Gå til innhold

Hva var egentlig vitsen med å stenge landet i 3måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er vitsen med alle restriksjonene, når  Norge åpner grensene fra hele resten av Europa. 

Man står som sild i tønne i tog, buss og t-bane, mange mennesker overalt. Utesteder og skjenkebevilling er utvidet til 03, men restriksjoner på treningssenteret og man får ikke matservering i barnehagen og hele Sverige er en rød sone. Hva faen??

Er det meningen at vi skal ønske en ny og større bølge velkommen nå? 

Anonymkode: 13d09...e92

Politikerne har tatt et valg tydeligvis. De vil kjøre Svenskemetoden nå. Hele reisenæringen er desperat! De tror at bare de åpner grensene igjen så vil det flomme inn med turister igjen. Er de så dumme at de tror på dette? Hvem vil reise på ferier der man risikerer en grusom sykdomsutvikling om man blir smittet? Bare de som kjører "det rammer ikke meg" livssynet sitt, neppe mange nok til å holde reiselivet oppe på.

Det er helt vanvittig å åpne landet igjen nå for innreise og utreise. Smitten eksploderer igjen i mange land. Vi har kontroll nå og burde ikke latt noen reise til og fra Norge i det hele tatt uten at det var tvingende nødvendig, og i karantene når de kommer tilbake.

Men igjen det er sterke økonomiske interesser i dette, og nå klarer bare de ikke å holde igjen på restriksjonene. At det kommer en ny bølge er garantert! Selv Kina sliter med dette i hovedstaden sin nå, med de metodene de har med ekstremt smittevern.

En ny smittebølge nå? Vil koste like mange menneskeliv som i Sverige. Alt var da bortkastet. En ny fullstendig nedstengning har bare ikke Norge råd til. Så å sette dette i spill på denne måten? Ren galskap.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Antiviruset skrev:

Hvem vil reise på ferier der man risikerer en grusom sykdomsutvikling om man blir smittet?

Det reiser folk til steder der du kan få alvorlig smitte hver dag utenom coronatider.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er så typisk å være etterpåklok og spørre hva som var vitsen. Vel, det var jo for å unnå svenskeliknende forhold, og det at det går forholdsvis bra nå er jo nettopp fordi man stengte ned! Hadde vi ikke gjort det, så hadde situasjonen vært en helt annen nå. 

Anonymkode: f7e01...a59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Krantz95 skrev:

De aller fleste smittede får bare milde symptomer, også dem i risikogruppen. Kilde: Espen Nakstad i Helsedirektoratet.

Dette er riktig. Nå vet vi at viruset ikke er så farlig som man trodde i starten for for flere i denne gruppen, f.eks astmatikere. Særlig for de yngre med det. Det har med alder å gjøre. 

Anonymkode: ae33c...c7c

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, maskinisten skrev:

Det reiser folk til steder der du kan få alvorlig smitte hver dag utenom coronatider.

Stemmer. Det reiser titalls millioner mennesker til land med f.eks. Dengue-feber og Malaria som for de fleste er mye værre en korona...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så typisk å være etterpåklok og spørre hva som var vitsen. Vel, det var jo for å unnå svenskeliknende forhold, og det at det går forholdsvis bra nå er jo nettopp fordi man stengte ned! Hadde vi ikke gjort det, så hadde situasjonen vært en helt annen nå. 

Men hva var vitsen med å stenge ned når folk bare driter i restriksjonene etter 3 måneder? Folk lever som normalt nå. Jeg føler at jeg er alene om å holde avstand.

Skrevet

Vi må ta lærdom av den dårlige håndteringen, både politisk/myndighetene og mannen i gata (virker som at folk flest har gitt blaffen i lang tid. Å gi blaffen må straffe seg for den enkelte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, norw skrev:

Vi må ta lærdom av den dårlige håndteringen, både politisk/myndighetene og mannen i gata (virker som at folk flest har gitt blaffen i lang tid. Å gi blaffen må straffe seg for den enkelte. 

Du om det, nå får vi se hva granskningskommisjonene kommer frem til i ettertid. 

Jeg har opplevd myndighetene som eksemplariske. De har vært tydelige og vist handlekraft når vi trengte det mest. 

I tillegg har vi, og er vi, så heldige at majoriteten av befolkningen velger å følge rådene som blir gitt. Som ansatt i helsevensenet syns jeg situasjonen har vært tøff, men håndterlig. Spesielt med tanke på mangel på smittevernutstyr. Jeg er evig takknemlig for at så mange har tatt det på alvor. 

