AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Har i en periode nå, valgt å ha overvekt av valutasikret fond i min månedlige spareavtale. Planen er på et eller annet tidspunkt å bytte disse til ikke valutasikrete fond. Spørsmålet blir når dollaren og krone er i en prisklasse som gjør dette smart. Dollaren er jo fortsatt dyr. For bare ett år siden lå den på ca 8,5. Om andre har gjort som meg, når tenker dere å bytte over. Når den er 9, eller vente og se om den kommer på 8 tallet iløpet av 6 mnd tid? Tenker dollar, da globalt fond som hovedregel har ca 60% plassering i USA. Og uansett vil øvrige valuta følge noenlunde samme kurve. Anonymkode: 66fb3...bfc
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Jeg har lang horisont, og valutasikrer ikke. Den reduserte risikoen koster ifprm av lavere forventet avkastning. Anonymkode: b6502...621 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Valuta er et nullsumspill. Over tid vil det ikke bety stort og over tid lønner det seg derfor ikke å valutasikre. Anonymkode: 085dd...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 Teorien min er at det lønner seg i et kortsiktig perspektiv. Når jeg nå ser på fondene mine, med andeler kjøpt i mars/april, har de valutasikrete hatt en bedre avkastning enn de ikke valutasikrete. Men for å beholde fordelen,må jeg bytte over på et eller annet tidspunkt. Det er jo fordelen med ASK. Spm er når. Anonymkode: 66fb3...bfc
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #5 Skrevet 27. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Teorien min er at det lønner seg i et kortsiktig perspektiv. Når jeg nå ser på fondene mine, med andeler kjøpt i mars/april, har de valutasikrete hatt en bedre avkastning enn de ikke valutasikrete. Men for å beholde fordelen,må jeg bytte over på et eller annet tidspunkt. Det er jo fordelen med ASK. Spm er når. Anonymkode: 66fb3...bfc Så det du basically spør om er hvor langt er et tau? Så sant en ikke har stålkontroll på valutamarkedet, global / lokal markedsanalyse, hva sentralbanker gjør i de forskjellig land til enhver tid etc. så er det så og si helt umulig og gi noe godt svar. Se bare til Norge, når først Norges Bank satt ned styringsrenten og begynte aktivt å kjøpe den norske kronen, da så vi at den kronen styrket seg. Til gjengjeld, skal du selge et fond og kjøpe igjen (Valuta og ikke valutasikret), så tar det fort 5 handelsdagernog da kan allerde gevinsten være spist opp. Mitt enkle tips, kjøp fond for langsiktig sparing uten valutasikring og ikke prøv å ta en fallende kniv. Anonymkode: 3fe12...a67 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det du basically spør om er hvor langt er et tau? Så sant en ikke har stålkontroll på valutamarkedet, global / lokal markedsanalyse, hva sentralbanker gjør i de forskjellig land til enhver tid etc. så er det så og si helt umulig og gi noe godt svar. Se bare til Norge, når først Norges Bank satt ned styringsrenten og begynte aktivt å kjøpe den norske kronen, da så vi at den kronen styrket seg. Til gjengjeld, skal du selge et fond og kjøpe igjen (Valuta og ikke valutasikret), så tar det fort 5 handelsdagernog da kan allerde gevinsten være spist opp. Mitt enkle tips, kjøp fond for langsiktig sparing uten valutasikring og ikke prøv å ta en fallende kniv. Anonymkode: 3fe12...a67 Du har selvsagt et veldig godt poeng. Men når jeg først har valgt denne stategien, må jeg «see it through». Så da sitter jeg på gjerdet og venter til dollaren er ca 9 mot nkr over tid. Slik det er nå,kan nok dette ta litt tid. Kanskje om USA får ny president i november og markedene kan håpe på mer stabilitet. Anonymkode: 66fb3...bfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå