Gå til innhold

Tenåring som kun er hjemme. Er det grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jente på 18 år. Ingen nære venner, er stort sett hjemme på rommet. Mor jobber turnus, så hun er mye alene. Spiller data og har noe nettverk der. Virker deprimert og er negativ til mye. Aldri hatt kjæreste, men ønsker seg nok aller mest en god venn.

Jeg er eldre, utflyttet bror og utadvent, så for meg er denne tenåringen en nøtt. Spør derfor her for å høre andres synspunkter.

Det er lov å være introvert osv, men er litt bekymret for det jeg oppfatter som isolasjon hjemme.. Hvordan kan jeg snakke med henne uten at det blir kleint eller feil? Er det grunn til bekymring? Lurer på om hun har sosial angst.. Jeg kan jo ikke fikse henne venner :( 

Vet jo at alle ikke har venner og sånn, og at venner online også er en form for sosialt nettverk, men hun virker ulykkelig. 

Anonymkode: cde94...f0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stakar :( Ikke samme tilfellet som din søster, men jeg ble sengeliggendd med ME i tenårene. Det førte til begrenset med muligheter for å være med venner og bli kjent med nye osv. Jeg hatet at alle spurte meg om jeg hadde venner. Det er bare så dumt. Er det mulig. Hva med å heller ta henne med på noe hyggelig? Foreslå å spise lunsj på en hyggelig uteservering fks. Ta litt inititav ovenfor henne iblant? Kan bety mer enn du aner.

Anonymkode: d8ffd...ea4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jegvar mye hjemme som 18 åring, hadde venner men trivdes å slappe av hjemme og, hadde ikke kjæreste før jeg var nesten 20, ingenting galt med utseende, jeg likte bare å slappe av hjemme, 7 år senere ble jeg gift og fikk barn, alle trenger ikke være fylleidioter

Anonymkode: 4c890...03c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun er introvert ?

Anonymkode: 91c10...1ec

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakar :( Ikke samme tilfellet som din søster, men jeg ble sengeliggendd med ME i tenårene. Det førte til begrenset med muligheter for å være med venner og bli kjent med nye osv. Jeg hatet at alle spurte meg om jeg hadde venner. Det er bare så dumt. Er det mulig. Hva med å heller ta henne med på noe hyggelig? Foreslå å spise lunsj på en hyggelig uteservering fks. Ta litt inititav ovenfor henne iblant? Kan bety mer enn du aner.

Hvorfor hatet du det, fordi du savnet venner eller fordi du var syk? Rart svar.

Hun ønsker seg en god venn, ikke henge med meg hele tiden. Står ingenting om hva vi gjør og ikke gjør, så der bommer du.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun er introvert ?

Anonymkode: 91c10...1ec

Ja, hun er nok det. Men det betyr vel ikke at man ikke har et sosialt liv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går hun på skole? Treffer folk på andre måter? Prøv å få henne med på en kjøretur og prat litt. Godt å ha familie i tunge tider.

Anonymkode: 08baf...db7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ung mann som søker kjæreste, og har samme problemstilling som din søster. Så hvis hun også søker kjæreste, kan vi sikkert møtes. vin-vin situasjon.

Anonymkode: 3dbaf...391

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en ung mann som søker kjæreste, og har samme problemstilling som din søster. Så hvis hun også søker kjæreste, kan vi sikkert møtes. vin-vin situasjon.

Saklig. Hørt om tinder? :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Saklig. Hørt om tinder? :) 

Tinder er dessverre ikke skapt for personer som meg.... Men jeg har en tinder-konto, og får nesten aldri match, og hvis jeg får match, så svarer deg meg ikke. Så uansett, spør din søster om hun ønsker seg kjæreste.... Kanskje vi begge vinner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mye hjemme som tenåring. Jeg trivdes godt med det, men jeg ble påført mye skam av å være slik jeg var av foreldrene mine. Det sliter jeg fortsatt med i dag. Nå var ikke hjemmet mitt så trygt i utgangspunktet, men likevel. 

Anonymkode: 31a60...08c

• Liker 6
Skrevet

Spør om hun har det bra og hva hun driver med? Som "jeg er interessert i livet ditt"-storebror, ikke "jeg er bekymret for deg"-storebror. Kanskje trives hun med å ha det sånn, kanskje ikke, men hvis du gir inntrykk av å ikke synes livet hennes er bra nok er det fort gjort å gå i forsvar. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg var helt lik da jeg var tenåring, og for meg hjalp det veldig å flytte ut og føle meg befridd fra området jeg gikk på skole i!

Endret av IkkeAnonymBruker
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hatet du det, fordi du savnet venner eller fordi du var syk? Rart svar.

Hun ønsker seg en god venn, ikke henge med meg hele tiden. Står ingenting om hva vi gjør og ikke gjør, så der bommer du.

Fordi jeg prøve så godt jeg kunne å holde kontaktne med venner, og tok veldig mye initiativ hele tiden så langt det lot seg gjøre. Sier seg selv at det blir vanskelig å være med sosialt når man er utenfor skolen, og alle arenaer ungdommer blir kjent på. Bare idiotisk av voksne mennesker å spørre ut om det itilegg. Generelt dumt å spørre ensomme personer om de er ensomme. Det er bare vondt. Bedre å strekke ut en hånd da, var min tanke.. Hva er rart med det?  Men jeg visste ikke at dere er mye sammen fra før, og froståelig at en 18åring ikke vil henge med broren sin hele tiden. Hmm, da vet jeg ikke. Hvis hun ikke er syk eller har noen diagnoser, så er det vel andre grunner til at hun er utenfor. Er hun med der det skjer? 

• Liker 6
Skrevet

Får hun på skole? 
Et år på folkehøgskole kan være veldig vekstfremmende for henne. Treffe nye venner og alle som kommer dit er i samme situasjon- kjenner ingen. 
mange som vokse veldig sosialt sett på et slikt år. Absolutt å anbefale 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sunnys skrev:

Får hun på skole? 
Et år på folkehøgskole kan være veldig vekstfremmende for henne. Treffe nye venner og alle som kommer dit er i samme situasjon- kjenner ingen. 
mange som vokse veldig sosialt sett på et slikt år. Absolutt å anbefale 

Ja hun går på skole, men hater det. Det var et godt innspill, takk.

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hun går på skole, men hater det. Det var et godt innspill, takk.

En folkehøgskole er annerledes, mere kos og mere sosialt uten press faglig. Men om hun sliter sosialt er de ganske tett på hverandre på en folkehøgskole.. men der vil hun også få venninner. Kanskje det kan hjelpe henne ut av sosial angsten hvis det er det hun sliter med 

Anonymkode: d453e...b70

AnonymBruker
Skrevet

Syns du virker som en god bror som i det minste tenker over situasjonen hennes ❤️ Håper du får deg til å snakke med henne.. Kansje betyr det alt i verden at noen endelig spør? ❤️❣️

Anonymkode: 5e0ae...617

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som hun har det bra. Jeg hadde det også sånn en periode, og det drepte meg litt innvendig at ingen spurte meg hvorfor jeg sov hele dagen og aldri virket glad. Forslaget om å kjøre en tur var fint, da kan du spørre i en casual tone. Kjempefint at du bryr deg ❤️

Anonymkode: b8be6...fac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke overdriv, du skal ikke fortelle henne hvordan hun skal leve.

Så pass deg selv, ikke legg deg for mye borti.

Anonymkode: 2c5d4...c66

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...