Gå til innhold

Ble litt satt ut av serveringen i navnefesten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannens niese hadde navnefest og vi var invitert til fest. Jeg som alle de andre, stilte pyntet og klar.  Hadde avtalt fri fra jobb og kjørt et godt  stykke for å delta. Jeg gledet meg veldig til å delta, og se alle igjen etter så altfor lenge.  Jeg ble litt satt ut da vi endelig kom frem. Festen ble holdt i et kjellerrom i borettslaget. Det var satt frem noen bord i en hestesko, bordene var i litt ulik høyde, samt noen klapp- plaststoler. Lokalet bar tydelig preg av å være kjeller, luktet kjeller også. 

Maten var «sodd», som ble servert fra gryta. Vi andre måtte stå i kø med en plastskål i hånda for bli servert. Svigermoren til svoger stod å øste . Til det hadde de flatbrød, servert rett fra boksen. Det var ingen andre alternativer :( Etter sodden var det kaker. Jeg og 2 andre hadde blitt bedt om å bake. Jeg så at det var kun 3 kaker på bordet. Det var de vi hadde bakt.

Hva synes dere om dette? Er dette vanlig i «storbyene» for dette hadde aldri gått and i min familie :( Jeg ble faktisk flau på vegne av vertsskapet. De fleste ga rundt 1000kr i gave, foreldreparet insisterte at det måtte være penger. De ville ikke ha noe annet. Mange hadde også gått fra jobb og avtaler for å delta, så kommer man til dette...

Anonymkode: c823b...caf

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd sodd i dåp før, men da var det litt mer pyntet lokale, lokale som passet anledningen og mange kaker etterpå. Det var i Trøndelag, så sodd passet jo sånn sett 😊 

Anonymkode: 2941d...5cb

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker deg litt om, så skjønner du jo at dette ikke er normalen. Hvorfor i all verden skulle dette være normalen i storbyene? 

Anonymkode: 0d13d...f28

• Liker 27
Skrevet

Frekt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kjipasfest. Sodd er det bare trøndere som syns er festmat, vi andre ser på det som den krisematen det er. kaker bør man i alle fall ha nok av, folk er som regel veldig bakevillige. 

Anonymkode: 9ef1d...dc4

• Liker 34
Skrevet

Jeg er ikke så glad i sodd selv, men det går ned og skikkelig sodd anses jo for å være festmat?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det hørtes uformelt og greit ut. De har vel antagelig ikke så god råd, og festen ble vel kanskje også.planlagt i siste lite  pga korona? Det viktigste var vel at dere fikk møtes? 

Anonymkode: 01c76...a7f

Skulle jeg gjort det så uformelt hadde jeg ikke kalt det en navnefest og forventet pengegaver. Da hadde jeg bare kalt det en samling. Når man inviterer til dåp eller navnefest og skal være vertskap, så er det greit å legge litt flid i det. Det trenger overhodet ikke være dyrt for det. 

Anonymkode: 0d13d...f28

• Liker 21
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ser ikke problemet, men så er ikke jeg en fisefin snobb heller.

Skrevet

Å legge føringer for at gavene må være i pengeform, er veldig frekt synes jeg. Resten viser vel bare at vertskapet ikke var så veldig opptatt av å gi gjestene valuta for gavene. 😉 

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Du fikk middag og 3 kaker, hva mer må du ha da? 

Anonymkode: aa1e2...a22

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg reagerer på er at det insisteres på pengegaver. 

Anonymkode: 6579f...375

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette er hvorfor jeg er perfeksjonist når det gjelder selskap. Fordi det er alltid en og annen superkritisk gjest som ikke er fornøyd uansett. 
dessuten: det virker som familien har dårlig råd. Synes de fikk til mye ut av sikkert lite. Ha litt takhøyde. 

Anonymkode: 6820c...7ae

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

De har vel ikke så god råd da 🤷🏼‍♀️ Ingen tar skade av å være på en lite formell og flott fest i ny og ne. 

Anonymkode: 06f08...c73

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som er rike. Pengene går til utstyr til barnet regner jeg med. Har selv spist sodd i konfirmasjon i kjellerlokale uten å rynke på nesa. Ikke er jeg trønder heller.

Anonymkode: 8359e...32e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannens niese hadde navnefest og vi var invitert til fest. Jeg som alle de andre, stilte pyntet og klar.  Hadde avtalt fri fra jobb og kjørt et godt  stykke for å delta. Jeg gledet meg veldig til å delta, og se alle igjen etter så altfor lenge.  Jeg ble litt satt ut da vi endelig kom frem. Festen ble holdt i et kjellerrom i borettslaget. Det var satt frem noen bord i en hestesko, bordene var i litt ulik høyde, samt noen klapp- plaststoler. Lokalet bar tydelig preg av å være kjeller, luktet kjeller også. 

Maten var «sodd», som ble servert fra gryta. Vi andre måtte stå i kø med en plastskål i hånda for bli servert. Svigermoren til svoger stod å øste . Til det hadde de flatbrød, servert rett fra boksen. Det var ingen andre alternativer :( Etter sodden var det kaker. Jeg og 2 andre hadde blitt bedt om å bake. Jeg så at det var kun 3 kaker på bordet. Det var de vi hadde bakt.

Hva synes dere om dette? Er dette vanlig i «storbyene» for dette hadde aldri gått and i min familie :( Jeg ble faktisk flau på vegne av vertsskapet. De fleste ga rundt 1000kr i gave, foreldreparet insisterte at det måtte være penger. De ville ikke ha noe annet. Mange hadde også gått fra jobb og avtaler for å delta, så kommer man til dette...

Hadde du gledd deg til å møtes? Eller til kaker og mat? :klo: 

En barnedåp eller navnefest er å regne som babys «nulte» bursdag. Tenk på det som den aller, aller første barnebursdagen dette paret steller til for at dere slekta skal få treffe ungen sin. Det er IKKE en formell fest, en konkurranse i å imponere med bakekunster eller kokkekunster (hallo?! Dama har akkurat presset ut en unge, og faren har tilbrakt de siste nettene med å bysse og mate og herje - de er ikke folk som har overskudd av tid og krefter)

Så enten, Ts, hadde du gledd deg til å møtes. Eller så hadde du gledd deg til maten. Hvordan var festen, da? Hyggelige folk? De andre gjestene var noenlunde oppdragne? ;) 

Anonymkode: ed3c6...2d6

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

dessuten: det virker som familien har dårlig råd. Synes de fikk til mye ut av sikkert lite. Ha litt takhøyde. 

Nei, de har overhodet ikke dårlig råd! Foreldreparet stod å skrøt av de fine feriene de har vært på, Teslaen deres og hvor mye barnefar tjener. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde noe liknende for noen år siden. Da serverte vertskapet toro tomatsuppe. En halv skål til hver med et halvt egg i. Ikke en gang brød til... 

Og nei. De hadde ikke dårlig råd. 

Anonymkode: 31274...669

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De har vel ikke så god råd da 🤷🏼‍♀️ Ingen tar skade av å være på en lite formell og flott fest i ny og ne. 

Anonymkode: 06f08...c73

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som er rike. Pengene går til utstyr til barnet regner jeg med. Har selv spist sodd i konfirmasjon i kjellerlokale uten å rynke på nesa. Ikke er jeg trønder heller.

Anonymkode: 8359e...32e

Foreldreparet har god økonomi, langt i fra dårlig råd. Dette vet vi fordi han er broren til mannen min. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...