SoWhat? Skrevet 25. juni 2020 #1 Skrevet 25. juni 2020 Jeg bare lurer. Siden de kan operere under utallige nick og tråder? Hvorfor er dette lov egentlig?
Kragebein Skrevet 25. juni 2020 #2 Skrevet 25. juni 2020 Hei, Jeg er litt usikker på om du mener hvilke underforum det er flest moderatorer på på fritiden eller som moderatorer, så jeg svarer på begge tilfeller. Når vi er på jobb i moderatorrollen, så har vi en fordeling av hvilke rom som blir passet på regelmessig av fast moderator. Per i dag er det ingen rom som passes fast på av flere enn én moderator. Det bør derimot nevnes at vi hjelper hverandre der det er behov, så det er derfor ikke slik at det kun er én moderator som kan rydde ett rom, uavhengig av ansvarsområder. Ved bruk av forumet privat er det store forskjeller basert på våre individuelle interesser. Vi holder ikke en oversikt over hvilke moderatorer som er aktive på hvilke rom, så lenge de gjør det som bruker og ikke signerer som moderator. I henhold til våre interne retningslinjer så skal ingen av oss rydde i tråder vi selv har deltatt i, enten som anonym bruker eller under brukernavn, for å sørge for mest mulig objektiv moderering. Ettersom moderatorjobben er frivillig og samtlige av våre moderatorer har vært vanlige brukere i utgangspunktet, ønsker vi ikke å innføre restriksjoner på hvordan de har lov til å bruke forumet som bruker, så lenge det gjøres innenfor våre generelle retningslinjer. Kragebein, adm 9
SoWhat? Skrevet 26. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2020 På 25.6.2020 den 3.17, Kragebein skrev: Hei, Jeg er litt usikker på om du mener hvilke underforum det er flest moderatorer på på fritiden eller som moderatorer, så jeg svarer på begge tilfeller. Når vi er på jobb i moderatorrollen, så har vi en fordeling av hvilke rom som blir passet på regelmessig av fast moderator. Per i dag er det ingen rom som passes fast på av flere enn én moderator. Det bør derimot nevnes at vi hjelper hverandre der det er behov, så det er derfor ikke slik at det kun er én moderator som kan rydde ett rom, uavhengig av ansvarsområder. Ved bruk av forumet privat er det store forskjeller basert på våre individuelle interesser. Vi holder ikke en oversikt over hvilke moderatorer som er aktive på hvilke rom, så lenge de gjør det som bruker og ikke signerer som moderator. I henhold til våre interne retningslinjer så skal ingen av oss rydde i tråder vi selv har deltatt i, enten som anonym bruker eller under brukernavn, for å sørge for mest mulig objektiv moderering. Ettersom moderatorjobben er frivillig og samtlige av våre moderatorer har vært vanlige brukere i utgangspunktet, ønsker vi ikke å innføre restriksjoner på hvordan de har lov til å bruke forumet som bruker, så lenge det gjøres innenfor våre generelle retningslinjer. Kragebein, adm Takk for svar. Jeg tenkte nok mest på Rampelys hvor det tildels er enkle og aggressive brukersvar osv. Jeg går ikke inn på hvilken tråd, for det blir brukerdebatt. Men jeg har blitt straffet kun for å skrive der. Det gjør meg mistenksom. Og så tenker jeg at det er kun en grunn til at folk blir moderatorer, og det er behov for makt. Det sier seg selv. Men bruker en makt på riktig måte, er det helt ok Det er gode og sympatiske moderatorer her, og der er fint at det er strengt. Men likevel.... Det er noe med dette systemet som ikke er ok. Hadde dere som moderatorer hele tiden skrevet som det; helt ok! Men får en moderator eller fler mot deg, ligger du tynt an. Det er ikke rettferdig? Det er ikke lov på andre forum og debattsider at moderatorer kan bruke flere nick. Hvorfor er det lov her? 7
Edie Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Hei. Rampelyset er en egen adskilt del av forumet med egne administratorer. De har en egen Ris og ros hvor du kan evt. kan etterspørre det du lurer på: https://forum.kvinneguiden.no/forum/299-ris-ros-og-tilbakemeldinger-til-rampelyset/ Vi ønsker at moderatorene skal være vanlige brukere fordi vi ser at den erfaringen gir mye kunnskap om hvordan forumet fungerer. Ellers er det grove beskyldninger du kommer med at moderator misbruker sin stilling og går etter brukere. Slike beskyldninger tar vi på stort alvor og setter stor pris på om du kontakter @Kragebein, meg eller teamleder @Anglofil med informasjon om hva og hvem du tenker på. Vil også presisere at moderatorteamet fungerer nettopp som et team, og det er ingen moderator som tar avgjørelser om sanksjoner eller liknende på egenhånd. Edie, adm. 12
Gjest Lavande Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 (endret) På 26.6.2020 den 7.41, SoWhat? skrev: ... Det er ikke lov på andre forum og debattsider at moderatorer kan bruke flere nick. Hvorfor er det lov her? @Edie , @Kragebein eller @Anglofil Stemmer denne påstanden om at moderatorer kan bruke flere nick her på KG? Endret 2. juli 2020 av Lavande
Anglofil Skrevet 2. juli 2020 #6 Skrevet 2. juli 2020 31 minutter siden, Lavande skrev: @Edie , @Kragebein eller @Anglofil Stemmer denne påstanden om at moderatorer kan bruke flere nick her på KG? Hei Viser til hva @Kragebein skriver: Sitat Ettersom moderatorjobben er frivillig og samtlige av våre moderatorer har vært vanlige brukere i utgangspunktet, ønsker vi ikke å innføre restriksjoner på hvordan de har lov til å bruke forumet som bruker, så lenge det gjøres innenfor våre generelle retningslinjer. Dette gjelder også antall brukere. Vi har ingen restriksjoner på dette, og kommer heller ikke til å innføre restriksjoner på dette. Anglofil (teamleder) 6
Gjest Lavande Skrevet 2. juli 2020 #7 Skrevet 2. juli 2020 22 minutter siden, Anglofil skrev: Hei Viser til hva @Kragebein skriver: Dette gjelder også antall brukere. Vi har ingen restriksjoner på dette, og kommer heller ikke til å innføre restriksjoner på dette. Anglofil (teamleder) Tusen takk for svar. Har KG restriksjoner på om en moderator kan svare under annet brukernavn i tråd de selv modererer?
Anglofil Skrevet 2. juli 2020 #8 Skrevet 2. juli 2020 10 minutter siden, Lavande skrev: Tusen takk for svar. Har KG restriksjoner på om en moderator kan svare under annet brukernavn i tråd de selv modererer? Ja, i vårt reglement for moderatorene heter det seg at moderatorene ikke skal delta i tråder der de selv modererer. I tilfeller hvor en moderator får ansvar for et rom der de har deltatt i en tråd, skal andre moderatorer moderere tråden. Anglofil (teamleder) 9
Gjest Lavande Skrevet 2. juli 2020 #9 Skrevet 2. juli 2020 (endret) 34 minutter siden, Anglofil skrev: Ja, i vårt reglement for moderatorene heter det seg at moderatorene ikke skal delta i tråder der de selv modererer. I tilfeller hvor en moderator får ansvar for et rom der de har deltatt i en tråd, skal andre moderatorer moderere tråden. Anglofil (teamleder) Tusen takk for avklaring. TS er mistenksom vedrørende Rampelyset. Så da vet man at moderatorer på Rampelyset ikke skriver under andre brukernavn, siden de skifter på å moderere tråder der. Endret 2. juli 2020 av Lavande
Aricia Skrevet 2. juli 2020 #10 Skrevet 2. juli 2020 (endret) Jeg synes TS bør være helt eksplisitt på hva det er hun slår fast som en sannhet ang. moderatorers praksis som vanlige brukere på Rampelyset, for slik tråden nå står er den bare egnet til å gi næring til spekulasjon. Men takk til @Lavande for å ha fått presiseringer ang. moderatorers tilgang til å poste som vanlige brukere med andre nick i tråder de selv modererer. Det ville vel ellers også vært i strid med forbudet mot å diskutere med seg selv i en tråd? Endret 2. juli 2020 av Aricia 5
Anglofil Skrevet 2. juli 2020 #11 Skrevet 2. juli 2020 Akkurat nå, Aricia skrev: Jeg synes TS enten bør være helt eksplisitt på hva det er hun slår fast som en sannhet ang. moderatorers praksis som vanlige brukere på Rampelyset, for slik tråden nå står er den bare egnet til å gi næring til spekulasjon. Men takk til @Lavande for å ha fått presiseringer ang. moderatorers tilgang til å poste som vanlige brukere med andre nick i tråder de selv modererer. Det ville vel ellers også vært i strid med forbudet mot å diskutere med seg selv i en tråd? Hei Ja, det stemmer. Altså: det vil bli regnet som strid med forbudet mot å diskutere med seg selv. Anglofil (teamleder) 6
Dr. A. Kula Skrevet 2. juli 2020 #12 Skrevet 2. juli 2020 Men har moderatorer og admins en plikt til å informere hverandre om sine andre brukere? Litt som at bl.a. politikere må opplyse om verv og andre bindinger for å unngå å havne i en inhabilitets situasjon. 7
Gjest Lin11 Skrevet 2. juli 2020 #13 Skrevet 2. juli 2020 Jeg er 100 prosent uenig med Ts. @Sol Rampelyset og @Måne Rampelyset gjør en bra jobb på rampelys.
