Majken Skrevet 16. september 2002 #1 Skrevet 16. september 2002 Kom bare plutselig til å tenke på det......... Jeg hadde to favorittlærere de to siste årene på barneskolen. De var alltid blide og sprudlende for å si det sånn. De gikk så godt i sammen, skikkelig bra team.... Hun ene var klasseforstanderen vår i 5. og 6. klasse, og hun andre var engelsklæreren var samme tid. De var de eneste som kjempet synlig mot mobbing på skolen vår. De andre lærerne lot det liksom bare stå til. Og det hendte de kjøpte ingredienser av egne penger for at vi skulle få ha heimkunnskap. Vi hadde avslutningsfest hjemme hos henne ene. Tenk 28 tolv-og trettenåringer flyende rundt i huset...... "Prisen" for den verste læreren må deles på to den også. Den ene var samfunnsfaglærer på ungdomsskolen. Han var fæl. Han kunne stå og mobbe en enkelt elev foran hele klassen. Enten var du idiot eller tulling. Når han hørte opp leksene og du ikke visste/husket svaret tegnet han et kryss med sprittusj i nakken eller panna på deg. Han ble rektor på en barneskole noen år etter, og der er han den dag i dag. GRØSS! Stakkars unger..... Han andre var klasseforstander på videregående. Det gikk ikke en uke uten at vi fikk høre at uansett hvor dårlig jobb han gjorde så var det ingenting vi kunne gjøre for å få han sparket. Han var nemlig organisert!! Han var i mot alt som het skoleturer. Vi skulle kun sitte i klasserommet. Andre året fikk klassen vår tilbud om å være med på "Hvite busser til Auschwitz", men nei! Der kom vi ikke til å lære noen ting, bare bortkasta tid og bla bla bla. Så dermed fikk en annen klasse tilbudet, mens vi satt med nesa ned i historieboka. GRRRR :evil: . Hvordan var lærerne deres?
Mirabella Skrevet 16. september 2002 #2 Skrevet 16. september 2002 Jeg kjenner igjen typene du beskriver..Selv hadde jeg vel ikke særlig problemer med noen lærere, hadde jo alltid lest leksa.. Men at enkelte kunne opptre svært arrogant, og omtale elevene sine med et snev av "forakt" husker jeg ja...Husker vi hadde en engelsklærer på videregående som vel ikke akkurat var den mest aktive til å lære fra seg...fikk se på "Terminator" i engelsktimen, perfekt til å lære seg engelsk, eller hva... I'll be back! Tror aldri jeg har hatt noen favorittlærer, likte egentlig ikke de som var for "snille" og heller ikke de som var for "strenge". En lærer bør ha en viss autoritet, men selvsagt ikke være ufølsom eller henge ut elever..H*n må yte rettferdighet og selvsagt også ha respekt for elevene sine. Og jeg antar at ros hjelper bedre for læringsmiljøet enn kritikk... Og jeg har ikke tall på hvor mange mannlige lærere jeg var forelsket i Mirabella
Maeve Skrevet 16. september 2002 #3 Skrevet 16. september 2002 Jeg hadde en kjempeflink lærer da jeg gikk i 4 klasse husker jeg. Hun var rettferdig og behandlet alle likt. Da hun skulle slutte etter endt skoleår, inviterte hun klassen hjem til boller og saft. I ungdomskolen hadde jeg to lærere som ikke kunne være lærere i det hele tatt. Mattelæreren hver mandagmorgen var fyllasjuk, og stanket alkohol av. Ikke mye vi lærte nei! Norsklæreren hadde jeg i vrangstrupen og det var gjensidig!! Ville ikke ha møtt dem i dag!! Senere har det vært greie lærere og man mistet ikke lysten på å lære! Virker i dag som i hvertfall mine barn har greie lærere!! Verden forandrer seg, og det gjør lærere også!!
tuji Skrevet 16. september 2002 #5 Skrevet 16. september 2002 En av mine favorittlærere hadde jeg på videregående. Hvert år inviterte han alle førsteklassene hjem på kveldsmat for å bli kjent, uansett om han skulle undervise den klassen eller ei. Det tror jeg er noe av det viktigste som lærer, å se alle og være interessert i å bli kjent med elevene. Denne læreren satt også alltid i kantinen og spiste lunsj, ikke på lærerrommet sammen med de andre lærerne.
Gjest LoisLane Skrevet 16. september 2002 #6 Skrevet 16. september 2002 Engelsklæreren min på slutten av barneskolen var kjempegrei, og påvirket meg sikkert til å bli lærer sjøl. Hun var kunnskapsrik, litt streng og kjempekoselig. Hun døde for ikke lenge siden - jeg angrer på at jeg aldri fikk sagt til henne at hun var kjempeflink! :cry:
Salina Skrevet 16. september 2002 #7 Skrevet 16. september 2002 Mine favoritt lærere er kjempe snille. (Jeg går 10klasse nå) Den ene av dem står nå i fare for å få sparken. Og det bare fordi noen av mine venninner gjorde noe veldig dumt... Det var en klassetur hvor de tok bilder av hverandre i BHen med skolens kamera... Og nå har han fått skylden, og hvis ikke foreldrene og rektor tror dem får han sparken... Den andre favoritt læreren min er kjempe kul. Hun elsker Mozart (tror det skrives slik!) og hun er ikke redd for å si et stygt ord i timen. Hun har en egen evne til å få alle interesserte i faget. Hun har nå dessverre bare 50% stilling..... Den læreren jeg misliker sterkest er mildt sagt ei skikkelig bitch!!!
Gyda Skrevet 16. september 2002 #8 Skrevet 16. september 2002 Min favorittlærer hadde jeg som klasseforstander fra 7. til 9. klasse. Han var alle tiders. Streng med rettferdig. Brydde seg om oss. Var kompis, men også en autoritetsperson. Alle hadde respekt for ham. Da vi var ferdige i 9. klasse og var orange-russ, inviterte han oss alle ( ca 50 stk) hjem til seg på pizza etter at vi hadde vært på bygdafest og "feira". Denne læreren burde egentlig navngis og honeres på skikkelig måte, men det får være slik som dette. Det finnes mange gode lærer rundt omkring i landet som gjør en god jobb. Stå på folkens! - jeg ville ikke hatt jobben deres - til tross for mye avspasering og ferie...
Catzy Skrevet 16. september 2002 #9 Skrevet 16. september 2002 Streng, men rettferdig og vennlig, men bestemt. Det er en sånn lærer jeg gjerne skulle vært. I dag har jeg hatt min andre vikartime, etter å ikke ha hatt undervisning siden jeg gikk ut av lærerskolen. Jeg har jobbet med IT i stedet. Den første timen gikk tåelig greit, men i dag husket jeg på hvorfor jeg begynte med IT i stedet for vanlige lærerskolefag... Jeg klarer ikke å holde disiplin. Nå er vel 10.klasse egentlig de beste til å bryne seg på når det gjelder disiplin. Men jeg får ikke til å sette rammer og grenser, og det er noe av det viktigste en lærer kan gjøre!! OK, det var hele 2 timer, tysk, som jeg ikke føler meg helt overlegen i. Men likevel... Følte at jeg ikke strakk til. Tror nok ikke det blir noen lærerjobber mens jeg venter på at IT-markedet skal ta seg opp, nei... Catzy - en erfaring rikere
Bettie Skrevet 16. september 2002 #10 Skrevet 16. september 2002 Catzy - det er kjempevanskelig å hoppe inn som vikar, da. Ikke kjenner du elevene, ikke vet du helt hva de holder på med, og selv om du får en lapp i hånda med noen sidetall, og kanskje noen oppgaver, er det ikke ditt stoff - for du "arver" det fra faglæreren, og ikke får du tid til å forberede seg skikkelig. I det heletatt - å hoppe inn slik i et par timer er nesten oppskriften på å mislykkes som lærer, det. Når du vet hva slags lærer du ville bli, streng, rettferdig, se elevene, litt kompis, med autoritet - så er det mulig å oppnå, men det krever, som mange andre ting - øvelse, og helst noen gode kolleger som hjelper til på veien. Til dere som sier at en god lærer behandler alle likt - jeg håper ikke det er det dere mener, for det er noe av det mest urettferdige som finnes!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå