Gå til innhold

Norge åpner for reiser til/fra EU/Schengen 15. juli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Loff77 skrev:

Er jo ikke rart i hele tatt, de fleste land har jo kontroll som Norge og liten smitte

Ja, men det er surt for dem som har fulgt rådene og avlyst eller kjøpt annen ferie så man har plutselig to reiser i ferien som gjelder. :) 

Anonymkode: 51965...0c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Krantz95 skrev:

Har du ikke fått med deg at smitten er på rask vei tilbake i hele Europa?

Og de fleste så hvor fort det kan øke. Om du nekter for det samme kan skje igjen har du skylapper. De som kommer til å reise er de som gir seg minst faen, så situasjonen er verre nå enn når skiturister kom hjem. De var jo spreke og ressurssterke. De som drar nå er de som har klaget over tiltakene hele veien. Kommer til å rulle av latter når de sitter innelåst uten aircondition i fire uker uten å få reise hjem. 

Anonymkode: 09fdf...4ae

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og de fleste så hvor fort det kan øke. Om du nekter for det samme kan skje igjen har du skylapper. De som kommer til å reise er de som gir seg minst faen, så situasjonen er verre nå enn når skiturister kom hjem. De var jo spreke og ressurssterke. De som drar nå er de som har klaget over tiltakene hele veien. Kommer til å rulle av latter når de sitter innelåst uten aircondition i fire uker uten å få reise hjem. 

Det samme vil ikke skje igjen.

Viruset har allerede sirkulert i et halvt år nå. Det vi så i mars/april var toppen av smitten i Europa. De som er veldig mottakelige for viruset har nok allerede dødd eller har vært syke og fått antistoffer. Og resten blir ikke så syke av viruset uansett.

Endret av Krantz95
  • Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, Loff77 skrev:

Vi er en del av Europa og er nok avhengig av økonomien vi også;)

På tide å bli selvforsynt.

Skrevet
6 minutter siden, Krantz95 skrev:

Viruset har allerede sirkulert i et halvt år nå. Det vi så i mars/april var toppen av smitten i Europa. De som er veldig mottakelige for viruset har nok allerede dødd eller har vært syke og fått antistoffer. Og resten blir ikke så syke av viruset uansett.

Det samme VIL skje igjen, bare verre. Neste gang kan det bli en mutert versjon av fugleinfluensa som smitter lettere mellom mennesker. Da kan milliarder dø.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Krantz95 skrev:

Viruset har allerede sirkulert i et halvt år nå. Det vi så i mars/april var toppen av smitten i Europa. De som er veldig mottakelige for viruset har nok allerede dødd, vært syke og fått antistoffer eller de blir ikke så syke av viruset uansett.

Klarer du ikke å ta innover seg hvor få som har vært smittet? Tiltakene har greid å få dette under rimelig kontroll mange plasser, men det skal ikke så mye til før man får oppsving. Det er det faktisk bred enighet om. De fleste har nok ikke allerede død, vært syke eller har antistoff... At du tør å skrive noe så idiotisk. Har du pratet med noen som faktisk vet noe om dette eller tar du ting helt ut fra løse luften. Den enste gyldige sammenlignen mellom korona og influensa er at man plutselig kan få det og ikke helt kan skjønne hvordan. Det var det JEG ble fortalt av kommunelegen da det ble bestemt at jeg måtte testes, selv om jeg mente det var helt usannsynlig fordi jeg har gjort alt rett, på en plass med god kontroll over smitte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skulle likt å se hvordan Krantz95 faktisk er ut i levende livet. For så dum skal det ikke være mulig å være.

Anonymkode: 117ed...34b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skulle likt å se hvordan Krantz95 faktisk er ut i levende livet. For så dum skal det ikke være mulig å være.

Anonymkode: 117ed...34b

De første ukene trodde jeg på propagandaen til myndighetene, men i slutten av mars skjønte jeg at dette viruset ikke var så krise som mange trodde. Da begynte jeg å kjøpe billige aksjer og oljederivater (mini futures med litt giring hvor underliggende er brent futures).

Det har jeg foreløpig tjent litt over 200.000 kroner på. Det kan hende jeg er dum, men jeg tjener i hvert fall godt på min dumskap 🙂 

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du ikke å ta innover seg hvor få som har vært smittet? Tiltakene har greid å få dette under rimelig kontroll mange plasser, men det skal ikke så mye til før man får oppsving. Det er det faktisk bred enighet om. De fleste har nok ikke allerede død, vært syke eller har antistoff... At du tør å skrive noe så idiotisk. Har du pratet med noen som faktisk vet noe om dette eller tar du ting helt ut fra løse luften. Den enste gyldige sammenlignen mellom korona og influensa er at man plutselig kan få det og ikke helt kan skjønne hvordan. Det var det JEG ble fortalt av kommunelegen da det ble bestemt at jeg måtte testes, selv om jeg mente det var helt usannsynlig fordi jeg har gjort alt rett, på en plass med god kontroll over smitte. 

