Gå til innhold

Hva var egentlig vitsen med å stenge landet i 3måneder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om noe som kalles vaksine?

Anonymkode: 9257d...0e1

Nei, det har jeg aldri hørt om. Hva er det?
Selvfølgelig har jeg hørt om det! Likevel så hverken er eller var det realistisk og hermetisk lukke landet og stenge alle inne til en vaksine kom på markedet. Så innlegget mitt står seg det.

Anonymkode: 68b4c...e28

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det har jeg aldri hørt om. Hva er det?
Selvfølgelig har jeg hørt om det! Likevel så hverken er eller var det realistisk og hermetisk lukke landet og stenge alle inne til en vaksine kom på markedet. Så innlegget mitt står seg det.

Smitteprosjektet til Sverige går så seint at vi vil få vaksine lenge før de er ferdige med å ta livet av pensjonister, diabetikere og andre undermennesker så de kan åpne opp igjen. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har ikke vært stengt inne. Jeg klarer fint å overleve uten å reise til utlandet i et år også.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smitteprosjektet til Sverige går så seint at vi vil få vaksine lenge før de er ferdige med å ta livet av pensjonister, diabetikere og andre undermennesker så de kan åpne opp igjen. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har ikke vært stengt inne. Jeg klarer fint å overleve uten å reise til utlandet i et år også.

Så fint for deg da, at du ikke har kjæreste eller annen familie i utlandet. Noen av oss har faktisk det. 
Jeg har vært stengt inne, faktisk. Og fratatt grunnleggende rettigheter nedfelt i grunnloven. Jeg kjenner at det begynner å bli veldig nok!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Krantz95 skrev:

Stemmer. Det reiser titalls millioner mennesker til land med f.eks. Dengue-feber og Malaria som for de fleste er mye værre en korona...

Malaria har man profylakse mot. Dersom man reiser til et sted med malaria uten å ta dette, er man jo bare idiot. 

Hvert år er det beregnet at det forekommer 400 millioner tilfeller med denguevirusinfeksjon på verdensbasis. Av disse utvikler ca. 0,5 millioner hemorrhagisk denguefeber som fører til ca. 20.000 dødsfall, først og fremst blant barn. 0.005% dødelighet der altså. 

Anonymkode: 03206...9b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må man isolere alle som jobber på aldershjem også. Det er ingen enkle løsninger.

En omfattende sammenlikning av tiltak i 41 land tyder for øvrig på at lukking av skoler var det mest effektive middelet som ble tatt i bruk. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.28.20116129v2

Det blir spekulering, selvfølgelig, men når skolene stenges tvinges også foreldrene hjem. Mange blir smittet på jobb, så det virker. 

Anonymkode: 22ac3...0ea

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint for deg da, at du ikke har kjæreste eller annen familie i utlandet. Noen av oss har faktisk det. 
Jeg har vært stengt inne, faktisk. Og fratatt grunnleggende rettigheter nedfelt i grunnloven. Jeg kjenner at det begynner å bli veldig nok!

Dakar liten. 

Anonymkode: 44706...9ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var bevisst at jeg skrev "registrert smittet", fordi jeg er klar over mørketallene.

Men mørketallene gjelder også for dødsfall.  Er de døde ikke registrert smittet med covid-19, blir de heller ikke registrert som døde av covid-19.  Ren logikk!

Nå er ikke jeg av dem som tror at covid-19 betyr den sikre død, jeg er tvert i mot temmelig nøktern, men bagatelliseringen og den ensidige fremstillingen som enkelte brukere bedriver er jeg ikke med på.  Dette er litt mer komplisert enn at "viruset er helt ufarlig for alle under 65", og "myndighetene er hysteriske og befolkningen en saueflokk".

Det finnes noen i ytterkantene som enten er ekstremt redde, eller ekstremt likegyldige (som den brukeren som jeg siterte som bagatelliserer alt som har med covid-19 å gjøre), men de aller fleste befinner seg i midten. 

De ser alvorligheten i det som skjer, forholder seg til virkeligheten, og er rasjonelle i sine valg og handlinger.

Anonymkode: 77e69...f0f

Nå er grunnen til at det er store mørketall blant de smittede at 1. mange har nesten ingen symptomer og tenker ikke engang på at de burde ta en test, og 2. i svært lang til har det vært såpass begrenset testkapasitet at bare de sykeste har blitt testet.
Derimot hvis du blir så syk at du dør av covis, er sannsynligheten stor for at du blir innlagt på sykehus og dermed blir du også testet for korona. Det fins sikkert enkelte unntak der enkelte enslige pga skrøpelighet, psykisk sykdom el. l. ikke kan/vil kontakte helsevesenet, men den andelen dette utgjør må være minimal i forhold til andelen smittede som ikke blir testet.

