Bridezilla2019 Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Jeg fikk min første positive graviditetstest for kort tid siden, endelig var det vår tur ❤️ I følge appen er jeg 5+0 på vei, så det er jo veldig tidlig. Jeg vet at risikoen for spontanabort er stor og jeg er så redd at jeg nesten ikke får sove på natta. Jeg er vanligvis ikke av den bekymrede typen, men hjelpes meg som hodet kverner! Hehe.. Noen med noen trøstende ord eller råd for å få tiden til og gå litt fortere? hilsen stressa førstegangsgravid
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Les, les, les. jeg leste side opp og side ned om graviditet, og alt rundt som plager, fødsler, spontanabort, alt sammen. og så tok jeg på meg så mange vakter som over hode mulig på jobb:) Anonymkode: 44000...358 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Hele graviditeten er et evig venteprosjekt. Så er ikke så mye man kan gjøre. Føler at det er verst helt i starten fordi alt er så nytt og spennende, mens man samtidig er lenger unna målet. Jeg tror bare man må godta at det går grusomt treigt, også vil man liksom bli mer vandt til gravid-tilværelsen etterhvert. Angående bekymringene så kan det hjelpe å sette seg delmål. For eksempel om du skal på tidlig ultralyd, eller at hver partallsuke er et nytt delmål. Det finnes også statistikk som sier noe om risiko for spontanabort i ukene frem til uke 12. For meg var det veldig beroligende når jeg var bikket uke 9/10 for risikoen da er ikke så mye større enn i uke 12 mener jeg det var. Til slutt så er det jo litt det å bare slå seg til ro med at graviditet og å bli mor er en prosess man ikke kan kontrollere. Det finnes alltids risiko for at ting kan skje. Spontanabort nå, komplikasjoner i svangerskap, dødfødsel, krybbedød, sykdom eller ulykker. Som (kommende) mor tror jeg nok alle tenker på disse tingene og bekymrer seg for det, og bekymringen er nok sikkert ikke mindre om barnet er i magen eller om barnet er 15 år gammelt. Men til syvende og sist så kan man ikke la seg styre av frykten, men man må ta sine forholdsregler og så tenke at det mest sannsynlig går bra. Anonymkode: da7d7...cbb 4
Thea82 Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Jeg jobbet masse, så syntes ukene fløy avgårde. Tenkte ikke så mye på at jeg var gravid. Nå mot slutten går det senere synes jeg. Ellers støtter jeg tipset om delmål, det har jeg brukt helt ubevisst. Og hvis man har tid og overskudd er det jo bare å begynne og planlegge innkjøp og barnerom og den type ting. Jeg ventet med å kjøpe noe til etter uke 12. Hvis du er veldig bekymret ville jeg snakket med lege/jordmor. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 Som regel så går et svangerskap bra, så jeg hadde for det første prøvd å slå meg til ro med det det var også en gynekolog som sa til meg da jeg gikk gravid med datteren min for to år siden at det er ingen magisk grense med uke 12. Er du fortsatt gravid i uke 9 eller 10, så er sannsynligheten for at ting går bra like stor som ved uke 12. For å få tiden til gå, ville jeg holdt meg opptatt med ting. Les om hva som skjer med babyen i magen, planlegg innkjøp, dra på jobb, drikk kaffe eller spis lunsj med venninner og bestill time til tidlig ultralyd, så vil tiden fly. Sitter du hjemme og bekymrer deg, går tiden sakte. Gratulerer med graviditeten Anonymkode: 3735c...6e0 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 Jeg var så trøtt at jeg mer eller mindre sov meg gjennom første trimester. Men ja, det føles som om det går utrolig treigt. Jeg har i tillegg opplevd å miste i uke 12 i mitt første svangerskap (de fleste som mister gjør det tidligere altså, jeg var uheldig), så jeg klarte ikke akkurat å slappe av heller. Men det hjelper å vite at så lenge du holder deg til anbefalingene for gravide, er det faktisk ikke mer du kan gjøre for lille i magen. Om det skulle gå galt er det ikke noe du kan gjøre fra eller til, det er fordi noe går galt i den tidlige fosterutviklingen. Det hjalp meg litt med å ikke stresse så veldig. (I tillegg så vet du nå at du kan bli gravid.) Anbefaler egentlig å unngå forum og slikt, det er lett å bli oppslukt i både graviditeten og i alt som kan gå galt. Prøv å holde deg opptatt, og nyt sommeren (i den grad du er i form til det). Spander gjerne på deg en tidlig ultralyd. Det går fryktelig sakte, før det plutselig går veldig fort. Gratulerer med graviditeten! Anonymkode: 