Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tenkte å opprette en tråd for oss som er nye studenter til høsten! Kanskje vi kan hjelpe hverandre med spørsmål osv, eller få svar fra «gamle» studenter :) Selv har jeg flere spørsmål: Hva skal du studere? Regner du med å komme inn? Får man stipend og lån dersom man bor hjemme? Hva skjer i fadderuken? Bruker du sekk eller veske? 
Selv har jeg søkt medisinstudiet på førsteplass, og tror jeg kommer inn, men pga corona kan jo snittet gå opp, så man vet jo aldri...

Anonymkode: 98da7...290

• Liker 1
Skrevet (endret)

s

Endret av samash
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal studere økonomi og administrasjon på NTNU til høsten :) Ligger 30stp over fjorårets poenggrense, men er fortsatt veldig nervøs for at jeg ikke skal komme inn. Hadde vært veldig kjipt hvis jeg ikke hadde, siden jeg allerede har en hybel der jeg skal studere.. 

Fadderuken er bare å glede seg til. Har vært med på det tidligere, og det er lurt å delta mest mulig slik at du blir kjent med de du skal studere med. Tror årets fadderuke kommer til å være litt annerledes enn tidligere, men fortsatt like morsom. 

Jeg bruker sekk. 

Anonymkode: 7f268...7ab

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg skal studere økonomi og administrasjon på NTNU til høsten :) Ligger 30stp over fjorårets poenggrense, men er fortsatt veldig nervøs for at jeg ikke skal komme inn. Hadde vært veldig kjipt hvis jeg ikke hadde, siden jeg allerede har en hybel der jeg skal studere.. 

Fadderuken er bare å glede seg til. Har vært med på det tidligere, og det er lurt å delta mest mulig slik at du blir kjent med de du skal studere med. Tror årets fadderuke kommer til å være litt annerledes enn tidligere, men fortsatt like morsom. 

Jeg bruker sekk. 

Så kjekt! Gleder meg til fadderuken (hvis det blir noe av da) men er redd det bare er fest og fyll... og jeg drikker ikke, hehe. Er derfor litt redd for å havne utenfor. Men regner med at ikke alle aktivitetene innebærer drikking/festing. Men ja, det blir spennende! Synes bare det er så lenge å vente helt til 20. Juli med å få vite om man kommer inn eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kjekt! Gleder meg til fadderuken (hvis det blir noe av da) men er redd det bare er fest og fyll... og jeg drikker ikke, hehe. Er derfor litt redd for å havne utenfor. Men regner med at ikke alle aktivitetene innebærer drikking/festing. Men ja, det blir spennende! Synes bare det er så lenge å vente helt til 20. Juli med å få vite om man kommer inn eller ikke. 

Jeg begynte å studere i fjor. Drikker heller ikke, men var en del å være med på i fadderuken likevel. Spesielt på dagtid. På kvelden var det stort sett alkohol involvert så tok en tidlig kveld de fleste dagene.

De som bor hjemme får lån, men ikke stipend.

Jeg bruker sekk.

Anonymkode: e2cb4...de1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du skal bekymre deg for å havne utenfor. Det bruker å være en del aktiviteter på dagtid som ikke inneholder alkohol, før man senere på kvelden begynner å drikke. Så lenge du gir av deg selv, og er åpen for å blir kjent med nye mennesker så skal dette gå fint :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal studere jus i Oslo(håper jeg)! Er litt redd for at det ikke kommer til å bli noe fadderuke på grunn av coronaen og at jeg dermed ikke får meg venner. Men håper det blir 5 fine år med masse venner og ikke sittende alene på rommet!

Anonymkode: c0e62...91d

Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal studere jus i Oslo(håper jeg)! Er litt redd for at det ikke kommer til å bli noe fadderuke på grunn av coronaen og at jeg dermed ikke får meg venner. Men håper det blir 5 fine år med masse venner og ikke sittende alene på rommet!

