AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Hei! har en sommerjobb som er ganske annerledes enn hva jeg forventet. Eller, det største problemet er kanskje at jeg visste ikke at man jobbet SÅ mye/aldri har fri. Da blir ikke utbyttet stort nok til at det er verdt det for meg.. hva jeg mener med lang: 5:40-18:30/19:30, 1-2t pause i løpet av dagen. Ofte får jeg også oppgaver etter dagen er slutt.. samt at jeg må jo også vaske klærne mine i blant, blir med andre ord ikke tid til annet enn jobb og soving. I kontrakten står det at jeg skal ha to halve dager fri, hvor de da skriver feks 10-16, og at dette feks kan byttes til en dag. I realiteten har jeg kun hatt fri 11/12-16 på søndager, dvs 1 dag ikke 2.. Det andre problemet er at jeg ikke trives særlig. Mye av dagen må jeg jobbe med en gammel gubbe jeg oppfatter som ganske gretten.. går ikke en dag uten at jeg får kritikk. Og ikke på en hyggelig måte. Hadde en arbeidsgiver (som han er) snakket til meg slik i Norge hadde jeg ikke tolerert det. Vet ikke om det er kulturen eller at han ikke er så god i engelsk/jeg ikke så god i tysk. (Altså, får kritikk selv om jeg gjør akkurat hva jeg får beskjed om, men blir vel misforståelser/han er stressa.). Vet jeg ikke burde bry meg, men synes det er slitsomt. var en liten periode jeg hadde noe omgangssyke-aktig (diaré og oppkast), kunne ikke holde på noe mat. Så spiste lite, noe som også var en grunn til å kritisere meg. Forklarte så grunnen, at all maten bare kommer opp igjen, ble da bare bedt om å drikke schnapps (typ sveitsisk vodka), hvorpå han demonstrerte med å selv ta en shot, før han skulle kjøre hjem! sorry for sykt mye negativitet! Følte bare for å få frem hvorfor jeg er misfornøyd... uansett. Tenker da veldig ofte på å slutte. Men føler ikke jeg kan det, at jeg ville satt dem i en knipe. «Moren», altså kona til han jeg jobber for sier «hope you will stay with us all this time”, mens han fyren sa at «World be no great problem», om jeg dro. Ofte føler jeg meg jo bare mer til bry for han. Datteren synes det var tidlig når jeg sa jeg måtte dra 1. August, så tør ikke spørre om å dra tidligere heller. Hun jobbet her litt i fjor sommer, så kan vel egentlig arbeidet bedre enn meg, og er arbeidsledig, så hun kunne vel eventuelt ha jobbet her i stedet for meg.. Så ja, problemet er at jeg føler ikke jeg kan slutte. har noen noe tips til hvordan jeg enklere kan holde ut? Eller burde jeg rett og slett bare slutte?.. eller jeg kan jo ikke det... har vært her i 6 uker, har 5 igjen, føles uendelig lenge ut. Anonymkode: fa45f...cdd
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 En jobb er en jobb. Skal du slutte yr du oppsigelsestid. Så de fem ukene du har igjen får du bare holde ut ja. Anonymkode: 8bf06...9c2 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Jobber i en liten klesbutikk. Sjefen fikk en telefon fra Securitas sist sommer, gitteret var nede i butikken vår og ingen på jobb. Sjefen ringte sommerhjelpen vår som skulle vært på jobb for to timer siden. Spurte hvor det ble av henne, nei hun orket ikke den jobben mer hun så hun sluttet kunne hun fortelle og var på vei til Syden. Du kan jo gjøre det samme? 😂 Anonymkode: 5d69d...0ad 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i en liten klesbutikk. Sjefen fikk en telefon fra Securitas sist sommer, gitteret var nede i butikken vår og ingen på jobb. Sjefen ringte sommerhjelpen vår som skulle vært på jobb for to timer siden. Spurte hvor det ble av henne, nei hun orket ikke den jobben mer hun så hun sluttet kunne hun fortelle og var på vei til Syden. Du kan jo gjøre det samme? 😂 Anonymkode: 5d69d...0ad Butikkene på senteret vårt får 5000 kr i bot om de ikke er åpent. Det trekkes fra lønna til de ansatte som ikke møter opp. Hadde blitt en skranten sydentur 😬 Anonymkode: dbdb0...ab6 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! har en sommerjobb som er ganske annerledes enn hva jeg forventet. Eller, det største problemet er kanskje at jeg visste ikke at man jobbet SÅ mye/aldri har fri. Da blir ikke utbyttet stort nok til at det er verdt det for meg.. hva jeg mener med lang: 5:40-18:30/19:30, 1-2t pause i løpet av dagen. Ofte får jeg også oppgaver etter dagen er slutt.. samt at jeg må jo også vaske klærne mine i blant, blir med andre ord ikke tid til annet enn jobb og soving. I kontrakten står det at jeg skal ha to halve dager fri, hvor de da skriver feks 10-16, og at dette feks kan byttes til en dag. I realiteten har jeg kun hatt fri 11/12-16 på søndager, dvs 1 dag ikke 2.. Det andre problemet er at jeg ikke trives særlig. Mye av dagen må jeg jobbe med en gammel gubbe jeg oppfatter som ganske gretten.. går ikke en dag uten at jeg får kritikk. Og ikke på en hyggelig måte. Hadde en arbeidsgiver (som han er) snakket til meg slik i Norge hadde jeg ikke tolerert det. Vet ikke om det er kulturen eller at han ikke er så god i engelsk/jeg ikke så god i tysk. (Altså, får kritikk selv om jeg gjør akkurat hva jeg får beskjed om, men blir vel misforståelser/han er stressa.). Vet jeg ikke burde bry meg, men synes det er slitsomt. var en liten periode jeg hadde noe omgangssyke-aktig (diaré og oppkast), kunne ikke holde på noe mat. Så spiste lite, noe som også var en grunn til å kritisere meg. Forklarte så grunnen, at all maten bare kommer opp igjen, ble da bare bedt om å drikke schnapps (typ sveitsisk vodka), hvorpå han demonstrerte med å selv ta en shot, før han skulle kjøre hjem! sorry for sykt mye negativitet! Følte bare for å få frem hvorfor jeg er misfornøyd... uansett. Tenker da veldig ofte på å slutte. Men føler ikke jeg kan det, at jeg ville satt dem i en knipe. «Moren», altså kona til han jeg jobber for sier «hope you will stay with us all this time”, mens han fyren sa at «World be no great problem», om jeg dro. Ofte føler jeg meg jo bare mer til bry for han. Datteren synes det var tidlig når jeg sa jeg måtte dra 1. August, så tør ikke spørre om å dra tidligere heller. Hun jobbet her litt i fjor sommer, så kan vel egentlig arbeidet bedre enn meg, og er arbeidsledig, så hun kunne vel eventuelt ha jobbet her i stedet for meg.. Så ja, problemet er at jeg føler ikke jeg kan slutte. har noen noe tips til hvordan jeg enklere kan holde ut? Eller burde jeg rett og slett bare slutte?.. eller jeg kan jo ikke det... har vært her i 6 uker, har 5 igjen, føles uendelig lenge ut. Anonymkode: fa45f...cdd Hvordan har du fått jobb i Tyskland uten å være god i tysk? Hva jobber du med og hvor er det? Hvorfor fikk du ikke bare sommerjobb i norge? Anonymkode: b7581...e87 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: En jobb er en jobb. Skal du slutte yr du oppsigelsestid. Så de fem ukene du har igjen får du bare holde ut ja. Anonymkode: 8bf06...9c2 Står ikke noe om oppsigelsestid. Sier jo at jeg har tenkt å holde ut, men lurer på om noen har tips til hvordan? de har dessuten fortalt om jenter som har slutta/dratt hjem midt på sommeren, så er mulig. Anonymkode: fa45f...cdd
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du fått jobb i Tyskland uten å være god i tysk? Hva jobber du med og hvor er det? Hvorfor fikk du ikke bare sommerjobb i norge? Anonymkode: b7581...e87 Registrerte meg på en side, de kontaktet meg og tilbudte meg jobb. Budeie på fjellgård i Sveits. Vet ikke, ville bare vekk. Fikk for ca 6mnd siden. Trodde jo jeg ville ha litt mer tid til å lese tysk her, og de fortalte meg ikke før litt før jeg kom «forresten .. (sjefen/han du jobber mest med) kan ikke engelsk, jeg har skrevet for han hele tida» Anonymkode: fa45f...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 Du er i utlandet, jobber 5:40-18:30/19:30 og får ekstraoppgaver etter arbeidstiden? Hvor mye tjener du? Høres ut som du blir utnyttet. Hadde pakket sakene mine og reist. Anonymkode: ba2bd...b8a 12
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er i utlandet, jobber 5:40-18:30/19:30 og får ekstraoppgaver etter arbeidstiden? Hvor mye tjener du? Høres ut som du blir utnyttet. Hadde pakket sakene mine og reist. Anonymkode: ba2bd...b8a Tror jeg vil sitte igjen med ca 17000kr i måneden. I utgangspunktet er lønna på ca 3100CHF, men må betale 10000kr(!) i kost og losj (VELDIG enkelt her), og ca 3000 i helseforsikring. Trekkes også litt skatt og andre utgifter. Samt totalt blir det mindre igjen pga reisekostnader til og fra Sveits (så ikke negativt på det før jeg dro, trodde jeg jo hadde en fridag i ny og ne til å se ting 🤪). litt demotiverende at jeg kunne tjent samme ila 14-15 vanlige arbeidsdager hjemme. Ble også ringt tidligere i uka med tilbud om jobb i sommer (stilling jeg har søkt på til høsten), i tillegg relevant (i helsesektoren, studerer medisin). Så hadde jo ikke vært krise økonomisk om jeg dro hjem heller. men så er det dette - kan/burde ikke slutte.. har i hvert fall lært at jeg må spørre flere spørsmål rundt jobben.. men er jo vanskelig å vite på forhånd om det er noe for en eller ikke. for kontekst er jeg 21 år, har en del jobberfaring. Anonymkode: fa45f...cdd
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 Ville jo hørt med de om du setter de i en knipe og hvis de svarer ja, så blir du. Men, kanskje prøve forsiktig å nevne at du blir demotivert av kritikk hele tiden ? Det er jo ikke sikkert han mener og kritisere, men at det blir oppfattet sånn når han er så dårlig i Engelsk. Jeg ville nok holdt ut og tenkt at jeg er en erfaring rikere. Anonymkode: 9b438...0a4 1
Kjetil E Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg vil sitte igjen med ca 17000kr i måneden. I utgangspunktet er lønna på ca 3100CHF, men må betale 10000kr(!) i kost og losj (VELDIG enkelt her), og ca 3000 i helseforsikring. Trekkes også litt skatt og andre utgifter. Samt totalt blir det mindre igjen pga reisekostnader til og fra Sveits (så ikke negativt på det før jeg dro, trodde jeg jo hadde en fridag i ny og ne til å se ting 🤪). litt demotiverende at jeg kunne tjent samme ila 14-15 vanlige arbeidsdager hjemme. Ble også ringt tidligere i uka med tilbud om jobb i sommer (stilling jeg har søkt på til høsten), i tillegg relevant (i helsesektoren, studerer medisin). Så hadde jo ikke vært krise økonomisk om jeg dro hjem heller. men så er det dette - kan/burde ikke slutte.. har i hvert fall lært at jeg må spørre flere spørsmål rundt jobben.. men er jo vanskelig å vite på forhånd om det er noe for en eller ikke. for kontekst er jeg 21 år, har en del jobberfaring. Anonymkode: fa45f...cdd Husk at de fleste land har en langt mer restrektiv og konservativ arbeidspolitikk enn det vi er vant med i Norge. Tøffere og hardere arbeidsliv. Husk og at Sveits er veldig konservativt land, kanskje det mest konservative i hele Vest Europa. På nasjonalt nivå fikk kvinner stemerett først i 1971. Og i Alphensell regionen fikk kvinner først lokal stemmeret i 1991. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 Hehe, alltid moro med folk som tror ting er bedre i utlandet, så møter de på en brutal vegg og ser først da at ting er likevel bedre i Norge. Det begynner å bli en del slike tilfeller som har gått på den smellen. Sveits er i tillegg minst like dyrt land som Norge. Norge og Sveits topper listen over de dyreste landene i Europa, mens Danmark er det dyreste landet blant EU-medlemsland. https://www.abcnyheter.no/penger/2020/06/21/195685801/danmark-er-det-dyreste-landet-i-eu Også er det litt ironisk at en må betale 3.000 kr i helseforsikring, samtidig som en mister medlemskapet i Folketrygden fra den første kronen du begynte å tjene i Sveits. Ikke akkurat lurt dette. "Mister medlemskapet ditt i folketrygden samme dag som du begynner i jobben" https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/jobbe-i-utlandet-og-folketrygden/arbeidstaker-i-utlandet Anonymkode: 6bc9e...88f 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, alltid moro med folk som tror ting er bedre i utlandet, så møter de på en brutal vegg og ser først da at ting er likevel bedre i Norge. Det begynner å bli en del slike tilfeller som har gått på den smellen. Sveits er i tillegg minst like dyrt land som Norge. Norge og Sveits topper listen over de dyreste landene i Europa, mens Danmark er det dyreste