lillesky Skrevet 4. juli 2005 #1 Skrevet 4. juli 2005 Det finnes folk som vil gi bort 6-8 uker gamle kattunger, det er altfor tidlig!! Kattunger er leveringsklare etter 12 uker. Jeg har hatt katter som er tatt for tidlig fra sin mor, og de har ikke vært helt friske i hodet. Den ene fortsatte å die på hunden vår (en hannhund!)... Pluss at han tisset ukontrollert (når han lå på sofaen og koset). En katt ble aldri renslig, han bæsjet overalt og når som helst. En annen katt (som jeg har nå) er veldig utrygg. Hun løper avgårde bare noen hoster eller blar i avisa, dette har ført til endel kloremerker... Jeg synes faktisk det er bedre å avlive kattunger enn å gi dem bort for tidlig (pga. ferie, plassmnagel etc.). Hører gjerne andres meninger om dette! Vil forøvrig henvise til denne linken: http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=K...Katt&h=d&id=198
Gjest Darcy Skrevet 4. juli 2005 #2 Skrevet 4. juli 2005 Vel, jeg fikk min når han var ti uker. Han var 100 % renslig når han kom og har ikke hatt et eneste uhell. Han er også vannvittig kjælen og kosete. Helt god i hodet er han jo ikke, men det har du jo lest om i den andre tråden, og det høres ut til å være forholdsvis "normalt" for en ung guttemann på den alderen. Nå er han 13 uker gammel, og jeg kan ikke si jeg ser tegn på at det er noe ved han som skulle tilsi at han ble tatt ifra sin mor for tidlig.
Gjest feliscatus Skrevet 4. juli 2005 #3 Skrevet 4. juli 2005 Jeg tok opp dette i en annen tråd her, uten å bli tatt altfor seriøst. Katter blir gjerne renslige og begynner å spise selv i 6-ukersalderen, men det betyr ikke at de er ferdig oppdratt som katter. De skal få selvtillit, og en del av oppdragelsen er s´dessuten å bli avvist av mora for å lære seg å takle stress. Fortidlig separerte katter kan gjerne få problemer i voksen alder med nervøsitet, separasjonsangst og i verste fall aggresjon. Her står det litt om separasjonsangt hos katt: http://www.petplace.com/articles/artShow.a....asp?artID=3341 Her står det om 12 ukersregelen: http://www.breedlist.com/faq/young.html Både NRR og Dyrebeskyttelsen praktiserer 12 ukersregelen. Når det er sagt så er det vanskelig å peke på konkrete årsaker til hvorfor en katt blir som den blir. Finnes kattunger som mister mora si tidlig, blir flasket opp og utvikler seg til flotte kjæledyr. Og det finnes eksempler på katter som har fått vært hos mora si til de er 3-4 mnd gamle, men likevel sutter og trår med forlabbene. Katter utvikler seg i forskj tempo, og det er flere faktorer som spiller inn. Men jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv vil ta sjansen på å få en så ung kattunge? Vet noen synes det er søtt med kattunger med blå øyne, atter andre tar til seg kattunger som skulle avlives siden eier skulle dra på ferie. Huskattavl er useriøst. Det beste vi kan gjøre er å kastrere kattene våre, og forhindre at det blir født flere kattunger. Slik det er nå med kattungeoverflod, så er det kjøpers marked. Vil noen ha en så ung kattunge som 6 uker, er det mange som gir den fra seg, siden de ellers frykter at de ikke skal bli kvitt kattungene. Sanneheten er at det hvert eneste år blir avlivet mange katter og katunger. Faktisk er det så mange som halvparten av alle kattunger som blir født som blir avlivet/senere blir hjemløse/havner i dårlige hjem. Dette er et skremmende høyt antall katter som ikke skulle vært født! Før var det utbredt at kattunger var leveringsklare ved 8 uker, slik som hunder. Veldig mange av kattene rundt om i norske hjem er blitt tatt fra mora så tidlig. Mange av kattene på dyrebeskyttelsen og andre omplasesringssentre ble tatt fra mora så tidlig. Men vi gir dem likevel en sjanse. Så jeg er nok ikke enig at avliving er et bedre alternativ enn å gi dem bort så tidlig. Når det er sagt: hvis noen truer med avliving for å få gitt bort kattunger tidlig, er det uaktuelt for min del å overta noe fra dem. Beklager, men det er så useriøst: spille på andres medfølelse for å bli kvitt noe man selv har satt seg oppi (latt være å kastrere katten sin). Fakta er altså at mange kattunger må avlives hvert eneste år.. Desverre...
Væren Skrevet 4. juli 2005 #4 Skrevet 4. juli 2005 Det lille jeg vet om katter er at det stemmer som det blir sagt her. Jeg har en venninne som driver med oppdrett av rasekatter, og hun har alltid hevdet at etter 12 uker er best for katten. Bevare meg vel; hvorfor skal det på død og liv være nødvendig å fjerne kattungene fra moren før de er store nok? Får vondt langt inni meg bare av tanken. Det koster da så lite å vente er par uker - for dyrenes skyld! De to kattene vi har hatt har vært ca 12 uker ved levering.
Lillesøster Skrevet 4. juli 2005 #5 Skrevet 4. juli 2005 Jeg synes faktisk det er bedre å avlive kattunger enn å gi dem bort for tidlig Hvis man har denne innstillingen bør man slettes ikke ha kattunger what so ever. Å ta liv fordi man ikke har plass er en problemstilling man faktisk burde ha tenkt på før den kommer.
lillesky Skrevet 4. juli 2005 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2005 Hvis man har denne innstillingen bør man slettes ikke ha kattunger what so ever. Å ta liv fordi man ikke har plass er en problemstilling man faktisk burde ha tenkt på før den kommer. Det er veldig mange som oppdager at katten "plutselig" er gravid. Dette ville man ha unngått hvis katten var sterilisert, gikk på p-piller. Uansett, den påstanden du kommer med der har ingenting med selve diskusjonen å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå