AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Nå er det jo primært gress som er i sesong, men er det ikke litt rart at man merker det i Oslo? Jeg føler meg konstant tett, selv om jeg ikke er på gresset. (det er jo gress rundt om i nærheten osv). Flere i Oslo som er gressallergikere? Anonymkode: 12b1b...716
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Hvorfor er det rart at du merker gressallergien i Oslo..? Som du sier, det er jo gress der? Pollenet er jo ikke bare PÅ selve gresset.. Greien med pollen er at det sprer seg i luften. Så du kan sitte mange meter unna gress, og likevel plages. Anonymkode: 4b719...cea 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det rart at du merker gressallergien i Oslo..? Som du sier, det er jo gress der? Pollenet er jo ikke bare PÅ selve gresset.. Greien med pollen er at det sprer seg i luften. Så du kan sitte mange meter unna gress, og likevel plages. Anonymkode: 4b719...cea Føler folk sier de merker det hvis de er på gress. Og det spres jo i mindre grad med vinden enn feks bjørk. Anonymkode: 12b1b...716
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Jeg er helt ille nå. Øynene klør vanvittig. Tror ikke jeg har vært så ille før. Anonymkode: 475d3...fde 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 Dette er et hardt år. Pollen legger seg på ALT og det fester seg til ALT. Om du bare føler deg tett så har du ikke mye å klage på. Anonymkode: baf0b...b50
Mt3 Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 Når det er lite regn flyr gresspollen like fritt rundt som bjørkepollen desverre.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 Føles som øynene mine brenner. Har hjulpet med dobbel dose aerius og dymista nesespray. Den hjelper litt på øynene og. Anonymkode: 475d3...fde
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er et hardt år. Pollen legger seg på ALT og det fester seg til ALT. Om du bare føler deg tett så har du ikke mye å klage på. Anonymkode: baf0b...b50 Nei det er masse jeg plages med! Har vært ekstremt plaga siden mars! Aldri vært så ille. Føler at det å ikke få puste uansett er nok å klage for! Anonymkode: 12b1b...716 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det rart at du merker gressallergien i Oslo..? Som du sier, det er jo gress der? Pollenet er jo ikke bare PÅ selve gresset.. Greien med pollen er at det sprer seg i luften. Så du kan sitte mange meter unna gress, og likevel plages. Anonymkode: 4b719...cea Men hvis man går i byen og gresset ikke sprer seg over så innmari store avstander så er det jo lity rart? Anonymkode: 12b1b...716
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis man går i byen og gresset ikke sprer seg over så innmari store avstander så er det jo lity rart? Anonymkode: 12b1b...716 Gresspollenet sprer seg over store avstander.. Det spres med vinden akkurat som bjørkepollen. Og det er plenty av gress også midt i byen. Det er flere parkanlegg i Oslo sentrum. Om du ser på pollenvarselet, så er det høy spredning på østlandet nå. Ja, man merker det gjerne enda mer om man er på landet enn i byen, det er tross alt mer langt gress på landet enn midt i sentrum, men altså, det er nok pollen også i bystrøk til at det merkes skikkelig når det er høy spredning. Anonymkode: 4b719...cea
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 Det er kraftig spredning av gresspollen på Østlandet, Oslo inkludert. Pleier ikke å være så ille her, men i år er det nok ekstra kraftig. Dette varierer nok fra år til år. Siden det er så tørt så blir det å sveve rundt i lufta også. Det hjelper å ha på briller/solbriller, i tillegg til å ta pollenmedisiner selvfølgelig. Kan også være lurt å ta en dusj når man kommer inn for å skylle av det verste som har satt seg på kroppen. Anonymkode: e9299...cee
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er kraftig spredning av gresspollen på Østlandet, Oslo inkludert. Pleier ikke å være så ille her, men i år er det nok ekstra kraftig. Dette varierer nok fra år til år. Siden det er så tørt så blir det å sveve rundt i lufta også. Det hjelper å ha på briller/solbriller, i tillegg til å ta pollenmedisiner selvfølgelig. Kan også være lurt å ta en dusj når man kommer inn for å skylle av det verste som har satt seg på kroppen. Anonymkode: e9299...cee Tar medisin ja. Men har vært ille og annerledes og mer tett enn vanlig hele våren. Konstant liksom. Så blir helt i stuss. Men ja ser det er kraftig spredning. Og hjelper å høre at flere er ekstra plaget. Får håpe det roer seg litt Snart Anonymkode: 12b1b...716