Poenget er att med tiltak som å holde avstand, vaske hender og holde seg hjemme når man er syk så dør viruset ut som vi ser nå

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, Iceman skrev:

Det samme VIL skje igjen, bare verre. Neste gang kan det bli en mutert versjon av fugleinfluensa som smitter lettere mellom mennesker. Da kan milliarder dø.

Alt er mulig men vi får leve nå;)

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, Iceman skrev:

På tide å bli selvforsynt.

Hjelper jo ikke å være selvforsynt hvis ingen har jobber eller penger

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Loff77 said:

Poenget er att med tiltak som å holde avstand, vaske hender og holde seg hjemme når man er syk så dør viruset ut som vi ser nå

Det smitter i lang nok tid før man får symptomer til at å bare gjøre dette ikke er nok i tettbygde strøk. I tillegg er det mange som ikke gjør dette heller.

Anonymkode: e668e...5bc

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns det er litt rart at det velges å åpnes opp såpass, på tross av at rådene tidligere har gått til 20. august. 

Anonymkode: 51965...0c7

De hadde garantert aldri forventet så lave smittetall over tid som vi har hatt nå. 

Anonymkode: ee7e5...fd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som velger å reise tar jo en enorm risiko for å få den verste ferien noen gang. Hotell/cruise ship I karantene, får ikke forlate rommet, problematisk å komme hjem osv. Pandemien er jo fortsatt aktiv og økende. I land uten like gode velferdsordninger kommer små restauranter til å holde åpent selv om de ansatte føler seg litt pjusk. Åpningen handler kun om økonomi og ikke at alt har blitt tryggere. Mitt inntrykk er at de fleste velger å ta Norges ferie, med mindre de skal besøke familie eller sjekke egen eiendom. De som velger å være hjemme synes ikke noe om de som drar og kommer ikke til å vinne noe på å dra i det lange løp. Jeg kjenner et par som drar og nå synes alle de er blåst. 

Jepp. "men JEG vil jo ha ferie"  - også risikerer de å få en drittferie de ikke får pengene igjen på, eventuelt at de trekker korona med seg hjem / sprer den rundt kreti og pleti.

Da mener jeg ikke de som reiser ens ærend opp til hytta i skauen for å sjekke at taket ligger ennå, men de som reker hele norge på langs med hele familien som kladder og tafser på alt på hvert eneste sted de besøker. Menger seg med alt mulig andre folk som kladder og tafser på alt. Unger som blir sjuke. De risikerer å spre korona langs masse småsteder gjennom hele Norge fordi de på død og liv ville ha en ferie.

Vi så jo bare i påsken hvor sykt selvsentrerte nordmenn er. For det første forstod de ikke HVORFOR de ikke fikk dra på hytta - de trodde det var fordi de kunne få korona på hytta. Selv om grunnen var i klartekst i media hele døgnet. (At de ville sprenge kapasiteten i små påskeferiesteder der kanskje noen ville ha behov om det ble påvist korona osv)

Folk trosset absolutt alt fordi påskeidyllen på hytta var viktigere enn å sitte inne i ei uke. Jeg blir helt matt. 

Jeg ser allerede norske turister her som gjør mildt sagt "smittespredende" ting, så det lover jo godt.

Anonymkode: a7fc4...926

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. "men JEG vil jo ha ferie"  - også risikerer de å få en drittferie de ikke får pengene igjen på, eventuelt at de trekker korona med seg hjem / sprer den rundt kreti og pleti.

Da mener jeg ikke de som reiser ens ærend opp til hytta i skauen for å sjekke at taket ligger ennå, men de som reker hele norge på langs med hele familien som kladder og tafser på alt på hvert eneste sted de besøker. Menger seg med alt mulig andre folk som kladder og tafser på alt. Unger som blir sjuke. De risikerer å spre korona langs masse småsteder gjennom hele Norge fordi de på død og liv ville ha en ferie.

Vi så jo bare i påsken hvor sykt selvsentrerte nordmenn er. For det første forstod de ikke HVORFOR de ikke fikk dra på hytta - de trodde det var fordi de kunne få korona på hytta. Selv om grunnen var i klartekst i media hele døgnet. (At de ville sprenge kapasiteten i små påskeferiesteder der kanskje noen ville ha behov om det ble påvist korona osv)

Folk trosset absolutt alt fordi påskeidyllen på hytta var viktigere enn å sitte inne i ei uke. Jeg blir helt matt. 

Jeg ser allerede norske turister her som gjør mildt sagt "smittespredende" ting, så det lover jo godt.

Anonymkode: a7fc4...926

Nå var jo de aller fleste hjemme så var ikke mange som trosset noe som helst. Hytteforbudet var ikke smittefaglig begrunnet men kun føleri og redsel fra politikerene om å ikke gjøre nok. 
Er jo selvfølgelig veldig viktig i sånne saker att tiltakene er fornuftige, nå var de ikke det men ennå fulgte folk dem stort sett, Nordmenn har vært flinke i det store og hele. Ungdommen er faktisk værst

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis det er så forferdelig dumt og egoistisk å reise, hvorfor har myndighetene besluttet å åpne opp da? 

Hvorfor skal vi pålegge oss selv strengere regler enn det som er retningslinjene?

Jeg har billetter jeg ikke vil få refusjon på, så som flyet trolig ikke blir kansellert. Da ser jeg ikke problemet med å reise ned og kose oss, med samme fornuftige avstand og hygiene som her hjemme. Vi bor i leilighet et sted hvor de har lite smitte og god kontroll på smitten , og jeg ser ikke at dette er så forskjellig fra å reise på hytta.

Anonymkode: 3ba18...9ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis det er så forferdelig dumt og egoistisk å reise, hvorfor har myndighetene besluttet å åpne opp da?

Hvorfor må noe være forbudt for at du skal forstå at man bør prøve å unngå å gjøre det?

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal vi pålegge oss selv strengere regler enn det som er retningslinjene?

Retningslinjene er at man ikke skal utsette seg for unødvendig smitterisiko. Det burde ikke være nødvendig å forklare voksne mennesker hvorfor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må noe være forbudt for at du skal forstå at man bør prøve å unngå å gjøre det?

Retningslinjene er at man ikke skal utsette seg for unødvendig smitterisiko. Det burde ikke være nødvendig å forklare voksne mennesker hvorfor.

Nei, da er jeg nok så dum at du nesten må forklare likevel.. Jeg ser ikke at dette er noe større problem enn at alle reiser rundt omkring i landet og Norden. 

Jeg stoler på myndighetene. Hadde det vært dumt å gjøre ville de ikke åpnet for det.

Jeg ser en haug med folk som pålegger seg selv og andre strengere restriksjoner enn myndighetene anbefaler, fordi de selv er redde og mener det er lurt. (Forøvrig samme situasjon vi hadde i mars/april da folk påstod vi hadde nærmest portforbud og kjeftet ned folk som jogget, gikk tur, var på kjøpesenter, handlet mat oftere en annen hver uke). Så nei, jeg forstår ikke hvorfor jeg skal følge dine selvpålagte regler. Jeg følger myndighetenes til en hver tids gjeldene regler.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser en haug med folk som pålegger seg selv og andre strengere restriksjoner enn myndighetene anbefaler, fordi de selv er redde og mener det er lurt. (Forøvrig samme situasjon vi hadde i mars/april da folk påstod vi hadde nærmest portforbud og kjeftet ned folk som jogget, gikk tur, var på kjøpesenter, handlet mat oftere en annen hver uke). Så nei, jeg forstår ikke hvorfor jeg skal følge dine selvpålagte regler. Jeg følger myndighetenes til en hver tids gjeldene regler.

Mange pålegger seg strengere restriksjoner enn nødvendig.

Det er nok på grunn av all skremmingen fra myndigheter, media og WHO. De fokuserer alt for mye på det negative.

De siste dagene har f.eks. WHO gått ut flere ganger med at USA har rekordmange smittede. Og nettavisene henger seg på... Dagbladet skriver f.eks. at USA er det værste smittelandet, men USA ligger faktisk på 12. plass når det gjelder smittede og på 9. plass når det gjelder døde...

Daglige døde i USA har også gått nedover i lange tider. Men det er det ingen som skriver om.

WHO puttet også Sverige på en liste over land hvor smitten øker e.l., men når Sverige sa fra, så trakk WHO dette tilbake. WHO tok feil. Nesten så man kan tro har gått politikk i dette viruset...

Virker som det er om å gjøre å dytte mest mulig frykt inn i befolkningen i verden. Om de vrir fakta litt betyr ikke noe, så lenge de kan skremme mer er det greit...

Hva er grunnen til at det er så stort fokus på å skremming og det negative? Hva er egentlig agendaen deres?

USA døde 27.06.2020.jpg

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Krantz95 skrev:

Mange pålegger seg strengere restriksjoner enn nødvendig.

Det er nok på grunn av all skremmingen fra myndigheter, media og WHO. De fokuserer alt for mye på det negative.

Du sitter med grafene dine og har et helt urealistisk bilde av hva det betyr å gå gjennom korona. Du ser bare på dødstallene? Du har tydeligvis ikke noen som er rammet av korona i din omgangskrets. Folk som blir sykmeldte i månedsvis med hoste og utmattelse etter korona. Folk som har ligget i koma i flere uker og våkner opp til et års opptrening og livsvarig svekket hukommelse. Jeg snakker ikke om gamle folk her heller. Det er mange arbeidsverk og mye livskvalitet som går tapt. Men bare fordi det ikke har rammet deg og de rundt deg ennå, så skjønner du det ikke. 

Anonymkode: bc866...661

• Liker 1
  • Opprett ny...