Gå til innhold

Må man bestille tid for blodprøvetaking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått beskjed om å ta blodprøve på legekontoret (fra annen lege enn fastlegen). Må man bestille tid for dette? Vet at det før bare var å dra innom, men er det andre regler nå?

Anonymkode: 10f2e...7a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må vel bestille deg en legetime først av alt for å få fastlegen din til å rekvirere prøvene du trenger. Skjønner ikke hvorfor ikke denne spesialisten (?) ikke bare rekvirerte deg til sykehuset så hadde du sluppet å få en annen lege til å rekvirere?

Anonymkode: cb6b5...f83

AnonymBruker
Skrevet

"Mitt" legekontor har lagt ut informasjon om at man nå må bestille time/tid for blant annet blodprøvetaking. Før corona kunne man bare møte opp på ønsket tidspunkt. 

Anonymkode: 90079...e7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Mitt" legekontor har lagt ut informasjon om at man nå må bestille time/tid for blant annet blodprøvetaking. Før corona kunne man bare møte opp på ønsket tidspunkt. 

Det har man naturligvis aldri kunnet gjøre. Legesekretærene trenger en rekvirering av de aktuelle blodprøvene fra legen. 

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått beskjed om å ta blodprøve på legekontoret (fra annen lege enn fastlegen). Må man bestille tid for dette? Vet at det før bare var å dra innom, men er det andre regler nå?

Anonymkode: 10f2e...7a2

Bare ring til ditt legesenter og forklar situasjonen, så tenker jeg at du får komme dit på dagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du med noe lapp med blodprøvene? Om ja, så kan du bare møte opp, vise lapp og få prøvene. Mest sannsynlig ligger de inne digitalt om du ikke fikk lapp og du kan gå inn og ta de. Du kan alltids ringe for å være sikker om du er usikker. 

Anonymkode: 2b7ee...c1b

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har man naturligvis aldri kunnet gjøre. Legesekretærene trenger en rekvirering av de aktuelle blodprøvene fra legen. 

Det vet du ingenting om. 

Jeg skal ta blodprøver ca en gang i halvåret. Hvis jeg har vært på legetime samme dag eller hvis jeg har fått beskjed fra legen om å ta nye blodprøver etter bare noen uker, så har hun naturligvis skrevet rekvisasjon. Men hvis jeg bare møter opp etter et halvt år (som avtalt et halvt år i forveien) har hun ikke gjort det. Men både jeg og helsesekretæren/sykepleieren på lab'en vet hvilke prøver som skal tas. I fjor sommer var legen min faktisk på ferie da jeg kom for å ta disse prøvene, og da lå det ingen rekvisasjon klar og hun var altså ikke til stede, men det var ikke noe problem. De fikser nok rekvisisjonen i etterkant i disse tilfellene. 

Så jo, for en del av oss (ganske mange, faktisk, av de som har kroniske sykdommer som følges opp med blodprøver) er det bare å møte opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Den rekvirering kan fint spesialisten ha laget. Mannen min tester seg 1-2 ganger i året. Da får han et brev ca 1 mnd før konsultasjon og går til fastlege/bht/furst for prøven og svaret sendes til ous.

Anonymkode: 89c42...532

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kunne du tydeligvis ikke noe om. 

Anonymkode: b613f...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ingenting om. 

Jeg skal ta blodprøver ca en gang i halvåret. Hvis jeg har vært på legetime samme dag eller hvis jeg har fått beskjed fra legen om å ta nye blodprøver etter bare noen uker, så har hun naturligvis skrevet rekvisasjon. Men hvis jeg bare møter opp etter et halvt år (som avtalt et halvt år i forveien) har hun ikke gjort det. Men både jeg og helsesekretæren/sykepleieren på lab'en vet hvilke prøver som skal tas. I fjor sommer var legen min faktisk på ferie da jeg kom for å ta disse prøvene, og da lå det ingen rekvisasjon klar og hun var altså ikke til stede, men det var ikke noe problem. De fikser nok rekvisisjonen i etterkant i disse tilfellene. 

Så jo, for en del av oss (ganske mange, faktisk, av de som har kroniske sykdommer som følges opp med blodprøver) er det bare å møte opp. 

Ja, ved fast avtale med egen lege om jevnlig prøvetaking kan man møte opp. Men du skjønner du også at det ikke er det det er snakk om her - hovedinnlegget aner ikke hvordan dette foregår (pleier ergo ikke å ta disse prøvene) og har ingen avtale med fastlegen (det er en annen lege som vil ha disse prøvene). En helsesekretær tilhørende en annen lege enn den som ønsker prøvene kan ikke bare ta blodprøver i hytt og pine uten at disse er forordnet av en lege ved samme kontor. Unntaket er på laboratoriet på sykehuset, hvilken som helst lege kan rekvirere prøver derfra, men papirene må naturligvis være i orden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...