På den måten har vi til nå sluppet vesentlig bedre unna de fleste andre land.  

Keep up the good work sier jeg bare.

Anonymkode: efcdb...89a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva var vitsen med å stenge ned når folk bare driter i restriksjonene etter 3 måneder? Folk lever som normalt nå. Jeg føler at jeg er alene om å holde avstand.

Poenget med å stenge ned i begynnelsen var å skape seg bra utgangspunkt med slingringsmonn videre. At flere gir blaffen nå er selvsagt ikke bra i seg selv, men det hadde vært mye verre om folk gjorde det uten at man hadde hatt tre måneder med nedlukking først. For nå kan man klare seg fint med lokale tiltak de stedene det gjelder, uten å måtte stenge ned alt på nytt med en gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Krantz95 said:

Rart at så mange tror Sverige er den slemme. Men ser man på f.eks. Belgia, så har de mange flere døde enn det Sverige har.

Belgia har bare ca 10% flere mennesker, men de har nesten dobbelt så mange døde som Sverige. Og Belgia har hatt mye strengere lockdown enn f.eks Norge og Danmark.

Virusets evnen til å spre seg er sterkt påvirket av hvor tett innbyggerene bor. I Belgia bor det 16 ganger så mange mennesker pr. kvadratkilometer som i Sverige. De hadde få restriksjoner litt for lenge i begynnelsen, så viruset spredde seg veldig fort og mange døde. Etter at de innførte restriksjonene falt dødsfallene, og de har hatt færre daglige døde enn Sverige lenge nå.

Anonymkode: 9257d...0e1

• Liker 4
Gjest Warrior
Skrevet
1 time siden, maskinisten skrev:

Så de eneste som har dødd i verden i dette alderssegmentet har dødd av coronavirus mener du? 👍

Har jeg sagt det? Er de som har dødd av koronaviruset. Det er flere 20-30 åringer som har dødd av viruset. Bare i Sverige er det en del. 

Så ja Norge reddet mange liv med å stenge ned. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd myndighetene som eksemplariske. De har vært tydelige og vist handlekraft når vi trengte det mest. 

Tydelige? Problemet har jo vært hvor tvetydige og meningsløse de fleste av tiltakene har vært. Selv den i dag er det særdeles vanskelig å få kontroll over hvilke tiltak som egentlig gjelder.

Nei, myndighetene har vinglet etter press fra hylekoret.

8 minutter siden, Warrior skrev:

Har jeg sagt det? Er de som har dødd av koronaviruset. Det er flere 20-30 åringer som har dødd av viruset. Bare i Sverige er det en del. 

Så ja Norge reddet mange liv med å stenge ned. 

Så hvorfor bryr du deg ikke om livene til de andre 20-30 åringene som dør rundt om kring da? Er det viktigere å redde dem fra coronaviruset enn andre ting?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Full nedstengning burde vart mye lengre, minst 1-2 år, og tiltakene burde vært langt strengere. Avstanden mellom mennesker burde også vært lovregulert til alltid å være minst 5 meter (virus er påvist inntil 20 meter fra en person). Straffen for ikke å overholde reglene burde være mange år i fengsel, selv ved mindre forbrytelser (for eksempel avstand på 4,5 meter mellom mennesker i 1 sekund eller mindre). Forsvaret og politi må settes inn for å se til at tiltakene etterleves.

Anonymkode: 05cd0...0e4

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Full nedstengning burde vart mye lengre, minst 1-2 år, og tiltakene burde vært langt strengere. Avstanden mellom mennesker burde også vært lovregulert til alltid å være minst 5 meter (virus er påvist inntil 20 meter fra en person). Straffen for ikke å overholde reglene burde være mange år i fengsel, selv ved mindre forbrytelser (for eksempel avstand på 4,5 meter mellom mennesker i 1 sekund eller mindre). Forsvaret og politi må settes inn for å se til at tiltakene etterleves.

Dette er bare for dumt. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du virkelig mener dette, så poster du ikke under AB.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi da visste vi ikke hvor ille dette nye viruset var, mens nå vet vi mye mer. Jeg synes det var riktig å stenge skoler og barnehager ut i fra informasjonen man hadde på det tidspunktet, men det var også riktig å åpne opp igjen etterhvert som vi fikk mer informasjon. Derimot bør de få streng kritikk for at de ikke evnet å kontrollere flyplassene. Ikke bare det latterlige i at vi fortsatte å slippe inn fly fra Nord-Italia i dagesvis etter at det hadde eksplodert, men elendig kontroll jevnt over.