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er et hardt år. Pollen legger seg på ALT og det fester seg til ALT. Om du bare føler deg tett så har du ikke mye å klage på. Anonymkode: baf0b...b50 Det er faktisk lov å føle at det er dritt selv om man "bare" er tett. Det er faktisk lov å synes noe er kjedelig selv om andre har det verre. Anonymkode: eb4a0...f70 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 Er tett konstant. Ikke bare når jeg er ute. Er det vanlig da? Er liksom kroppen/luftveiene betent/i beredskap hele tiden pga at det er jevn pågang av allergener? Anonymkode: 12b1b...716
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 På 26.6.2020 den 20.29, AnonymBruker skrev: Er tett konstant. Ikke bare når jeg er ute. Er det vanlig da? Er liksom kroppen/luftveiene betent/i beredskap hele tiden pga at det er jevn pågang av allergener? Anonymkode: 12b1b...716 Ja, det er normalt.. pollen kommer inn også. Via vinduer, dører, ventiler. Du drar det med deg inn i klær og hår. Og det er inne i nesen og øynene dine. Luft så lite som mulig. Skift sengetøy ofte. Vask gjerne håret hver dag. Skyll øyne og nese med saltvann. Anonymkode: 4b719...cea
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #16 Skrevet 28. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er normalt.. pollen kommer inn også. Via vinduer, dører, ventiler. Du drar det med deg inn i klær og hår. Og det er inne i nesen og øynene dine. Luft så lite som mulig. Skift sengetøy ofte. Vask gjerne håret hver dag. Skyll øyne og nese med saltvann. Anonymkode: 4b719...cea Men når det snakkes om allergi så er det bare eksplosiv nysing og rennende øyne når de kommer i kontakt med allergenet. Jeg er konstant tett i nesa (ikke snørrete bare tett) slimer, etc. Blir helt gal. Medisiner hjelper jo åpenbart ikke. men er det pga at det blir en slags vedvarende betennelse i feks neseslimhinnene som ikke rekker å normalisere seg hvis det feks er jevn pågang av allergener? (I år har det jo feks vært mye fint vær) Anonymkode: 12b1b...716
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #17 Skrevet 28. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men når det snakkes om allergi så er det bare eksplosiv nysing og rennende øyne når de kommer i kontakt med allergenet. Jeg er konstant tett i nesa (ikke snørrete bare tett) slimer, etc. Blir helt gal. Medisiner hjelper jo åpenbart ikke. men er det pga at det blir en slags vedvarende betennelse i feks neseslimhinnene som ikke rekker å normalisere seg hvis det feks er jevn pågang av allergener? (I år har det jo feks vært mye fint vær) Anonymkode: 12b1b...716 Ja, det stemmer. Allergi kan gi kraftige utslag hvis man plutselig utsettes for allergenet, men hvis man jevnlig utsettes for dette så vil det liksom normalisere seg litt, men man vil mer kunne kjennes ut som man er litt syk hele tida. Derfor enkelte folk med katteallergi likevel har katt. Det er også derfor man skal starte tidlig nok med allergimedisin, slik at kroppen rekker å bygge opp forsvaret sitt. Jeg for eksempel begynte med tabletter i starten av april i år. Det må nok flere kraftige regnværsdager for å faktisk gi en pause i pollenspredningen. Anonymkode: e9299...cee
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 Jeg er ekstremt plaget i år. Har vondt i halsen/svelget, helt tett i nesa/rennende nese, røde/hovne øyne som svir og renner, hodepine og kvalme. Medisinene hjelper ikke godt nok. Lufter aldri, tørker ikke klær ute, dusjer og tar på nye klær hver gang jeg kommer hjem. Selv om jeg har dusja sliter jeg med tett og rennende nese om natta. Kan ikke dukke om jeg bader ute for da hovner øynene mine opp pga pollen i vannet Anonymkode: d449e...216
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #19 Skrevet 28. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ekstremt plaget i år. Har vondt i halsen/svelget, helt tett i nesa/rennende nese, røde/hovne øyne som svir og renner, hodepine og kvalme. Medisinene hjelper ikke godt nok. Lufter aldri, tørker ikke klær ute, dusjer og tar på nye klær hver gang jeg kommer hjem. Selv om jeg har dusja sliter jeg med tett og rennende nese om natta. Kan ikke dukke om jeg bader ute for da hovner øynene mine opp pga pollen i vannet Anonymkode: d449e...216 Ja da er det kanskje vanli da. At slimhinnene i nesa er konstant hovne og at man føler seg tett. idag regner det. Er tett for det. på varselet står det at det er kraftig spredning idag men det kan vel ikke stemme? (står også at det er sterk Uv stråling) Anonymkode: 12b1b...716
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå