Gå til innhold

Norge åpner for reiser til/fra EU/Schengen 15. juli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke alle bare bli hjemme i Norge? Seriøst, hvorfor MÅ man dra utenlands?

Anonymkode: eccdd...256

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man forholde seg til de nye reglene? Vi har booket reise siste halvdel av juli (men med utreise før 20.juli). Hvis det går slik det når ser ut til kommer det til å være fullt lovlig å reise til sør-Europa da. Men, man får ikke vite enkeltlandene før rett før, og det kan også tydeligvis endre sett fort mtp smittespredningen i enkelte land. 

skal man sitte på gjerdet og satse på å kunne reise? Hvis det åpnes opp så får man vel ikke igjen noe hverken fra flyselskap eller forsikring hvis man velger å ikke reise? 
Eller skal man lage andre planer for ferie i Norge, noe som vi har blitt oppfordret til?

føler vi sitter i saksen nå, men tur booket både i Norge og utlandet for samme periode. Helt i tråd med hva jeg har oppfattet at er anbefalingene. 

Anonymkode: ec3b4...a46

Følger denne da vi er i samme situasjon. Vi har booket reise til kroatia/italia 21.juli, men har også booket norgesreise. 

Anonymkode: 08d9d...6f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er litt rar kommunikasjon. De er kjempebekymra for folk i Norge ikke holder avstand og at bussene er fulle osv. Men så er det greit p reise på ferie til utlandet. Da kommer folk hvertfall ikke til å følge reglene 

Anonymkode: c022d...c20

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Krantz95 skrev:

Det var dumt. Du kommer altså hjem 5. juli? Da må du nok i karantene. Men alle som kommer hjem fra 15. juli slipper karantene.

Ikke bare karantene, hva med reiseforsikring? 

Anonymkode: f9e1b...522

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke bare karantene, hva med reiseforsikring? 

Anonymkode: f9e1b...522

Er bare å tegne forsikring hos de selskapene som ikke har slengt seg med på hysteriet 🙂 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legger ferien i Norge. Og skal kjøpe veldig mye toalettpapir og gjær... For ser ut som høsten kan bli like fin som våren. Jeg hadde trodd vi skulle slippe en ny bølge, ja jeg var blant de optimistiske, men nå har jeg endret mening.

Anonymkode: 09fdf...4ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Håper at alle som reiser brått må få ti dagers karantene når de kommer hjem. Er så lei av at folk absolutt må bevege seg herfra til månen AKKURAT nå. Orker ikke dere

Anonymkode: 91a80...77e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke at noen engang har tenkt tanken på at Norge skulle fortsette å være "hermetisk lukket" lenger enn nødvendig. Korona blir ikke borte med det første, og så lenge myndighetene mener å ha oversikt over smitten er vi nødt til å leve mest mulig som vanlig. Kanskje må det stedvis innføres restriksjoner på hva som skal være lov senere en gang, men ingen vet hva som skjer i fremtiden.. Vi må forholde oss til situasjonen som er nå!  Gjør ditt beste med tanke på smittevern, og nyyyyt sommeren uansett om den blir i Norge eller et annet sted 😎

Anonymkode: 2727b...88b

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper at alle som reiser brått må få ti dagers karantene når de kommer hjem. Er så lei av at folk absolutt må bevege seg herfra til månen AKKURAT nå. Orker ikke dere

Anonymkode: 91a80...77e

Vi som ikke er hysterikere orker ikke deg 🙂

• Liker 7
Skrevet

I  år er det norgesferie. Verre er det ikke. Vi har et fantastisk land. Benytt anledningen til å utforske det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Krantz95 skrev:

Trenger ikke være lege eller forsker for å skjønne at viruset er mye mindre farlig enn det de fleste trodde i vinter. Skremselsprogaganda om at man ikke aner noe om viruset fungerer dårlig. Alle skjønner jo at man ikke vet mye om et virus som er nytt. Det betyr ikke automatisk at alt som er nytt er kjempefarlig 🙂 

Koronaviruset er i samme familie som flere andre korona-forkjølelsesviruser. SARS-Cov-2 er bare en litt sterkere variant. På nivå med influensaen i 1968.

Vet du hva, det er så sinnsykt kvalmende og respektløst overfor alle som har blitt kvalt til døde i sine egne senger eller med helsepersonell rundt seg, å si at "viruset ikke er farlig :) ".

Hadde alle oppført seg slik du konsekvent forsøker å oppfordre til over alt her inne, så hadde det med stor sannsynlighet rammet - og kanskje tatt livet av noen i din familie. I allefall min. Men på grunn av tiltakene har vi foreløpig sluppet billig unna. Og her sitter du, dag ut og dag inn, som en vaksineskeptiker som kan være skeptisk fordi han aldri har sett en sykdom i sitt liv takket være tiltak, i form vaksiner. Og påstår at viruset ikke er farlig. Jeg fatter ikke hvordan du selv kan tro på det du sier, og i mine øyne er du skremmende og farlig.

Anonymkode: 27b8e...1ae

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er litt rar kommunikasjon. De er kjempebekymra for folk i Norge ikke holder avstand og at bussene er fulle osv. Men så er det greit p reise på ferie til utlandet. Da kommer folk hvertfall ikke til å følge reglene 

Anonymkode: c022d...c20

Nå spørs det jo litt på hvilket land, men ei venninne har familie i Spania. Der blir man bortvist fra steder om man ikke holder avstand, du kan ikke være ute når du vil, og ikke på visse steder.

Anonymkode: 2f02d...0f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger denne da vi er i samme situasjon. Vi har booket reise til kroatia/italia 21.juli, men har også booket norgesreise. 

Anonymkode: 08d9d...6f6

Italia??? At du tør! 

Anonymkode: fe5cb...e5b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Italia??? At du tør! 

Anonymkode: fe5cb...e5b

Det er mindre smitte i Italia enn i Danmark...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Krantz95 skrev:

Er bare å tegne forsikring hos de selskapene som ikke har slengt seg med på hysteriet 🙂 

Så vidt jeg vet har alle forsikringsselskapene begrensning i avtalen, hvis det er caser knyttet til covid19. Brekker du beinet eller knuser telefonen  i Hellas hjelper de deg, blir du smittet eller ikke kommmer deg hjem pga corona-stenging hjelper de IKKE..

og btw om de varsler åpning nå kan land stenge igjen hvis smittetallene i landet går opp. Mao er du i Spania i «god tro» kan det endres mens du er på ferie, og du må i karantene likevel. Se på Gotland. Var åpent en drøy uke, nå er det «stengt» igjen.

Anonymkode: 59785...09e

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet har alle forsikringsselskapene begrensning i avtalen, hvis det er caser knyttet til covid19. Brekker du beinet eller knuser telefonen  i Hellas hjelper de deg, blir du smittet eller ikke kommmer deg hjem pga corona-stenging hjelper de IKKE..

og btw om de varsler åpning nå kan land stenge igjen hvis smittetallene i landet går opp. Mao er du i Spania i «god tro» kan det endres mens du er på ferie, og du må i karantene likevel. Se på Gotland. Var åpent en drøy uke, nå er det «stengt» igjen.

Anonymkode: 59785...09e

Ingen turistland kommer til å nekte noen å reise hjem igjen. Og det tar en del uker før smitten blomstrer opp uansett. Det er ikke sånn at det går fra 5 til 30 smittede pr 100.000 på kort tid.

Tar man 2-3 uker på ferie sydover, så går det fint.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, det er så sinnsykt kvalmende og respektløst overfor alle som har blitt kvalt til døde i sine egne senger eller med helsepersonell rundt seg, å si at "viruset ikke er farlig :) ".

Hadde alle oppført seg slik du konsekvent forsøker å oppfordre til over alt her inne, så hadde det med stor sannsynlighet rammet - og kanskje tatt livet av noen i din familie. I allefall min. Men på grunn av tiltakene har vi foreløpig sluppet billig unna. Og her sitter du, dag ut og dag inn, som en vaksineskeptiker som kan være skeptisk fordi han aldri har sett en sykdom i sitt liv takket være tiltak, i form vaksiner. Og påstår at viruset ikke er farlig. Jeg fatter ikke hvordan du selv kan tro på det du sier, og i mine øyne er du skremmende og farlig.

Anonymkode: 27b8e...1ae

I forhold til en sterk influensa er det ikke så farlig. Strenge tiltak som kveler økonomien vil sannsynligvis komme til å ta flere liv. Særlig i fattigere land.

I mine øyne er du skremmende og farlig når du tenker mest på deg selv og dine nærmeste og ikke verdens mennesker som helhet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Krantz95 skrev:

I forhold til en sterk influensa er det ikke så farlig. Strenge tiltak som kveler økonomien vil sannsynligvis komme til å ta flere liv. Særlig i fattigere land.

I mine øyne er du skremmende og farlig når du tenker mest på deg selv og dine nærmeste og ikke verdens mennesker som helhet.

Helt uenig. Synes vi skal la dette gå sin gang, og la smitten bre seg.

Anonymkode: d7c5c...5db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke alle bare bli hjemme i Norge? Seriøst, hvorfor MÅ man dra utenlands?

Enig.Helt utrolig at det er så vanskelig å feriete i Norge for en gang skyld. Og etter som jeg leste, så er visst ikke åpningen til å reise utenlands en oppordring. Det er visst flere av disse landene som UD fremdeles ikke anbefaler å reise til...

Anonymkode: 14cc2...44f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir hjemme dersom reiserådene sier at jeg må. Har valgt å ikke ta ut ferie i sommer. Norge er et dyrt ferieland og ekstra dyrt for meg som reiser alene. I tillegg er nordmenn vanskelig å bli kjent med og lite spontane. Orker ikke 2 uker uten knapt å ha tilbrakt noe tid med mennesker. 

Anonymkode: ec193...ce9

• Liker 3
  • Opprett ny...