Gå til innhold

Jeg trenger virkelig middagstips... 😏

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så hysterisk lei av middag, og alt maset rundt det, mister helt matlysten. 
Mannen min vil ha kokt potet og saus til ALT, eller sterke ting som asiatisk eller indisk. Ene ungen vil bare spise pasta, og den andre nekter grønnsaker. Ingen av dem liker fisk, de spiser, men ikke mer enn nødvendig. Selv liker jeg tørr og mager mat, type kyllingfilet, ris, grønnsaker og salat. Helst fisk mange dager i uka å.

Vegetarmat er det perfekte marerittet for mannen min. Jeg trenger ikke spise kjøttmat. Ikke veødig glad i det.

Jeg trenger inspirasjon før jeg går til streik. 

Barnefamilier, hva spiser dere til middag? Spiser dere toro? 😂 prøver å strekke meg langt for å få til hjemmelaget, fra bunnen, rene råvarer osv... men jeg er så LEI🥺 

Trenger enkle greier tips, toro er sikkert greit, å vegetar å. 

Anonymkode: 9793d...b8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En slappfiskmiddag vi liker er falafelen fra Grønne folk (selges på Rema, er skikkelig god). Enten i wrap/pita med salat og grønnsaker (setter fram som taco så kan man plukke det man har lyst på) med yoghurt/myntedressing, eller som den er med salat og pasta/ris/couscous med pesto. Ellers har vi endel pastaretter og varierer det i det uendelige, men tomatsaus (tomater på boks, grønnsaker som selleri, squash, gulrot, løk og hvitløk som vi stavmikser, linser/kjøttdeig/vegodeig) eller "hvit" saus (fløte, soyastekt sopp, grønnsaker etter smak) går igjen her. Tomatsuppe er også veldig greit å lage fra bunnen (faktisk, jeg hadde ikke trua i starten), hiver det jeg har av grønnsaker i en gryte og surrer en stund, noen bokser med tomater, krydder, og kjører i stavmikseren. Har egg/makaroni/brød/kjøttboller/pølsebiter etter behov og lyst. Pytt i panne er også genialt, særlig hvis du har rester av poteter i kjøleskapet. Grove "shrek"-pannekaker (med spinat så de blir grønne), vegetarkjøttbollene fra IKEA (frysedisken), diverse slags pai/quiche med ferdig paideig og laksetaco liker vi og.

Ellers pleier jeg å kutte opp grønnsaker for flere dager og ha i bokser i kjøleskapet, så er det klart til det skal brukes. Det sparer masse tid og energi de dagene man helst bare vil spise nugatti rett fra boksen og legge seg klokken seks :P

Dessuten tenker jeg at hvis du lager maten så er det du som bestemmer hva du lager. At mannen din ikke liker veggismat og bare vil spise poteter og saus trenger du ikke ta hensyn til i min bok! Da kan han lage maten sjæl. 

Anonymkode: 214d5...3ba

• Liker 1
Skrevet

Kylling med mozzerla og bacon? Lag en liten lomme i kylling og stapp inn en skive mozzerella. Snurr tre baconskiver rundt kyllingen. Stekes i ovnen i ca.25min, 200gr.

AnonymBruker
Skrevet

Stekte bønner i pita med zaltziki og salat. 
kan kjøpe zatzikien eller lage selv, myye bedre hjemmelaget. Trenger kun gresk yogurt naturell, hvitløk, agurk, salt, pepper og litt sitronjuice. 

Anonymkode: d45fa...464

AnonymBruker
Skrevet

Typiske hverdagsmiddager her:

- Pasta med kjøttsaus (masse grønnsaker i, stavmikses gjerne før den stekte kjøttdeigen går i om det er grønnsakskresne barn)

- Pasta med enkel fløtesaus (blanding av matfløte, Creme Fraiche, eggeplommer, salt, pepper og kanskje noen osterester slås over kokt pasta. Rører inn stekt løk/hvitløk/paprika/brokkoli/spinat/italiensk salami/bacon/kylling, alt etter hva vi har i kjøleskapet)

- Hjemmelagde fiskepinner, råkost med gulrot og eple og ovnsstekte potetbåter

- Stekt laks med ris, mangosalat og limedressing

- Stekte kyllingstrimler og salatgrønnsaker i pitabrød

- Fiskeburger

- Bowl med ris, stekt kjøttdeig med asiatiskinspirert saus (og cashew?), agurkbiter, mangobiter, avokado, vårløk

- Lapskaus kokt på lapskausblanding og fondterning med pølsebiter

- Stekt laks med tzatziki og wokede grønnsaker

- Crispi Chicken og salatgrønnsaker i tortillalefser

- Fiskegrateng

- Kyllinggryter med pasta eller ris (prøver stadig nye oppskrifter jeg kommer over. I går var det denne: https://matpaabordet.no/2015/11/10/pasta-med-kylling-og-soltorkede-tomater/)

- Meksikansk gryte

- Tacosuppe

- Wok (varieres i det uendelige mtp ris/nudler, kylling/svin/fisk/reker, grønnsaker og saus)

- Pannekaker med hjemmelaget tomatsuppe 

... Ellers tester vi stadig ut nye oppskrifter jeg finner rundt om. Har 4-5 faste matblogger jeg sjekker hver søndag når jeg setter opp ukemeny, og har en lang liste på notater på telefonen med link til oppskrifter jeg har kommet over og som oppfyller kriteriene for hverdagsmiddag (normale ingredienser, max 30 min, enkelt, godt og sunt).

Anonymkode: 5b9c5...257

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...