Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg er hos lege blir jeg fakturert. Var der forleden da jeg i graviditeten sliter veldig med lavt jern, B-12, blodprosent og dehydrering osv.

Tok blodprøver og fikk sykemelding.

Måtte betale rundt 250kr for første timen, og 155kr for tlf jeg fikk i går + resept.

Stemmer det? At man skal betale når det er relatert til graviditet?

Anonymkode: acdf6...b03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du googler får du veldig enkelt svar

Anonymkode: 1a465...299

Skrevet

Nei, man skal jo ikke det? 

AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapskontrollene er gratis, alt annet må du betale.

Om du gikk utenom svangerskapskontroll, skal du betale for det. Du skal også betale for materiale brukt, f.eks. til tester (inkludert shotteglasset med gugge du skal drikke for å teste glykosebelastning). 

Anonymkode: 5e465...9c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du googler får du veldig enkelt svar

Tusen takk for hjelp!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tusen takk for hjelp!

Vær så god!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jo dårlig som følger av svangerskapet, så jeg syntes det var rart jeg måtte ut med ca 400kr pga dette. Og at jeg må betale 155kr fordi legen ringer og forteller meg hva prøvesvarene sa og skriver resept. Er ikke min skyld at hun ikke får prøvesvarene med en gang.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær så god!

Håper du får en strålende dag! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo dårlig som følger av svangerskapet, så jeg syntes det var rart jeg måtte ut med ca 400kr pga dette. Og at jeg må betale 155kr fordi legen ringer og forteller meg hva prøvesvarene sa og skriver resept. Er ikke min skyld at hun ikke får prøvesvarene med en gang.

Ja, men sånn er det altså. Det er kun vanlige svangerskapskontroller du får dekket. Det er ikke legen sin skyld at hun ikke får pvøresvarene med en gang heller... 

Jeg synes du sutrer litt nå.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et spørsmål og må jo personlig få lov mene om det er riktig slik eller ei. Jeg synes du er like sutrete som skriver at andre sutrer.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper du får en strålende dag! 

Jobber med stråling, så ja får en ekstremt strålende dag. Takk takk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres snålt ut. Har fått prøvesvar og resept på telefon jeg også, det var helt gratis hos fastlegen min og da var jeg ikke engang gravid.

Anonymkode: 6d529...c9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått alle samtaler og legebesøk tilknyttet graviditeten gratis, med unntak av glukosebelastningstesten. Dette gjelder også de testene utenom svangerskapskontroller. 

Anonymkode: a7d93...f36

AnonymBruker
Skrevet

har fått alt knyttet til svangerskap gratis. om det har vært svangerskapskvalme, bekkenlåsning, blodprøver.. trodde slik skulle være gratis uansett 

Anonymkode: ce19e...966

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svangerskapskontrollene er gratis, alt annet må du betale.

Om du gikk utenom svangerskapskontroll, skal du betale for det. Du skal også betale for materiale brukt, f.eks. til tester (inkludert shotteglasset med gugge du skal drikke for å teste glykosebelastning). 

Dette praktiseres isåfall ulikt. 

Jeg betalte ikke legetimer tilknyttet graviditeten. Tilogmed når jeg har spontanabortert så har samtale med fastlege, gynekolog og HCG måling vært gratis. Har kun betalt materiell på ca 40kr hos gynekologen. Har hatt SA til sammen 4  ganger, og 1 normal graviditet. 

https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

«Alle gravide har rett til svangerskapsomsorg. Tilbudet er gratis, og skal sørge for at du får råd og veiledning slik at du og barnet har det best mulig.

For friske gravide tilbys et basisprogram med åtte konsultasjoner, inkludert ultralyd i uke 18. Ved behov tilbys ekstra oppfølging/konsultasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også alt gratis utenom glukosebelastningsdrikka. Var ofte innom legen hele svangerskapet :)

Anonymkode: a7ee1...442

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk alt svangerskapsrelatert gratis, bortsett fra glukosedrikken som kostet 120kr eller noe. Syns det hørtes drøyt ut det du måtte betale, iallefall telefonsamtalen!

Anonymkode: b2392...f5a

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Snurrepurre said:

Dette praktiseres isåfall ulikt. 

Jeg betalte ikke legetimer tilknyttet graviditeten. Tilogmed når jeg har spontanabortert så har samtale med fastlege, gynekolog og HCG måling vært gratis. Har kun betalt materiell på ca 40kr hos gynekologen. Har hatt SA til sammen 4  ganger, og 1 normal graviditet. 

https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

«Alle gravide har rett til svangerskapsomsorg. Tilbudet er gratis, og skal sørge for at du får råd og veiledning slik at du og barnet har det best mulig.

For friske gravide tilbys et basisprogram med åtte konsultasjoner, inkludert ultralyd i uke 18. Ved behov tilbys ekstra oppfølging/konsultasjon.

Ja, det stemmer at det praktiseres ulikt. Du mangler noe fakta i siteringen din. Det er nemlig slik at materiell kan man ta betalt for. Men om man betaler for det, avhenger av fastlegen. De kan derimot ta betalt for det enda loven i handa. Noen velger å ikke gjøre det. 

Ellers så må de også gjøre en vurdering på hvilke plager som er knyttet til svangerskapet. Selv om du er gravid, får du ikke gratis oppfølging på en ryggplage du har fra før. Eller hvis du brekker hånda f.eks. 

Ts: det høres likevel ut som at du betaler også for tid hos legen. SÅ lenge vitaminmanglene er knyttet til svangerskapet så skal du ikke betale for tiden hos legen. Da ringer du legesenteret og spør pent om ikke det er gjort en feil. De kan dog ta betalt for blodprøver og skriv med resultat, men jeg har inntrykk av at flertallet ikke gjør det.

Anonymkode: bcb19...569

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer at det praktiseres ulikt. Du mangler noe fakta i siteringen din. Det er nemlig slik at materiell kan man ta betalt for. Men om man betaler for det, avhenger av fastlegen. De kan derimot ta betalt for det enda loven i handa. Noen velger å ikke gjøre det. 

Ellers så må de også gjøre en vurdering på hvilke plager som er knyttet til svangerskapet. Selv om du er gravid, får du ikke gratis oppfølging på en ryggplage du har fra før. Eller hvis du brekker hånda f.eks. 

Ts: det høres likevel ut som at du betaler også for tid hos legen. SÅ lenge vitaminmanglene er knyttet til svangerskapet så skal du ikke betale for tiden hos legen. Da ringer du legesenteret og spør pent om ikke det er gjort en feil. De kan dog ta betalt for blodprøver og skriv med resultat, men jeg har inntrykk av at flertallet ikke gjør det.

Anonymkode: bcb19...569

Siteringen er direkte fra nettsiden, så isåfall er det helsenorge.no som mangler fakta 😬🤷🏼‍♀️ 

Som nevnt har jeg betalt materiell, så det antar jeg er helt vanlig. Det TS har betalt for er ikke materiell. 

TS skriver at hun har problemer i graviditeten med vitamin/mineralmangel, så vil tolker det som en direkte konsekvens av graviditeten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...