdiene uansett. Vi snakker mye om politikk og nyheter i familien, så det hender det blir noen gode diskusjoner, men det er bare nyttig. Har noen venner som ikke helt deler mitt politiske ståsted, men de er faktisk hyggelige mennesker allikevel 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 Faren min ble veldig frustrert da jeg delte mye BLM-materiale, dette syns jeg er vanskelig å håndtere. Han er generelt veldig anti-venstre og kunne sikkert godt stemt på republikanerne om han var amerikaner. Én ting er om han i det minste hadde hatt gode, gjennomtenkte motargumenter – jeg syns det er interessant å diskutere forskjellige idéer – men han kan komme med påstander som har null tyngde, som for eksempel at NRK er ren propaganda, uten å backe opp med noen grunn til det annet enn at det er det han syns. Anonymkode: 4a931...b33 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Faren min ble veldig frustrert da jeg delte mye BLM-materiale, dette syns jeg er vanskelig å håndtere. Han er generelt veldig anti-venstre og kunne sikkert godt stemt på republikanerne om han var amerikaner. Én ting er om han i det minste hadde hatt gode, gjennomtenkte motargumenter – jeg syns det er interessant å diskutere forskjellige idéer – men han kan komme med påstander som har null tyngde, som for eksempel at NRK er ren propaganda, uten å backe opp med noen grunn til det annet enn at det er det han syns. Anonymkode: 4a931...b33 Han har jo rett i mye av det du skriver. BLM er jo helt ute av kontroll; "enten er du med oss, eller så er du rasist". Noen bruker denne hersketeknikken. Anonymkode: fa825...40c 2
Katten.2.0 Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 Tror hele den nærmeste familie, partner, venner og mine venners partnere er ganske like i verdier og politiske syn. 1
HalldirV2 Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 Vi er veldig splittet politisk, både familie og venner. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Han har jo rett i mye av det du skriver. BLM er jo helt ute av kontroll; "enten er du med oss, eller så er du rasist". Noen bruker denne hersketeknikken. Anonymkode: fa825...40c Som sagt så er ikke problemet at vi har forskjellige meninger, da jeg syns det er utrolig verdifullt å diskutere forskjellige standpunkt. Problemet er heller at han ikke bunner noe av det han sier i logikk eller ordentlig "bevis", det er mer konklusjoner han tar for seg selv, og da blir det vanskelig å kunne ha en fornuftig og lærerik diskusjon av noe som helst Anonymkode: 4a931...b33
HalldirV2 Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Faren min ble veldig frustrert da jeg delte mye BLM-materiale, dette syns jeg er vanskelig å håndtere. Han er generelt veldig anti-venstre og kunne sikkert godt stemt på republikanerne om han var amerikaner. Én ting er om han i det minste hadde hatt gode, gjennomtenkte motargumenter – jeg syns det er interessant å diskutere forskjellige idéer – men han kan komme med påstander som har null tyngde, som for eksempel at NRK er ren propaganda, uten å backe opp med noen grunn til det annet enn at det er det han syns. Anonymkode: 4a931...b33 NRK har en stor overvekt av venstrevridde journalister, som medie Norge generelt. Det problematiske med NRK er derimot at de skal være objektive som statskanal, de skal ikke agere politisk - noe de har gjort gang på gang, senest i forbindelse med BLM fenomenet. Dette er noe samfunnsdebatanter og kritikere på begge sider av den politiske skalaen har ytret sin missnøye med. Det er altså ikke bare høyreorienterte mennesker som har påpekt dette, og som ser faresignalene med en stadig økende politisk/ideologisk statskanal. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 Er ikke så veldig engasjert i politikk, men noe.. føler jeg står med en fot i hver leir - litt enig med alle ingen. bryr meg ikke hva de andre tenker, men min søster er natur freak, og tenker bare miljø.. alt er veldig sammensatt og vi vanlige folk har ikke nok kunnskap til å forstå alt av prioriteringer.. Anonymkode: da215...08b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 Hva familien min stemmer bryr jeg meg ikke så mye om, det er ganske normalt å være ulik sine foreldre i mangt og mye. Når man først har flyttet ut så spiller det liten rolle uansett, det holder å ha en grei tone i middagsbesøk. Kan gjerne prate overfladisk om vær, vind, film og tv, det er lett å skygge unna de aller dypeste temaene. Men min partner kan ikke stå for langt fra meg politisk. Det er vi som skal dele livet sammen, det er vi som