Anonymkode: c0e62...91d

Det blir fadderuke så ikke bekymre deg over det. Vil bare være litt annerledes enn hva den vanligvis ville ha vært :)

Endret av samash
Skrevet (endret)

Jeg skal ta årsstudium i historie (60 stp) + IKT for lærere (30 stp) + 15 høgskolepoeng i matematikk ved et universitet i Sverige det kommende året. Jeg har allerede kommet inn på de to første, avventer svar på matematikken. Det blir et spennende år, og jeg er supermotivert.

Jeg jobber i tillegg fulltid, så det er viktig å være struktrert. Er nettstudent heldigvis, og det hjelper på. Skal begynne lesingen nå i sommer. Målet er å bli ferdig med høstsemestermodulene (oppgavene) i IKT innen juli er omme. Har allerede gjort en del oppgaver, så godt i gang.

Men ja. Det blir mye å henge fingrene i. Og forhåpentligvis har jeg gjort meg ferdig med lærerutdanningen til våren også (vel nesten, mangler da bare en bacheloroppgave på 15 stp). 

Har egentlig søkt økonomi og administrasjon ved NTNU (nettstudier), men hvis jeg kommer inn vil jeg nok droppe det. 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir på en måte en ny student, selv om jeg har studert før.

Har søkt på arkiv- og samlingsforvaltning på NTNU. Er 30 i år så ser for meg at jeg er en del eldre enn de andre som studerer der, men det får bare gå :) 

Akkurat nå er jeg mest redd for at jeg ikke kommer inn. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre hvis det skjer. Har allerede kontaktet arkiver i Trondheim for å høre om jeg kan få praksis eller jobb der under studiene. Dette er egentlig den eneste planen jeg har for livet mitt akkurat nå. Har allerede master i samfunnsvitenskap men får ikke jobb, så nå tenkte jeg å starte på nytt. Herregud jeg håper jeg kommer inn, er så sykt nervøs! Alle som søkte fikk plass i fjor, men jeg vet det er litt flere søkere i år..

Anonymkode: 37f71...71d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg krysser fingrene for bachelor i barnevern til høsten. 😊 Har 50.6 konkurransepoeng, og kvota i fjor lå på 47.3. Kun 50 studieplasser og over 600 søkere i år (dog, jeg vet ikke hvor mange som har det som førstevalg). Har ingen plan B, så håper virkelig jeg kommer inn. 

Har tatt en bachelorgrad fra før av, og da var det stort sett bare fyll i fadderuka. Blir det sånn igjen er det ikke sikkert jeg orker å delta. Kanskje litt kjipt å si, men jeg føler meg bare mest fokusert på å komme i gang med studier nå. Tenker å bruke sekk 😁

Anonymkode: 7e110...6d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt diverse IT-studier :) 

Håper jeg kommer inn i Oslo, men Hønefoss (Ringerike) er nok mer realistisk i forhold til tidligere poenggrenser.

Har sagt opp min faste jobb (dette er min andre bachelor), så jeg håper virkelig jeg kommer inn! 

Den tradisjonelle fadderuka er ikke så viktig for min del. Er bare opptatt av å bli kjent med noen i klassen, så man har noen man kan sitte med, eller spørre hvor man skal osv. 
Tror jeg skal bruke veske, men så langt har jeg egentlig ikke tenkt enda. 

Anonymkode: 7d219...8fc

AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2020 den 23.14, SPOCA skrev:

Jeg skal ta årsstudium i historie (60 stp) + IKT for lærere (30 stp) + 15 høgskolepoeng i matematikk ved et universitet i Sverige det kommende året. Jeg har allerede kommet inn på de to første, avventer svar på matematikken. Det blir et spennende år, og jeg er supermotivert.

Jeg jobber i tillegg fulltid, så det er viktig å være struktrert. Er nettstudent heldigvis, og det hjelper på. Skal begynne lesingen nå i sommer. Målet er å bli ferdig med høstsemestermodulene (oppgavene) i IKT innen juli er omme. Har allerede gjort en del oppgaver, så godt i gang.

Men ja. Det blir mye å henge fingrene i. Og forhåpentligvis har jeg gjort meg ferdig med lærerutdanningen til våren også (vel nesten, mangler da bare en bacheloroppgave på 15 stp). 

Har egentlig søkt økonomi og administrasjon ved NTNU (nettstudier), men hvis jeg kommer inn vil jeg nok droppe det. 

Hva er poenget med så mange studier? Hvilken uttelling får du for dette i lønn? Er det noe du må ha for beholde jobben du har i dag.

Anonymkode: e8d5a...beb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har søkt master til høsten, og er jævlig spent på om jeg kommer inn. Har 2,7 i snitt etter bachelorgraden. I fjor kom alle inn, men regner med at det er litt flere søkere i år 😊

Jeg har også søkt på flere mastere, men det er som en backup plan.

Anonymkode: 17b4c...080

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er poenget med så mange studier? Hvilken uttelling får du for dette i lønn? Er det noe du må ha for beholde jobben du har i dag.

Noen synes bare studier er interessant og spennende. Det trenger ikke alltid å ligge et mål om høyere lønn bak det, bare en interesse for å lære og utvikle seg faglig.

AnonymBruker
Skrevet

Lingvistikk. Bryr meg ikke om fadderuke. Bruker sekk (ergonomisk).

Anonymkode: 7c62d...38d

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å fullføre lærerstudiene raskere. Samt at det også er interessant, selvfølgelig. Og for å svare på spørsmålet: jeg får uttelling i at det gjør meg mer attraktiv, forhåpentligvis, når man skal søke jobb. Lønn er ikke så viktig i så måte.

Det er ikke nødvendig for å beholde jobben jeg har i dag, men det er heller ikke meningen sånn sett (jeg jobber ikke som lærer). ;)

Jeg skal begynne på studiet "ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning" til våren (jeg oppdaget studiet for sent til å søke i år, men har tett kontakt med ansvarlig for studiet, og fordi dette er snakk om et individuelt opplegg kan man begynne allerede nå (etter tett dialog med universitetet) selv om jeg ikke har søkt i år. Jeg mangler egentlig bare noen få poeng for å kunne fullføre, må ha 30 stp samfunnsfag for å bygge ut et av mine fag (som jeg allerede har fullført) + 7,5 stp matematikk (+ bacheloroppgave på 15 stp. Årsstudium historie teller som samfunnsfag (og da får jeg 60 stp der, så egentlig for mye, men jeg tar det også fordi det er morsomt). IKT for lærere tar jeg som et tillegg fordi det alltid er bra å kunne vise til at man har ekstra kompetanse i digitale læringsverktøy, det har jo vist seg å være ekstra viktig nå i "disse koronatider". Matematikk i Sverige tar jeg fordi det ikke et tilbud i Norge som er godt nok for oss som må ta det via nett. 

Alt dette er forhåndsgodkjent, slik at jeg vil få disse innpasset til neste år. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen synes bare studier er interessant og spennende. Det trenger ikke alltid å ligge et mål om høyere lønn bak det, bare en interesse for å lære og utvikle seg faglig.

Helt riktig. Det er også fordi det er gøy og spennende. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker sykepleie ved UiS! I fjor var snittet 46,4 og jeg har et snitt på 53 så satser på å komme inn selvom det er svært mange søkere i år. Jeg søker i ordinær kvote pga. en tidligere bachelor. Bruker sekk 😊

Anonymkode: 3aee8...f67

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer mye forskjellig! Men blir UiO i år, fikk nettopp hund 😍 Jeg vet at resten ordner seg, litt avhengig av mange andre faktorer, sånn egentlig. Vanskelig å bestemme seg, noen ganger.

Anonymkode: cb693...214

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet inn på mastergrad i Nederland! Jeg ville egentlig ta et friår etter bacheloren, men jeg må faktisk bare hoppe rett på en master, fordi jeg ikke får meg jobb... og må jo leve av noe, så da blir det ny runde med støtte fra Lånekassen. Så får jeg bare håpe at det finnes litt mer jobber når jeg er ferdig om et år.

Litt surt å føle seg litt "tvunget" til å hoppe rett på nye studier, men jeg er glad jeg har muligheten.

Anonymkode: 022ef...04b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...