Gå til innhold

10 åringen var på kino og fikk med cash

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så fikk han høre at de tok kun imot kort? Dette har de da ikke lov til?

Anonymkode: 45bcd...929

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har du rett i. Kontanter er tvungent betalingsmiddel. Har ikke hørt noe om at korona har opphevet dette. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fikk han høre at de tok kun imot kort? Dette har de da ikke lov til?

Ja, det har de ikke lov til, men det skjer veldig mange steder.
Blant annet så er Kaffebrenneriet og Dominos en av mange bedrifter som nekter å ta i mot kontanter i denne perioden. 

Anonymkode: bfbc4...8c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at en 10-åring ikke har eget bankkort og må ha med kontanter, men ellers syns jeg stort sett det er ganske tåpelig å insistere på å betale kontant.

Anonymkode: 4b468...d24

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette har vært tatt opp av jurister: 

Kan man nekte kunder å betale med kontanter?

Det foreligger ingen offisielle avklaringer på dette, men det er rapportert om at flere bransjer allerede har innført kontantnekt. I Norge gjelder det i utgangspunktet en kontantplikt, jf. sentralbanklovens § 14 og finansavtaleloven § 38 tredje ledd. Samtidig har alle arbeidsgivere en plikt til å treffe nødvendige smitteverntiltak. I lys av de ekstraordinære omstendighetene bør arbeidsgivere vurdere ekstraordinære tiltak for å begrense smitterisiko for egne ansatte og kunder. Det bør vurderes om mindre inngripende tiltak kan være tilstrekkelige - for eksempel «sterkt oppfordre» til bruk av elektroniske betalingsmidler, engangshansker ved all kontakt med kontanter etc. En midlertidig nektelse av å ta imot kontanter kan imidlertid tenkes hjemlet i nødrettsbetraktninger, der hensynet til liv og helse veies opp mot hensynet til effektive betalingsordninger.

Anonymkode: 5b8c1...8f4

AnonymBruker
Skrevet

Så de kan kanskje altså komme unna med å kalle det nødrett. 

Jeg synes forøvrig man bør bestrebe seg på å unngå å bruke kontanter i disse dager. 

Det finnes jo kort for barn, og det går an å bruke "vipps for barn". Det finnes alternativer til kontanter, også for barn. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes forøvrig man bør bestrebe seg på å unngå å bruke kontanter i disse dager. 

Det finnes jo kort for barn, og det går an å bruke "vipps for barn". Det finnes alternativer til kontanter, også for barn. 

Nå er ikke jeg TS, men her så har far og jeg diskutert bankkort utallige ganger. Faren nekter å skrive under så vi kan få bankkort. Han mener at det er tullete og idiotisk at en 10-åring skal ha bankkort, så da blir vi stående igjen med kontanter. :sur: Argumentet hans er at det er viktig å bruke kontanter og at ingen kan nekte å ta i mot kontanter selv med korona. Ugh. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg TS, men her så har far og jeg diskutert bankkort utallige ganger. Faren nekter å skrive under så vi kan få bankkort. Han mener at det er tullete og idiotisk at en 10-åring skal ha bankkort, så da blir vi stående igjen med kontanter. :sur: Argumentet hans er at det er viktig å bruke kontanter og at ingen kan nekte å ta i mot kontanter selv med korona. Ugh. 

Da kan du selv komme med motargumentet over, at nå kan de faktisk det, og bruke "nødverge" som argument :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i butikk, det er ikke lov å nekte å ta i mot kontanter, men vi oppfordrer til å bruke kort eller vipps.

Anonymkode: 131c1...ed0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan du selv komme med motargumentet over, at nå kan de faktisk det, og bruke "nødverge" som argument :) 

Jeg får bare det samme til svar. En 10-åring skal ikke ha bankkort og at man kan betale med kontanter. :sur: 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jo du opprette en bankkonto til deg, med kort til. Som han kan bruke da han skal på ting.

Anonymkode: 5830b...521

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får bare det samme til svar. En 10-åring skal ikke ha bankkort og at man kan betale med kontanter. :sur: 

Det er mye læring i å ha bankkort også.

Workaround: Kan du kjøpe gavekort han kan bruke? Det finnes vel gavekort i form av "bankkort" både på kino og i de fleste butikker/kjøpesentre? Datteren min fikk det til jul da hun var 10, og hun elsket å kunne handle med kort. 

• Liker 3
Skrevet

Niåringen min har hatt bankkort nå i et år, funker fint det. Veldig greit så slipper vi alle småpengene liggende overalt. :P Dessuten så går vi mot en kontantfri hverdag, barna må lære kortbruk.

Hvis far må skrive under så kan du jo heller bare lage et kort i ditt navn, problemet er vel da at du ikke for alle de sperrene som man har på det "barnekortet". Utrolig dumt at han skal lage trøbbel for et bankkort... 

AnonymBruker
Skrevet

Uansett bankkort så har ikke butikker og lignende lov å nekte. Om jeg har skjønt loven riktig.

TS

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Så synd! Det er jo helt supert å få barna til å lære om personlig økonomi, sparing osv, bankkort og konto er en flott mulighet til å få til dette.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber i butikk, det er ikke lov å nekte å ta i mot kontanter, men vi oppfordrer til å bruke kort eller vipps.

Anonymkode: 131c1...ed0

Vi tok ikke i mot kontanter i en periode etter beskjed fra øverste leder. Hadde det vært ulovlig så hadde vi ikke gjort det. Smittevernsloven står høyere! Nå som det er betydelig lavere smittetall tar vi i mot kontanter igjen. 

Likevel, det er forskjell på kontantnekt i Oslo vs. liten by. Jeg jobber i Oslo.

Anonymkode: 3d1ea...abe

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Niåringen min har hatt bankkort nå i et år, funker fint det. Veldig greit så slipper vi alle småpengene liggende overalt. :P Dessuten så går vi mot en kontantfri hverdag, barna må lære kortbruk.

Hvis far må skrive under så kan du jo heller bare lage et kort i ditt navn, problemet er vel da at du ikke for alle de sperrene som man har på det "barnekortet". Utrolig dumt at han skal lage trøbbel for et bankkort... 

Det kommer til å bli interessant at Norge skal bli kontantløst liksom, når du ikke skal mange land nedover i Europa før du ikke gjengs kan betale med kort. 

Anonymkode: 2d3d3...a1a

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gi han forhåndsutfylt kort, det kan du vel gi han uten at far må skrive under.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi tok ikke i mot kontanter i en periode etter beskjed fra øverste leder. Hadde det vært ulovlig så hadde vi ikke gjort det. Smittevernsloven står høyere! Nå som det er betydelig lavere smittetall tar vi i mot kontanter igjen. 

Likevel, det er forskjell på kontantnekt i Oslo vs. liten by. Jeg jobber i Oslo.

Vil legge til at vi hadde plakater ved inngang og kasse som informerte om at vi ikke tok i mot kontanter. Det hadde ikke vært bærekraftig uansett ettersom det var så store forsinkelser hos Nokas. 

Hadde kunden slått seg helt vrang måtte jeg ha gått ut av butikken og inn i safen, brukt engangshansker, masse sprit og potensielt overført smitte til kunden gjennom kontaktene. Dette er flere måneder siden nå, før vi visste mye om korona.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vipps for barn går ikke an å bruke for å betale noe med. De kan bare vippse og motta vipps, ikke betale for varer og tjenester. Ikke engang koble vippsen sin opp mot ruter-appen for å betale for billetter. 

Anonymkode: c5ab5...1c7

• Liker 2
  • Opprett ny...