skal diskutere viktige valg i vårt felles liv, og ulike politiske ståsteder sier mye om hvordan man tenker, hvilke verdier og menneskesyn man har. Jeg kunne ikke levd med noen som mener at fattige kan skylde seg sjøl, at alt bør privatiseres eller at klima ikke bør stå svært høyt på agendaen. Vi trenger ikke stemme på nøyaktig samme parti, men han må være innenfor kategorien rødgrønn. Han bør ha økonomisk utjevning, klimakamp, likestilling og internasjonal solidaritet høyt oppe på agendaen. Jeg kunne for eksempel aldri datet en eiendomsbaron som stemte Høyre og tjente seg rik på å leie ut til blodpris til lavtlønnede alenemødre og fattige studenter. Anonymkode: d7417...7ee 1
Høna79 Skrevet 26. juni 2020 #17 Skrevet 26. juni 2020 9 timer siden, youcancallmejune skrev: Null problem med at andre har andre meninger, men jeg er ikke interessert i å bli venn med for eksempel en høyreekstrem eller en islamist.Ytringsfriheten er viktig for meg og da må jeg selvfølgelig tåle at folk mener ting jeg ikke liker, men jeg synes ofte de mest ekstreme virker enfoldige og slitsomme, og bare av den grunn er de uinteressante som venner. Jeg ønsker heller ikke å bli assosiert med slike. Jeg stemmer høyre men har mange venner som er venstrefolk. Det går utmerket, men jeg synes til tider de er litt naive. Alle skal få og alt skal bli så fint og flott, men hvor pengene skal komme fra og hvordan ting skal realiseres fortrenger de. Vi kommer ingen vei når vi roter oss inn i politiske diskusjoner, men vi gjør det likevel ofte. Uansett, de er bra folk ellers, så det kan jeg leve med. Amen 🙌🏻
Gjest Alexz Skrevet 26. juni 2020 #18 Skrevet 26. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takler at folk mener andre ting og bryr meg som regel ikke i det hele tatt. Så har vi mamma som er blitt vaksinemotstander, tror at alle barn blir hjernevasket i skolen for at vi skal gjøre som høyere makter sier som voksen, tror at jorda godt kan være flat, at månelandingen ikke skjedde og at Covid-19 ble spredt av mennesker for å distrahere folk så de kan sette opp 5G-nett... Enig er jeg ikke. Og det er vanskelig å forstå når det aldri kommer gode argumenter for hvorfor hun tror på det. Men jeg orker ikke å diskutere, hun er i 50-årene og sta. Hadde jo blitt litt skummelt dersom flertallet ender opp med å bli kritisk og angstfull for absolutt alt i verden. Men i utgangspunktet bryr jeg meg lite hva folk mener. Så lenge det ikke går ut over mange andre på en dårlig måte. Anonymkode: 5a22f...67a Jeg er i samme situasjon som deg med min mor, men hun drar det enda lengre Skriv gjerne til meg om du vil lufte situasjoner / tanker 😣
Khadira Skrevet 26. juni 2020 #19 Skrevet 26. juni 2020 Jeg stemmer Rødt, bodde en periode med min tante og onkel som stemmer henholdsvis Alliansen og FrP. Vi klarte fint bo i samme hus, men det ble gjerne diskusjoner f.eks dersom vi så på nyhetene. Vi var enige om å være uenige, men det ble slitsomt for meg å skulle forsvare meningene mine hele tiden, spesielt mtp. innvandring og integrering. Jeg hadde nok ikke ønsket å bo med mennesker med så totalt annerledes politisk syn enn meg igjen. Jeg tenker at om ikke hvilket parti, men iallfall hvilken "fløy" man stemmer på, har mye å si for hvilke verdier man har, og jeg fungerer generelt best med folk med noenlunde likt verdisyn som meg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #20 Skrevet 26. juni 2020 Muttern var alltid inkluderende osv, jobbet med folk av alle slag på jobben osv. Så flytta hun til bygda og har fått skikkelig fremmedfrykt og bruker n-ordet osv. Hun forskjellsbehandler ikke men hun er helt klart blitt mer "redd" fargede osv og negativ til innvandring fordi alle de gamle gubbene der er det. Onkelen min har blitt skikkelig rasist også. Han pleide også å være veldig omgjengelig men han ble syk en stund og ble skikkelig bitter og fiendtlig mot folk som ikke er hvite. Han forteller vitser til sine tenåringsgutter som er rasistiske vitser, lar ungene si sotrør om folk osv, og mumler skikkelig stygge ting når fargede folk får forbi, typ "jævla svartskalle" osv, selv til småbarn. Jeg orker ikke være sammen med han lengre, ikke mye i alle fall. Modern er lettere å "de-eskalere" med å argumentere hvis hun sier noen som "kommer fra bygda", da sier jeg for eks at "du vet jo selv at det er bare folk som vil ha et vanlig liv" f.ex. Hun syns også at Listhaug osv er livsfarlig og har dårlige holdninger så jrg vet at hun ikke er helt "tapt". Anonymkode: 1aa59...3b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå