Gå til innhold

Hvorfor skriver noen dursj?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er flere her som putter på en r i dusj, altså dursj, det er den tåpeligste skrivefeilen jeg ser. Men hvor i all verden kommer denne r-en fra?

Anonymkode: 8de2a...896

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antageligvis fordi mange dialekter uttaler "rs" som sj-lyden, og det er da ingen forskjell i uttale på "dursj" og "dusj" for dem. 

Anonymkode: 3419b...a81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er svake i rettskriving og tilhører kanskje shjylling og schøtt generasjonen... 

Anonymkode: ba354...8fe

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Aldri sett.

Anonymkode: e2aeb...8f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert de samme som skriver bersj.

Anonymkode: 0c34b...64d

• Liker 10
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert de samme som skriver bersj.

Anonymkode: 0c34b...64d

Trykket inn hit kun for å skrive det 😂 så enig med AB 64d.. samme folka som skriver og sier (!) «bærsj» 

Endret av Snurrepurre
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyrsjleksi?

Anonymkode: b3ebb...292

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det de samme som skriver komt (om kommet)?

Anonymkode: 12f5f...308

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2020 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Antageligvis fordi mange dialekter uttaler "rs" som sj-lyden, og det er da ingen forskjell i uttale på "dursj" og "dusj" for dem. 

Anonymkode: 3419b...a81

Dette er riktig.

Anonymkode: 90d89...4c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2020 den 10.20, AnonymBruker skrev:

De er svake i rettskriving og tilhører kanskje shjylling og schøtt generasjonen... 

Det har mest med dialekten til de som gjør dette å gjøre, som gjør at det virker logisk for dem. For «dusj» uttales på samme måte i slutten som for eksempel «børs». Men ja, de er også litt svake i rettskriving.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det de samme som skriver komt (om kommet)?

Anonymkode: 12f5f...308

Nei, det har ingenting med saken å gjøre. Som sagt: i noen dialekter uttales slutten av ordene «dusj» og f.eks «børs» på samme måte, derfor tror noen av disse at det skal være en r i begge ordene, dvs at førstnevnte skal skrives «dursj». For de som ikke uttaler disse ordene slik virker selvsagt en slik skrivefeil meningsløs. Men ikke spesielt imponerende å ikke skjønne hvorfor denne feilen oppstår.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har mest med dialekten til de som gjør dette å gjøre, som gjør at det virker logisk for dem. For «dusj» uttales på samme måte i slutten som for eksempel «børs». Men ja, de er også litt svake i rettskriving.

Det har mer med rettskriving enn med dialekt å gjøre. Jeg bor i et område som har lik uttale på dusj og børs. 90 % av omgangskretsen min skriver på dialekt, hvorav 95% skriver dusj og resten dursj.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sånn dialekt og uttaler den samme lyden i dusj som i børs, men har aldri skrevet ordet dusj sånn. Jeg er 50 år og er oppvokst i en annen tid, derfor har jeg ikke begynt å rote med disse lydene heldigvis🙃

Gjest Tamsi
Skrevet

Har sett folk skrive at de skal "dysje" også. Grøss.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, charactouy skrev:

Det har mer med rettskriving enn med dialekt å gjøre. Jeg bor i et område som har lik uttale på dusj og børs. 90 % av omgangskretsen min skriver på dialekt, hvorav 95% skriver dusj og resten dursj.

Poenget er at feilen ikke oppstår steder hvor man ikke har denne likheten i uttalen i dialekten. Som jeg skrev er det selvsagt også slik at de som begår feilen er svake i grammatikk. Men for de som er svake og som har en slik dialekt, så er feilen forståelig. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at feilen ikke oppstår steder hvor man ikke har denne likheten i uttalen i dialekten. Som jeg skrev er det selvsagt også slik at de som begår feilen er svake i grammatikk. Men for de som er svake og som har en slik dialekt, så er feilen forståelig. 

Det har likevel ikke mest med dialekten å gjøre, det har mest med med rettskriving å gjøre, ellers ville feilen vært langt mer utbredt i områder med aktuelle dialekter enn den faktisk er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De samme som spør om: hvem kjole skal jeg velge?  😆

Anonymkode: c42b9...963

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, charactouy skrev:

Det har likevel ikke mest med dialekten å gjøre, det har mest med med rettskriving å gjøre, ellers ville feilen vært langt mer utbredt i områder med aktuelle dialekter enn den faktisk er.

Jo, for uten dialekten så hadde ikke feilen vært der i det hele tatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tamsi skrev:

Ikke bare skriver, de sier det også😜

Anonymkode: 06e52...a80

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Tamsi skrev:

Helt normalt her jeg bor.

Anonymkode: dc79c...043

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...