Anonymkode: e5af1...5d9

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må man isolere alle som jobber på aldershjem også. Det er ingen enkle løsninger.

En omfattende sammenlikning av tiltak i 41 land tyder for øvrig på at lukking av skoler var det mest effektive middelet som ble tatt i bruk. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.28.20116129v2

Tja, kunne jo heller gitt sykehjemspersonalet skikkelig smittevernutstyr? Når/hvis man får tak i noe?

Anonymkode: e5af1...5d9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den undersøkelsen stemmer ikke for Norge. Når vi åpnet skolene gikk smitten bare nedover.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Krantz95 skrev:

Den undersøkelsen stemmer ikke for Norge. Når vi åpnet skolene gikk smitten bare nedover.

Selvfølgelig fortsatte smitten å gå ned, de var jo ikke mye aktiv smitte igjen etter at alt hadde vært stengt noen måneder. Norge ventet lenge nok med å gjennåpne. De har de ikke gjort i USA.

Anonymkode: b8b59...2e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Krantz95 said:

Husker du at du har blitt forklart hvordan R-verdien virker? Hva skjer med smitten hvis den stiger fra 0,5 til 0,75? Vil det bli flere eller færre enn det var før den steg?

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker du at du har blitt forklart hvordan R-verdien virker? Hva skjer med smitten hvis den stiger fra 0,5 til 0,75? Vil det bli flere eller færre enn det var før den steg?

Jeg bryr meg ikke om R-verdier. Det viktige for meg er antall sykehusinnlagte og antall døde.

Antall smittede kan manipuleres ved å teste mer eller mindre...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Krantz95 said:

Jeg bryr meg ikke om R-verdier. Det viktige for meg er antall sykehusinnlagte og antall døde.

Antall smittede kan manipuleres ved å teste mer eller mindre...

Synd at det blir for komplisert for deg siden det kunne gitt deg et snev av reell forståelse, men det var vel å forvente.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synd at det blir for komplisert for deg siden det kunne gitt deg et snev av reell forståelse, men det var vel å forvente.

Det som er synd er at mange tror R-verdier betyr noe i den reelle verden.

For folk flest er det sykehusinnlagte og døde som faktisk betyr noe...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Krantz95 skrev:

Men det henger jo sammen. R tallet sier noe om hvor raskt det sprer seg og hvis r tallet er høyere så vil sjansen for at mange blir smittet/syke være større og med flere smittet så blir det flere innlagte/døde fordi en viss prosent blir innlagt eller dør

Anonymkode: 9f056...584

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Krantz95 skrev:

R-verdier er de som virkelig betyr noe, for det er de som til syvende og sist bestemmer hvor mange som blir innlagt på sykehus og dør av covid-19. 

Anonymkode: 2446d...9e7

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

R-verdier er de som virkelig betyr noe, for det er de som til syvende og sist bestemmer hvor mange som blir innlagt på sykehus og dør av covid-19. 

R-verdien kan fint være veldig høy uten at mange dør. Nå er det de unge som smittes mest, og de havner nesten ikke på sykehus eller dør. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Krantz95 skrev:

R-verdien kan fint være veldig høy uten at mange dør. Nå er det de unge som smittes mest, og de havner nesten ikke på sykehus eller dør. 

Men de unge sprer smitten videre i samfunnet, og da vil de i risikogrupper bli mer utsatt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare en faktor. Alderssammensetning, befolkningstetthet, generell folkehelse, antibiotikaresistens osv. er også viktige faktorer. Selv med en langt høyere R faktor, så vil det sannsynligvis gå bedre i Norge i andre land siden man står bedre stilt når det gjelder andre faktorer. Det betyr ikke at det er ønskelig, men konsekvensen vil nok være mindre i Norge. 

Anonymkode: f7e01...a59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de unge sprer smitten videre i samfunnet, og da vil de i risikogrupper bli mer utsatt. 

Jeg hater at jeg, i risikogruppe, må mure meg inne fordi andre gir så totalt faen. 

Hvis alle kunne bidra litt så kunne jeg gått på butikken og. Tatt en kaffe på kafe igjen. Vært litt ute. 

Men nå kan jeg ikke det, siden så mange folk driter fullstendig i alt som heter smittevern. Hvis jeg møter en av disse folka på butikken, og de smitter meg, så vet jeg ikke om jeg overlever.

Men jeg er jo syk, så det spiller vel ingen rolle om jeg overlever eller ikke. 

Anonymkode: 44706...9ae

• Opprett ny...