4cff6...c2e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 Jeg støtter forslaget om å unngå å henge for mye på gravid-forumer og sånt. Heller få tankene over på noe annet enn bare baby-baby-baby. Ta på deg ekstra prosjekter på jobb, driv med en hobby, tren, vær sosial, puss opp i heimen, osv. Jeg er gravid med nr 2 nå, og er såpass gammel at jeg har økt fare for spontanabort. Likevel er jeg mindre stresset over det denne gangen enn første, nettopp fordi nå har jeg så mye annet å gjøre at jeg har ikke tid til å tenke så mye, ikke tid til å sitte og lese på babyverden om alle som hauser opp denne sa-frykten hos hverandre, ikke tid til å sitte og sjekke statistikken for sjansen for at det går bra uke for uke, osv. Anonymkode: 886f9...3da 2
Spire21 Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 Jeg fikk positiv test i går, og er 4 uker idag På samme måte som deg er jeg urolig. Hadde en prat med mannen i går, om at det KAN skje ting nå de første ukene slik at han er godt klar over det. Vi har bestilt ultralyd i uke 8 - hvis alt ser fint ut da, så føler vi oss ganske trygge på at det skal gå fint. Så gjelder å holde ut 4 uker 😩 Har så lyst til å dele det med søsteren min også, men føler jeg bør vente til etter ultralyd iallefall.. Gratulerer med spiren forresten! Vi kommer til å være i samme båt de neste 8 månedene vi da 🤩 1
Bridezilla2019 Skrevet 26. juni 2020 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2020 Tusen takk for gode tips og råd! Støtter forslaget om å få fokuset over på noe annet!! Får finne meg en ny hobby 😅
Bridezilla2019 Skrevet 26. juni 2020 Forfatter #10 Skrevet 26. juni 2020 2 minutter siden, Spire21 skrev: Jeg fikk positiv test i går, og er 4 uker idag På samme måte som deg er jeg urolig. Hadde en prat med mannen i går, om at det KAN skje ting nå de første ukene slik at han er godt klar over det. Vi har bestilt ultralyd i uke 8 - hvis alt ser fint ut da, så føler vi oss ganske trygge på at det skal gå fint. Så gjelder å holde ut 4 uker 😩 Har så lyst til å dele det med søsteren min også, men føler jeg bør vente til etter ultralyd iallefall.. Gratulerer med spiren forresten! Vi kommer til å være i samme båt de neste 8 månedene vi da 🤩 Så koselig!! Vi får holde ut 😍
Spire21 Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 6 minutter siden, Bridezilla2019 skrev: Så koselig!! Vi får holde ut 😍 Kjenner du noe til at du er gravid ennå da? Jeg er super-oppblåst, har litt stikk i livmoren av og til, og måtte faktisk opp og natten før jeg tok test for å kaste opp. Så har tidvis endel kvalme allerede 😩 Puppene føles litt tunge også, og øm på nipplene. Jeg har et barn fra før, og da hadde jeg ingen symptomer de første ukene. Så blir litt artig å sammenligne!
Bridezilla2019 Skrevet 26. juni 2020 Forfatter #12 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, Spire21 skrev: Kjenner du noe til at du er gravid ennå da? Jeg er super-oppblåst, har litt stikk i livmoren av og til, og måtte faktisk opp og natten før jeg tok test for å kaste opp. Så har tidvis endel kvalme allerede 😩 Puppene føles litt tunge også, og øm på nipplene. Jeg har et barn fra før, og da hadde jeg ingen symptomer de første ukene. Så blir litt artig å sammenligne! Jeg er også KVALM! Haha..
Sunnysun Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 For min del hjalp det å lese om graviditeten, samtidig som jeg var sengeliggende til rundt uke 14 pga kvalme og oppkast 🤮 så tiden gikk egentlig veldig fort. Var på TUL i uke 11. For min del føltes det fortsatt ikke trygt inntil uke 18 på OUL. I samme uke begynte jeg å kjenne tydelige spark, som da var betryggende for å vite at det er liv. Men siden det er såpass tidlig så er det ikke regelmessig med spark før uke 28, selvom jeg følte det var et mønster. Ringte føden i uke 26-27 da jeg ble bekymret fordi det ble helt stille i magen når jeg til vanlig hadde kjent liv hverdag. Nå som jeg er uke 34 var jeg bekymret for lite liv i 2 dager, så var innom føden i går kveld for å sjekke. Med andre ord så vil jeg nok ikke føle det trygt før barnet er født og alt har gått bra! 😊😳 men det har vært mer betryggende etter uke 23 når det først er en sjanse for å redde fosteret hvis noe skulle skje! 😊 1
Spire21 Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 29 minutter siden, Bridezilla2019 skrev: Jeg er også KVALM! Haha.. Haha, huff! Det går vel over 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå