Gå til innhold

Hva mener du en toåring må kunne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et barn som akkurat har fylt to år. Hva mener du at barnet må kunne?

Spise selv? Ha sluttet med bleie? Kle på seg selv? Leke selvstendig? Rydde etter lek? Snakke fulle setninger? 

Er mitt barn unormalt som for eksempel ikke kan kle på seg selv? 

Anonymkode: 857a4...b30

AnonymBruker
Skrevet

Åå det er så forskjellig ❤️ noen er raskere enn andre i noe, og noen er tregere enn andre i noe uten at det er noe galt i det. Det kommer! 

Et barn som ikke har noe diagnose som hindrer barnet i å utvikle seg normalt, bør kanskje kunne si mamma og pappa, reagere på navnet sitt? 

Ikke alle barn gidder å spise sjøl eller prøve selv😅 det er stor forskjell på barna 

Anonymkode: bfd62...083

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn lærte å kle på seg selv nærmere 3 år. Sluttet med bleie ved 3 år. Spiste helt selv ved 2 år. Snakket fulle setninger ved 3,5 år. Lekte selvstendig ved 5 år. Syklet uten støttehjul ved 3 år. Barn er forskjellige, noen er raske på en ting og sene på noe annet. Er du bekymret, kontakt helsetjenesten. 

Anonymkode: 1ca5a...c22

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt krav eller forventninger til at noen av mine skulle kunne det du ramser opp som toåringer. Det de har gjort på den alderen er å spise selv og leke selvstendig(en liten stund. Og den ene av de snakket fulle setninger.

Ellers er det ikke ting jeg forventer av en toåring. At det er noe man øver på ja, men ikke klare selv.

Barn utvikler seg i forskjellig tempo og det kan være stor forskjell på modenhet og utvikling, uten at man trenger å stemple de som normal eller unormal.

Anonymkode: a0761...4ce

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spise selv? Ha sluttet med bleie? Kle på seg selv? Leke selvstendig? Rydde etter lek? Snakke fulle setninger? 

Ikke unormalt :) jeg trodde at jenta mi ikke klarte det, og hun er tre år! Viser seg at hun greier det kjempefint, men er litt lat. 

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, mitt barn er 3 år og kan ikke mange av de tingene. Barn utvikler seg i ulikt tempo, og å presse barn til å utvikle seg fortere pga foreldrenes forventninger høres ikke bra ut. Det er veldig urettferdig å legge så mye press på barnet ditt. Ta utgangspunkt i ditt barn og støtt opp under det barnet kan og så kommer det andre etterhvert:)

Anonymkode: 00ffb...497

• Liker 3
Skrevet

Fikk denne oversikten fra barnehagen, men den er veiledende. Noen kan mer og andre kan mindre. Det meste er normalt

Sosio/emosjonell (2år)

- Gjør krav på leker som sine
- Leker parallell-lek, imiterer
- «Gir» fra seg leker til andre barn

Språk (2 år)

- Forstår instruksjon med to ledd. For eksempel «Legg bamsen i senga
- Viser interesse for bøker.
- Bruker 2-3 ordssetninger. 

Sansing/motorikk (2-3 år)

- Putter former i innpassningsbrett
- Er grovmotorisk aktiv, f.eks hopper, klatrer, springer
- Er i ferd med å få til sykling på trehjulsykkel

Hverdagsaktiviteter (2-3 år)

- Er samarbeidsvillig i hverdagsaktiviteter
- Begynner å ta aktivt del i smøremåltider
- Begynnende interesse for å bruke potta/toalett

Trivsel (2-3 år)

- Tør å vise følelser, for eksempel glede, sinne, tristhet
- Liker å være sammen med andre barn
- Finner trygghet i nye situasjoner

Lek (2-3 år)

- Prøver ut leketøy, funksjonslek
- Har et variert lekerepertoar
- Begynnende late-som-om-lek
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øøøøh... kommer vel an på barnet det som med alt annet.
Akkurat fylt to ville mine forventninger vært: spise selv - absolutt. Kle på underdeler selv og sko, gensere er for vanskelig så tidlig. Leke selvstendig en stund men ikke timesvis hver dag. Rydde etter lek på oppfordring og når man hjelper (gjøre det sammen). Ville ikke forventet fulle setninger. 

Jeg vet om 3-åringer i bhg som fortsatt jobber med å få på klær og sko selv - det kommer når de får det til!

Anonymkode: 18512...a88

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke veldig variasjon på barn mellom to og fem? Min spiste selv da han var to, og han skravlet som bare det, med veldig godt ordforråd. Brukte bleier til han var tre. Var veldig sein til å lære å sykle uten støttehjul. Var sein med å lære å svømme, til tross for 3 kurs med babysvømming og stor glede av å være i vann. Lærte tidlig å lese. God med ball tidlig. Ville ikke bekymret meg så veldig over hva en 2-åring kan. Plutselig er det på plass. 

Anonymkode: ff3f5...5a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig variasjon blant 2-åringer uten at de trenger å være unormale eller hengende bak utviklingen på noe som helst måte.

Jeg synes ikke noe om slike lister da de bare skaper forventninger, skuffelser, press og foreldre som bekymrer seg uten grunn.

