Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du lærer? Jeg vil veldig gjerne høre fra deg om hvordan du opplever lærerhverdagen (utenom unntakstilstander som nå). Jeg vurderer sterkt å bli lærer selv, men syns det finnes lite informasjon om hvordan lærerhverdagen faktisk ser ut og om jeg vil like det så snart jeg jobber i skolen.

Er det f.eks. noe du skulle ønske du visste før du startet lærerutdanningen eller jobben som lærer?

Noen råd du ville gitt deg selv før du startet?

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg som lærer?

Anonymkode: d2ced...1ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på to forskjellige skoler. Den ene veldig bra, den andre dårlig. Kommer mye an på arbeidsmiljøet og ledelsen om du vil trives som lærer. 
Jeg har ikke vært kontaktlærer, men har fått jobb som kontaktlærer på en annen skole fra høsten. 

Det viktigste er rutiner og relasjoner. Bestem deg før du starter om hvordan du vil ha det i dine timer. Hør med tidligere lærere i klassen om hva slags rutiner elevene er vant med fra før. Hva gjør elevene hvis de må på do? (Skal de spørre? Vise to fingre? Kun én elev om gangen?) Hvordan skal de komme inn i klasserommet? (Er det Ok å prate, eller skal det være helt stille?) Hvordan avsluttes timen? (Skal de stille seg opp og vente på takk for i dag?) Hvordan skal de finne bøker i hylla? (En rekke om gangen?).....

Bli kjent med elevene, snakk med de i friminutt og sånt. Prøv å se alle over en periode. Vær positiv. Ros mye. Mye negativt kan du overse. Ta heller en prat med enkeltelever på tomannshånd om du føler du må ta tak i noe. Og ta tak i ting med EN gang. Da jeg fikk et vikariat i en ny klasse, var det en elev som testet grensene mine første time. Etter timen tok jeg eleven ut på gangen og sa hyggelig men bestemt at sånt ikke er greit. 

Det går mye tid på oppdragelse og det sosiale, hvertfall i barneskolen. Jeg har bare jobbet i barneskolen. Hver eneste lille negative kommentar fra elever stopper jeg. Oppmuntrer dem til å være greie mot hverandre. Har mange opplegg hvor de skal reflektere over ting som kommentarer, kroppsspråk, mobbing osv. Opplegg hvor de skal jobbe med å inkludere hverandre, gjøre hyggelige ting mot andre. 

Det jeg syns er mest utfordrende, er når jeg har elever med atferdsvansker. Som kan bli voldelige og sånn. Men jeg har forstått at å jobbe med sånne barn er en prosess. Man må bare stå i det, og ikke skylde på seg selv om eleven utagerer. Det kan føles sårende å bli skreket stygge ting til, og bli slått og sparket av en elev. En av de første gangene jeg opplevde dette, gråt jeg etterpå og dro hjem tidlig fra jobb. Men nå takler jeg sånt bedre og tar det ikke personlig. 

En vanlig dag... Jeg kommer alltid 30 min før. Dobbeltsjekker opplegget jeg har planlagt. Kaffe, skravler litt med kolleger. Sjekker fraværsmeldinger.
Går til klasserommet ti min før. Gjør i stand. Skrur på skjerm, legger frem evt utstyr. Skriver dagen på tavla.
Hilser på elevene når de går stille inn i klasserommet. Slår av en prat med noen. Stopper småkrangling i garderoben, plastrer et sår... 

Timen starter, jeg ønsker god morgen. Forteller hva vi skal gjøre i dag. Svarer på spørsmål om dagen. Jeg liker å fortelle elevene en historie fra mitt liv eller noen jeg kjenner om morgenen. Eller noe fun facts jeg har funnet ut. Det elsker de! Noen elever rekker opp hånda og vil også fortelle. Det er greit. 

Når de da setter i gang med arbeidet, vil jeg ha arbeidsro. I noen klasser kan det ta lang tid å komme til ro. Viktig å være tålmodig og ikke bli sint og sur. Jeg roser de som klarer det jeg forventer. Minner de på hvorfor de må ha ro. Ber de ta hensyn til de andre i rommet. Når det etter 15 min endelig blir ro, skryter jeg av dem. Men vær forsiktig, i noen klasser blir det uro igjen hvis læreren prater for mye. Så i noen klasser tar jeg rosen når timen er slutt, eller jeg skriver et kompliment på tavla. 

Når vi skal spise, vasker de hendene og finner frem mat. Jeg følger med ved vasken, og minner noen elever på at de skal vaske hender/ finne maten, ikke gjøre turnøvelser eller rote i kateterskuffen. Det varierer litt hva vi gjør når de spiser. Jeg liker høytlesning, men det orker jeg ikke i urolige klasser. Da blir det supernytt eller lydbok. 

Etter storefri er det gjerne noen som har krangla. Er jeg heldig og resten av klassen jobber rolig, får jeg tatt de involverte ut på gangen for en prat. Hvis ikke, blir det bare en kjapp prat. Er det noe alvorlig, avtaler jeg en tid det passer. Er det noe akutt, må jeg jo bare ta det der og da. Da får resten av klassen bare vente. Evt sender jeg de opp til resepsjonen. 

I pausen min drikker jeg kaffe og spiser. Skravler med kolleger. Noen ganger må man ta en telefon hjem, gi beskjed/ drøfte noe som har skjedd med en kollega. I blant kommer elever opp på lærerværelset fordi de har slått seg, føler seg dårlig, eller det har skjedd noe annet de trenger hjelp til. Så det er ikke alltid du får en ordentlig pause.

Neste time starter og de skal fks ha gruppearbeid. Klare og tydelige forventninger til hvordan gruppearbeidet skal foregå. Jeg har alltid forslag til hvordan de kan dele arbeidet seg imellom. Ellers er de fri til å finne ut av sånt selv.

Når siste time er over, vil jeg at elevene stiller seg opp, og jeg sier takk for i dag. Jeg følger med i garderoben, stopper negative kommentarer og sånt. Skravler med elevene. Går ikke før siste elev er ute av døra.

Så er det møter og planlegging frem til rundt kl 16. 

Anonymkode: 87cbe...850

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet på to forskjellige skoler. Den ene veldig bra, den andre dårlig. Kommer mye an på arbeidsmiljøet og ledelsen om du vil trives som lærer. 
Jeg har ikke vært kontaktlærer, men har fått jobb som kontaktlærer på en annen skole fra høsten. 

Wow, tusen takk for et flott og utfyllende svar! Jeg har alltid lent mot å undervise i videregående, men har ikke bestemt meg helt enda, så helt topp at du deler dine erfaringer med undervisning i barneskolen. Kan jeg spørre hvordan du bestemte deg for det, istedet for være lærer i ungdomsskolen eller videregående? Jeg hører at det er mye rettearbeid utenom arbeidstid som lærer, men det gjelder kanskje mindre for lærere i barneskolen? Jeg er litt bekymret for at jeg setter meg ned med fem års studier for å finne ut at jeg ikke liker eller er egnet til jobben allikevel – hva hjalp deg med å føle deg sikker på det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer i vgs. Pleier å komme på jobb litt før åtte. Ser over dagens plan, sjekker mail og meldinger. Har ca. 20 undervisningstimer i uka og fast møtetid noen timer i uka. Ca. 30 timer må vi være på skolen, men er der ofte mer. Bruker tiden utenom undervisning til forberedelser, kopiering,  møter, samarbeid med kollegaer, praktiske ting. Å rette på arbeidsrommet er temmelig umulig (blir stadig avbrutt, ikke mulig å jobbe i fred og ro sammenhengende), så det må jeg som regel gjøre på kveldstid eller i helgene hjemmefra. I perioder bruker jeg svært mye tid på dette. Helt fri har jeg bare om sommeren. Ellers henger arbeidet alltid over meg. 

Anonymkode: a9d48...ded

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet adjunkt m/tilleggsutdanning, men har kun erfaring som kontaktlærer fra barneskolen. Det første som er lurt å tenke over, er at det er enorm forskjell fra skole til skole på hvordan ting gjøres. Noen steder har du masse frihet, andre steder ikke. Noen steder er det mye bundet tid, andre steder ubundet. Noen steder er alle organisert i team og man deler på å f.eks. lage opplegg, mens på andre skoler jobber man mer selvstendig og du må du lage alle opplegg selv.  Og, som med alle andre jobber, har både kolleger og ledelse svært mye å si. Bare spør om du lurer på noe annet :)

Anonymkode: 3e504...f4f

AnonymBruker
Skrevet
On 6/25/2020 at 12:18 PM, AnonymBruker said:

Wow, tusen takk for et flott og utfyllende svar! Jeg har alltid lent mot å undervise i videregående, men har ikke bestemt meg helt enda, så helt topp at du deler dine erfaringer med undervisning i barneskolen. Kan jeg spørre hvordan du bestemte deg for det, istedet for være lærer i ungdomsskolen eller videregående? Jeg hører at det er mye rettearbeid utenom arbeidstid som lærer, men det gjelder kanskje mindre for lærere i barneskolen? Jeg er litt bekymret for at jeg setter meg ned med fem års studier for å finne ut at jeg ikke liker eller er egnet til jobben allikevel – hva hjalp deg med å føle deg sikker på det?

Jeg har faglærerutdanning, dvs at jeg kan undervise fra barneskole til vgs. Så jeg har alltid visst at jeg kan søke jobb på alle klassetrinn. Jeg tenkte at det var viktig å være åpen for det meste i starten, så jeg søkte på alt fra barneskole til vgs. Fikk jobb på barneskole, og har fortsatt med det siden. 
Det er i barneskolen det er mest behov for lærere, så det har vært lett for meg å få jobb der. Og jeg har trivdes med det. 

Aldri jobbet på ungdomsskole og vgs, men det er mye mer rettearbeid der, ja. Det er en av tingene jeg liker godt med barneskolen. Vi har jo noen prøver som jeg må rette, og jeg syns det er gørr kjedelig. Men det er ikke så mye. I barneskolen er det også mer lek og moro, og barna liker lærerne sine. Jeg har undervist i noen 7.klasser hvor de har vært veeeeeldig klare for ungdomsskolen, og jeg syns det kan være litt slitsomt. Fjortiser er ikke min greie, så jeg tror jeg kommer til å fortsette i barneskolen. 

Kunne tenkt meg vgs også, men kan se for meg at det er litt kjedelig med lite kontakt med elevene, mye teoretisk undervisning, og masse retting. 

Mye kommer seg med erfaring. Mitt første år som lærer var jeg helt håpløs, haha! Det gikk fint, men jeg hadde ikke peiling på hva jeg drev med. Jeg skal starte på mitt 5. år som lærer til høsten, og har lært sååååå mye siden jeg startet!! Bare slapp av, ikke ha for høye forventninger til deg selv, spør kolleger om tips og råd, prøv it forskjellige ting og finn ut hva som passer for deg som lærer. 

Første året som lærer burde vært et slags «praksisår», for det er sånn det føles. Man trenger mye hjelp og råd fra erfarne kolleger. 

Og noe som har hjulpet meg, er å lese forskning om skole. Jeg har lest mye av Thomas Nordahl bl.a. Kjøp deg bøker om klasseledelse, skole, spesialundervisning, psykisk helse i skolen osv. Du vil nok ha det i pensum også, så les det og bruk det. Ikke kast bøkene når du er ferdig med utdannelsen, men bruk de som oppslagsverk hvert fall de første årene. 

Skrevet

Jeg er utdannet lærer og har jobbet i ungdomsskolen i 15 år. Nå har jeg hatt en type kontorjobb med fleksitid i 3 år. Jobben som lærer er utrolig givende på mange måter, og veldig viktig. Det du må være klar for er etter mine erfringer: 

- være sammen med mange folk, både kollegaer og elever (og ikke minst foreldre) , ca 7 timer til dagen. Jobben er ekstremt sosial og du har veldig sjelden mulighet til å trekke deg tilbake. Du må hele tiden være "på". 

- tenke jobb hele tiden, bortsett fra kanskje 4 uker om sommeren. 

-bruke helger, kvelder og og andre "ferier" på retting og forberedelser. 

- ikke kunne ta fri en dag eller en uke som det passer for deg. 

- omgås lærere, de er en egen rase. 

- ha stor mulighet til fleksibilitet i arbeidet og faglig utvikling. 

- du lærer alltid noe nytt! 

- du får jobbe mye selvstendig selv om du selvsagt også samarbeider. 

- du får jobbe både med mennesker som individ og i gruppe, og er med på å forme både sosial og faglig utvikling. 

Som andre også skriver her så er jobben veldig forskjellig ut i fra ledelsen på skolen. Jobben er ogs0 veldig forskjellig fra om du jobber i Groruddalen, Bærum eller på landsbygda. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...