Gå til innhold

Norge åpner for reiser til/fra EU/Schengen 15. juli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange tullinger som tror utenlandsferie er det samme som å dra på harrytur til Puerto Rico eller Mallorca ser jeg. Det sier nå litt om dere🙂

Anonymkode: e0d6e...e8f

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Italia??? At du tør! 

Anonymkode: fe5cb...e5b

Vi booket i desember. Håper jo vi slipper å reise, men om jeg må ta regninga selv må vi jo vurdere det. Forsikringa sier "reiseråd som gjelder på utreisetidspunkt" ift. kansellering. Og 20.000,- rett i dass er jeg ikke særlig lysten på altså. 

Anonymkode: 08d9d...6f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Italia??? At du tør! 

Anonymkode: fe5cb...e5b

I Italia har jo tallene gått ned i lang tid, vi er ikke i mars lenger

Anonymkode: 169eb...5d6

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man forholde seg til de nye reglene? Vi har booket reise siste halvdel av juli (men med utreise før 20.juli). Hvis det går slik det når ser ut til kommer det til å være fullt lovlig å reise til sør-Europa da. Men, man får ikke vite enkeltlandene før rett før, og det kan også tydeligvis endre sett fort mtp smittespredningen i enkelte land. 

skal man sitte på gjerdet og satse på å kunne reise? Hvis det åpnes opp så får man vel ikke igjen noe hverken fra flyselskap eller forsikring hvis man velger å ikke reise? 
Eller skal man lage andre planer for ferie i Norge, noe som vi har blitt oppfordret til?

føler vi sitter i saksen nå, men tur booket både i Norge og utlandet for samme periode. Helt i tråd med hva jeg har oppfattet at er anbefalingene. 

Anonymkode: ec3b4...a46

Europeiske forsikring dekker 1 uke etter reiserådet er opphevet vet ikke hva som gjelder andre så det må du undersøke evt. Da kan du sitte og vente og avbestille når det passer

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi booket i desember. Håper jo vi slipper å reise, men om jeg må ta regninga selv må vi jo vurdere det. Forsikringa sier "reiseråd som gjelder på utreisetidspunkt" ift. kansellering. Og 20.000,- rett i dass er jeg ikke særlig lysten på altså. 

Anonymkode: 08d9d...6f6

Europeiske dekker avbestilling en uke etter att rådet opphører så lenge den ble bestilt før det ble erklært pandemi

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor kan ikke alle bare bli hjemme i Norge? Seriøst, hvorfor MÅ man dra utenlands?

Anonymkode: eccdd...256

Man må jo ikke, men når det er mindre smitte enn her enkelte steder så er jo ikke det et problem, værre med tullinger som deg som skal bry seg med alt og alle. Ta deg en bolle!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så ekkelt å gå rundt å ikke vite om det blir en ny bølge. Går det ikke litt for fort frem dette med å åpne grensene over alt nå? 

Anonymkode: bc6cf...498

• Liker 2
Skrevet
56 minutter siden, Hulderen skrev:

I  år er det norgesferie. Verre er det ikke. Vi har et fantastisk land. Benytt anledningen til å utforske det.

Fantastisk i alt som ikke handler om ferie, enig😀

• Liker 3
Skrevet

Her er kart over hvilke land Danmark åpner for reiser til/fra på lørdag 27. juni. Dersom ikke smitten øker de neste ukene, så vil Norge åpne for turister både til og fra de samme landene. Men man kan selvfølgelig reise til alle land som slipper deg inn, men da med karantene når man kommer hjem.

Danmark åpner 27. juni.jpg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert det er noe stort problem når man først er kommet frem på reisemålet, men flyplasser og togstasjoner og sånt.. Folk fra alle verdenshjørner stimler sammen i kafeer, bagasje- og innsjekkingskøer, en som skal et helt annet sted enn deg kan smitte deg, og med mange slike så kan det spre seg vilt. 

Det er vanskelig å liksom skulle være optimist. Sverige er slett ikke noe u-land, de har ca samme tiltak som oss akkurat nå, og se så fort det går. Dette er fra Norrbotten akkurat nå. En region i Sverige har flere innlagte enn hele Norge. Fordi det sprer seg som en gressbrann når det først begynner. 

Sitat

Onsdag ble det konstatert 103 nye tilfeller av koronaviruset. Det var dobbelt så mye som dagen før, da man rapportere drøye femti nye tilfeller.

– Vi har ekstremt mange nye tilfeller, innrømte Nystedt til den svenske rikskringkasteren SVT på et pressemøte onsdag.

https://www.nordlys.no/ny-kraftig-smitteokning-i-nord-sverige-ekstremt-mange-nye-tilfeller/s/5-34-1320248

Vi er ikke kvitt det før vaksinen kommer.  Og det hjelper ikke å åpne grensene. 

Smitten øker for øvrig i Europa. 

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5ef46f89a34b3600184aa7f6?utm_source=share-btn

Anonymkode: e14e0...b9d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke alle bare bli hjemme i Norge? Seriøst, hvorfor MÅ man dra utenlands?

Anonymkode: eccdd...256

Det er veldig vanskelig, umulig faktisk, å bli gravid gjennom Skype.

Enig.Helt utrolig at det er så vanskelig å feriete i Norge for en gang skyld. Og etter som jeg leste, så er visst ikke åpningen til å reise utenlands en oppordring. Det er visst flere av disse landene som UD fremdeles ikke anbefaler å reise til...

Anonymkode: 14cc2...44f

Ferie i Norge er ikke noe problem i det hele tatt, men jeg savner kjæresten min!

Anonymkode: cb341...ff4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har fått med seg at ikke de sier hvilke land det faktisk blir åpnet for før 10. juli, og at de kan endres slik at man likevel må i karantene når som helst?

Anonymkode: e668e...5bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har fått med seg at ikke de sier hvilke land det faktisk blir åpnet for før 10. juli, og at de kan endres slik at man likevel må i karantene når som helst?

Anonymkode: e668e...5bc

Sa de ikke Schengen og EØS da, men at det er smittetallene i det enkelte landet som avgjør om du må i karantene eller ikke? Det tolker i alle fall jeg slik at feks svensker kan komme hit, men de må i karantene. Samme gjelder for nordmenn som reiser til Sverige og kommer tilbake igjen.
Slik det er nå slipper jo ikke svensker inn med mindre de tilhører unntaksgruppene.

Anonymkode: cb341...ff4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Krantz95 said:

Her er kart over hvilke land Danmark åpner for reiser til/fra på lørdag 27. juni. Dersom ikke smitten øker de neste ukene, så vil Norge åpne for turister både til og fra de samme landene. Men man kan selvfølgelig reise til alle land som slipper deg inn, men da med karantene når man kommer hjem.

Danmark åpner 27. juni.jpg

Hvorfor er Storbritannia rødt, er ikke smittetallet under 20 pr 100 000 der nå? Er det fordi de er ute av EU? Men Irland er også rødt.

Anonymkode: ee7e5...fd5

AnonymBruker
Skrevet

Opplever denne «åpningen» som en hybridløsning hvor regjeringen forsøker å både imøtekomme EU og hysterikerne her hjemme. Jeg mener... det er jo så mange forbehold og datoer frem i tid og fraråding til tross for åpning at jeg ser helt ærlig ikke poenget. 

Kan de ikke enten åpne og si «REIS OG KOS DERE!» eller hold stengt. ikke dette svada-opplegget de holder på med nå!!

Anonymkode: 7ce88...dc7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tolker dere "tillate innreise for personer som er bosatt i Schengen- og EØS-området" som at de av oss bosatt i "røde" områder også kan reise inn i Norge, om man følger karantenereglene? Eller åpnes det bare for innreise fra de "grønne" landene/regionene?

(Jeg er bosatt i Sverige; mannen min er ikke EU/EØS-borger. Selv om han har opphold og i utgangspunktet samme rettigheter som familiemedlem av en EU/EØS-borger under normale omstendigheter, så vil han per dags dato ikke slippe inn i Norge for å besøke familie selv om EU-borgere kan det. Det gir meg et lite håp at pressemeldingen refererer til "bosatt" heller enn "borger". Jeg har ingen problem med å gå i karantene om vi reiser til Norge, men jeg vil gjerne at barna mine skal få treffe besteforeldre i sommer, og det er ikke aktuelt å reise uten at pappaen får være med.)

Anonymkode: dea37...800

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så ekkelt å gå rundt å ikke vite om det blir en ny bølge. Går det ikke litt for fort frem dette med å åpne grensene over alt nå? 

Anonymkode: bc6cf...498

Venter fortsatt på første bølgen jeg

• Liker 7
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venter fortsatt på første bølgen jeg

Det skal komme en stor bølge til høsten ifølge mange på KG, men kan vi stole på det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Krantz95 said:

Det skal komme en stor bølge til høsten ifølge mange på KG, men kan vi stole på det?

Nei, kg bare lover og lover. Så noen flokkimmunitet kan vi se langt etter.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kg bare lover og lover. Så noen flokkimmunitet kan vi se langt etter.

Vi burde gi svenskene gratis ferie i Norge. For å få fart på flokkimmuniteten.

• Liker 1
  • Opprett ny...