Har familiemedlemmer som kom hjem til Norge i begynnelsen av mai, da var eneste tiltak at de ble opplyst om at hvis de trodde de kunne ha smitte var det valgfritt å oppsøke helsepersonell på Gardermoen og settes i karantene på et hotell. Ingen gidder jondet da!

Tiltakene nå henger ikke på greip - det er ikke lov å spille bedriftsfotball, man får ikke matservering på skoler og i barnehager, og det er ikke lov å bruke garderober når man trener (for det er selvsagt mye mer hygienisk å sitte søkkvåt av svette på kollektivtransporten hjem enn å være nyvasket og ren...?) Mens i Oslo får de lov å ligge som sild i tønne på strendene, utesteder er åpne, og nå åpnes grensene.

Jeg synes grensene bare burde holdes stengt ut året, med unntak for varetransport.

Og at de har håndsprit tilgjengelig ved inngangen til alle butikker etc håper jeg blir en varig greie! Det har aldri vært så lite forkjølelse og omgangssyke som nå blant folk.

Anonymkode: befae...d1c

Gjest Warrior
Skrevet
40 minutter siden, maskinisten skrev:

Tydelige? Problemet har jo vært hvor tvetydige og meningsløse de fleste av tiltakene har vært. Selv den i dag er det særdeles vanskelig å få kontroll over hvilke tiltak som egentlig gjelder.

Nei, myndighetene har vinglet etter press fra hylekoret.

Så hvorfor bryr du deg ikke om livene til de andre 20-30 åringene som dør rundt om kring da? Er det viktigere å redde dem fra coronaviruset enn andre ting?

Det går ikke an å unngå dødsfall av f.eks ulykker, kreft osv.. Folk kan gjøre noe for å minske risikoen ellers er det ikke noe vi kan stoppe. Det er heller ikke smittsomt og mange dødsfall på en gang. Jo hvis det er snakk om store ulykker. Som flyulykker osv. Det er dessverre noe som skjer. 

Et smittsomt drittvirus derimot går an å gjøre noe med. For å unngå det. Det går an å unngå store spredninger. Det var jo det som var poenget med nedstengningen. Så ikke mange skulle bli syke på en gang og for å unngå masse dødsfall pga et UNØDVENDIG VIRUS. Det er så lite som skal til for unngå spredning, men folk er blitt så lat i 2020. Slitsomt å vaske hendene til og med..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er bare sprøyt.
Forutsetningen for at det skulle fungere, ville være at absolutt ingen har noen som helst kontakt med noen andre i denne perioden, selv med egne familiemedlemmer. Det ville for det første være umulig å kontrollere at det ble overholdt, for det andre ville det ha katastrofale konsekvenser da absolutt alle samfunnsfunksjoner stopper opp.
I det øyeblikket du tillater noe kontakt mellom noen, ville du også måtte beregne tid for at smitten skulle kunne spre seg ferdig mellom disse personene. Det ville da fort bli snakk om mange måneder.

Anonymkode: e5af1...5d9

Det ville vært enkelt å kontrollere med stengte grenser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Warrior said:

Det går ikke an å unngå dødsfall av f.eks ulykker, kreft osv..

Jo, ulykker går det jo fint an å begrense kraftig. Men vi gjør det ikke, fordi konsekvensene i forhold til gevinsten er for store. Sånn burde man også tenke med korona.

Anonymkode: 93e8a...9e7

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, Warrior skrev:

Det går ikke an å unngå dødsfall av f.eks ulykker, kreft osv.. Folk kan gjøre noe for å minske risikoen ellers er det ikke noe vi kan stoppe. Det er heller ikke smittsomt og mange dødsfall på en gang. Jo hvis det er snakk om store ulykker. Som flyulykker osv. Det er dessverre noe som skjer. 

Et smittsomt drittvirus derimot går an å gjøre noe med. For å unngå det. Det går an å unngå store spredninger. Det var jo det som var poenget med nedstengningen. Så ikke mange skulle bli syke på en gang og for å unngå masse dødsfall pga et UNØDVENDIG VIRUS. Det er så lite som skal til for unngå spredning, men folk er blitt så lat i 2020. Slitsomt å vaske hendene til og med..

Såklart kan man unngå det. Man kan forby diverse ting, sette inn store ressurser for å beslaglegge fx narkotika.

Mulighetene for å begrense dødsfall er nærmest uendelige, men av en eller annen grunn har betalingsviljen til politikerne vært der først når de selv innså at de var truet av viruset. Rart det der...

• Liker 5
  • Opprett ny...