Anglofil Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 6 timer siden, Dr. A. Kula skrev: Men har moderatorer og admins en plikt til å informere hverandre om sine andre brukere? Litt som at bl.a. politikere må opplyse om verv og andre bindinger for å unngå å havne i en inhabilitets situasjon. Ja, det har vi. Anglofil (teamleder) 5
Ann Mo Skrevet 2. juli 2020 #15 Skrevet 2. juli 2020 (endret) 38 minutter siden, Lin11 skrev: Jeg er 100 prosent uenig med Ts. @Sol Rampelyset og @Måne Rampelyset gjør en bra jobb på rampelys. Utrolig teit med slike «støtteinnlegg» for å vise at man er mot noen og for noen. Hva med å bare la andre ta opp problemstillinger uten å begynne å lage sider. For støtte? Sånt skaper bare splid og utriveligheter. Utover så klart at du får kanskje fordeler tilbake fra de de uttrykker støtte for. Synes slike innlegg burde fjernes av moderatorene. La diskusjoner kun holde seg til sak, istedenfor å la grupper danne seg for og mot enkelte brukere. Endret 2. juli 2020 av Ann Mo 1
Gjest Lin11 Skrevet 2. juli 2020 #16 Skrevet 2. juli 2020 (endret) 14 minutter siden, Ann Mo skrev: Utrolig teit med slike «støtteinnlegg» for å vise at man er mot noen og for noen. Hva med å bare la andre ta opp problemstillinger uten å begynne å lage sider. For støtte? Sånt skaper bare splid og utriveligheter. Utover så klart at du får kanskje fordeler tilbake fra de de uttrykker støtte for. Synes slike innlegg burde fjernes av moderatorene. La diskusjoner kun holde seg til sak, istedenfor å la grupper danne seg for og mot enkelte brukere. Rett på personangrep? Det var jo spenstig. La meg presisere hvorfor jeg mener at moderatorene gjør en bra jobb. Det er typisk at brukere som ikke får drive med brukerdebatt på rampelys løper hit for å klage sin nød. Det vet også Ts, som har opprettet tråder med direkte bruker og personangrep allerede i HI. Det aksepteres ikke på rampelys. Når Moderatorene må bruke så mye tid på brukerdebatt og personangrep i en spesifikk tråd, så bør de få kred for det! Endret 2. juli 2020 av Lin11
Ann Mo Skrevet 2. juli 2020 #17 Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, Lin11 skrev: Rett på personangrep? Det var jo spenstig. La meg presisere hvorfor jeg mener at moderatorene gjør en bra jobb. Det er typisk at brukere som ikke får drive med brukerdebatt på rampelys løper hit for å klage sin nød. Det vet også Ts, som har opprettet tråder med direkte bruker og personangrep allerede i HI. Det aksepteres ikke på rampelys. Når Moderatorene må bruke så mye tid på brukerdebatt og personangrep i en spesifikk tråd, så bør de få kred for det! Jeg aner ikke hvem du er. Jeg kritiserer kun praksisen med å yte «støtteinnlegg for noen av partene», dersom en bruker tar opp en sak. Slik atferd skaper fronter, fiendeskap og utriveligheter i trådene. La heller de som tar opp en sak få diskutere denne, istedenfor å blande deg inn med å vise offentlig at du støtter en av partene. Det bringer ingenting annet enn et negativt miljø for den andre part, hvor flere kan henge seg på for å danne gjeng som støtter. Det føles nok godt for brukerne som får støtte og kanskje vinner du gunst tilbake fra de du offentlig viser støtte til som gest tilbake, men det føles nok negativt for den som opplever at andre kommer inn i tråden for å fremvise at en blir avstand fra. Har du formeninger om sak, så diskuter dette. Men ikke bidra til å danne sider i trådene ved å uttale at du er mot eller for enkeltbrukere. Det skaper et dårlig miljø, med fronter som lager sider i trådene. Hvor sterkeste gjeng, kan ende opp med å overkjøre brukere som det ikke erklæres støtte for. Sånt bidrar til at det skapes et utrivelig miljø. Ser du det?
