AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Og hva er vitsen med alle restriksjonene, når Norge åpner grensene fra hele resten av Europa. Man står som sild i tønne i tog, buss og t-bane, mange mennesker overalt. Utesteder og skjenkebevilling er utvidet til 03, men restriksjoner på treningssenteret og man får ikke matservering i barnehagen og hele Sverige er en rød sone. Hva faen?? Er det meningen at vi skal ønske en ny og større bølge velkommen nå? Anonymkode: 13d09...e92 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Håper vi slipper hjemmeskole en gang til. Det gikk jo bra, men en smule slitsomt. Anonymkode: 30b39...3cb 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper vi slipper hjemmeskole en gang til. Det gikk jo bra, men en smule slitsomt. Anonymkode: 30b39...3cb Og hjemmekontor. Det gikk bra denne gangen, men orker ikke en ny runde. Anonymkode: 13d09...e92 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Si det.. Vi har ingen med korona i fylket mitt(har vært færre enn 20 totalt), og snart kommer turistene og smitten... Skjønner ikke det med ingen servering i bhg, nei. Men skjønner at konsekvensene blir fatale hvis deler av næringslivet er stengt. Anonymkode: ba368...256 4
Iceman Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 Hadde vi virkelig holdt stengt i 4-6 uker kunne vi vært helt kvitt viruset i Norge fra april og kunne da gått tilbake til normalt minus sydenturer. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 Det var jo helt unødvendig å stenge skoler og barnehager. De burde vært åpne hele veien. Anonymkode: 0d01b...96e 18
Gjest Huder Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 Det er sjukt at folk lever normalt idag. Vi må belage oss på restriksjoner ut 2020, og deler av 2021. Blir oppriktig lei meg av å se at folk gir faen. Dersom folk ikke skjerper seg snart, vil alle kjenne noen som døde av crona !!
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 Jeg synes godt at vi kunne stengt grensene sånn at vi kunne levd mer normalt over lengre tid her uten å måtte bli smitta igjen. Norge gjør det jo mye bedre nå enn andre land, og det er fordi vi har vert forsiktige. Norge må åpnes, men synes bare ikke grensene skal gjøre det enda! Anonymkode: 97e03...f98 15
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 Hva som var vitsen? 1) Man visste ikke helt hva man sto overfor, og trengte å ha kontroll over situasjonen. Man så at andre land slet med å få kontroll, og at det var mange dødsfall. Man fryktet at mange ville dø unødvendig fordi helsevesenet ikke ville ha kapasitet til coronapasientene, og dermed heller ikke til de ordinære pasientene. 2) Ved å stenge ned og så gradvis åpne opp igjen har man mulighet til å se effekt av de enkelte tiltakene, så man kan unngå total nedstengelse ved neste runde. 3) Kjøpe oss tid. Tid til å mobilisere helsevesenet, skaffe respiratorer, medikamenter og smittevernutstyr. Tid til å sikre at vi har nok mat/at forsyningslinjene fungerer. Tid til at flere forskningsrapporter kommer ut, slik at vi har mer informasjon om hva vi har med å gjøre. Nye bølger vil komme, Sør Korea rapporterer nå at de ser en oppgang i smittetilfellene igjen og st de tror de er på vei inn i andre bølge. Første bølge, og alle tiltakene som ble utført da, gjør kanskje at vi slipper total nedstenging gjennom andre bølge. Man ønsker ikke en ny bølge velkommen, men innser at ikke hele verden kan stenges ned på ubestemt tid. Så smitten må vi til en viss grad lære oss å håndtere inntil en vaksine er klar. Anonymkode: efcdb...89a 45
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jo helt unødvendig å stenge skoler og barnehager. De burde vært åpne hele veien. Anonymkode: 0d01b...96e Det er lett å være etterpåklok. Anonymkode: efcdb...89a 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 16 minutter siden, Iceman skrev: Hadde vi virkelig holdt stengt i 4-6 uker kunne vi vært helt kvitt viruset i Norge fra april og kunne da gått tilbake til normalt minus sydenturer. Man måtte stengt for alle forsyninger fra utlandet da. Enhver lastebilsjåfør kunne tatt det med seg inn i landet igjen. Vi er ikke selvforsynte her i landet. Hva hjelper det å stenge ned til det er fullstendig borte, for så å åpne grensen for varer utenfra og invitere det inn igjen? Anonymkode: efcdb...89a 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hva er vitsen med alle restriksjonene, når Norge åpner grensene fra hele resten av Europa. Man står som sild i tønne i tog, buss og t-bane, mange mennesker overalt. Utesteder og skjenkebevilling er utvidet til 03, men restriksjoner på treningssenteret og man får ikke matservering i barnehagen og hele Sverige er en rød sone. Hva faen?? Er det meningen at vi skal ønske en ny og større bølge velkommen nå? Anonymkode: 13d09...e92 Nedstengningen og alle restriksjonene handlet om å få kontroll, og nå handler det om å beholde kontrollen. Men for å beholde kontrollen er vi avhengige av at alle gjør sin del, og da spesielt ved å holde avstand, holde seg hjemme og teste seg ved sykdom, og ellers følge de generelle smittevernsreglene. Min erfaring er at 80 % gjør alt dette, men så er det et lite, men veldig synlig, mindretall som gir blaffen i alt og alle. I denne gruppen finner vi de som insisterer på utenlandsferier uansett hva, som høylytt sier at de ikke vil teste seg ved symptomer fordi de ikke vil isoleres, og som finner smutthull de kan utnytte i karantenetiden. Heldigvis er smittetrykket så lavt at disse ikke utgjør så stor fare for smittespredning akkurat nå, men hvordan det vil bli etter ferien gjenstår å se. Jeg forbereder meg på det verste, men håper på det beste. Men angående turisme: Forskning fra Island viser at turister er en svært liten smittekilde på grunn av adferden, den største smittefellen er de som kommer hjem fra (utenlands)ferie, og som gjenopptar sine vanlige liv i tett kontakt med andre. Logisk sett kunne grensene da vært åpne for alle turister, men at nordmenn burde vært i karantene etter hjemkomst fra ferie, men det er ikke gjennomførbart, Jeg kan være enig eller uenig i beslutningene, men dette er den strategien myndighetene har valgt, og det forholder jeg meg til. Anonymkode: 77e69...f0f 10
Krantz95 Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 Det ble stengt ned fordi man trodde viruset var skikkelig farlig. Litt etter litt ser man at det bare er litt farligere enn sterk influensa. Da åpnes det opp. Og nå ser folk at snittalder på døde er over 80 år og de har vanligvis andre sykdommer også. Da bryr ikke folk seg så mye lenger. Det er garantert ikke flertall i befolkningen for nye lockdowns, selv om vi får flere tusen døde 80-åringer... 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 Akkurat nå, Krantz95 skrev: Det ble stengt ned fordi man trodde viruset var skikkelig farlig. Litt etter litt ser man at det bare er litt farligere enn sterk influensa. Da åpnes det opp. Og nå ser folk at snittalder på døde er over 80 år og de har vanligvis andre sykdommer også. Da bryr ikke folk seg så mye lenger. Det er garantert ikke flertall i befolkningen for nye lockdowns, selv om vi får flere tusen døde 80-åringer... Jeg syns det er urimelig av deg å forsterke inntrykket mange dessverre har av at dette "bare er litt verre enn influensa". 0,1% dødelighet (influensa) vs 2% dødelighet (corona) er ikke en liten forskjell. Hvis du har 5 millioner smittede og 0,1% dødelighet blir det 5000 dødsfall. Hvis du har 5 millioner smittede og 2% dødelighet blir det 100 000 dødsfall. Anonymkode: efcdb...89a 20
maskinisten Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hva er vitsen med alle restriksjonene, når Norge åpner grensene fra hele resten av Europa. Man står som sild i tønne i tog, buss og t-bane, mange mennesker overalt. Utesteder og skjenkebevilling er utvidet til 03, men restriksjoner på treningssenteret og man får ikke matservering i barnehagen og hele Sverige er en rød sone. Hva faen?? Er det meningen at vi skal ønske en ny og større bølge velkommen nå? Anonymkode: 13d09...e92 Man kan jo begynne å lure på om det var å se hvor hardt man kan presse befolkningen ved hjelp av fryktstrategier. Eller så må vi bare innse at politikerne våre er inkompetente til annet enn å diskutere floskler og krangle på TV. Jeg savner et teknokrati i Norge... 4
Krantz95 Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er urimelig av deg å forsterke inntrykket mange dessverre har av at dette "bare er litt verre enn influensa". 0,1% dødelighet (influensa) vs 2% dødelighet (corona) er ikke en liten forskjell. Hvis du har 5 millioner smittede og 0,1% dødelighet blir det 5000 dødsfall. Hvis du har 5 millioner smittede og 2% dødelighet blir det 100 000 dødsfall. Anonymkode: efcdb...89a Morsomme regnestykker. Men jeg bekymrer meg lite. Pr i dag er det bare 0,0065% av verdens befolkning som har dødd av korona. Og ser man på grafene over daglige døde i de fleste land, så går den bare nedover. Kanskje antall døde dobles eller tredobles før vi er ferdig? Da lander vi på 0,013% eller 0,0195% døde. Viruset er ikke så ille som mange tror. Endret 26. juni 2020 av Krantz95 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #17 Skrevet 26. juni 2020 2 minutter siden, Krantz95 skrev: Morsomme regnestykker. Men jeg bekymrer meg lite. Pr i dag er det bare 0,0065% av verdens befolkning som har dødd av korona. Og ser man på grafene over daglige døde i de fleste land, så går den bare nedover. Kanskje antall døde dobles eller tredobles før vi er ferdig? Da lander vi på 0,013% eller 0,0195% døde. Viruset er ikke så ille som mange tror. Lættis å se på dødsfall som bare et nummer og ikke som døde familiemedlemmer, kjærester og bekjente. Anonymkode: 97e03...f98 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #18 Skrevet 26. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Lættis å se på dødsfall som bare et nummer og ikke som døde familiemedlemmer, kjærester og bekjente. Anonymkode: 97e03...f98 Som vi pleier gjøre med influensa og andre sykdommer mener du? Anonymkode: 93e8a...9e7 14
Krantz95 Skrevet 26. juni 2020 #19 Skrevet 26. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lættis å se på dødsfall som bare et nummer og ikke som døde familiemedlemmer, kjærester og bekjente. Anonymkode: 97e03...f98 Ser man kun seg selv og egne behov kan man se det på din måte. Men verden er større enn bare deg og dine. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #20 Skrevet 26. juni 2020 3 minutter siden, Krantz95 skrev: Morsomme regnestykker. Men jeg bekymrer meg lite. Pr i dag er det bare 0,0065% av verdens befolkning som har dødd av korona. Og hvor mange av verdens befolkning har blirr registrert smittet? Hint: 9, 5 mill av 1,7 mrd tilsvarer 0,1 % av verdens befolkning Så hvis 0,1 % har vært smittet, og 0.0065 % har dødd er mortalitetsraten temmelig mye høyere enn du vil ha det til. Anonymkode: 77e69...f0f 6
Anbefalte innlegg