Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva av arbeidsoppgaver gjør man som student i praksisperioder? Går man sammen med veileder hele tiden, noe av tiden eller bare første dagen? Får man selv velge/ønske hvor man skal være i praksis?

Anonymkode: cb4b3...6f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varierer. Som student i praksis skal man væte med på alt og gjøre alle oppgaver en sykepleier gjør. Det er alt fra matlaging og stell til medisinhåndtering, tverrfaglig samarbeid og akutte, krevende situasjoner. Hvor mye man går sammen med veileder varierer. Første praksis - som gjerne er sykehjem - har mest fokus på stell, pleie, gode samtaler og mellommenneskelighet. Her har man jo oftest ikke noe særlig kunnskap om medisin/kroppen eller utøvelse av sykepleie, så man blir gjerne tettere fulgt opp og man holder de medisinsk faglige oppgavene ljtt på vent. 

Så kommer andre studieår som på min skole innebar medisinsk og kirurgisk praksis - og de har jo fokus på de nevnte tingene. Medisinsk praksis har fokus på indremedisin, medikamenthåndtering osv - det forventes at du mestrer ernæring, stell osv. Her begynte vi å ha aleneansvar for pasienter, først 1-2 samtidig deretter 3-4. Da stod vi for den fulle oppfølgningen til disse pasientene, selvsagt under veiledning og «overvåkning» av kontaktsykepleiere. Da skulle vi altså være «sykepleiere» alene og gjøre alt for disse pasientene, men med en kontakt vi kunne diskutere med og spørre om råd. Medikamenthåndteringen var også vårt ansvar da, men selvsagt nøye overvåket. Her gikk vi sammen med veileder de første 1-2 ukene For å bli kjent, før vi helst skulle gå alene. 

Tredjeåret hadde vi psykiatripraksis som jo er et annet fagfelt igjen, så vi begynte litt på scratch, men der også skulle vi følge opp og ivareta pasienter alene. På slutten av tredje året var det praksis i hjemmesykepleien, da fortentet de at vi var ferdige sykepleiere omtrent, da hadde vi jo bare uker igjen. Da kjørte vi rundt med veileder noen dager for å bli kjent, detetter gikk vi alene og hadde egne pasientlister å ta oss av. Veileder ringte vi ved behov. 

Sånn var det altså på min skole (VID Bergen). Hvilke år som har de ulike praksisene osv varierer fra skole til skole, men essensen er den samme. 

Til vanlig får en ikke velge praksissted nei. Oppfyller man visse kriterier (har barn, har helseutfordringer etc) som gjør at man «må» ha praksis nær hjemmet, kan en søke om det. Men vanligvis ikke.

Anonymkode: eece7...ef0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ikke velge praksissted. Dette jeg skriver nå gjelder selvsagt bare mitt studiested og er ikke nødvendigvis likt lagt opp alle steder. Jeg ble ferdig spl. for et år siden. Jeg har forøvrig jobbet noen år i både hjemmespl. og sykehjem før dette, så hvis man er helt fersk på pleie vil man ikke bli kastet uti så mye som jeg gjorde. 

Førsteåret hadde jeg praksis på sykehjem. Den første uken gikk jeg mye med veileder, observerte stell, var med på stell og tok stell med spl./hj.pl. til stede. Var med på legevisitt, og som ukene gikk ble jeg mer delaktig på legevisitten. La, klargjorde og trakk opp medikamenter, og satte injeksjoner med spl. til stede. Gav mat og tok målinger av brukerne, tok blodsukker, gav insulin og gjorde sårstell (med spl. i begynnelsen). Var så heldig at jeg fikk sette to kateter iløpet av den første praksisperioden min. Øvde mye på å skrive rapporter, ta og holde rapporten. 

Andreåret hadde jeg medisinsk og kirurgisk praksis. Da var jeg først på en post for syke barn. Her var kommunikasjon med pårørende og barna ekstremt viktig. Klargjorde og gav medikamenter med spl. til stede. Tok mye målinger og var med på diverse prosedyrer, som f.eks. sondenedleggelse, sårstell og diagnostisering av vanskelige caser.  Var også delaktig på cellegift-kurer. Veldig lærerikt! På kirurgisk tok jeg igjen mye målinger for å se hvordan pasienten hadde det før og etter operasjon, gav medikamenter intravenøst og i muskelen, la inn flere venefloner og katetere, tok ut mange katetere og klargjorde pasienter før operasjon. Var med på legevisitt med pasienten, snakket med pasienten og var tilskuer på et par små operasjoner. Her fikk jeg blant annet gi cellegift direkte inn i blæren (veldig kult!). Var vitne til en hjertestans og var med på å behandle flere personer med sepsis. Jeg fjernet en del dren og skiftet på sår etter operasjon. Utrolig bratt læringskurve men kjempegøy! 

Tredjeåret hadde jeg hjemmesykepleie-praksis og psykisk praksis. I hjemmesykepleien kjørte jeg rundt til brukere, gav øyedråper, injeksjoner og medisiner, gjorde stell, gav mat, skiftet på sår, la inn/skiftet/fjernet katetere og tok et par blodprøver. Sendte og ringte stadig til fastleger og måtte på "akutt-besøk" et par ganger som endte med at brukerene forsvant av gårde i ambulanse. Også mye telefoner fra pårørende. Jeg var stort sett alene på lista mi, ettersom jeg var trygg på meg selv, brukerne og sykepleieren og veileder var trygg på meg.  I psykiatrien var jeg ikke så mye alene ettersom jeg kom på en høyrisiko-post. Man gikk stort sett alltid som to der. Der gav jeg også medisiner og injeksjoner, pratet mye med pasientene og oppmuntret dem, var med på forskjellige aktiviteter som var lagt opp til pasientene, var med på samtaler med pasient, spl. og lege, og lege, pårørende og sykepleier. Tok, skrev og holdt rapporter. 

Når jeg ser tilbake på mine praksisperioder så kunne jeg hatt mer av alle sammen, har bare gode minner fra dem 🥰

Anonymkode: 9dc0a...39c

AnonymBruker
Skrevet

Man er gratis arbeidskraft og gjør vanlige arbeidsoppgaver som fagarbeidere/assistenter, men uten lønn.

Har vært veileder i mange år. Kun de første ukene de får "Opplæring" på lik linje med nyansatte, deretter er det bare lett oppfølgning, men de jobber mye selvstendig.

Anonymkode: 6003a...af3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med 1.året og har derfor bare vært i en praksis hittil. Min veileder var mye borte så jeg gikk mye alene gjennom hele praksisperioden, men det var jo alltid noen jeg kunne spørre. Og av og til gikk jeg og medstudenten sammen.

Jeg hadde ansvar for egne pasienter (forskjellige fra dag til dag, og selvfølgelig med spl i bakhånd), og jeg utførte stell, ga mat, ga øyedråper og inhalasjoner, målte BT/puls/saturasjon, tok urinprøver/avføringsprøver, satt fastvakt med døende og var med på stell av døde, skrev/ga rapporter i vaktskiftet. Jeg og medstudenten øvde på å måle CRP/blodsukker på hverandre (stikke i fingeren). 

Er veldig spent på 2.året, da er det medisinsk og kirurgisk praksis. Man får ikke velge praksissted, men hvis du har f.eks. eneansvar for barn eller helseutfordringer så kan du søke om å slippe å reise ut i distriktet, men du kan ikke be om å få være på en spesifikk avdeling/sykehjem. 

Anonymkode: 4262c...c42

AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2020 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Hva av arbeidsoppgaver gjør man som student i praksisperioder? Går man sammen med veileder hele tiden, noe av tiden eller bare første dagen? Får man selv velge/ønske hvor man skal være i praksis?

Anonymkode: cb4b3...6f5

Du får ikke velge praksisstedet, men du bør gi beskjed om du selv er pasient eller noen i familien din er pasient der du blir plassert. 

Du får en kontaktspl eller to som du skal følge. De har ansvar for deg og avgjør hva de er komfortable med at du etter hvert utfører alene. I utgangspunktet er det lite eller ingen ting du ikke kan gjøre, avhengig av hvor du er i praksis, men kontaktspl avgjør. Medikamenter kan du ikke håndtere selvstendig som student, med mindre kontaktspl kontrollerer/er lett tilgjengelig og stoler på at du mestrer oppgaven. 

Anonymkode: e80f5...418

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...