Gjest Lin11 Skrevet 3. juli 2020 #19 Skrevet 3. juli 2020 10 timer siden, Ann Mo skrev: Jeg aner ikke hvem du er. Jeg kritiserer kun praksisen med å yte «støtteinnlegg for noen av partene», dersom en bruker tar opp en sak. Slik atferd skaper fronter, fiendeskap og utriveligheter i trådene. La heller de som tar opp en sak få diskutere denne, istedenfor å blande deg inn med å vise offentlig at du støtter en av partene. Det bringer ingenting annet enn et negativt miljø for den andre part, hvor flere kan henge seg på for å danne gjeng som støtter. Det føles nok godt for brukerne som får støtte og kanskje vinner du gunst tilbake fra de du offentlig viser støtte til som gest tilbake, men det føles nok negativt for den som opplever at andre kommer inn i tråden for å fremvise at en blir avstand fra. Har du formeninger om sak, så diskuter dette. Men ikke bidra til å danne sider i trådene ved å uttale at du er mot eller for enkeltbrukere. Det skaper et dårlig miljø, med fronter som lager sider i trådene. Hvor sterkeste gjeng, kan ende opp med å overkjøre brukere som det ikke erklæres støtte for. Sånt bidrar til at det skapes et utrivelig miljø. Ser du det? Kritiser gjerne, men jeg er sterkt uenig. Vi er på ris og ros, og jeg velger å rose moderatorene når Ts kommer med slike grove beskyldinger om disse.
Ann Mo Skrevet 3. juli 2020 #20 Skrevet 3. juli 2020 (endret) « Kritiser gjerne, men jeg er sterkt uenig. Vi er på ris og ros, og jeg velger å rose moderatorene når Ts kommer med slike grove beskyldinger om disse.» Jepp. . Jeg kommenterte dette siden vi er på siden for spørsmål om bruken av forumet til moderatorene, og dette kom opp i tråden her til de. Det er ikke direkte deg og de nevnte brukerne i tråden det gjelder, men denne praksisen, som jeg ser dukker opp jevnlig i trådene på kvinneguiden. Regner med det er en del av problemstillingen TS tar opp. Dette er en tråd til moderatorene som flere moderatorer skriver i, og da er det en fin anledning til å belyse problemet. Hadde vært fint om det ikke var lov å ytre at man støtter eller er i mot enkeltbrukere, når man diskuterer saker. For dette skaper så dårlig miljø og hissighet i trådene - noe som også skaper enormt med moderatorarbeid, og tråder må stenges ned. For ofte så henger flere seg på disse kommentarene, og det skaper både sårede følelser, og fronter mellom «sider» som dermed opprettes. Det blir «vi/oss» mot «dere/dem». Og masse likes på disse innleggene som synliggjør frontene, som gjør det bare sterkere. Det synes jeg er synd for forumet, når det egentlig kunne bare vært regler her, om at man kun skulle holdt seg til meningsutveksling om sak istedenfor meningsutveksling om brukerne. Det ville vært produktivt og ført til flere synspunkter ble løftet i trådene. Flere hadde nok tort å deltatt i trådene, og det hadde blitt mindre nedstenging av trådene. Endret 3. juli 2020 av Ann Mo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå