AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #1 Skrevet 25. juni 2020 nå blir det sikkert opp i mot 3 års aldersforskjell hvis det klaffer en av de neste mnd Har dere erfaring med at barn med den aldersforskjellen (ca 3 år +- et par mnd) likevel leker sammen og syns at de samme tingene på ferie osv kan være gøy? Ønsket meg egentlig 2 tette, men det har ikke klaffet slik.. Blir glade for fordeler med 3 år kontra 1,5-2 års aldersforskjeller Anonymkode: 2cf3c...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #2 Skrevet 25. juni 2020 Jeg har to tette (13 mnd mellom) og anbefaler det ikke til andre. Føler jeg gikk glipp av masse alenetid med første og andre fikk ikke like mye oppmerksomhet da vi ikke fikk barnehageplass til første. Når de begge var på ett stadie hvor de ikke kunne snakke, var det mye frustrasjon. Graviditetene mine har alltid vært lette men etter den siste var kroppen min kjørt ganske så lenge og det var mye hormoner. Jeg tenker 2-3 år i mellom er mye bedre da eldste forstår mer og kan utrykke seg bedre og er godt innkjørt i barnehage osv så du får ordentlig tid med babyen! Anonymkode: 09407...42a 6
Gjest EmKay Skrevet 25. juni 2020 #3 Skrevet 25. juni 2020 Nesten 4 år mellom meg og min lillebror. Vi har alltid hatt et nært forhold, og lekte også masse sammen når vi var små og koste oss sammen på ferier og i hverdagen. Selv synes jeg at vi hadde det så fint at jeg ønsker en lignende aldersforskjell om jeg er så heldig å få barn selv.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #4 Skrevet 25. juni 2020 Ja, jeg kjenner folk med barn i den aldersforskjellen som er tette og gode venner Jeg ville også ha maks to år mellom barna, men når nr 2 blir født, er storebror tre år her også.. Fordeler med litt større aldersforskjell, er at en treåring skjønner mye mer, klarer mye mer, og trenger litt mindre praktisk hjelp. Og kan faktisk hjelpe deg litt lettere også, så du får det litt mindre tungt. Er gjerne også sluttet med bleie, så du slipper to bleiebarn. Anonymkode: a1bed...621
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #5 Skrevet 25. juni 2020 Jeg har storebror som er tre år eldre, og lillebror som er tre år yngre. Lekte veldig mye med dem da vi var barn, og jeg kom godt overens med begge to. Jeg var min storebrors største fan, og elsket å henge på rommet hans når lillebror ikke var tilstede. Lillebror lekte jeg mye med, og kranglet mye med😂 Kranglingen fordi lillebroren min er vanvittig sta, men det går mer på personlighet. Hadde et veldig dramafritt forhold til storebror 😊 Nå har jeg to tette, men tror ikke det ville vært så annerledes dersom det var tre år mellom dem. Barn tilpasser seg, og klarer fint å legge leken til et nivå som passer begge 😊 Anonymkode: 8db2e...ca2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #6 Skrevet 25. juni 2020 Og husk, også barn med to års aldersforskjell liker ulike ting. Jeg passet nevøene mine for et par uker siden, og da ble det bare krangling og sutring når vi skulle velge film om kvelden, for det minsten likte var alt for barnslig for den eldste. Anonymkode: a1bed...621 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #7 Skrevet 25. juni 2020 Har 3,5 år mellom 1 og 2, og 10 mnd mellom 2 og 3. Foretrekker første forskjellen. Anonymkode: 171b6...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #8 Skrevet 25. juni 2020 Min storesøster er 3 år eldre enn meg. Syns det var perfekt aldersforskjell. Man er i forskjellige faser av barndommen, men kan fremdeles leke sammen Anonymkode: ebb11...dc5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #9 Skrevet 25. juni 2020 Vi ønsket helst rundt 3 år mellom, men det ble 1,5 (måtte ha hjelp for å få førstemann og brukte derfor ikke prevensjon). Jeg tenker det er fint at den eldste begynner å bli litt mer selvstendig og mindre avhengig av pappa og mamma når neste baby kommer. Jeg kjenner flere søskenpar som leker mye sammen selv om aldersforskjellen er 3-4 år, og tette søsken som krangler mye eller ikke leker på samme måte også, det handler om personligheter også. Vi syns det er fint med den aldersforskjellen det ble, men jeg tror kanskje barna våre hadde gått like godt overens om det hadde vært større mellomrom mellom dem. Det tar kanskje mer tid før de er på mer "likt nivå", men samtidig er den eldste tidligere i stand til å tilpasse leken til at den yngste er yngre og ikke klarer og forstår det samme. Anonymkode: 1544b...32c
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #10 Skrevet 25. juni 2020 Tror man må ha tvillinger for å oppnå barn som alltid er på samme stadig. Vi har 25 mnd mellom men ser jo at de vil være på ulikt stadie iaf til oppi tenårene... så tenker at det egentlig ikke spiller så stor rolle med aldersforskjellen, avhenger mer av barna og deres personlighet og interesser. Men sikkert fordel at barnet er 3+ med ny baby i hus... Anonymkode: 0f8b6...06f 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #11 Skrevet 25. juni 2020 Takk for at dere deler erfaringene deres! Anonymkode: 2cf3c...3ca
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #12 Skrevet 25. juni 2020 I min barselgruppe, har vi vært 3 andregansmødre. Der forskjellene vært 2 år, 2,5 år og 3 år. Og det er proporsjonalt med der hvor vanskelig og konfliktfylt barseltid ble. Altså, absolutt verst for henne med 2 års forskjell, best for henne med 3 års forskjell. Jeg var den som var i midten, og var sånn midt på tre. Synes personlig 2,5 år er litt for lite mellom barna. Det er også for lite for min egen kropp, altså, å komme i form etter graviditet. Og ja, jeg merker at konfliktnivå er høyt fortsatt nå, når barna er 3 og 5. Det er akkurat som hver av de føler at de ikke har nok oppmerksomhet og skal skrike over hverandre hele tiden. Og de snakker konstant, i munn på hverandre og oss voksne. Og de leker helt fint sammen, joda. Men eldste foretrekker nok egne venner fremfor lillesøster uansett, sånn er det jo i en viss alder. Til og med tvillinger, foretrekker egne venner i 5 års alder, og det er det ingen aldersforskjell å snakke om. Anonymkode: 529c5...c0b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #13 Skrevet 25. juni 2020 Vi har 3 år og 4 mnd aldersforskjell på våre gutter. Det var helt perfekt hos oss. Vi fikk god tid til å være alene med førstemann, han hadde også blitt stor nok til å klare flere ting selv når jeg var gravid og plutselig slet med bekkenet. Nå er de 2 og 5, har nokså ulike interesser, men leker også godt sammen innimellom. De ler mye av hverandre og koser seg. Det at de har så ulike interesser har nok vært avgjørende for at det har blitt lite krangel, sjelden de vil ha samme leke osv. Det er også godt for kroppen å få litt tid til restitusjon, et svangerskap er utrolig tøft for kroppen. Bekkenet mitt er faktisk ikke friskmeldt før nå, mer enn 2 år etter siste fødsel. Hadde ingen problemer med bekken i første svangerskap. Anonymkode: 8c9f7...ec1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #14 Skrevet 25. juni 2020 Er 5 år mellom meg og broren min og vi lekte alltid sammen og kranglet aldri. I voksen alder er vi bestevenner 😊 Anonymkode: f0ec9...3a7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #15 Skrevet 25. juni 2020 Vi har to gutter, 3,5 år mellom. De er gode venner og leker fint sammen. De har slevsagt litt ulike behov og eldste forstår fint når vi må gi minste ekstra oppmerksomhet. Samtidig får eldste ekstra oppmerksomhet når minste sover. Helt supert Anonymkode: cb662...ed8
Melena Skrevet 25. juni 2020 #16 Skrevet 25. juni 2020 Jeg svarer deg veldig kort, men vær så snill og tro meg: Vær glad du ikke fikk to tette! 😅 Har ikke tid til å forklare, for har kun 30 sek ledige øyeblikk..... 7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #17 Skrevet 25. juni 2020 Det er fire år mellom meg og lillesøsteren min. Vi har et tett og godt forhold, særlig nå i voksen alder og når hun begynte på ungdomskolen 😅 før det lekte vi alltid sammen, jeg lekte feks med barbie til jeg ble 14.. Hehe Anonymkode: 50a73...f42
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #18 Skrevet 25. juni 2020 Mine barn er født 2010-2014-2016-2020. fordeler og ulemper med både 2 og 4 år. Helt klart minst krevende med 4 år imellom. De har det kjekt sammen, de med 2 år imellom krangler mest. Anonymkode: 2b6f2...715
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #19 Skrevet 25. juni 2020 3 år mellom mine gutter. 4 og 7 år nå. De leker sjeldent sammen. Håper det blir bedre etter hvert. Anonymkode: fe55a...a83
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #20 Skrevet 25. juni 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: nå blir det sikkert opp i mot 3 års aldersforskjell hvis det klaffer en av de neste mnd Har dere erfaring med at barn med den aldersforskjellen (ca 3 år +- et par mnd) likevel leker sammen og syns at de samme tingene på ferie osv kan være gøy? Ønsket meg egentlig 2 tette, men det har ikke klaffet slik.. Blir glade for fordeler med 3 år kontra 1,5-2 års aldersforskjeller Anonymkode: 2cf3c...3ca Vi har 2 år og 10 mnd mellom våre. De koser seg sammen allerede og yngste er bare 6 mnd. Forøvrig 4 år mellom meg og mim søster, og vi hadde masse glede av hverandre i oppveksten. Anonymkode: 17673...5d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå