Gå til innhold

Hvorfor blir noen veldig gamle fra naturens side?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er «hensikten» med at noen blir mange og 90 eller over 100 år og blir sittende på sykehjem ofte demente og skrøplige. Litt slem diskusjon, men jeg lurer virkelig på hvorfor det er ment at noen skal leve så utrolig lenge. 

Anonymkode: 0fbe1...37b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har ingen hensikt, derfor bør man innføre aktiv dødshjelp i alle land. Er så mange på sykehjem som lider, som kan få slippe. Galskap, koster samfunnet enorme summer og ressurser.

Livet tar alltid slutt, men få vil snakke om det. Når du har passert 80 er man et vandrende lik teoretisk sett.

Døden må man se på som gleden, befrielsen. Da er slaveriet over.

Anonymkode: 24763...e83

AnonymBruker
Skrevet

Noen har et veldig sterkt hjerte, selv om andre muskler, organer og det mentale kanskje skranter litt.

Det er ingen "høyere mening" bak et langt liv, det er snakk om gener og livsstil.

Min farfar var 97 år da han døde av naturlige årsaker (han døde i søvne), mens hans sønn (min far) var 62.  Begge hadde hatt samme livsstil hele livet, men de delte ikke alle samme gener siden pappa også hadde farmors gener i sin kropp.  (Hun døde også i 60-årene av samme grunn som pappa)

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har ingen hensikt, derfor bør man innføre aktiv dødshjelp i alle land. Er så mange på sykehjem som lider, som kan få slippe. Galskap, koster samfunnet enorme summer og ressurser.

Livet tar alltid slutt, men få vil snakke om det. Når du har passert 80 er man et vandrende lik teoretisk sett.

Absolutt ikke!  Jeg kjenner mange veldig aktive 80-åringer som er klare i hodet, og sterke i kroppen, de er absolutt ikke vandrende lik, hverken teoretisk eller i praksis.

Men du mener altså at vi skal ha aktiv dødshjelp med alder som eneste kriterium for om og når "drapet" skal finne sted?

Anonymkode: 4a571...ceb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen har et veldig sterkt hjerte, selv om andre muskler, organer og det mentale kanskje skranter litt.

Det er ingen "høyere mening" bak et langt liv, det er snakk om gener og livsstil.

Min farfar var 97 år da han døde av naturlige årsaker (han døde i søvne), mens hans sønn (min far) var 62.  Begge hadde hatt samme livsstil hele livet, men de delte ikke alle samme gener siden pappa også hadde farmors gener i sin kropp.  (Hun døde også i 60-årene av samme grunn som pappa)

Absolutt ikke!  Jeg kjenner mange veldig aktive 80-åringer som er klare i hodet, og sterke i kroppen, de er absolutt ikke vandrende lik, hverken teoretisk eller i praksis.

Men du mener altså at vi skal ha aktiv dødshjelp med alder som eneste kriterium for om og når "drapet" skal finne sted?

Anonymkode: 4a571...ceb

Jo, i teorien er du jo død. Kan dø anytime, er det jeg sikter til. Når du har passert 80 må du regne med å kunne dø når som helst.

Jeg mener aktiv dødshjelp må brukes så mye som mulig, uansett alder og lidelse. Ingen skal ligge å lide på et sykehjem i en seng. Om andre ønsker å få utført aktiv dødshjelp skal de også få det.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, i teorien er du jo død. Kan dø anytime, er det jeg sikter til. Når du har passert 80 må du regne med å kunne dø når som helst.

Jeg mener aktiv dødshjelp må brukes så mye som mulig, uansett alder og lidelse. Ingen skal ligge å lide på et sykehjem i en seng. Om andre ønsker å få utført aktiv dødshjelp skal de også få det.

I teorien er vi alle døde, vi kan alle dø når som helst. 

Anonymkode: 95664...aba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I teorien er vi alle døde, vi kan alle dø når som helst. 

Anonymkode: 95664...aba

Helt enig 🙂 Så ta imot døden med glede! Slutt å frykt den.

Per Fugelli sine bøker er jo fine å lese.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Aragorn ll Elessar said:

Menneskets naturlig alder er faktisk bare 38 år, så det er ikke naturlig å bli så gammel.

https://www.abc.net.au/radio/programs/am/csiro-geneticists-say-38-years-is-the-natural-human-lifespan/11795944

Da er det jo litt rart på en måte at man kunne nå opp til 70-årene i middelalderen 🤔  jfr 

and it's only our superior lifestyle and medicine that keeps us going beyond that tender age. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I gamle dager var en 90-åring en ressurs som kunne berette om livet i tidligere tider; idag er vedkommende en byrde.

Og hadde folk bare hørt på disse "gamlingene", kunne livet vært mye bedre - men det er nå så at man gjør de samme feilene om og om igjen; menneskene lærer aldri.

Anonymkode: a963f...9a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gamlinger er folk som kjører dieselbil, insisterer på at man må spise kjøtt hver dag, og at vi må skyte mer ulv.

Føler ikke at de har så veldig mye å bidra med.

Anonymkode: 73412...af2

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Gamlinger er folk som kjører dieselbil, insisterer på at man må spise kjøtt hver dag, og at vi må skyte mer ulv.

Hvilke gamlinger er det? Det er jo mange forholdsvis unge som vil ta knekken på flere ulver  fordi sistnevnte er så farlige... O_o

Skrevet

De fleste over åtti er ganske friske og bor hjemme. Mange over nitti det samme. Sterke gener er det som mest avgjør hvor lenge man lever og hvor frisk man holder seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vandrende lik? Hva er det du snakker om?

Bestefaren min er 84, trener tre ganger i uka på sats, har et fantastisk liv (hjemme) med kona, har hobbyer, og lever et veldig godt liv. 

Anonymkode: 4a0ec...aea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner så mange folk som er over 80 som er svært oppegående, bor hjemme og deltar i samfunnet. De deltar på gåturer, er frivillige og hjelper andre og er aktive medlemmer i lag og foreninger. Naboen min er over 80 men sprek og rask og virker som han skulle være 60 år bare. 

Så det gjelder å ha gode gener. 

Og mange veldig gamle har et godt liv. 

Anonymkode: 770d0...be7

• Liker 2
Skrevet
På 25.6.2020 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Vandrende lik over 80? Herregud skjerp deg 5 hakk. Prøv å si det til mine spreke, aktive og selvhjulpne svigerforeldre...

Skrevet
På ‎25‎.‎06‎.‎2020 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Med dine holdninger og fordommer, har du ikke mye å bidra med selv. Naut.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...