landet blant EU-medlemsland. https://www.abcnyheter.no/penger/2020/06/21/195685801/danmark-er-det-dyreste-landet-i-eu Også er det litt ironisk at en må betale 3.000 kr i helseforsikring, samtidig som en mister medlemskapet i Folketrygden fra den første kronen du begynte å tjene i Sveits. Ikke akkurat lurt dette. "Mister medlemskapet ditt i folketrygden samme dag som du begynner i jobben" https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/jobbe-i-utlandet-og-folketrygden/arbeidstaker-i-utlandet Anonymkode: 6bc9e...88f handler ikke om at jeg trodde det er bedre i utlandet, men ville oppleve noe annet. Visste jo ikke at alt jeg skulle oppleve er å jobbe. og hvorfor er det ironisk? Man kan forresten også være medlem under utenlandsopphold. Ser uansett ikke hvordan svaret ditt skal hjelpe? Anonymkode: fa45f...cdd 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville jo hørt med de om du setter de i en knipe og hvis de svarer ja, så blir du. Men, kanskje prøve forsiktig å nevne at du blir demotivert av kritikk hele tiden ? Det er jo ikke sikkert han mener og kritisere, men at det blir oppfattet sånn når han er så dårlig i Engelsk. Jeg ville nok holdt ut og tenkt at jeg er en erfaring rikere. Anonymkode: 9b438...0a4 Ja, tenkte å spørre til helga, da er det noen som kan engelsk litt bedre her. Eventuelt bare om hvorfor jeg har mindre fri enn det står i kontrakten.. Men eneste alternativet er nok bare å holde ut og se på det som en erfaring som du skriver. Anonymkode: fa45f...cdd
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Registrerte meg på en side, de kontaktet meg og tilbudte meg jobb. Budeie på fjellgård i Sveits. Vet ikke, ville bare vekk. Fikk for ca 6mnd siden. Trodde jo jeg ville ha litt mer tid til å lese tysk her, og de fortalte meg ikke før litt før jeg kom «forresten .. (sjefen/han du jobber mest med) kan ikke engelsk, jeg har skrevet for han hele tida» Anonymkode: fa45f...cdd Dette høres jo spennende ut. Hva går arbeidet ut på liksom? Jobber du med dyr eller plukker bær eller hva? Er det ikke litt hyggelig også? Sveits er da et pent land. Studerer du medisin i Norge eller Sveits? Anonymkode: b7581...e87
Kjetil E Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, tenkte å spørre til helga, da er det noen som kan engelsk litt bedre her. Eventuelt bare om hvorfor jeg har mindre fri enn det står i kontrakten.. Men eneste alternativet er nok bare å holde ut og se på det som en erfaring som du skriver. Anonymkode: fa45f...cdd Kan jeg spørre hvor i Sveits du er? (Regner med at du er i den tysktalende delen). Synes jo selv Sveits er et fantastisk ferieland. Men tror ikke jeg ville flyttet dit.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #17 Skrevet 26. juni 2020 Hadde sluttet på dagen og reist hjem! Du skal ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet om du slutter i hvert fall, de holder seg jo ikke til kontakten angående fridager engang! Utrolig useriøst. Anonymkode: e89f0...246 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #18 Skrevet 26. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette høres jo spennende ut. Hva går arbeidet ut på liksom? Jobber du med dyr eller plukker bær eller hva? Er det ikke litt hyggelig også? Sveits er da et pent land. Studerer du medisin i Norge eller Sveits? Anonymkode: b7581...e87 Melking, i stallen, lager ost, lager mat og vasker opp, ellers generelt vedlikeholdsarbeid Litt hyggelig, men mesteparten av tiden er ikke det.. pent land ja! Derfor kjipt å være inne mesteparten av dagen, og når jeg ferdig har jeg verken tid eller ork til å utforske mye. i Norge Anonymkode: fa45f...cdd
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #19 Skrevet 26. juni 2020 42 minutter siden, Kjetil E skrev: Kan jeg spørre hvor i Sveits du er? (Regner med at du er i den tysktalende delen). Synes jo selv Sveits er et fantastisk ferieland. Men tror ikke jeg ville flyttet dit. Sentralsveits. Veldig fint ferieland ja ☺️ Anonymkode: fa45f...cdd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå