Gå til innhold

Foreldre som forer barna med dårlig mat, hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser stadig vekk hvor dårlig mat mange barn spiser, tenker at mange foreldre i dag er totalt uskikket til å ha barn. De gidder ikke lage mat fra bunnen av som er næringsrik. Lar barn spise godteri, kaker, kjeks, brus++. Når jeg vokste opp lagde mor skikkelig mat fra bunnen av, dette klarer alle. Men de fleste i dag gidder ikke, de skal satse på karriere og "tidsklemma" som de lager selv. I tillegg så er det så egoistiske at de får barn i tillegg.

Jeg observerte en episode i går: en kvinne skulle kjøpe en donut(smultring med sjokolade) til sitt barn. Det var utsolgt, kvinnen ga seg ikke: "dere har ikke 1 altså? Sønnen min vil ha!" Barnet var kanskje 4-5år maks. Tenker denne kvinnen er totalt uskikket til å ha barn. Når du har så dårlig dømmekraft av næring til ditt avkom.

Stadig vekk ser man barn i barnevogn gnage på en bolle eller annen gjærbakst. Hva fa*en er dette for en galskap? Hva skjer med dagens mødre? Er det rart barn utvikler atferdsvansker i dagens samfunn.

Anonymkode: 65e67...e8a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser stadig vekk hvor dårlig mat mange barn spiser, tenker at mange foreldre i dag er totalt uskikket til å ha barn. De gidder ikke lage mat fra bunnen av som er næringsrik. Lar barn spise godteri, kaker, kjeks, brus++. Når jeg vokste opp lagde mor skikkelig mat fra bunnen av, dette klarer alle. Men de fleste i dag gidder ikke, de skal satse på karriere og "tidsklemma" som de lager selv. I tillegg så er det så egoistiske at de får barn i tillegg.

Jeg observerte en episode i går: en kvinne skulle kjøpe en donut(smultring med sjokolade) til sitt barn. Det var utsolgt, kvinnen ga seg ikke: "dere har ikke 1 altså? Sønnen min vil ha!" Barnet var kanskje 4-5år maks. Tenker denne kvinnen er totalt uskikket til å ha barn. Når du har så dårlig dømmekraft av næring til ditt avkom.

Stadig vekk ser man barn i barnevogn gnage på en bolle eller annen gjærbakst. Hva fa*en er dette for en galskap? Hva skjer med dagens mødre? Er det rart barn utvikler atferdsvansker i dagens samfunn.

Prøv litt hardere. 

Anonymkode: 7375c...97a

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Litt for åpenbar trolling 😋

Anonymkode: 9de1c...0e2

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer med dagens mødre? Er det rart barn utvikler atferdsvansker i dagens samfunn.

:ler:

Mine barn ble født for 25-30 år siden, og de satt i vognen og gnagde på en bolle hver gang vi var i byen.  (Det skjedde ca 3-4 ganger i året, men det ville ikke du visst om du så oss)

Jeg laget all mat fra bunnen av, og det gjør jeg fremdeles, men likevel fikk barna godteri, kaker, kjeks, brus +++ en gang innimellom.

Helt ærlig, dagens mødre er mye mer bevisste enn vi var før.  Om det er positivt eller negativt skal jeg ikke si noe om, det kan virke som litt hysteri på meg at brunost blir sett på som godteri, og at å gi barnet en banan eller et eple er som rene barnemishandling å regne, men samtidig er de langt flinkere med matpakker enn vi var.

Anonymkode: 4c7dc...b4d

• Liker 13
Skrevet

Så konklusjonen er att fordi de kjøper en snack i butikken så lager ikke foreldrene mat?

Forøvrig så ser jeg også att folk handler mye ferdigmat som pizza og pølser osv. 
Mange kan nok ikke lage mat og en del har vel ikke tiden heller

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, dette må være tull. Jeg lager så å si all mat fra bunnen av, men vi koser oss da med en bolle, is eller donut av og til. 

Anonymkode: 217ac...27a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dagens foreldre, ja. Jeg lager all maten fra bunnen av - det gjorde ikke mine foreldre. Forøvrig trenger ikke det at barn spiser gjærbakst innimellom å bety at det er det eneste de spiser, altså. De fleste greier helt fint å finne en balanse som består av både hverdagsmat og kosemat. 

Anonymkode: 1ff76...17d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mor som ikke kan lage mat. Og jeg forstår nå i ettertid at jeg skulle aldri hatt barn 😢 Det er vondt å innse det, men jeg har ikke klart å gi de god nok ernæring. Min yngste er ekstremt kresen noe som delvis er min skyld. Jeg skal kontakte helsestasjonen selv dersom minstemann fortsetter å være ekstremt kresen de neste månedene. Jeg skal legge kortene på boder å innrømme til helsesykepleieren at jeg er elendig i matlaging 😢.

Kan helsestasjonene lage et kurs som heter «Circle of healthy nutrition for children» ? 

Anonymkode: 94891...7cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å se bort fra HI, som åpenbart er et forsøk på trolling....men temaet som sådan er interessant!

Tenker at om man er, eller har vært småbarnsforelder, så tar man i blant lettvinte valg. Det skjemmes jeg overhodet ikke av, For meg handler det heller om at snarveiene ikke skal tas for ofte. Før Koronaen kom, så hadde vi to ettermiddager i uken hvor det er to barn som skal kjøres til ulike fritidsaktiviteter, og da er det ikke lett å få logistikken til å gå opp. Da blir det ikke mat fra bunnen av, for å si det sånn. Greia er vel at det ikke må være så usunt av den grunn, to fiskekaker i bilen, og/eller frossenpizza når vi kommer hjem, har jeg null problemer med. 

Anonymkode: deb32...0d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Loff77 skrev:

Så konklusjonen er att fordi de kjøper en snack i butikken så lager ikke foreldrene mat?

Forøvrig så ser jeg også att folk handler mye ferdigmat som pizza og pølser osv. 
Mange kan nok ikke lage mat og en del har vel ikke tiden heller

Dette må man jo gjøre noe med før man evt får barn. går ann å tenke litt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må man jo gjøre noe med før man evt får barn. går ann å tenke litt.

Det går an å tenke litt ja, men det gjorde ikke jeg før det var for sent. Eksen eller heller ikke så god på kjøkkenet, men tror jeg er et hakk bedre enn ham. 

Anonymkode: 94891...7cb

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg synes det var interessant trolling 😄 Veldig mange som snakker negativt om vegetar og vegan er nettopp de som kjøper Toro og prosessert kjøtt på butikken, og fôrer små barn med det. I helgen er de på McDonalds, og på sommeren griller de pølser til ungene annenhver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten ble jeg foret med halvfabrikata, fastfood og mye usunn mat. Mine barn får stort sett mat laget fra bunnen av. Kaker, is og kjeks er forbeholdt helger.

Anonymkode: 0a79d...ff2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i -72. Vi spiste dukker med skje. Moren min jobbet (selvfølgelig) og hadde slettest ikke tid, penger eller interesse for å lage mat «fra bunnen». Tvertimot, Toro var kommet, fiskepinner, kneippbrød og loff og brus også. Det var mye vanligere med saft på tåteflaska da enn nå. 
Men hvor er fedrene? Hvorfor evner ikke de å lage god, sunn, næringsrik mat til barna sine? Min mann gjør det. Heldigvis for barna.

Og hvor er den sunne fornuften til alle voksne som selv ikke spiser utelukkende sunt og optimalt 7/24/360? 

Anonymkode: 212d7...e55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sukker, ikke dukker.

Anonymkode: 212d7...e55

AnonymBruker
Skrevet

Troll eller ikke, jeg er ganske sjokkert over barselgruppa mi som deler ut smågodt, potetgull og sjokoladeis til unger på ett år. Gutten min vet ikke hva det er, og går av skaftet for ei neve blåbær eller jordbær. Skjønner ikke hvorfor jeg skal pushe sukker før han en gang vet hva det er. Familien ble så sjokkert da han ikke fikk kake i ettårsdagen. Hvorfor skulle han få det liksom?

Anonymkode: 2b617...bfd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo noe i det TS skriver, det er jo mange overvektige barn nå. Og de har jo ikke blitt overvektige fordi de får sunn mat hjemme. Og når barnehagebarn er tykke, da er det noe alvorlig galt med kostholdet.

Kjenner til noen familier, hvor barna får brus og godteri hver eneste dag, grønnsaker og frukt spiser de aldri. Det går bare i junk. Barna er tykke selvfølgelig.

Og jeg er selv langt fra hysterisk, men barna mine får frukt og grønnsaker daglig, og i det daglige lager jeg sunn mat, så kan vi kose oss i helgen. 

Anonymkode: d3dd4...83e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og når vokste du opp? 😜 

Anonymkode: 676c0...4ff

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var liten ble jeg foret med halvfabrikata, fastfood og mye usunn mat. Mine barn får stort sett mat laget fra bunnen av. Kaker, is og kjeks er forbeholdt helger.

Anonymkode: 0a79d...ff2

Du bør unngå å lage en vane at de får godteri i helgen, er du som forelder som skaper vaner.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Troll eller ikke, jeg er ganske sjokkert over barselgruppa mi som deler ut smågodt, potetgull og sjokoladeis til unger på ett år. Gutten min vet ikke hva det er, og går av skaftet for ei neve blåbær eller jordbær. Skjønner ikke hvorfor jeg skal pushe sukker før han en gang vet hva det er. Familien ble så sjokkert da han ikke fikk kake i ettårsdagen. Hvorfor skulle han få det liksom?

Anonymkode: 2b617...bfd

Troll er det ikke, dette er harde fakta. Har 2 barn selv, å ble helt sjokkert over min siste barselsgruppe. Som var slik du beskriver, lot barna velge selv hva de skulle få. Hylte når de ikke fikk giften som som godteri eller boller. Når barna hyler gir mor etter veldig raskt....det foreldre ikke forstår er at det er foreldrene som skaper vanene til barna sine!!! Vaner som kan ødelegge livet og helsa fullstendig. Nettopp derfor jeg ble så sjokkert over donut-episoden. Der mor ble aggressiv å hevet stemmen pga SØNNEN ville ha! Men det var utsolgt. "Sønnen MIN vil ha!" Da er man ikke egnet som mor dessverre.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo noe i det TS skriver, det er jo mange overvektige barn nå. Og de har jo ikke blitt overvektige fordi de får sunn mat hjemme. Og når barnehagebarn er tykke, da er det noe alvorlig galt med kostholdet.

Kjenner til noen familier, hvor barna får brus og godteri hver eneste dag, grønnsaker og frukt spiser de aldri. Det går bare i junk. Barna er tykke selvfølgelig.

Og jeg er selv langt fra hysterisk, men barna mine får frukt og grønnsaker daglig, og i det daglige lager jeg sunn mat, så kan vi kose oss i helgen. 

Anonymkode: d3dd4...83e

Ja, husk at feil kosthold med masse kjemikaler kan skape dårlig helse og adfersvansker. Industrimat/godteri innholder utrolig mye dritt som kan påvirke oss. Du har jo adhd-galskapen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du mor selv? Ikke det nei😂😂😂
snakkes igjen når du har to sultne (og derfor grinete) 3-4 åringer, og må ha ro i butikken for å klare å gjennomføre handlingen. Tilgir innlegget ditt, for her snakker du heeeeelt uten å Ane hva du snakker om. Alle mødre som leser dette, forstår det. 

Anonymkode: b1857...333

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...