Gå til innhold

Singel og må betale like mye som par - hver eneste gang!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk det er urettferdig at parenes navn skal stå på alle bursdagsgaver, vertinnegaver osv, mens de bare betaler like mye som én singel person. Er det bare meg? Det velter ikke budsjettet mitt, men merker at det irriterer meg og tar bort litt av gleden min ved å gi gaver på denne måten ☹️

Anonymkode: 99e25...642

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke bare å gi mindre?

har en singel venninne vi gir som oftes mer. Gir 500kr til det meste og hun ca halve

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare gi en mindre gave?

Anonymkode: 8b77d...dd3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er urettferdig dersom det er spleising, men ellers "fair" selv om det er surt. Da jeg var singel brukte jeg heller ikke like mye penger på bursdagsgaver og så lignende. 

Anonymkode: a19eb...8e7

• Liker 1
Skrevet

Helt enig. Det er en ræva ordning.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det er snakk om spleising. Det er jo hyggelig å være med på felles gaver for å få råd til noe større og dyrere. Men forstår ikke hvorfor jeg skal betale det samme som to personer.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på at parene da gir dobbelt så mange gaver? 

Når jeg kjøper gaver til min familie, til jul og bursdag, skriver jeg navnet til mannen min på, men det er jeg som betaler hele gaven. Han gjør det samme når han kjøper gave til sin familie. 

De med delt økonomi, om de har x antall venner/slekt hver, kjøper da 2x gaver.. 

Så nei, du betaler ikke noe mer i gaver enn de som er par. For du har færre å kjøpe gave til, du trenger ikke være med på gave til svigerfamilie og partners venner.

Anonymkode: 5df86...032

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler halvparten når jeg vet andre er par.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det er snakk om spleising. Det er jo hyggelig å være med på felles gaver for å få råd til noe større og dyrere. Men forstår ikke hvorfor jeg skal betale det samme som to personer.

Så slutt med det.

Anonymkode: d827b...d40

• Liker 15
Skrevet

Hvis det er spleisegave er det jo mest rettferdig med en sum pr person. Du får ta en prat med de du kjøper sammen med og høre hva de synes.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg kjøper gaver til min familie, til jul og bursdag, skriver jeg navnet til mannen min på, men det er jeg som betaler hele gaven. Han gjør det samme når han kjøper gave til sin familie. 

Så nei, du betaler ikke noe mer i gaver enn de som er par. For du har færre å kjøpe gave til, du trenger ikke være med på gave til svigerfamilie og partners venner.

De mottak isåfall dobbelt så mange gaver..... 

Anonymkode: e8349...4f9

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parene får jo også da dobbelt så mange gaver. I tillegg får de vært med i bursdager til venner på begge sider. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å sammenlikne slik! Det er urettferdig at en singel skal betale 600,- , mens et par - med 2 inntekter - også betaler 600. Da betaler paret 300 kr pr snute, mens den single betaler 600,-. Den single har sin familie å kjøpe gaver til med 1 inntekt. Til gjengjeld kjøper paret til 2 familier, men de er også 2 personer med 2 inntekter..... Så det blir kun rettferdig hvis man deler per snute!

At noen har flere å kjøpe til enn andre, er jo helt vanvittig forskjellig helt uavhengig av om man er singel eller par..... Kan ikke sammenliknes.

Anonymkode: d90c3...293

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Vel skaff deg kjæreste da ...

Anonymkode: feaba...3e9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men det er vel ikke sikkert at de deler den utgiften 50/50 selv om begge navnene står på kortet?

Hvis jeg og kjæresten er invitert i bursdag til min venninne, så kjøper jeg gaven og betaler for den. Men ettersom vi ankommer sammen og hun også kjenner kjæresten, skriver jeg hilsen begge våre navn. 

Skal vi til kjærestens kompis eller bror, så kjøper han gaven. 

Hvordan man ordner det økonomisk innad i et forhold er jo deres sak. 

Anonymkode: 52e03...7ff

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Privilegerte parhælvete!

Anonymkode: 0ebdf...5d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å sammenlikne slik! Det er urettferdig at en singel skal betale 600,- , mens et par - med 2 inntekter - også betaler 600. Da betaler paret 300 kr pr snute, mens den single betaler 600,-. Den single har sin familie å kjøpe gaver til med 1 inntekt. Til gjengjeld kjøper paret til 2 familier, men de er også 2 personer med 2 inntekter..... Så det blir kun rettferdig hvis man deler per snute!

At noen har flere å kjøpe til enn andre, er jo helt vanvittig forskjellig helt uavhengig av om man er singel eller par..... Kan ikke sammenliknes.

Det er heller ikke greit at partneren skal betale like mye som nærmeste venner betaler. 

Jeg synes 600 fra den single og 900 fra paret bør være innenfor. 

600 fra den single og 600 fra paret er kun greit om partner ikke er med på festen. 600kr fra den single og 1200kr fra paret er i overkant om ikke begge er like nære den som skal motta gaven da. 

Anonymkode: 25b91...bed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, selvsagt kan det sammenlignes. 

Ja, vi har to inntekter, men som forklart: Det er JEG som betaler. Kun jeg. Jeg betaler nøyaktig det samme som da jeg var singel, ikke halvparten... Bare at nå skriver jeg navnet til mannen også på kortet, uten at han har noe som helst med gaven å gjøre.. 

• Liker 11
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så si fra at det skal deles på antall personer ellers er du ikke med å spleise.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, The Kitten skrev:

Så si fra at det skal deles på antall personer ellers er du ikke med å spleise.

Jeg har foreslått å dele på antall personer (uten å presisere at det er fordi jeg er singel og de fleste andre par). Likevel får jeg samme sum som de andre. Vil jo ikke virke kranglete og vanskelig, så tør liksom ikke melde meg ut av spleisingen i protest...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er dette et tema da? Og hvor gamle er dere? Bare kjøp gaver selv, problem løst.Eller vurder fra gang til gang. Vanskelig å si om det alltid er urettferdig. Med søsknene mine spleiser jeg ofte til foreldrene våre og noen ganger andre slektninger, da er ektefeller/kjærester (og barn) med "på kortet", vi betaler likt, det har variert hvem som er singel i løpet av et langt liv, og gaven er uansett fra oss søsken. Med venner er det da litt tilfeldig om begge i et par er venner av mottakeren, om folk er gift eller akkurat møttes osv. Etablerte par i en fast vennegjeng, der du er den single og alle like gode venner = urettferdig. Fem venninner fra ungdomsskolen som skal i 20-årsdag til den sjette i gjengen, og tre av dem har kjæreste som blir med på festen= ikke urettferdig at de fem betaler likt. 

Anonymkode: aa84f...b3d

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...