Anonymkode: 39abf...c1a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, mitt barn er 3 år og kan ikke mange av de tingene. Barn utvikler seg i ulikt tempo, og å presse barn til å utvikle seg fortere pga foreldrenes forventninger høres ikke bra ut. Det er veldig urettferdig å legge så mye press på barnet ditt. Ta utgangspunkt i ditt barn og støtt opp under det barnet kan og så kommer det andre etterhvert:)

Men barn skal utvikle seg raskere enn de selv ville ha gjort. Det er dette vi kaller «oppdragelse». Et barn på 1-4 år har null kompetanse på å sette fremdrift og legge en plan for bleieslutt, fargekunnskap, språklære eller sosial omgang. Det er derfor de bor med oss foreldre på den alderen - fordi vi skal se på dem og tenke «hen her mestrer nå x og trenger en real utfordring på y».

Utfordringer er den måten vi mennesker vokser på. Som voksne evner vi utfordre oss selv - vi lærer nye språk og hobbyer, tilegner oss jevnlig ny kunnskap om sosial omgang eller kvantefysikk på eget initiativ etc. Barn må ledes inn i ny lærdom primært av mor/far med endel backup av skole/barnehage. 

Så svaret, Ts er at du må se på hva ditt barn har blitt veiledet av dere voksne til å mestre her og nå. Og så må du legge en plan for progresjon som både tar hensyn til barnets naturlige styrker/svakheter og dine styrker/svakheter som læremester. Og så må dere komme dere dit du vil gradvis og med mye repetisjon. Og så må du anerkjenne at all feiling når det kommer til å nå det målet du satte dere er ditt ansvar og din feiling. Barnet feiler aldri. Barnet mestrer, den voksne feiler. 

Anonymkode: 4109c...87d

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Presse de er feil, men foreldre (ved hjelp fra barnehagen) har et ansvar for å sørge for progresjon, og «mål» å strekke seg etter. Mange barn vil jo selv ikke slutte med bleie hvis ikke foreldrene tilrettelegger for det. Vi som jobber i barnehage jobber jo hele tiden med å lage nye «utfordringer» og hjelpe barna til å bli selvstendige på mange områder. 

Anonymkode: 94fed...75a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med 2 åringer og det er stor forskjell utenat noe er normalt eller unormalt. Jeg syns det er unormalt med en dotrent og tørr 2 åring, enn en som bruker bleie. Sånt er forskjellig og ingenting er feil. Noen 2 åringer har fulle setninger, mens andre har enkeltord. Språkforståelse er noe annet enn å faktisk kunne prate masse. 

Å spise selv kan være så mangt, min sønn kan spise selv, men da ser det ikke ut etter han. Det er vel ikke unormalt det heller. 

Anonymkode: 0178b...ae4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er 1,5 år, og kan en del av de tingene. Sluttet med bleie for en stund siden, tar på seg sko selv, snakker i setninger på 4-5 ord. Leker litt selv, men best med voksen tilstede. Kler ikke på seg selv. Spiser selv, men litt gris. Tror det er stor variasjon. Barnet mitt tror jeg er innenfor normalen. 

Anonymkode: 04b1c...62f

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage og ser store variasjoner. Noen sier enkle setninger, andre prater som en foss.. andre igjen sier mamma og pappa. 
ingen av 2 åringene har sluttet med bleie, Men kanskje i løpet av året..  leken til en 2 åring handler mye om å kaste utover leker, de forstår ikke konseptet rydde. Det må til læres, noen hjelper til, mens andre kaster det ut igjen.. 

påkledning er også variert. Noen klarer litt, mens andre er ikke interessert enda. 

det beste du kan gjøre er å slappe av og ikke stresse. Om barnet slutter med bleie når han er 2 eller 3 er helt uvesentlig. 
Bad barnet i ord, legg til rette for lett påkledning.. bukse / sko.. legg til rette for rydding.. eks 4 leker som skal plukkes opp i en boks. 

høres ut som du omgås folk som sammenligner barna, og det er dritt.. 

Anonymkode: 077da...c0a

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min snart 2 åring kan prate setninger med 2-4 ord, løpe, leke litt alene, spise med bestikk, lese enkelte bokstaver, telle til 10.

Når det gjelder påkledning, klarer h*n bare å ta på seg støvler og lue selv. Er igang med pottetrening, men ikke avvent. Er ikke så tøff på fysiske ting som å bade i vann eller klatre ned fra objekter. 

Anonymkode: 34fc8...d6b

AnonymBruker
Skrevet

Veldig gøy å se forskjeller i vår barselgruppe på 5 stykker. Hadde en som var eksepsjonell som snakket i lange setninger da hun var 2 år og gikk på do som treåring. Og to stk som begynte å snakke da de var 3,5 år og ikke er ferdige med bleie selv om de snart er 4 år. Store variasjoner. 😊

Anonymkode: e29e5...5cd

AnonymBruker
Skrevet

Slike "dette bør de kunne" lister fører bare til perfeksjonisme, fordi du kommer garantert til å finne noe som barnet ikke mestrer godt nok og det vil gi dårlig samvittighet. Man bør heller lage lister som handler om hva de skal trene på.

Datteren vår ble tør når hun ble 24 måneder med en teknikk jeg fant på internett. Ikke en dag for sent, fordi bleiene endte opp med å lekke hver gang hun tisset.

Anonymkode: 67a2c...100

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...