Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg (32) og samboeren min (42) ble enige om å få tatt ut hormonspiralen i fjor sommer, og har etter uttaket 7. august lengtet etter positiv graviditetstest. Jeg har ganske jevne sykluser på 28-29 dager, og finner typisk eggløsning på dag 14-15-16 ved hjelp av temping. Vi legger inn aksjer hver eller annenhver dag i hele perioden rundt eggløsning, men det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg vet at det ikke er veldig uvanlig at det tar et år å bli gravid, men begynner likevel å bli stresset for at vi ikke skal klare å få barn (uten hjelp).

Jeg lurer derfor på hva som typisk er veien videre for par i vår situasjon. Jeg har lest masse her inne, og ser at en del kvinner får diverse hormonbehandlinger før eventuell IVF. Kan dette også være aktuelt for meg, selv med stabil syklus? Hvor sikker kan jeg faktisk være på EL har skjedd vha temping? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Temping er ganske sikkert, OM man får til å gjøre det rett. Men det er jo ikke alltid så lett, og andre ting enn eggløsning kan ha innvirkning på kroppstemperaturen. 

Veien videre er å ta kontakt med fastlegen, og få henvisning videre til utredning. Har dere prøvd aktivt i et år, har dere krav på hjelp fra det offentlige. 

Anonymkode: a86a0...5ea

Skrevet
24 minutter siden, rabarbrafrø skrev:

Hei,

Jeg (32) og samboeren min (42) ble enige om å få tatt ut hormonspiralen i fjor sommer, og har etter uttaket 7. august lengtet etter positiv graviditetstest. Jeg har ganske jevne sykluser på 28-29 dager, og finner typisk eggløsning på dag 14-15-16 ved hjelp av temping. Vi legger inn aksjer hver eller annenhver dag i hele perioden rundt eggløsning, men det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg vet at det ikke er veldig uvanlig at det tar et år å bli gravid, men begynner likevel å bli stresset for at vi ikke skal klare å få barn (uten hjelp).

Jeg lurer derfor på hva som typisk er veien videre for par i vår situasjon. Jeg har lest masse her inne, og ser at en del kvinner får diverse hormonbehandlinger før eventuell IVF. Kan dette også være aktuelt for meg, selv med stabil syklus? Hvor sikker kan jeg faktisk være på EL har skjedd vha temping? 

Jeg ville bestilt time hos en privat gynekolog. Det koster litt, men man får kjapt time for en sjekk. Første skritt er å ta ultralyd samt blodprøve på en bestemt syklusdag for å sjekke at eggløsning faktisk finner sted. Kan også være lurt at mannen tar en sædprøve ganske tidlig i prosessen. Begge deler kan gyn skrive henvisning på. Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Kokokos skrev:

Jeg ville bestilt time hos en privat gynekolog. Det koster litt, men man får kjapt time for en sjekk. Første skritt er å ta ultralyd samt blodprøve på en bestemt syklusdag for å sjekke at eggløsning faktisk finner sted. Kan også være lurt at mannen tar en sædprøve ganske tidlig i prosessen. Begge deler kan gyn skrive henvisning på. Lykke til!

Særlig når temping viser el og ellers normal syklus - da ville jeg nok kjapt bedt mannen ta en test ja... rart hvordan det liksom er vi kvinner som føler vi ikke kan få barn, nå det stadig viser seg at problemet ligger hos mannen...

Anonymkode: 5e671...468

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Særlig når temping viser el og ellers normal syklus - da ville jeg nok kjapt bedt mannen ta en test ja... rart hvordan det liksom er vi kvinner som føler vi ikke kan få barn, nå det stadig viser seg at problemet ligger hos mannen...

Anonymkode: 5e671...468

Det er omtrent 50/50 om problemet ligger hos mannen eller kvinnen. Det er da naturlig å starte med å tenke på seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var vi ganske sikker på at problemet lå hos meg da det tok meg nesten 3 år å bli gravid med eksen. Men etter å ha prøvd i 1 år bestemte vi oss for å starte utredning. Jeg var hos gynekolog og fikk en gynekologisk ultralyd, tok masse blodprøver som så fin ut. Etter ca ett halvt år mente legen at mannen min måtte sjekke sædkvaliteten. På den ble det ikke funnet en eneste sædcelle. Han er steril. Ble også gjort tesa, hvor man går inn i testiklene for å finne ut om det er noe der inni, men det var null. 

Så vi må nå bruke donor.

Anonymkode: e92f0...320

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er omtrent 50/50 om problemet ligger hos mannen eller kvinnen. Det er da naturlig å starte med å tenke på seg selv. 

Jo, men det er veldig mye enklere å sjekke mannen. Så han bør ikke vente lenge med det.

Anonymkode: 2247c...d2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss sjekket vi selvfølgelig mannen først fordi det er mye enklere, og det som noen skriver over er omtrent like ofte mannlig som kvinnelig faktor. 

Anonymkode: 8b566...0b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...